تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826700117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحقير به‌ عنوان يك امر هستي‌شناسانه


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: جلسه نقد و بررسي رمان «ترجيع‌بندي براي شاعران جوان» نوشته فتح‌الله بي‌نياز در ادامه جلسات نقد ادبي افراز، در محل انتشارات افراز برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فارس در اين نشست، علي عبداللهي، مترجم، درباره اين كتاب گفت: اين رمان لايه‌هاي مختلفي دارد كه اصلي‌ترين آن حقارت است كه پيشينه‌اي به‌اندازه كل تاريخ دارد. وي ادامه داد: در اين كتاب به مناسبات نامتناسب افراد در اجتماع پرداخته مي‌شود كه افراد سعي مي‌كنند به زعم خودشان حقشان را بگيرند و نيز انتقام بگيرند. در حين بروز عقده‌هاي حقارت و انتقام، با مسائلي مواجه مي‌شويم كه مهمتر از عقده حقارت و انتقام است و آن نامتعادل بودن مناسبات اجتماعي است. عبداللهي تأكيد كرد: وقتي در فصل پاياني به بحث مجازات مي‌رسيم، و به مسأله مجازات و كيفر در جوامع مختلف مي‌انديشيم، به اين نتيجه مي‌رسيم كه حرف نيچه واقعاً درست است كه آن كسي كه مجازات مي‌شود،واقعاً آن كسي نيست كه بايد مجازات شود، بلكه بلاگردان آن است. در ادامه محمود معتقدي، منتقد، اظهار داشت: آنچه من در اين كار ديدم، نگرش نويسنده به مسائل شوروي، قبل از فروپاشي و بعد از فروپاشي است. اين منتقد ادامه داد: به نظر من جمله «وقتي براي گريه نيست»، جمله كليدي اين كتاب است،يعني وقتي كه آدمها به جايي مي‌رسند كه حتي براي گريه وقتي ندارند. معتقدي گفت: اين رمان متني است چندصدايي كه از فضاهاي كلاسيك تا مدرن عبور كرده و به‌طرح داستاني مي‌پردازد كه به‌ظاهر حقيقي است اما از درون غيرواقعي. محمد آقازاده،روزنامه‌نگار و منتقد هم كه اجراي جلسه را به‌عهده داشت، در ادامه اين نشست گفت: وقتي به اين كتاب فكر مي‌كنم، مي‌انديشم كه آيا اين قدرت است كه ما را بازيچه خودش مي‌كند يا ما هستيم كه قدرت را به بازي مي‌گيريم. فوكو مي‌گويد اگر هزار بار قدرت را به زمين بزنيد، باز به شكلي ديگر بازخواهد گشت. اين رمان طرح پرسش مي‌كند و ما شاهد همان پراكندگي جامعه در اين رمان هستيم. اسدالله امرايي، مترجم هم در اين نشست با بيان اين كه داستان اين كتاب ميتواند در هرجاي دنيا اتفاق بيافتد، گفت: اين رمان رمان بسيار خوب و موفقي است كه حاصل تخيل نويسنده است. نويسنده دروغ ميگويد چون داستان دروغ است. فيكشن يعني ساختگي. ولي وقتي داستان را مي‌خوانيم احساس همذات‌پنداري مي‌كنيم. عليرضا بهنام، ديگر منتقد حاضر در اين نشست هم گفت: به باور من پلات داستان براي داستاني به اين حجم كم است و مي‌شد شاخ و برگ بيشتري داشته باشد. در اولين برخورد اين درونمايه است كه ما را به خود جلب مي‌كند. در اين داستان ما با اختگي فكري يك جامعه طرفيم. مهدي حجواني، نويسنده، نيز گفت: در اين كتاب اگر فرصتي براي گريه نيست، براي خواننده هم فرصتي براي فكر كردن و استراحت نيست. چراكه اطلاعات پشت سر هم مي‌آيند و مي‌روند. اين نويسنده افزود: روايت در اين رمان پست‌مدرن است. تسلط نويسنده بر اين زبان و نگارش پست‌مدرنيستي زيبايي‌هايي را به‌وجود آورده است. هرچند كه پيچيدگي‌ها و نشانه‌ها و روابط بينامتني در بعضي جاها زياد است و تسلط او بر ادبيات غير ايراني باعث شده كه كدهايي آورده شود كه خواننده بايد خواننده حرفه‌اي و رمان‌خوان باشد. من شهامت نويسنده را در باز كردن فضاهاي اين‌چنيني را ستايش ميكنم. مرتضا كربلايي‌لو، نويسنده ديگر حاضر در اين نشست گفت: اولين موضوعي كه من به‌عنوان نويسنده در اين رمان با آن برخورد كردم، بحث زبان است. نميدانم زبان اين رمان را چگونه گونه‌بندي كنم، چراكه به‌نظر من نويسنده از ظرفيت‌هاي زباني زبان فارسي غافل بوده است. نويسنده رمان "مفيدآقا" ادامه داد: ممكن است گفته شود كه منطق نويسنده در كالبد اين زبان، منطق پست‌مدرن است، اما وقتي اين كتاب را در كنار كتاب‌هاي ديگر بي‌نياز ميگذارم، ميبينم كه رويكرد نويسنده، رويكرد زباني نيست. كربلايي‌لو گفت: در اين كتاب از صفات زيادي استفاده شده كه بهتر بود نويسنده اين صفات را با كنش به ما نشان مي‌داد. در پايان اين نشست فتح‌الله بي‌نياز، نويسنده اين رمان گفت: نويسنده نبايد از كتابش دفاع كند، چرا كه اين كار مثل پرتاب نارنجك به سنگري است كه خودت توي آن نشسته باشي. بي‌نياز در مورد شكل‌گيري اين رمان گفت: تحقير به‌عنوان يك امر هستي‌شناسانه، هميشه برايم دغدغه بود و از طرف ديگر هميشه يك مسأله را به‌شكلي ملموس حس مي‌كردم و آن مشكلي است كه نويسندگان و شاعران براي چاپ كتاب‌هايشان داشته‌اند. وي در پاسخ به كربلايي‌لو گفت: اگر شما آثار امريكاي لاتين را ببينيد، پر از صفت است و اين مشكل نيست. من هم با هدف تسريع بخشيدن اين كار را كرده‌ام. در داستانهاي پست‌مدرنيستي برخلاف داستانهاي مدرنيستي اعتقادي به تصوير ندارند.فقط براي ايجاد گسست مي‌شود تصوير آورد تا خواننده دچار تسلسل نشود. بي‌نياز اضافه كرد: در اين كتاب، ناشر استعاره‌اي از سياست‌ساز است كه حتي سياستمداران هم مصرف‌كننده هستند. "ترجيع‌بندي براي شاعران جوان" رماني است در 160صفحه كه اخيراً از سوي انتشارات افراز راهي بازار كتاب شده است. انتهاي پيام/ش




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن