واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: «مجبوبه هنريان» تهيهكننده و كارگردان مستند «پنهان در مه» كه چندي پيش از شبكه اول سيما پخش شد در نامهاي اعتراض آميز، اين مستند را فيلمي دانست كه متعلق به وي نيست. «محبوبه هنريان» تهيهكننده و كارگردان در نامهاي كه به خبرگزاري فارس ارسال كرد، آورده است: آنچه از شبكه اول سيما با عنوان «پنهان در مه» و با موضوع بي خانماني پخش شد، مستند من نيست. وي در بخش ديگري از اين نامه نوشته است: در سالهاي گذشته توجه به امر تحقيق و پژوهش در مسير برنامه سازي و توليدات تلويزيوني و سينمايي بر گرفته از تدابير مقام معظم رهبري و تاكيد مكرر ايشان بر توجه به تحقيق و پژوهش و رهنمودهاي رياست محترم سازمان به برنامه سازان همواره مورد نظر بوده و جاي تاسف است كه سرمايه گذاريهاي انديشهاي بسياري از مديران شايسته و صرف هزينه هاي گزاف مادي در اين خصوص كه ميتواند سر منشا تحولات بزرگ در كشور باشد، در معرض عدم تخصص و ناكارآمدي معدود مديران بي تجربه به سادگي از بين ميرود. «محبوبه هنريان» در اين نامه متذكر شده است: هر چه تلاش ميكنم آنچه از عجايب رخ دادهاي روند توليد اين مجموعه مستند كه طي يك سال بر من و گروه توليد گذشت، چشمپوشي كنم تا تلخي تجربه ناخوشايند تهيه و ساخت اين مستند با مركز مستندسازي سيما را به فراموشي بسپارم، مكرر وقايعي بروز ميكند كه شايد در مقابل اصل اهداف من در حوزه مستندسازي چندان موضوع مهمي نباشد. اما از زاويه نگاه حرفهاي بسيار حائز اهميت است و بر خود واجب ميدانم با طرح آن لااقل در عدم بروز و تكرار چنين رويكردهايي و نوع نگاه سطحي و غيركارشناسي نسبت به يك اثر هنري تاثير گذار باشم. وي ادامه داده است: بيترديد مخاطب فهيم رسانه ملي كه همواره برنامهسازان را مورد نقد قرار ميدهد محق است بداند آنچه با كاستيها و اشكالات فراوان فني و محتوايي در اختيارشان قرار ميگيرد، تنها ساخته و پرداخته شخص برنامهساز، مستندساز و يا تهيهكننده و كارگردان نيست كه متاثر از عوامل متعدد در روند تهيه، ساخت و توليد است، كه البته ذكر آن شايد چندان تازگي براي مخاطب كار آشناي امروز رسانه نداشته باشد، اما بدعتي نوين از سوي مركز مستند سازي سيما گذارده شده كه به عنوان طراح، تهيه كننده و كارگردان مستند پنهان در مه با آن مواجه شدم كه هيچ صبغهاي از آن را در تاريخ توليدات فرهنگي سراغ ندارم و يا لااقل من نه ديده و نه شنيدهام كه سازمان محترم صدا و سيما هرگز چنين برخوردي را با مجموعه ، فيلم و اثر يك كارگردان داشته باشد. هنريان در اين نامه ميافزايد: اينكه اثري ساخته شده (تمام و كمال) آماده پخش منطبق بر مصوبات طرح به شبكهاي ارايه شود و مدير يا مديران متبوع با تصميم شخصي و بدون مذاكره، اعلام نظر و ابلاغ كتبي به تهيهكننده و كارگردان،نسبت به تغيير و تدوين مجدد اثر اقدام كنند. اين تهيهكننده در ادامه اين نامه آورده است: ترديدي نيست كه سفارش دهنده توليدات تلويزيوني يعني سازمان صداوسيما بنا به مندرجات قراردادهاي منعقده في مابين تهيهكننده و سازمان به عنوان صاحب قطعي اثر معرفي ميشود و همسويي توليدات با ضوابط و قوانين فني و ساختاري سازمان مورد تاكيد است،اما در هيچ بند، ماده يا تبصرهاي تغيير در ساختار اوليه توليدات پيش از اولين پخش آن هم بدون سهيم دانستن نظر كارگردان قيد نشده است. به گزارش فارس مستند «پنهان در مه» با هدف طرح، تحقيق و بررسي چند آسيب اجتماعي شاخص در شهر لندن و علل و عوامل بروز آنها در غالب يك پروژه مستند پژوهشي و به عنوان يك مجموعه مستند اجتماعي ساخته شد كه صرفا مبتني بر مستندات بر گرفته در تحقيق ميداني و آمارهاي رسمي ارايه شده توسط سازمانهاي حمايتي معتبر بود. اين مجموعه طبق مصوبات رسمي سازمان در 5 قسمت 20 دقيقه اي با تمركز بر موضوعاتي مستقل، فروپاشي خانواده، بي خانماني اقتصادي و فرهنگي، پوچي و پوچ گرايي و عدم امنيت،تهيه، آماده پخش و به مركز مستندسازي سيما ارايه شد. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]