تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835102380
موسیقی با اسكناس درشت
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تابستان امسال برای اهل موسیقی به واسطه برگزاری كنسرتهای متعدد و البته موفق، نویدبخش فصلی تازه در موسیقی و ارائه اجراهایی متفاوت از گذشته بود. تابستانی كه با برگزاری كنسرت محمدرضا لطفی در كاخ نیاوران و جشنواره موسیقی بانوان در تالار وحدت آغاز شد و با كنسرت محمدرضا شجریان در تالار وزارت كشور و كامكارها و چندین برنامه ارزشمند دیگر به پایان رسید و هماكنون درآستانه برگزاری چند كنسرت و اجرای متنوع دیگر در فصل جاری قرار داریم. همچنین جشنواره موسیقی فجر هم مانند هر سال در راه است، همه موسیقی دوستان علاقهمندند تا بتوانند از این اجراها تا آنجا كه برایشان مقدور باشد، استفاده كنند؛ اما قیمت بلیت این كنسرتها عاملی بر عام نشدن آن است و قطعا این سوال را به وجود میآورد كه چه معیاری برای تعیین بهای بلیت كنسرتها وجود دارد و چه عواملی بر آن تأثیر میگذارد؟! در حال حاضر بهای بلیت كنسرتها برحسب شهرت و پیشینه گروه بین ۱۰ تا ۳۰ هزارتومان است كه در مواردی قیمت همین بلیتها در بازار سیاه بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان در نوسان است. كنسرتهای میلیونی در موسیقی هنری ایران را شاید بتوان پدیده نوظهوری دانست كه در چند سال اخیر شاهد بودهایم. تالارهای چند هزار نفری، بلیتهای چند ده هزار تومانی و استقبال غیرمنتظره مردم، همه نشان از یك موقعیت استثنایی برای اهالی موسیقی هنری ایران دارند.اگرچه درآمدهای چند صد میلیون تومانی این گونه كنسرتها، زمزمههای انتقادی برخی از اهالی موسیقی و مطبوعات مانند استفاده از الفاظی همچون كنسرتهای تجاری و ... را در پی داشته است؛اما نمیتوان از یك واقعیت مسلم یعنی ظرفیت بالای جذب مخاطب در شرایط امروز موسیقی ایران چشمپوشی كرد. از آنجا كه برگزاری یك كنسرت موسیقی نیازمند طی كردن مراحلی است، بنابراین در روند برگزاری یك كنسرت موسیقی و تعیین بهای بلیت آن، باید هم به برگزاركننده توجه داشت و هم به مكانی كه امكانات برگزاری را در اختیار قرار میدهد.در این میان، تلاش اصحاب موسیقی را كه صرفنظر از برخی كمبودها و دشواریهایی كه برای صدور مجوز و ... آن وجود دارد، هر یك به سهم خود برای ارائه اجرایی بهتر و انجام حركتی در جهت تعالی هنر موسیقی ایران زمین میكوشند، نباید نادیده گرفت. مسئول واحد موسیقی فرهنگسرای نیاوران تصمیم نهایی را درباره این قیمت گذاری با مجری و هنرمند میداند و در این باره میگوید:« ما مبلغ ثابتی را بابت در اختیار گذاشتن سالن دریافت میكنیم؛اما تصمیم نهایی با خود مجری است و اصولاً در موضوع هنر، معیار دقیق و قابل محاسبهای مانند سایر امور وجود نداشته و تنها میتوان میزان استقبال مردم و محبوبیت گروه را اصلیترین عامل دانست.» ساسان رسولی تبلیغات را چندان مرتبط با گران بودن بهای بلیتها نمیداند و میافزاید:«اگر بهای بلیت یك كنسرت گران است، این بر اساس تصمیمگیری خود هنرمندان بوده و تبلیغات در آن نقشی ندارند.در این میان، عوامل جامعهشناختی بسیار اهمیت دارد و اینكه نوع موسیقی ارائه شده تا چه حد مورد پسند جامعه و مخاطب امروز باشد.» وی همچنین به عواملی همچون مشكلات گرفتن مجوز اجرا و فاصله زیاد بین اجراهای یك گروه در طول سال اشاره میكند و ادامه میدهد:«شاید یكی از علل گرانی بهای بلیت برخی كنسرتها، محدودیتها و مشكلاتی است كه برای برخی سبكهای موسیقی در جامعه وجود دارد.از جمله، برخی كنسرتهایی كه بسیار دیر یا به سختی مجوز میگیرند و امكان اجرای برنامه برای آنها تنها سالی یك بار میسر است و در نتیجه با استقبال خوبی روبهرو میشوند.» از سویی هم گروههای موسیقی همواره میكوشند تا بهایی را كه برای بلیت اجراهایشان توافق میكنند، آن قدر مناسب باشد كه بیشتر علاقهمندان به موسیقی با حداقل توان مالی بتوانند از آن بهره ببرند.رضا موسوی زاده، سرپرست گروه فاخته كه اوایل آذر ماه امسال در تالار وحدت كنسرتی را اجرا خواهد كرد، ۲ عامل را در تعیین بهای بلیت كنسرتها مؤثر دانسته و میگوید:«یكی سطح گروه و معروفیت آن است و دیگری مكان اجرای برنامه؛اما در كل نمیتوان معیار مشخصی را برای تعیین بهای بلیت كنسرتها دقیقاً نام برد.» رئیس نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد نیز با تأیید نبودن همین معیار مشخص، بیشتر نحوه توافق گروهها را با سالن در این زمینه مؤثر میداند و میگوید:«معیار خاصی از سوی دفتر موسیقی تا كنون وجود نداشته و عرف این است كه گروه یا نوازنده به تناسب شأن و منزلت خود با سالن توافق میكند.» با توجه به اینكه بلیت اجرای برخی گروهها به نسبت سایرین گرانتر است و این در حالی است كه هزینه زیادی را متحمل نشده اند، باید این توضیح را داد كه بهطور كلی هنرمندان از سوی هیچ سازمانی حمایت نمیشوند و بنابراین بیش از سالی یك بار هم قادر به برگزاری كنسرت نیستند و با وجود اینكه گاه بهای بلیتهای آنها به بازار سیاه هم كشیده میشود؛اما این هیچ گونه سودی برای هنرمند ندارد. سامان احتشامی از اعضای گروه شرقی بر این باور است كه به بازار سیاه كشیده شدن بلیتها در تمام دنیا اگرچه امری است عادی؛اما این گرانتر فروش رفتن بلیتها هیچ سودی برای هنرمندان نداشته و تنها افراد سودجو هستند كه به بالا رفتن بهای بلیتها دامن میزنند و درصورت استقبال مخاطبان از اجرا و نایاب شدن بلیتها، تنها افرادی كه توان مالی بالایی دارند، میتوانند بلیتها را با این قیمتهای گزاف تهیه كنند. اگر چه امسال برخی گروهها برای فروش بلیت كنسرت خود و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه دست به ابتكارهایی همچون فروش اینترنتی و ... زدند؛اما این اقدامات هم كمك چندانی به تعدیل بهای بلیتها نكرد و در نهایت ایجاد بازار سیاه را بهدنبال داشت.هرچند هنر و هنرمند قیمت ندارد و نمیتوان آن را با معیارهای مالی سنجید؛اما گران یا ارزان بودن بهای بلیت یك كنسرت نیز نمیتواند ملاك خوبی یا بدی آن باشد و بیشتر میزان استقبال مخاطبان و عواملی همچون معیارهای هنری، كیفیت كار، بحث جامعهشناسی، مسائل اجتماعی موجود و از همه مهم تر، هزینههایی كه طی برگزاری یك كنسرت تولید میشوند در آن دخیل هستند. از آنجا كه برگزاری هر كنسرت هر چند با صرفهجویی زیاد هزینههای سرسام آوری را بهدنبال دارد، گروههای موسیقی میكوشند تا مناسبترین قیمت را برای بلیتهایشان تعیین كنند؛اما با همه اینها، باز هم هزینهها حرف اول و آخر را در این زمینه میزنند.سامان احتشامی ضمن تأكید بر هزینههای بالای اجرای موسیقی میگوید:«هزینه برگزاری یك كنسرت بسیار بالاست و این خاص ایران نبوده و در تمام دنیا متداول است.اگر درآمد یك كنسرت را ۱۰۰در نظر بگیریم، چیزی بالای ۸۰درصد آن هزینه تبلیغات و كار گروه میشود و در واقع، هزینهها حرف اول را در این زمینه میزنند و تنها ۲۰درصد، درآمد یك كنسرت خواهد بود.» ساسان رسولی نیز هزینهها را بر تعیین بهای بلیتها مؤثر دانسته و میگوید:«هزینهها تأثیر زیادی بر این امر دارد و یكی از راههای تعدیل بهای بلیتها، كاهش همین هزینه هاست.این هزینهها معمولاً شامل ۶ ماه تمرین، حمل ساز، تهیه لباس و رفت و آمد است و البته باید گفت كه همه هنرمندان بیهیچ چشمداشت مالی و به خاطر علاقه شان به هنر موسیقی و تلاش برای اعتلای این هنر اقدام به برگزاری چنین برنامههایی میكنند و این هزینهها را هم متقبل میشوند.ما نیز میكوشیم تا آنجا كه امكان دارد، شرایط مناسبی را در حد امكانات موجود برای اجرای گروهها فراهم و به نوعی با هنرمندان همكاری كنیم.از جمله این همكاریها، تعرفهای كه برای سالن در نظر گرفته ایم، ۴۰درصد بهای اصلی بوده و تبلیغات را نیز در برمی گیرد.» به هر حال این نكته را هم نباید فراموش كرد كه در حال حاضر، بهای بلیت هر كنسرت بیشتر براساس شاخصههای هنری و میزان اقبال عام درنظر گرفته میشود تا شاخصههای اقتصادی ؛ به ویژه اینكه در برنامههای مرتبط با موسیقی ایرانی برخلاف مسابقات ورزشی و...معمولاً استفاده از حمایت كننگان مالی رسم نیست و اگر باشد، باید حتماً مرتبط با هنر موسیقی بوده و حمایتكننده مورد بحث در همان حیطه موسیقی سابقه فعالیت داشته باشد.با توجه به این مسئله و این نكته كه در اماكن و تالارهای دولتی، شركتهای خارجی اجازه حمایتكننده مالی شدن ندارند و كنسرتها نیز معمولاً درآمدزا نیستند، حتی با قیمت گذاری بالا برای بلیتها نیز نمیتوان پاسخگوی هزینهها بود و كاهش هزینهها بازمی گردد به كمكهایی كه انتظار میرود از سوی دولت صورت گیرد. در عین حال، «محمدحسین احمدی» مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد در نشست خبری كه به منظور آگاهی رسانی درباره چگونگی برگزاری بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر بود، درباره جذب حمایتكنندگان مالی در این جشنواره به خبرنگاران حاضر در جلسه گفته بود:«جذب حمایتكننده مالی به منظور تأمین برخی هزینهها نیست؛بلكه دخیل كردن مراكز غیرفرهنگی در كارهای فرهنگی است كه بهنظر من نوعی ارتباط برقرار كردن با مخاطب به شمار میآید.» عامل دیگری نیز كه در تعیین قیمت بلیت یك كنسرت تا حدی نقش دارد، محل و نحوه برگزاری آن است؛ اینكه برنامه در چه سالنی و با چه شرایطی برگزار میشود و نیز جایگاهی كه برای آن بلیت میفروشند، در كجای آن سالن قرار دارد بسیار مهم بوده و به هنگام قیمت گذاری در این رابطه بسیار مؤثر است.ضمن اینكه در شهرستانها به نسبت تهران بهای بلیت مانند سایر چیزهای دیگر ارزانتر است؛ اما نكته در اینجاست كه تعداد شهرستانهایی كه در آنها كنسرت برگزار میشود و اصلاً امكانات برگزاری كنسرت موسیقی وجود دارد، بسیار محدود هستند و هنرمندان نیز به سبب هزینههای رفت و آمد، كمتر حاضر به اجرای برنامه در خارج از تهران میشوند؛مگر با شرایط خاص. ● بهای فعلی بلیت ها؛مناسب یا نامناسب اما در این نكته كه بهای در نظر گرفته شده برای كنسرتهای فعلی در حال حاضر تا چه حد مناسب است، میان نظر هنرمندان و مسئولان تفاوتهایی وجود دارد.سامان احتشامی این قیمت گذاری را تا حد زیادی مناسب میداند و میگوید:«بهایی كه در حال حاضر برای بلیتها در نظر گرفته میشود، تقریباً مناسب است.ضمن اینكه تلاش میشود تا كمترین و عادلانهترین بهای بلیت برای برنامهها درنظر گرفته شود.»مجید درخشانی، سرپرست گروه خورشید نیز با قیمت گذاری فعلی بلیتها موافق است و میگوید:«بهای بلیتها در حال حاضر مناسب است و همه هنرمندان میكوشند تا در آینده برای بلیتها تخفیف درنظر گرفته یا كلاً بهای آن را كاهش دهند.» وی با اشاره به اینكه برخی هنرمندان به صورت خودجوش فعال هستند، میافزاید:«كنسرتها باید توجیه اقتصادی داشته باشند.وقتی كنسرتی درآمدزا باشد، میتوان بهای بلیتها را هم كاهش داد.متأسفانه ما پشتوانه مالی از سوی دولت نداریم.البته هدف هیچ هنرمندی از اجرای كنسرت كسب درآمد نیست و صرف انجام یك كار فرهنگی برای همه هنرمندان حرف نخست را میزند؛اما همه كسانی كه در زمینههای فرهنگی و هنری فعالیت میكنند ، به ویژه اگر جوان باشند، نیاز به حمایت دارند.» اما رضا موسویزاده این قیمت گذاری را چندان هم مناسب نمیداند و میگوید:«قیمت بلیتها در حال حاضر مناسب نبوده و باید تا حدی تعدیل شود كه همه اقشار بتوانند از برنامهها استفاده كنند.گروهها هم به خاطر اینكه برگزاری كنسرتها دارای هزینههایی است، دستشان چندان برای تعدیل بهای بلیتها باز نبوده و تقریباً كار چندانی نمیتوانند بكنند.برای كاهش یا تعدیل بهای بلیت كنسرتها، از دست هنرمند تقریباً كاری ساخته نیست و تنها گاهی امكان دارد كه گروهها بتوانند برای قشرهای خاصی مانند دانشجویان و هنرجویان موسیقی تخفیف ویژهای قائل شوند.» به هر حال، اگر شرایطی فراهم شود تا هنرمندان موسیقی بتوانند مرتب اجرا داشته باشند و این اجراها هم محدود به تهران نباشد، شاید بتوان برای قیمت بلیتها هم فكری كرد كه این بازمی گردد به شرایط سالن ها.یك راه خوب برای تعدیل قیمت بلیتها این است كه امكانات مورد نیاز گروهها و هنرمندان موسیقی با حمایت دولت در اختیارشان قرار داده شود و امكان اجرای گروهها در طول سال افزایش یابد.حتی اگر این امكان وجود داشته باشد كه دست كم محل تمرین گروه را به رایگان در اختیار آنها قرار دهند، كمك بسیاری در كاهش هزینههای گروه خواهد بود.راه بهتر هم اینكه رسانه ملی كنسرتها را هفتهای یك بار پوشش دهد تا مردم در تمام كشور با موسیقیهای گوناگون آشنا شوند.از آنجا كه در كار هنر هر كس در جای خود منحصر به فرد است، نهایتاً بهای بلیت كنسرت را خود با توجه به هزینهها و آنچه گفته شد، تعیین میكند. مانا لقمانی تحلیل: همشهری آنلاین
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 321]
صفحات پیشنهادی
موسیقی با اسكناس درشت
موسیقی با اسكناس درشت. تاریخ انتشار شنبه 3 آذر 1386 تعداد مشاهده : 82 تابستان امسال برای اهل موسیقی به واسطه برگزاری كنسرتهای متعدد و البته موفق، نویدبخش ...
موسیقی با اسكناس درشت. تاریخ انتشار شنبه 3 آذر 1386 تعداد مشاهده : 82 تابستان امسال برای اهل موسیقی به واسطه برگزاری كنسرتهای متعدد و البته موفق، نویدبخش ...
سرخپوست را بکش، آدم را نجات بده!
کاسترو: جان ریگان را ما نجات دادیم · موسیقی با اسكناس درشت · آخرین وضعیت اجارهبها در تهران ... سرخپوست را بکش، آدم را نجات بده! ... اسرار هويت در خطوط دست ...
کاسترو: جان ریگان را ما نجات دادیم · موسیقی با اسكناس درشت · آخرین وضعیت اجارهبها در تهران ... سرخپوست را بکش، آدم را نجات بده! ... اسرار هويت در خطوط دست ...
فناوری اطلاعات
اين مجله كه تاكنون جلد خود را با فناوري e-Ink بهطور تصوير متحرك صامت توليد ... كه با بلعيدن سكه يا اسكناس به شما اجناسي نظير آب معدني، نوشابه، قهوه، شكلات و. .... اين دو پخشكننده موسيقي از طريق امواج وايفاي فعاليت ميكنند و با داشتن صفحه نمايش ...
اين مجله كه تاكنون جلد خود را با فناوري e-Ink بهطور تصوير متحرك صامت توليد ... كه با بلعيدن سكه يا اسكناس به شما اجناسي نظير آب معدني، نوشابه، قهوه، شكلات و. .... اين دو پخشكننده موسيقي از طريق امواج وايفاي فعاليت ميكنند و با داشتن صفحه نمايش ...
موسيقي ملي رشد چشمگيري داشته است
ابوعامري، با بيان اينكه توجه به موسيقي ملي ايراني بعد از پيروزري انقلاب اسلامي ... كند که کمتر گروهی توان چاپ جعلی آن را داشته باشند؛ اما هزینه امحاي اسکناسهای در ...
ابوعامري، با بيان اينكه توجه به موسيقي ملي ايراني بعد از پيروزري انقلاب اسلامي ... كند که کمتر گروهی توان چاپ جعلی آن را داشته باشند؛ اما هزینه امحاي اسکناسهای در ...
8 عاشقانه ناآرام موسیقی ایران!
شاید به همین خاطر بود که با چنان استقبالی رو به رو شد که ترانههایی از این دست هر ... او برای اولین بار بعد از انقلاب آلبوم موسیقی «اسکناس» را در سبک رپ به اجرا در ... که این روزها آن قدر گروههای ریز و درشت در آن فعالیت دارند که آمار آن از دست رفته است. ...
شاید به همین خاطر بود که با چنان استقبالی رو به رو شد که ترانههایی از این دست هر ... او برای اولین بار بعد از انقلاب آلبوم موسیقی «اسکناس» را در سبک رپ به اجرا در ... که این روزها آن قدر گروههای ریز و درشت در آن فعالیت دارند که آمار آن از دست رفته است. ...
سبک رپ در ایران
اگر لا به لای همان اولین های رپ، خوب بگردیم، میشود نمونه هایی پیدا كرد كه با كلام شایسته ... اولین آهنگ های سبك رپ در موسیقی پاپ در اواخر دهه 1370 در برنامه جوان پسندی به نام ... لحن اعتراضی و انقلابی آن است، آلبوم "اسكناس" چندان مورد توجه قرار نگرفت. ...
اگر لا به لای همان اولین های رپ، خوب بگردیم، میشود نمونه هایی پیدا كرد كه با كلام شایسته ... اولین آهنگ های سبك رپ در موسیقی پاپ در اواخر دهه 1370 در برنامه جوان پسندی به نام ... لحن اعتراضی و انقلابی آن است، آلبوم "اسكناس" چندان مورد توجه قرار نگرفت. ...
بزرگ علوی
او با تفنگ به دنيا آمده، با تفنگ بزرگ شده بود و با تفنگ هم خواهد مرد، آدمكشي براي او .... باز كرد و پنجاه اسكناس يك توماني را كه خيس و نيمه خمير شده بود حاضر در دست نگه داشت. ... هنرمند كرد عراقي:براي حفظ موسيقي سنتي نياز به تلاش بيشتري داريم ...
او با تفنگ به دنيا آمده، با تفنگ بزرگ شده بود و با تفنگ هم خواهد مرد، آدمكشي براي او .... باز كرد و پنجاه اسكناس يك توماني را كه خيس و نيمه خمير شده بود حاضر در دست نگه داشت. ... هنرمند كرد عراقي:براي حفظ موسيقي سنتي نياز به تلاش بيشتري داريم ...
پنجاه راه براي بازي کردن با اعصاب ديگران
پنجاه راه براي بازي کردن با اعصاب ديگران. ... بعد از پياده شدن و گشتن تمام جيبهاتون به صورت اسکناس هزاري پرداخت کنيد همسرتون رو با اسم همسر ... فورواردي دوستتون رو هميشه براي خودش فوروارد كنين توي كنسرتهاي موسيقي بزرگ و هنري ، بي موقع ...
پنجاه راه براي بازي کردن با اعصاب ديگران. ... بعد از پياده شدن و گشتن تمام جيبهاتون به صورت اسکناس هزاري پرداخت کنيد همسرتون رو با اسم همسر ... فورواردي دوستتون رو هميشه براي خودش فوروارد كنين توي كنسرتهاي موسيقي بزرگ و هنري ، بي موقع ...
23 اردیبهشت 1389 / 28 جمادی الاولی 1431 / 13 می 2010
دو سال بعد، اسكناس جديد بانك با سرلوحه فارسي و علامت شير و خورشيد و عكس ... وي در ابتدا به تحصيل فلسفه، حقوق، ادبيات و موسيقي پرداخت و سپس استاد علوم ...
دو سال بعد، اسكناس جديد بانك با سرلوحه فارسي و علامت شير و خورشيد و عكس ... وي در ابتدا به تحصيل فلسفه، حقوق، ادبيات و موسيقي پرداخت و سپس استاد علوم ...
متن کامل برنامه «مثلث شیشهای» با حضور ستاره اسکندری
برگزاري كنسرت موسيقي پاپ روي پل چمران كه لحظه به يادماندني را در ويژه برنامه تحويل سال نو رقم زد ، الان براي دومين ..... -عجب نكند دستگاه چاپ اسكناس درست كرديد؟ ...
برگزاري كنسرت موسيقي پاپ روي پل چمران كه لحظه به يادماندني را در ويژه برنامه تحويل سال نو رقم زد ، الان براي دومين ..... -عجب نكند دستگاه چاپ اسكناس درست كرديد؟ ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها