واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: توان نیروهای بومی در برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان تهران – خبرگزاری ایسکانیوز : جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان دریچه ای تازه ای بود روبه سینمای کودک ، نه از آن جهت که بتواند فرایند گسترده ای را در تولید یا توزیع حاصل کند ، بلکه از آن جهت که بتواند سنگر نامی را استوار نگه دارد که این روزها سخنان بسیاری در افول او می رود . بیست و دومین دوره جشنواره که در همدان برگزار شد ، اگر چه با سال گذشته که نخستین دوره را در همدان تجربه می کرد بسیار متفاوت بود اما بازهم نقاط ضعفی داشت که برشمردن آن بزرگنمایی نکات منفی نیست بلکه یادآوری مواردی است که با مدیریت برجسته بنیاد فارابی و مدیران استان همدان می توان آن را حل کرد . از جمله این نقاط ضعف می توان به برخی از ناهماهنگی ها اشاره کرد که در هر جشنواره طبیعی بوده و مساله اصلی کنترل شرایط و مدیریت بحران است که در همدان این اتفاقات حادث شد . اما نکته مثبت برگزاری این جشنواره در همدان یا هر شهر دیگر نخست این است که تمرکز از تهران به عنوان پایتخت سیاسی – فرهنگی به سایر نقاط کشور هم تعمیم می یابد و دیگر استان ها هم می توانند با برگزاری چنین جشنواره هایی نه تنها معرف توانمندی های استان شان باشند بلکه زیست بوم های متعدد را هم با این حرکت می توانند به مهمانان حاضر در جشنواره معرفی کنند . همدان اما ، به عنوان قدیمی ترین و کهن ترین پایتخت ایران زمین مرکزی است که هم می تواند نقطه و جغرافیای مطلوبی برای هر جشنواره بین اللمللی باشد و هم جشنواره فیلم کودک به عنوان جشنواره امید می تواند در آن به بالندگی دست یابد چرا که توان استانی و عظم استانی در این مورد بسیار مثبت است . دومین موردی که در جشنواره بیست و دوم شایان اهمیت است توافق بنیاد سینمایی فارابی و مدیریت استانی همدان به ویژه دکتر مرادی استاندار و جعفر زمردیان دبیر اجرایی جشنواره برای واگذاری بخش اعظمی از کار به نیروهای بومی بود . این دوره جشنواره از این رو بسیار مورد اهمیت است که نیروهای بومی همدان به مدیریت و همت دبیر اجرایی جشنواره توانستند نقش مهمی را ایفا کنند نقشی که سال گذشته و سال های پیشتر توسط بنیاد سینمایی فارابی به خوبی انجام می گرفت . اگر منصفانه بخواهیم به این دوره از جشنواره نگاهی از سر جداکردن سره از ناسره داشته باشیم باید اذعان کنیم جسارت و توان نیروهای بومی استان ها (برای مثال در این جشنواره همدان ) در بسیاری از موارد اینقدر هست که بتوانند حرکت های فرهنگی و اجتماعی را مدیریت و به ثمر برسانند . پس همدان از این جهت که جشنواره را با نیروهای بومی اداره کرد مورد ستایش است نه از آن جهت که توانست یک دوره جشنواره را باری به هر جهت و به خاطر بیلان برگزار کند . نگاه مدیریت ارشد استان دکتر مرادی به این جشنواره به گونه ایست که می خواهد تحول عظیمی در سطح اتفاقات فرهنگی استان حادث شود حتی اگر این مساله بسیار هزینه بر، به لحاظ مادی یا سیاسی – فرهنگی باشد ،کمااینکه موضع گیری هایی هم در جهت برگزاری این جشنواره در استان وجود داشت . نتیجه این که می بایست برای تغییر موقعیت فرهنگی استان ها و کمک به خارج شدن تهران از پایتخت فرهنگی – هنری به استان ها توجه ویژه ای شود و اگر نواقصی هم دیده می شود به بزرگنمایی آن پرداخته نشود . در پایان اینکه بیست و دومین دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان با تولد بسیاری از مراکز فرهنگی هنری استان همدان تمام شد مکان هایی که می تواند سالیان بسیار به مردم یکی از استان های فرهنگی کشور خدمات ارائه کند ،حال می توان این اتفاق بزرگ را بر منحل شدن پرواز ها ، گله ی برخی از خبرنگاران مبنی بر ناهماهنگی در ورود و خروج برخی از خبرنگاران از همدان به تهران ، جدایی محل اسکان خبرنگاران از هنرمندان ، ناهماهنگی در بلیط سینما و..... ارجح دانست و ترجیح داد. حسن گوهرپور دبیر گروه فرهنگی هنری خبرگزاری ایسکانیوز
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]