تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813081577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زواياي نامكشوف موسيقي و خوشنويسي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: دبير جشنواره بيست و چهارم موسيقي فجر گفت: موسيقي و خوشنويسي ايران ارتباط تنگاتنگي با هم دارد كه تاكنون ناشناخته مانده است اما براي حيات هنرها نياز به تعامل و شناخت بيش از پيش آن وجود دارد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري نمايشگاه خط و نقاشي خط «اسرافيل شيرچي»، در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه كه شب گذشته 17 دي ماه در فرهنگسراي نياوران برگزار شد، در ابتداي مراسم «كامبيز روشن روان» آهنگساز كشورمان درباره ارتباط خوشنويسي و موسيقي گفت: متاسفانه بحث و تحقيق در اين زمينه بسيار كم بوده يا اصلا وجود نداشته است اما من به عنوان يك اهل موسيقي هنگام ديدن اين تابلوها پي به اصولي مي‌برم كه در موسيقي نيز رعايت مي‌شود. وي ادامه داد: در هر يك از تابلوهاي اين نمايشگاه يك زمينه رنگي وجود دارد كه مشابه همان در موسيقي با زمينه صوتي ايجاد مي‌شود؛ حروف در زمينه رنگي و نت‌ها و اصوات در زمينه صوتي قرار مي‌گيرد. تركيب بندي اين تابلوها نيز امكان اجرا در قطعه موسيقي را دارد. در اين كار، طراحي گرافيكي يكي از الزامات به انجام رساندن ايده‌هاي خوشنويس است كه درست مانند موسيقي است زيرا يك آهنگساز نيز باري گرفتن نتيجه از طرح موسيقايي خود نيازمند طراحي است. روشن روان تصريح كرد: پيچيدگي قطعه موسيقي بستگي به نوع آهنگ، سازبندي، تعداد نوازندگان، هارموني و ... دارد و در اين مكان نيز شاهد تابلوهايي هستيم كه به لحاظ ساختار و خط ساده و پيچيده است اما خطاط پيش از گذاشتن قلم به روي كاغذ براي اجراي آن در ذهن خود طرح‌هايي داشته است. به هر حال ممكن است ساخت و اجراي يك قطعه موسيقي و نوشتن يك تابلوي خط ماه‌ها به طول انجامد و نيازمند صرف وقت كافي باشد. دبير جشنواره بيست و چهارم موسيقي فجر در ادامه سخنان خود به افت و خيز ملودي و خوشنوسي اشاره كرد و گفت: قدرت پنجه نويسنده و نوازنده در اجراي حس دروني مانند هم است كه باعث ايجاد افت و خيز و شدت و حدت كلام و نت مي‌شود در ضمن وجود سايه روشن در موسيقي و خطاطي نيز مانند هم است. روشن روان در پايان سخنان خود به امكان ساخت موسيقي از چند تابلوي خوشنويسي اشاره كرد و توضيح داد: در تاريخ موسيقي اروپا چنين كاري انجام شده و جا دارد كه در كشور ما با توجه به ارتباط اين دو هنر، ظرايف آن كشف و براي مخاطب ايراني ارايه شود. سپس «فريدون حافظي» نوازنده پيشكسوت تار به همراه «سالار عقيلي» خواننده اركستر ملي و گروه قمر به اجراي برنامه در دستگاه شور پرداختند و در پايان نيز «حسين فرامروي نيكنام» مدير هنري نشر آثار پس از ارايه تاريخ كوتاهي از خوشنويسي در ايران شعري از فريدون مشيري در ستايش انسانيت و مهرورزي را براي حضار خواند. در اين مراسم اصغر مهرآيين رئيس فرهنگسراي نياوران، فرزين پورمحبي معاون هنري وي، جمعي از اهالي موسيقي، مديران نشر كشور و تني چند از وكلا حضور داشتند. انتهاي پيام/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن