تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805570948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره اي كه روي صحنه نرفت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: درست مانند جشنواره بيست و دوم تئاتر چهارمحال و بختياري كه انگار آثار را هنرمندان تئاتر اين استان تنها براي داوران تراشيده باشند، مخاطب خاص و عام در اين آثار كمترين جايگاه را به خود اختصاص دادند. هنر نمايش يا تئاتر هنري تركيبي است كه با تركيب رنگ ها، ديالوگ ها ، نورها و شخصيت ها اصل هنر دراماتيك نمايان مي شود. هنر در ذات خود يا عام گراست يا خاص گرا و همين عام گرايي و خواص گرايي هنر خود به عنوان يك شخصيت و كاراكتر مطرح مي شود و ريخت شناسي هنر به واسطه خاص و عام بودنش معلوم و مدلول مي شود. تماشاگر و تماشاچي در هنر تئاتر يا هنر صحنه ، به دليل اجراي زنده و رو در رو خود يك كاراكتر و شخصيت و پرسناژ براي اثر است چه اين كه تنها نقش تماشاگر بازي سكوت است. ويليامز شكسپير درام نويس و شاعر مشهور كلاسيك بر اين عقيده است كه جهان صحنه است و مردان و زنان بازيگرانند و از اين رو هنر نمايش را تنها براي مردم مي انگارد كه بايد آنها را به رشد و كمال و تعالي برساند. اما هنر نمايش اين روزها يعني در عصر پست مدرن هنر حال و روزي دگرگون دارد چرا كه ذات اين هنر صحنه اي اكنون رفته رفته تبديل به هنر تله تئاتر و تلويزيوني و سينمايي شده و رگه هاي فاخرانه آن از معنا به سمت فرم و فرماليستي حركت كرده است. خاستگاه اين فرم گرايي ابتدا از دانشكده هاي هنر آغاز شد و كم كم اين ساختارشكني در فرم از دانشكده هاي هنرهاي دراماتيك به صحنه هاي اصلي و مردمي نمايش هم نفوذ كرد و با عنوان خلاقيت در طراحي صحنه، در بازي يا در نور پردازي و كارگرداني به خورد مخاطب عام داده شد. مخاطب عام به دليل نوع ادراك خود از هنر تئاتر كم كم با اين هنر فاصله گرفت و دوران هنر پست مدرن به دوران مخاطب خاص يا هنر تخليص شده تعبير شد و تئاتر به شكل گسترده اي مبتلا به مخاطب خاص شد. انديشه ورزي در سبك هاي تئاتر به ويژه در مكاتب فلسفي مدرن و پست مدرن، كارگردانان را به گستردگي دايره مطالعاتي وا داشت و برخي از كارگردانان در اين دايره مطالعاتي آنچنان رگفتار شدند كه دچار فلسفه زدگي گشتند و از آن طرف نيز برخي از كارگردانان با عقب گرد به دوران كلاسيك و پساكلاسيك رجوع كردند. كارگردانان جوان در برابر تئاتر تاريخ نگارانه موضع گيري كرده تا روايت خطي در متن نمايش را بازنشسته كنند و بر اساس نظريه روايت محطيي و مكاني در هنر نمايش ، اين نوع روايت خاص گرايانه را جايگزين روايت خطي و زماني عام گرايانه كنند. تئاتر حوزه‌ اي است كه نظريه تاثير بسيار قدرتمندي بر آن داشته است و مطالعات نظري حوزه تئاتر برخوردار از مفاهيمي چون واسازي،نشانه‌شناسي، روان‌كاوي و پديدار شناسي شده و چشم‌ اندازهاي نظري علوم انساني را در خود استحاله كرده است. جشنواره بيست و دوم تئاتر چهارمحال وبختياري در حالي برگزار شد كه در اين جشنواره هيچ اثري به روي صحنه نرفت و همه آثار در مكان پلاتو و محيط هاي دو سو و تك سو برگزار شد. از جمله مزيت هاي اجراي پلاتو حس نزديك بودن مخاطب به اثر يا نمايش است به گونه اي است كه انگار مخاطب در آثار و بازي هاي بازيگران و كارگردان نقش ايفا مي كند و حتي صداي سرفه كردن مخاطب نيز در اثر شنيده مي شود. اجراي پلاتو به دليل ارائه نوعي خاص از ميزانسن ها و آكسسوارها شرايط خاصي براي بازي و كارگرداني به همراه دارد يعني اينكه در چنين شرايطي حتي يك اتود كارگاهي پلاتويي نيز مي تواند به عنوان يك اثر فاخر شناخته شود. اما اين ميني مال شدن مكان اجرا به ميني مال شدن مفهوم و معنا و مخاطب نمايش نيز ختم مي شود و چه بسا كارگردان در اين اجرا تنها به دنبال مخاطب خاص باشد تا مخاطب عام و با فرض اين خط بندي و تقسيم بندي بين مخاطب هنر ، تئاتر نيز دست به خود دگرگوني هاي مفهومي و مدلولي در ساختار بزند. در جشنواره بيست و دوم تئاتر استاني چهارمحال وبختياري به دليل اجراي هشت نمايش در پلاتو امير كبير به سختي براي مخاطب جايي براي تماشا كردن پيدا مي شد و چه اينك برخي از مخاطبان خاص يا حتي منتقدان اين هنر به دليل عدم پيدا كردن يك موقعيت مكاني براي تماشا ، قيد ديدن برخي از آثار را زدند. اجراي تئاتر اين جشنواره طي چهار شب در حالي در پلاتوها شد كه جمعيت جماعت تئاتري استان براي ديدن آثار شايد به بيش از 150نفر هم نرسيد و بيشتر اين جمعيت تئاتري نيز از بچه هاي تئاتر يا مخاطبان خاص بودند. اجراي پلاتويي، ايده خوب كارگردانان بود اما تنها محمدرضا سميع كارگردان سرد و گرم چشيده اين هنر در استان حاضر به اجراي دوباره نمايشي خود براي مخاطبان شد، كه در آن روي سكه نيز تماشاگران خاص حاضر نشدند كه سانس بعدي اجرا را ببيند و ترجيح دادند در همان سانس نخست حتي با وجود شلوغي و ازدجام به تماشايي ‌نمي شناسمت اي دوست بنشينند. در اين بين رضا ولي پور دهكردي نيز به عنوان كارگردانان پيشكسوت چهارمحال و بختياري كه از قضا طراحي نخست صحنه اين جشنواره نيز درو كرد نمايش خود را روي صحنه برد اما صحنه در نمايش او نيز همان كار پلاتو را انجام مي داد. جشنواره بيست و دوم چهارمحال وبختياري به قدري وابسته به حضور داوران شده بود كه حتي در روز نخست نيز، داوران با دو ساعت تاخير به جشنواره رسيدند در حالي كه جماعت تئاتري در راه روها و حياط خلوت مجتمع هنري امير كبير سرپا ايستاده بودند. جشنواره تئاتر استاني در استان ها براي راهيابي به جشنواره منطقه اي برگزار مي شود و جشنواره هاي منطقه اي نيز در نهايت اثاري را به جشنواره تئاتر بين اللملي فجر معرفي مي كند و اين يعني آثاري راه نيافته به حافظه مخاطب سپرده مي شوند و تا سال بعد كه نوبت به جشنواره اي جديد برسد، برخي از كارگردانان بيكار مي شوند. در دوره اي از تاريخ هنر ،برگزار كنندگان جشنواره فجر ، اجراي عمومي تئاتر را لازمه حضور در جشنواره مي دانستند و اين با استقبال منتقدان روبرو شده بود كه متاسفانه اين روش حذف شود و برگزاري جشنواره هاي استاني دوباره احيا شد و اجراي عمومي نيز از حالت اجباري به حالت اختياري تغيير وضعيت داد. جشنواره تئاتر استاني چهارمحال و بختياري در حالي جمعه شب به كار خود پايان داد كه عليرغم وجود كارهاي بسيار خوب در اين،بازيگران و كارگردانان و گروه هاي نمايشي برتر تنها با يكبار ديدن هيات سه نفره داوران انتخاب شدند و هيچ جايي براي اظهار نظر مخاطب خاص و منتقدان باقي نگذاشتند. انتظار مي رود مسوولان برگزار كننده جشنواره تئاتر استاني چهارمحال وبختياري حداقل براي مخاطبان خاص يا منتقدان اين هنر نيز جايي بگذارند تا شايد نقد و نظر مخاطبان نيز راهگشايي باشد و در انتخاب برترين ها جايي داشته باشد تا حداقل بازيگران و آثار برتر نيز از ديد مخاطبان، جدا از داوري هيات سه نفره كه تنها به ارائه نظر شخصي خود به عنوان آرا اكتفا مي كنند نيز انتخاب شوند و به صورت جدا از آرا هيات داوران،به تماشاگران معرفي شوند. در همين زمينه مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري نيز در آيين اختتاميه بر اجراي عمومي نمايش ها تاكيد كرد و گفت: آثار فاخر هنري كه به اجراي عمومي برسند از حمايت ويژه برخوردار مي‌شوند. داريوش رضواني افزود: هنرمندان حوزه تئاتر بايد با اجراي آثار فاخر به حل مشكلات و مسائل اجتماعي كمك كرده و از سوي ديگر در تقويت ارزش‌ها و باورهاي ديني و ملي مردم كشور اهتمام جدي داشته باشند. وي تصريح كرد:آثاري كه به اجراي عمومي نرسند ارزش واقعي خود را از دست مي‌دهند چرا كه زماني يك اثر هنري مي‌تواند از اعتبار و ارزش خود دفاع كند كه براي عموم مردم ساخته شده باشد و در معرض نقد و داوري آنها قرارگيرد. رضواني ، با تاكيد بر اينكه بايد زمينه حضور پررنگ‌ مردم در سالن‌هاي آمفي تئاتر استان فراهم شود، افزود: كارهاي هنري بايد به گونه‌اي ساخته شوند كه مورد فهم و درك عموم مردم بوده و با ايجاد انگيزه و جذب مخاطب بستر مناسبي براي حضور آنها در سالن‌هاي آمفي تئاتر فراهم كنند. وي ، بر ضرورت حفظ و صيانت از ارزش‌هاي والاي هنر تئاتر تاكيد كرد و گفت: متاسفانه گاهي اين هنر در دست عده‌اي نااهل قرار مي‌گيرد كه هنرمندان واقعي و اصيل اين هنر نبايد اجازه‌ وارد ساختن هرگونه آسيب و خدشه به اين هنر را بدهند. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با بيان اينكه در استان هنرمندان متبحر و توانمندي در حوزه تئاتر فعال هستند، گفت: با وجود اين پتانسيل‌ها و توانمندي‌ها بالا و ارزشمند، بايد با يك عزم همگاني بستر مناسبي براي رشد و تعالي اين هنر فراهم شود كه حضور مردم در تالارهاي آمفي تئاترمي‌تواند در تحقق اين مهم نقش بسزايي داشته باشد. رضواني تاكيد كرد: با توجه به امكانات و اعتبارات خوبي كه به تئاتر استان اختصاص يافته، اين هنر بايد جايگاه خوبي در بين مردم به دست آورد چرا كه متاسفانه اين امر هنوز در استان محقق نشده است. به گزارش ايرنا،بيست و دومين جشنواره تئاتر استاني چهارمحال وبختياري جمعه شب با راهيابي يه اثر سكوت شب يلدا به كارگرداني رضا ولي پور دهكردي،نمي شناسيم اي دوست به كارگرداني محمدرضا سميع قهفرخي و جاويد خاك به كارگرداني مسلم سليمانيان به جشنواره منطقه اي بوشهر به كار خود پايان داد. 7359/671




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن