تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820675451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير علوم:ايران دردولت نهم بالاترين رشد علمي جهان را داشته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وزير علوم:ايران دردولت نهم بالاترين رشد علمي جهان را داشته است
فرهنگي. وزير علوم . هفته دولت . هفته. دولت
وزيرعلوم،تحقيقات وفناوري گفت:براساس آمارهاي موسسات ومراكز معتبر جهاني، جمهوري اسلامي ايران درسه سال اخير، بالاترين رشد علمي را در بين كشورهاي جهان داشته است.

به گزارشل ايرنا دكترمحمدمهدي زاهدي كه پنجشنبه شب به عنوان نماينده اعزامي دولت در واپسين روز هفته دولت در نشست شوراي اداري خراسان شمالي شركت كرده بود با تشريح بخشي از دستاوردهاي دولت نهم،افزود:مابه استناد گزارشهاي منابع و سازمانهاي معتبر جهاني همچون موسسه آي.اس.آي دراين دوره يك جهش شگفت انگيز علمي داشته ايم.

وي گفت:در سال ‪ ۸۳‬شمار مقالات علمي توليدي اساتيد و پژوهشگران ما ‪۳۸۰۰‬ عنوان بود كه اين رقم در سال جاري از مرز ‪ ۹۲۰۰‬عنوان گذشته و تا پايان امسال قطعا از ‪ ۱۳‬هزار عنوان مقاله مي‌گذرد.

وي افزود: تمام اختراعات به ثبت رسيده ما از آغاز انقلاب اسلامي تا شهريور ‪ ۱۱ ،۱۳۸۴‬هزار و ‪ ۸۲۹‬مورد بوده و حال آنكه اين رقم تنها در سه ساله اخير ‪ ۱۴‬هزار و ‪ ۲۰۰‬بوده، يعني سه هزار مورد از ‪ ۲۷‬سال قبل بيشتر بوده است.

وزير علوم تاكيد كرد: رسيدن به اين موفقيت و جهش علمي علاوه بر اعتبار و سرمايه‌گذاري مادي به مديريت، هدايت، نظارت، برنامه ريزي و سياستگذاري نياز دارد.

وي سپس به بيان بخشي از عملكرد و موفقيتهاي حوزه تحت مديريت خود پرداخت و گفت: جمعيت دانشجويي كشور در سال ‪ ۸۳‬حدود دو ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار نفر بود كه اين رقم در مهر امسال به سه ميليون و ‪ ۱۰۰‬هزار نفر مي‌رسد.

وي يادآور شد: طبق برنامه ريزي‌ها قرار بود تا پايان برنامه توسعه چهارم ‪ ۳۰‬درصد جوانان ‪ ۱۸‬تا ‪ ۲۴‬سال جذب دانشگاهها شوند كه اكنون با اختلافي ‪۱۰۰‬ هزار نفري ‪ ۲۹/۵‬درصد از اين پيش بيني محقق شده است.

زاهدي گفت: پذيرش دانشجو در مقطع فوق ليسانس در سال ‪ ۱۷ ،۸۳‬هزار نفر بود كه اين رقم امسال با ‪ ۱۳۵‬درصد رشد به ‪ ۴۰‬هزار نفر رسيده و شمار پذيرش دانشجوي دكترا در سال ‪ ۱۶۰۰ ،۸۳‬نفر بود كه اين رقم نيز با رشدي ‪ ۱۵۰‬درصدي اكنون به چهار هزار نفر رسيده است.

وي شمار رشته‌هاي تحصيلي داير در موسسات آموزش عالي و دانشگاههاي دولتي كشور تا قبل از دولت نهم را سه هزار رشته عنوان كرد و افزود: اين رقم اكنون به پنج هزار و ‪ ۵۲۰‬رشته رسيده است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان كرد: تعداد مراكز آموزش عالي در كشور نيز كه پيش از آغاز به كار دولت نهم ‪ ۱۳۰۰‬مركز بود اكنون به يكهزار و ‪ ۹۸۲‬مركز رسيده كه رشدي ‪ ۵۰‬درصدي را نشان مي‌دهد.

دكتر زاهدي همچنين به افزايش اعتبارات اين بخش اشاره كرد و گفت: مجموع اعتبارات جاري تخصيصي به بخش دانشگاهي كشور در سالهاي ‪ ۷۶‬تا ‪ ۲۱ ،۸۳‬هزار و ‪ ۸۰۰‬ميليارد ريال بوده كه همين رقم تنها در سه سال بعد از آن، تا پايان سال ‪ ۴۵ ،۸۶‬درصد رشد داشته و ‪ ۳۱‬هزار و ‪ ۶۰۰‬ريال بوده است.

عضو كابينه دولت نهم افزود: در بخش اعتبارات عمراني نيز ما در سه سال اخير ‪ ۱۲‬هزار ميليارد ريال سرمايه‌گذاري كرديم و حال انكه اين رقم در چهار سال آخر دولت قبلي پنج هزار ريال بود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود، گفتمان دولت نهم را گفتمان حضرت امام و انقلاب دانست كه در عرصه‌هاي داخلي و خارجي موجب عزت و اقتدار ملت و نظام جمهوري اسلامي شده است.

زاهدي با اشاره به توفيقات ايران در عرصه بومي‌سازي دانش هسته‌اي گفت: در عرصه سياست خارجي دولت توانست عزتي را كه شايسته ملت مسلمان ايران و پيشينه غني تمدني آنان بود بازآفريني كرده و رونق ببخشد.

وي افزود: شجاعت و ايستادگي دولت بر سر آرمانهاي انقلاب، ايران اسلامي را به پايه‌اي از عزت و تاثيرگذاري رسانده كه آنها اكنون بدون قيد و شرط پاي ميز مذاكره حاضر شده و خيلي هم نسبت به ما مودب هستند.

وي دولت نهم را در عرصه داخلي نيز موفق خواند و گفت: رسيدن به رشد اقتصادي ‪ ۶/۹‬درصد،رشد ‪ ۶/۸‬درصدي در بخش خدمات و ‪ ۶/۲‬درصدي بخش كشاورزي مويد اين مطلب خواند و گفت: ميزان اين رشد در سال ‪ ۸۳‬در بخش اقتصادي ‪۴،/۸‬ بخش خدمات ‪ ۴/۶‬و بخش كشاورزي ‪ ۲/۲‬بوده است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري همچنين توزيع سهام عدالت را از اقدامات بزرگ نهم خواند و گفت: اين سهام تاكنون به ‪ ۲۲/۵‬ميليون نفر داده شده كه تا پايان امسال اين رقم به ‪ ۴۲‬ميليون نفر مي‌رسد.

دكتر زاهدي به توفيق دولت در زمينه خصوصي‌سازي اشاره كرد و گفت: ميزان خصوصي‌سازي از سال ‪ ۸۰‬لغايت ‪ ۸۳‬حدود ‪ ۲۰‬هزار ميليارد ريال بوده است و حال آنكه اين رقم در ‪ ۲/۵‬سال اخير بيش از ‪ ۲۲۰‬هزار ميليارد ريال بوده است.
 جمعه 8 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن