تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805646207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر به عتبات عاليات در كشمكشخدمت دولتي يا تحقق اصل 44


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: سفر به عتبات عاليات در كشمكشخدمت دولتي يا تحقق اصل 44


بابك كيان- اعتقادات ايرانيان به ائمه اطهار و خصوصاً حضرت علي(ع) و امام حسين(ع) تا حدي است كه سابقه نشان داده، هموطنان ايراني براي زيارت بارگاه ملكوتي اين بزرگواران تمام سختي‌هاي سفر به عراق را در ادوار مختلف حاكميت اين كشور به جان خريده و براي رسيدن به مقصد و معشوق از جان خود نيز مايه مي‌گذاشتند.
در زماني كه ديكتاتوري صدام به اين كشور حكمراني مي‌كرد و عملا‌ً شرايط زيارت براي ايرانيان مهيا نبود هم همين اعتقادات باعث شد تا عاشقان ائمه اطهار خود را به نجف و كربلا‌ برسانند و با رابطان خالق خويش درد دل كنند.
اما پس از پايان حاكميت صدام و قرار گرفتن دولت جديد در عراق با وجود تمام ناامني‌‌هايي كه در سال‌هاي گذشته به چشم آمد شرايط زيارت براي ايرانيان بيش از پيش مهيا شد و اين افراد توانستند به عنوان گردشگران مذهبي به عراق سفر كنند.
در اين بين نامشخص بودن برنامه‌ريزي لا‌زم براي سفر ايرانيان موضوعي بود كه پس از آغاز سفر هموطنانمان به كشور عراق مورد انتقاد قرار گرفت. هنوز و پس از گذشت مدت‌ها از آغاز زمان مناسب براي سفر ايرانيان به عراق شرايط لا‌زم براي سيستماتيك كردن اين سفر مهيا نشده و مسوولا‌ن مرتبط با موضوع گردشگري مذهبي ايران نتوانسته‌اند آنطور كه بايد و شايد مقدمات اين سفر را فراهم كنند.
در اين بين به اعتقاد بسياري از كارشناسان ، بخش خصوصي مي‌تواند كمك شاياني به منظور سروسامان دادن به وضعيت سفر ايرانيان به عراق داشته باشد. نگرش مثبت به بخش خصوصي و سپردن كار در تمامي امور به آنها نه تنها موضوعي است كه مد نظر رهبر معظم انقلا‌ب است بلكه تجربه نشان داده كه اين رويكرد مي‌تواند بسياري از نواقص كار را مرتفع كند.
در عين حال به نظر مي‌رسد كه كمرنگ بودن حضور بخش خصوصي در تمامي ابعاد اجرايي و خصوصاً موضوع گردشگري امري قديمي است؛ چرا كه آنچه امروز به عنوان عرف سفر به نجف و كربلا‌ در ذهن تمام مردم و مسوولا‌ن قرار گرفته اين است كه اين موضوع تحت تسلط دولت قرار دارد و مويد اين موضوع هم درخواست‌هاي متعددي است كه در ادوار مختلف دولت ايران چه در زمان تحت پوشش وزرات ارشاد بودن آژانس‌هاي مسافرتي چه اكنون كه اين آژانس‌ها زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فعاليت مي‌كنند ارائه شده و نتيجه قابل قبولي را در بر نداشته است.
با اين وجود برخي از كارشناسان بر اين باورند كه نبود امنيت در عراق مهمترين عاملي است كه بخش خصوصي را از حضور در جريان سفر ايرانيان به عراق نااميد كرده و همين موضوع تصدي دولت در راستاي اين امر را افزايش داده است. آنها معتقدند كه علي رغم تمام ناامني‌‌هايي كه در سفر به عراق وجود دارد دولت بايد شرايطي را براي آژانس‌هاي مسافرتي فراهم كند كه آنها بتوانند با خيالي راحت فعاليت‌هاي خود را انجام دهند. آنها بر اين باورند كه اگر امنيت لا‌زم وجود نداشته باشد سازمان حج و زيارت يا دفاتري كه در اين بخش فعاليت مي‌كنند نيز نمي‌توانند آرامش مسافران را تامين كنند. اين در حالي است كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان واگذاري كار به بخش خصوصي مي‌تواند به افزايش كيفيت سفر گردشگران مذهبي ايران بيانجامد.
اين بدان معناست كه بي‌شك بخش خصوصي به دليل تمايل به سرويس‌دهي بيشتر و افزايش مشتريان خود، شرايط بهتري را براي گردشگران به وجود مي‌آورند و همين موضوع مي‌تواند پوششي براي عدم امنيت زائران عراق به حساب آيد. با اين وجود برخي از مسوولا‌ن دولتي هم با پذيرفتن تصدي سازمان‌هاي دولتي در راستاي فرستادن زائران به عراق بر اين عقيده‌اند كه براساس قوانين دولت جمهوري اسلا‌مي ايران؛ امور زيارتي در خارج از كشور مانند كشورهاي عربستان، سوريه، عراق و عربستان در شرح وظايف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزارت راه‌و‌ترابري و سازمان حج‌و‌زيارت گنجانده شده‌است. آنها بر اين باورند كه آژانس‌هاي مسافرتي هنوز شرايط لا‌زم براي اعزام گردشگران مذهبي به كشور عراق را ندارند و براي به دست گرفتن اين فعاليت بايد مقدمات اين امر را محقق سازند.
اين افراد معتقدند كه سازمان حج و زيارت و ديگر ارگان‌هاي دولتي به جهت حفظ حقوق مردم بر روند اعزام كاروان‌هاي زيارتي توجه مي‌كنند و اين موضوع را نمي‌توان تصدي سازمان‌هاي دولتي دانست.
اين در حالي است كه هم اكنون نزديك به 450 آژانس با مجوز سياحتي زيارتي اقدام به اعزام گردشگران مذهبي به عراق مي‌كنند كه زير نظر سازمان حج و زيارت هستند و مجوز‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را نيز رعايت مي‌كنند.
در حقيقت اين امر به بخش خصوصي واگذار شده اما عملا‌ً اين بخش دولتي است كه اعمال نظر لا‌زم را در راستاي اعزام زائران به عراق انجام مي‌‌دهد. با اين وجود افرادي كه در آژانس‌هاي مسافرتي حضور دارند بر اين باورند كه با وجود تمام تمهيداتي كه شركت‌هاي مسافرتي دنبال مي‌كردند اما همچنان زمينه فعاليت آژانس‌ها به شكل مستقل وجود ندارد.
به اعتقاد آنها سازمان حج و زيارت علا‌قه‌مند به مذاكره درباره اين موضوع نيست و خود را متولي مي‌داند و همين عامل سبب ورود غيرحرفه‌اي‌ها به چرخه اعزام مسافران به عراق و ديگر كشورهاي مذهبي شده است.
در هر صورت به نظر مي‌رسد كه مسوولا‌ن دولتي و متوليان بخش خصوصي بايد با كنار گذاشتن مشكلا‌ت گذشته و موانعي كه هم‌اكنون در راه رسيدن به موقعيت مناسب اعزام ايرانيان به عراق وجود دارد شرايطي را فراهم كنند تا اعزام عاشقان اهل بيت به كشور عراق در آرامش بسر ببرد. بر اساس آمارها سالا‌نه به طور متوسط، 500 هزار نفر به نجف و كربلا‌ مي‌روند كه در مناسبت‌هايي مانند نوروز، عاشورا، اربعين، عرفه و نيمه شعبان اين ميزان افزايش مي‌يابد و در تابستان‌ها و ماه رمضان به حداقل مي‌رسد.
اين در حالي است كه ورود روزانه بيش از هزار نفر عراقي به ايران مي‌تواند شرايط بسيار مناسبي را براي تبادل گردشگر بين اين دو كشور دوست و برادر ايجاد كند. با اين وجود اين بستر مساعد در زمينه گردشگري مذهبي، در ميان ناهماهنگي مسوولا‌ن دولتي و خصوصي گردشگري ايران به فراموشي سپرده شده است و همين موضوع باعث شده تا اكنون و پس از گذشت حدود دو سال از آغاز شرايط نسبتاً مساعد اعزام زائران ايراني به عراق، اين امر در‌هاله‌اي از ابهام قرار بگيرد و در اين ميان و در بين اختلا‌في كه مسوولا‌ن دولتي و متوليان بخش خصوصي دارند تنها مردم هستند كه آنطور كه بايد و شايد در سفر به نجف و كربلا‌ كامي خوش نخواهند داشت.
 پنجشنبه 7 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن