تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806987028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخوان كامل ترين پيرو نيما بود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اخوان كامل ترين پيرو نيما بود


: ششم شهريور ماه سالگرد تولد مهدي اخوان ثالث (م. اميد) شاعر و قصيده سراي شعر نو پارسي است كه منتقدان ادبي با سرودن شعر زمستان به او لقب شاعر حماسه هاي شكست خورده دادند.

همزمان با هشتادمين سالگرد تولد شاعر زمستان برنامه ويژه اي در مجتمع فرهنگي تهران برگزار شد و علاوه بر سخنراني درباره ويژگي هاي شعر اخوان ثالث اشعار او را بازخواني كردند.
مرتضي كاخي منتقد ادبي و از شاگردان و دوستان اخوان ثالث كه نخستين سخنران اين بزرگداشت بود با بيان اينكه اينجا يعني ايران، اكنون يعني زمان و در واقع اخوان شاعر ايران، ايراني و فرهنگ ايراني است، گفت: «امروز حدود 150 تا 200 هزار شاعر جديد الاحداث داريم. در زندگي اين شاعران لحظاتي بوده است كه از آثار يا اشعار آنها چيزي در اذهان ديگران براي مدتي باقي مانده است اما در اين ميان شاعراني هستند كه شعرشان با زمان ازدواج مي كند و به زمان هاي بعد هم مي روند؛ تعدادي براي 10 سال يا 20 سال اما تعدادي به قرن هاي بعد هم راه پيدا مي كنند. از ميان شاعران فارسي زبان تعداد 83 هزار ديوان شعر مربوط به قبل از شعر معاصر در كتابخانه ها موجود است اما شايد ادبا هم بيش از 83 ديوان را به ياد نداشته باشند. من آثاري از شعر اخوان مي بينم كه كاملاً با زندگي او شباهت داشت. او از شاعراني است كه به قرن هاي بعد خواهد رفت و اشعاري از او اگر بر سر زبان ها نباشد در يادها خواهد بود.»
يكي از ويژگي هاي مهم شعر اخوان ثالث اين است كه بازتاب دهنده شرايط سياسي و اجتماعي زمان خودش بوده است. كاخي درباره شعر اخوان گفت: «شعر اخوان در سال هاي 25 تا 32 شكل مي گيرد؛ زماني كه او وارد مسائل سياسي نيز مي شود. شعر سياسي گفتن كار را به جايي مي رساند كه اخوان به عنوان بهترين شاعر سال 32 قبل از كودتاي 28 مرداد شناخته مي شود. اما نيما را كه در اين مراسم داور بوده است به ساواك مي برند و او در اين بازجويي ها «اخوان» و «شاملو» را لو مي دهد و اخوان از اين داستان در اشعارش بسيار ياد مي كند. او چندين ماه با شاملو در زندان بود و شاملو در خاطراتش نيز آورده است كه اخوان را در زندان بسيار شكنجه مي كردند. بعد از خارج شدن اخوان از زندان او را نه تنها از وزارت فرهنگ اخراج كردند بلكه ممنوع الاستخدام نيز شد و تا آخر عمر ممنوع الاستخدام ماند.»
كاميار عابدي پژوهشگر و منتقد ادبي نيز در بخشي از اين نشست از دوران هاي مختلف شعر اخوان گفت: «دوره اول شعري اخوان مجموعه «ارغنون» را شامل مي شود كه حاصل و تجربه چند سال ممارست اخوان در حوزه شعر سنتي است. اگر بخواهيم دوره اول شعري اين شاعر را در چند عبارت خلاصه كنند مي گويند اينها محصول ذوق ادبي اخوان است كه در شيوه سنتي بروز پيدا كرده و حاصل شوق «بودن» است كه مانند جوانان با حوزه عشق و عاطفه پيوند دارد و حاصل تجربه هاي اوليه در دانش آموزي اخوان نسبت به ادبيات كهن است. اخوان در دوره اول شعرهايش حاصل ذوق ادبي، عواطف جواني و تلاش هاي دانش اندوزي در ادبيات را به مخاطب عرضه مي كند.
به اعتقاد عابدي دوره دوم شعري اخوان كه بيش از يك دهه طول مي كشد و شامل «زمستان»، «آخر شاهنامه» و «از اين اوستا» است اوج دوره شعري اخوان است: «ذوق ادبي و شوق جواني به حاشيه مي رود و به جاي اين دو مؤلفه، دو ويژگي عمده تر يعني بينش جديد اخوان و عنصر نوآوري و دانش سر بر مي آورد. منظور از بينش مجموعه اي از ايده ها، انديشه ها، ايدئولوژي و جهان بيني است. با توجه به اين ويژگي ها اخوان ثالث چهره اي را مي آفريند كه محصول بيش از يك دهه از تلاش اوست. دوره سوم شعري اميد بلافاصله پس از دوره دوم آغاز مي شود اما اخوان ابتدا اين فروكش كردن چشم انداز و ضعيف شدن قوه نوآوري خود را باور نمي كند و سعي مي كند با همان نوآوري در شعر نيمايي ايستادگي كند و كار را ادامه دهد. اما آثار درخشش سه دفتر «زمستان»، «آخر شاهنامه» و «از اين اوستا» ديگر تكرار نمي شود.»
اين منتقد ادبي با بيان اينكه«بازگشت اخوان به سنت هاي ادبي در بسياري از مقاله هاي منتقدان تبلور يافته است»، گفت: «عموماً اين موضوع را گروهي به پير شدن كه همان محافظه كار شدن است نسبت مي دهند. علاوه بر اين گروهي هم كه نسبت به اخوان و شعرش نگاه غيرمنطقي دارند شعر او را در سنت محدود مي كنند و مي گويند او يك شاعر سنت گراست و وقتي پا به سن گذاشت و شور و شوق جواني و جسارت فروكش كرد سنت ها بر او غلبه كرد و خود را وقف آنها كرد.»
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن