تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805553915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شاگردان امام کاظم عليه السلام


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: ياران برجسته امام كاظم (عليه‌السلام) تداوم امامت را براى رهبرى جامعه اصل مسلم اسلامى دانسته و در برابر امواج انحرافى كه خلفاى خلافكار و فرقه‏هاى گوناگون پديد مي‏آوردند، مقاومت مي‏كردند.
در زير تنى چند از اين مردان بزرگ به اجمال معرفى مي‌شوند:
يونس بن‏عبدالرحمن
وى در اعتقاد به امامت‏حضرت موسى بن‏جعفر چنان روشن‏بين و استوار بود كه كوچكترين نرمش و يا لغزشى را در مقابل منحرفان روا نمي‏شمرد و در برخورد با فرقه‏هايى چون واقفيه، موضع قاطعى داشت. او در پرتو انوار درخشان هفتمين و هشتمين فروغ امامت از چهره‏هاى درخشان جهان تشيع و شخصيتى ارزنده به شمار مي‏رود.
حضرت امام رضا(عليه‌السلام) او را سلمان زمان خود دانسته و عموم علماي شيعه، تقوا و پاكى وى را ستوده و مقام علمى و فقهي وى را تصديق كرده و رواياتش را بدون هيچ‏گونه شبهه‏اى پذيرفته‏اند. او روز گار خود را غالبا با تاليف كتاب مي‏گذراند و سى كتاب در زمينه‏هاى گوناگون علوم اسلامى نوشته است. (1)
محمد بن‏ابي‏عمير
در ميان شيعيان و جامعه تسنن از چهره‏هاى محبوب و عابد و پارسا محسوب مي‏شود. (2) او رواياتى از امام هفتم نقل كرده كه در آنها امام را با كنيه ابااحمد مخاطب قرار داده است. (3) وى 94 جلد كتاب در مباحث مختلف علمي، دينى و فقهى به رشته تحرير درآورد و مجموعه رواياتى كه نقل كرده به 654 حديث مي‏رسد. طي چهار سالى كه در زندان بود، نگاشته‏هاى وى از بين رفت و بعدها با تكيه بر حافظه و آنچه به راويان ديگر انتقال داده بود، روايت مي‏كرد.
سرانجام محمد بن‏ابي‏عمير مورد خشم دستگاه خلافت عباسى قرار گرفت; زيرا هارون اعتقاد داشت اسرار فعاليت‏ سياسى و مبارزات مخفي شيعيان و اسناد ارتباط آنان با پيشواى هفتم در اختيار اوست.
كشى به نقل از فضل ابن‏شاذان گفته است: «درباره ابن‏عمير نزد خليفه سعايت‏شد، او را دستگير كرده و از وى خواستند نام شيعيان و كسانى كه با موسى بن‏جعفر عليهما السلام در ارتباط هستند به دستگاه خلافت تحويل دهد، وى امتناع كرد و از افشاى نام رابطين با امام اجتناب نمود، دژخيمان او را در ميان دو چوب قرار دادند. و براى اقرار گرفتن از نامبرده صدتازيانه بر بدنش زدند و چون از مقاومت دليرانه‏اش خسته شده و به خشم آمدند بيش از صدهزار درهم وى را جريمه كرده و تمام اموالش را مصادره كردند.» (4)
محمد بن‏مفضل بن‏عمر جعفي
محمد را باب امام كاظم(عليه‌السلام) ناميده‏اند; او رابط ميان مردم و حضرت بود و فرزند مفضل است، كه امام صادق(عليه‌السلام) توحيد معروف خويش را به وى املأ فرمود.
محمد بن‏علي بن‏نعمان; كنيه‏اش ابوجعفر و لقب او مؤمن طاق بود - چون مغازه‏اش در كوفه زير طاقى قرار گرفته بود - از بزرگان اصحاب امام ششم و امام هفتم است. وى توان آن را داشت كه با هر مخالفى بحث كند و بر وى غالب گردد. (5)
حسن بن‏محبوب
از راويان بزرگ است كه فقهاى شيعه در صحت احاديث او اجماع و خودش را توثيق كرده‏اند. او نزد امام هفتم و امام هشتم از احترام زيادي برخوردار بود و از اركان عصر خويش به شمار مي‏رفت، شيعيان اهل بيت از اطراف و اكناف دنياى اسلام به نزدش رفته و از فضل و دانش وى خصوصا در فقه بهره مي‏گرفتند، تاليفات و تصنيفات وى را شيخ طوسى در فهرست‏خويش ذكر نموده است.
ابوعبدالله بن‏يحيى كاهلى اسدي
از اصحاب امام كاظم(عليه‌السلام) است كه نزد آن حضرت محترم بود و علماى رجال او را با منزلت و فضل مي‏دانند. حضرت موسى بن‏جعفر خطاب به علي بن‏يقطين كه در دستگاه هارون نفوذ سياسى داشت، فرمود: از كاهلى اسدى و خاندانش صيانت كنيد. من بهشت را برايتان ضمانت مي‏كنم. وى هم قبول كرد و ابن‏يقطين زندگى او و خاندانش را تامين مي‏كرد. (6)
ابان بن‏عثمان بجلي
اهل كوفه بود و گاهى هم در بصره سكونت داشت. شيخ طوسى وى را از امواليان بجيله مي‏داند. گروهى از بصريان همچون ابوعبيده از وى حديث نقل كرده‏اند. ابان با حضرت موسي بن‏جعفر عليهما السلام ارتباط داشته و در كتابهايش از آن حضرت رواياتى نقل كرده است. (7)
عبدالله بن‏جندب
بجلى و كوفى است او منزلتى بلند نزد امام هفتم داشت و وكيل آن حضرت به شمار مي‏رفت، امام رضا سوگند ياد كرد كه; عبدالله بن‏جندب مورد رضايت‏خدا و رسول الله صلى الله عليه و آله و از مخبتين ماست. (8)
هشام بن‏حكم
پرورش‏يافته مكتب امام صادق(عليه‌السلام) بود. او به خاطر دشمنى با بني‏عباس سالها مخفيانه زندگى مي‏كرد و امام ششم او را نگهبان و گواهي‏دهنده بر راستى خويش مي‏دانست. بارها از سوي امام كاظم(عليه‌السلام) براى انجام كارهاى شخصى يا عمومى به عنوان وكيل تعيين شد. هارون كه در پي فرصتى بود تا هشام را به قتل برساند، جلسه‏اى با حضور دانشمندان وابسته در منزل يحيى بر مكى ترتيب داد و خود از پشت پرده به نظاره نشست، هشام با همه فراست و شجاعت، به آنچه اعتقاد داشت اعتراف كرد و از آن جلسه گريخت و از بغداد به كوفه رفت و در منزل بشير كه از شيعيان معروف بود وارد گرديد. او دانشمندى برجسته، متكلمى بزرگ و داراى بيانى شيرين و رسا بود. (9)
صالح بن‏واقدى
طبري مي‏گويد: خدمت امام موسى كاظم(عليه‌السلام) رسيدم، حضرت فرمود: هارون تو را زندانى مي‏كند و در باره من از تو مي‏پرسد، بگو او را نمي‏شناسم و آنگاه كه به زندان افتادى تو را آزاد مي‏كنم. و همين‏گونه هم شد. او با كمك امام به طرز شگفت‏انگيزى از زندان به مازندران (طبرستان) رفت. صالح بن‏واقدي مي‏گويد: چون به ديار خويش برگشتم، به خدا سوگند نه كسى از من خبر گرفت و نه از زندانى بودنم كسى جويا شد. (10) او به بركت كرامت امام از چنين دسيسه‏اى رهايي يافت و توانست مدتها در طبرستان به دفاع از حريم امامت‏بپردازد و با روى ولايت را پاسدارى نمايد.
صفوان بن‏يحيي
زمانى كه صفوان فرزند يحيى به رشد عقلى رسيد و علوم عقلى را از پدر خويش فرا گرفت، در حوزه درس امام كاظم(عليه‌السلام) حاضر شده و از بيانات قدسى آن فروغ آسمانى بهره‏مند گشت. او از فقيهان، محدثان و متكلمان كم‏نظير است. علاوه بر مقام شامخ علمي، جايگاه والايى در زهد، تقوا و عبادت داشت. صفوان را يكى از وكيلان و نايبان خاص امام دانسته‏اند و مي‏گويند او ضمن جمع‏آورى و جوهات شرعي، ماموريت‏خطير نشر روايات اهل بيت و دايت‏شيعيان و مبارزه با خطوط انحرافى و التقاطى آن عصر را بر عهده داشت. (11)
علي بن‏يقطين
از دوستان و علاقه‏مندان امام موسي(عليه‌السلام) بود، در دستگاه هارون به مقام وزارت رسيد. چندين مرتبه خواست از اين مقام استعفا بدهد، ولى حضرت مخالفت كرد. وى براى ارتباط با امام و كمك به شيعيان و حمايت از محبان آل عترت كه در فقر و نادارى بسر مي‏بردند، از ماموران مخفى استفاده مي‏كرد، اسماعيل بن‏سلان و فلان بن‏حميد از آن جمله‏اند كه فرزند يقطين آنان را احضار كرد و گفت دو مركب‏سوارى تدارك ديده و از طريقي غير از راه معمول برويد تا به امام هفتم برسيد و نامه و مبالغى كه مي‏دهم تحويل آن حضرت به نحوى دهيد كه كسى متوجه نشود. (12)
ابن‏بزيع
از اعيان و رجال شيعه و شاگردان امام كاظم(عليه‌السلام) است. طبق دستور امام در تشكيلات بني‏عباس شغل مهمى داشت و از مشاورين خاص دستگاه خلافت‏ به شمار مي‏رفت. امور تعدادى از شيعيان جهان اسلام توسط وي اصلاح گشت. او به نيازمندان پناه مي‏داد و عاشقان اهل بيت را از گرفتارى مي‏رهانيد. (13)
يعقوب بن‏داود
مردى با ايمان، پاك‏سرشت و نيكوكار بود. به دليل برخوردارى از شهامت و روحيه مبارزاتى به اتفاق برادرانش در قيام ابراهيم فرزند عبدالله بن‏حسن شركت كرد و به همين دليل دستگير و زندانى گرديد و تا آخر خلافت منصور در حبس به سر برد. با روى كار آمدن مهدى عباسى آزاد شد. اين بار بعقوب تلاشهاى خود را در حمايت از خاندان عصمت و طهارت و توسعه اقتدار شيعيان به صورت نفوذ در دستگاه حكومت و قبضه كردن پنهانى قدرت ادامه داد و سرانجام به پست وزارت رسيد. به اين ترتيب توانست‏بسيارى از مناصب مهم تحت قلمرو خلافت اسلامى را به علويان و سادات و برخى شيعيان تفويض كند. اين وضع دشمنان را نزد خليفه عباسى به سعايت و مذمت از وي واداشت و مهدى عباسى را به اين موضوع تهديد كردند كه سراسر كشور اسلامى در دست‏يعقوب و شيعيان است و با انقلابى سريع مي‏تواند بساط حكومت تو را سرنگون كنند. تبليغات زهرآگين دشمنان كار خود را كرد و موجب بركناري يعقوب و زندانى شدن او گرديد. (14)
پي نوشتها : 1- جامع الرواة; محمد بن‏على اردبيلي، ج 2، ص‏356 -357 و نيز الكنى و الالقاب، محدث قمي.
2- فهرست‏شيخ طوسي، ص 265.
3- معجم رجال حديث، ج 14، ص 301.
4- اين واقعيت در رجال نجاشي، ص‏229 و رجال كشي، ص 591 آمده است.
5- رجال كشي، ص‏186.
6- راويان امام رضا(عليه‌السلام) در مسند الرضا، ص 361.
7- همان، ص 15.
8- منتهى الامال، ج 2، ص‏276.
9- رجال نجاشي، ص 305 و رجال كشي، ص‏269.
10- بحارالانوار، ج 48، ص‏67.
11- در مورد وى بنگريد به كتاب صفوان بن‏يحيي، شكوه ايمان، محمد اصغري‏نژاد.
12- بحارالانوار، ج 48، ص 35.
13- رجال نجاشي، ص 255.
14- پيشواى آزاده; مهدى پيشوايي، ص 55.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن