واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: رئيس مركز موسيقي و سرود صدا و سيما در نشست بررسي موسيقي در رسانه گفت: در شبكههاي راديو و تلويزيوني كشور سالانه بيش از 120هزار ساعت انواع موسيقي پخش ميشود . به گزارش خبرنگار موسيقي فارس نشست بررسي موسيقي رسانه و موسيقي در رسانه شب گذشته با حضور كرم رضا پيريايي رئيس موسيقي صدا و سيما، حميدرضا نوربخش مديرعامل خانه موسيقي، شاهين فرهت، مهدي آذرسينا، حسين يوسف زماني، محمدموسوي مسئول انتشارات ماهور، بابك صحرايي ترانه سرا، امير بكان، مصطفي پورتراب، محمد سرير، احمدعلي راغب، عبدالحسن مختاباد روزنامه نگار و تني چند از هنرمندان و منتقدان موسيقي در خبرگزاري مهر برگزار شد. در اين نشست كرمرضا پيريايي رئيس مركز موسيقي و سرود صدا و سيما گفت: در عرصه مديريت زاويه ديد مدير با موضع خبرنگار، نويسنده و آهنگساز متفاوت است. متأسفانه دوستان ما در عرصه مديريت موسيقي وقت كافي نميگذارند در حالي كه بايد احساس وظيفه بيشتر كنند. مدير نبايد تنها خودش را ببينند بلكه بايد موسيقي و جامعه را مدنظر داشته باشد. وي افزود:ما در پخش موسيقي در رسانه ملي،مخاطب محوري را پيگيري ميكنيم و مخاطب پروري را نيز مدنظر داريم. *سرير:موسيقي شاه بيت كار رسانه ملي است محمدسرير آهنگساز و رئيس هيئت مديره خانه موسيقي با بيان اينكه اهميت موسيقي در رسانه زياد است،گفت:موسيقي، شاه بيت كار رسانه است و اگر نباشد بسياري از برنامه ها حذف مي شود. وي افزود: چارچوب و شرايط تعريف شدهاي از هنر موسيقي و جايگاه آن در انواع رسانه وجود دارد كه كليد اين مسئله در گستردگي مخاطب است .البته گره اصلي در صدا و سيما، موسيقي كلامي است كه در واقع بخش عمده موسيقي رسانه را تشكيل مي دهد. اين آهنگساز با اشاره به بهره مندي از ظرفيتهاي ادبي در موسيقي كلامي در رسانه اظهار داشت:ما در بخش كلامي از ظرفيتهاي ادبي خودمان استفاده نمي كنيم در حالي كه در حوزه ادبيات شعرهاي بسيار خوبي داريم. وي با اشاره به مشكلات موجود در نوع موسيقي در رسانه افزود: شرايط فرهنگي جامعه ،جهاني شدن و فرهنگ جهاني، نگاه و باور مسئولين نسبت به موسيقي كه در واقع چارچوب مشتركي در اين زمينه وجود ندارد، در نظر نگرفتن قشر جوان از جمله اين مشكلات است. متأسفانه ما در حوزه موسيقي برنامهريزي بلندمدت نداريم. *فريدون صديقي: بخشي از موسيقي ما به دليل سليقههاي خاص در رسانه مطرح نميشود فريدون صديقي روزنامه نگار و سردبير چند مجله موسيقي در خصوص نگاه رسانهها به موسيقي گفت: مديريت رسانه كاركرد موسيقي در آن رسانه را تعيين مي كند و در مقابل نيز افكار عمومي را نمايندگي نميكند.در واقع بخشي از رويكرد رسانه به نگاه كلان برميگردد. وي با بيان اينكه عامل مهم در انتخاب نوع موسيقي در رسانه، افرادي هستند كه به عنوان دبير و يا خبرنگار موسيقي در آن رسانه فعاليت ميكنند،افزود: برخي افراد در رسانه به واسطه حرفه اي بودن گاهي موسيقي را جدي ميگيرند البته اين افراد هم بيشتر به يك بخش از موسيقي و خصوصا موسيقي سنتي و ملي بسنده مي كنند و از ديگر انواع موسيقيها شايد به واسطه خوب نبودن و ضعيف بودن فاصله ميگيرند كه به عقيده من چنين رويكردي مناسب نيست. وي افزود: متأسفانه بخشي از موسيقي ما به دليل نگاه مديريت و سلايق افراد كار كننده در آن رسانه مطرح نميشود و اين كار را به عهده ديگر مجلات مي گذارند. اين روزنامه نگار بيان داشت: رسانه هاي ما همه نوع نگاهي را نمايندگي نميكنند به عنوان مثال تنها به شجريان، ناظري و .... مي پردازند. من نمي دانم اگر خداي ناكرده روزي اين هنرمندان نباشد رسانه ها چه خواهند كرد. صديقي در خاتمه خاطرنشان كرد: موسيقي در مطبوعات افكارعمومي و به خصوص جوانان را نمايندگي نمي كند. *شاهين فرهت:حضور موسيقي در رسانهها نسبت به گذشته پررنگتر شده است اين آهنگساز گفت: حضور موسيقي در رسانهها نسبت به 20 سال گذشته بسيار پر رنگ تر شده و به نوعي شناخت در آن ايجاد شده و اين رسانه توانسته با بهره گيري از آهنگسازان به نام جايگاه خوبي را به خود اختصاص دهد. وي در خصوص جايگاه موسيقي رسانه در اروپا بيان داشت:در اروپا و به خصوص اسكانديناوي، راديو و تلويزيون هيچ وقت سفارش اثر موسيقايي نمي دهد و اگر بيلان كار ايران را به آنجا ببريم خواهند گفت كه چقدر ما كشور فرهنگي هستيم كه كار را به آهنگسازان سفارش ميدهد. در مقابل در آن كشورها اركسترها سفارش مي دهند در صورتي كه در ايران چنين نيست و اركستر سمفونيك تهران هر پيشنهادي را براي ساخت قطعات و اجرا پس ميزند. خالق سمفوني پيامبر در پايان تصريح كرد:در فرهنگ جهان جايگاهها مشخص است و ما در ايران آثار و آهنگسازان بسيار داريم اما معرفي آنها را نداريم. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]