محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832882682
رفيعي: در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انحصاري عمل نمي کنيم
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حفيظ الله رفيعي روز شنبه در گفت وگوي تفصيلي با خبرنگار تئاتر ايرنا، درخصوص فعاليت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نقطه نظراتي ارائه کرد. وي که از آبان سال 1388 سکان مديريت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را در دست گرفته در اين مصاحبه به اقدامات انجام شده طي دوره مديريت جديد اشاره کرد و به معرفي چشم اندازهاي آتي اين انجمن پرداخت. وي توليد محوري را اساس و رويکرد دوره جديد مديريت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برشمرد و از تهيه مقدمات برگزاري سيزدهمين جشنواره تئاتر مقاومت در سال آينده(1390) خبر داد. رفيعي همچنين در اين گفت وگو به پرداخت مطالبات هنرمندان از انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پرداخت و از مشکلات پيش آمده بر سر احقاق حقوق آنان سخن گفت. وي سخناني نيز درخصوص نمايش خنکاي ختم خاطره و دلايل اتفاقات پيش آمده بر سر اين نمايش در سيزدهمين جشنواره ملي تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر بيان کرد. آنچه در پي مي آيد مشروح اظهارات حفيظ الله رفيعي مدير عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گفت وگو با ايرنا است: ** تغيير مديريت در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس يک ضرورت بود از آغاز مسووليتم در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنا بر دلايل و شرايطي که پيش آمد، کارها و برنامه هاي انجمن با يک سري وقفه انجام شد و جابه جايي محل انجمن و تغيير در سطح مديران سبب شد برنامه هاي خود را با احتياط و با آهستگي به پيش ببريم. بطور کلي هر تغيير، بشارت يک تحول است و بطور قطع کسانيکه براي تغيير در سطح مديران تصميم مي گيرند دلايل و مقتضيات زمان خود را در نظر دارند و اين تغيير نيز بر اساس يک تفکر، انديشه و حکمت هاي است که حاصل مي شود. از زمان آغاز فعاليت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در سال 1375 تاکنون تغييرات اندکي در آن صورت گرفته و تا به امروز نيز شاهد تغييرات در سطح مديران نبوديم، البته بطور مختصر تغييراتي حاصل شد که اين دقيقا به اين خاطر است که مسوولين ذيربط احساس کردند که به مديري که در اختيار دارند اين فرصت را بدهند تا در يک مدت زمان قابل توجه، داشته ها و توانايي هاي خود را به منصه ظهور برساند. مديران نيز طي اين سال ها اين امکان و فرصت را داشتند که در يک زمان مناسب و طولاني درباره برنامه هاي مربوط به تئاتر انقلاب و دفاع مقدس فکر و تصميماتي را پياده کنند. ضمن عرض ارادت به مديران سابق انجمن معتقدم که دوستان ما در گذشته فعاليت هاي زيادي انجام داده اند اما هر انديشه اي سقفي دارد بويژه با تغييراتي که در زمان و شرايط مي بينيم اين تغيير يک ضرورت بود که بايد اتفاق مي افتاد. ** براي يافتن چشم اندازي درست از آينده انجمن، نشست هاي زيادي برگزار کرديم از آبان 1388 که توفيق خدمت در انجمن را يافتم به رغم برخي گرفتاري ها از جمله جابه جايي محل انجمن که توان و وقت بالاي را گرفت، نشست هاي زيادي را با هنرمندان دفاع مقدس و کارشناسان براي کسب نقطه نظرات آنها و آنکه چشم انداز درستي از آينده انجمن داشته باشيم، برگزار کرديم. در اين چارچوب با مديران نهادهاي هنري از جمله رياست مرکز هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رياست مرکز هنرهاي نمايشي حوزه هنري، شهرداري، دانشگاه ها، بنياد حفظ آثار و نيز هر نهادي که احساس کرديم مرتبط با تئاتر است و مي تواند در پيش برد تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نقشي داشته باشد گفت وگوهاي مفصلي داشتيم. اين گفت وگوها شامل دو بخش بود، يکي آنکه سعي کرديم نقطه نظرات فني دوستان را دريافت کنيم و يکي ديگر اينکه تلاش داشتيم که نحوه همکاري و مشارکت آنها را براي فعاليت بيشتر جلب کنيم. همچنين در اين مدت سعي کرديم برنامه ريزي هاي مبتني بر تفکر و انديشه انجام دهيم، بدين معني که هدف خود را ترسيم کنيم و بدانيم که از کجا بايد حرکت کنيم و طي مسير چگونه حرکت کنيم تا به هدف مهم خود برسيم. ** حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس داراي ملاحظاتي ضروريست حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس داراي يک سري ملاحظات است و توجه به آنها ضروري است، که ما بايد به آنها فکر کنيم. تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مبتني بر معنويت و ارزش هاي والايي است که يادگار شهدا، جانبازان و ايثارگران گرانقدر انقلاب و دفاع مقدس است و ما بايد اين ملاحظات را بطور قطع در نظر داشته باشيم تا از مسير اصلي فاصله نگيريم. ** اجازه نداريم مطالبات بر حق هنرمندان را ناديده بگيريم همکاراني که پيشتر در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس فعاليت مي کردند در هر صورت يک سري اقدامات و خدماتي انجام داده اند اما برخي مشکلات بدليل تغيير مديران همچنان پا بر جا مانده است. يکي از مشکلاتي که ما با آن درگير شديم، بحث مطالبات هنرمنداني بود که برخي آنها نيز در مصاحبه هاي مختلف مطالبي را در اين خصوص مطرح کرده بودند. بارها بصورت مستقيم و غير مستقيم به اين دوستان اعلام کرده ايم که آنها مشکلات اداري دارند، يعني اينکه مدير مالي سابق انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به خاطر چند شغله بودن بخشي از وظايف خود را ناتمام گذاشته و انجمن را ترک کرده است. بخشي از وظايف که او بايد انجام مي داد و نداد، پرداخت مطالبات هنرمندان بود. مدير مالي سابق انجمن موظف بود در زمان فعاليت خود اسناد و هزينه ها را جمع آوري و تکميل مي کرد و به نتيجه مي رساند و مطالبات هنرمندان را پرداخت مي کرد. زماني که مسووليت من در انجمن آغاز شد، صحبتي از اين مطالبات نبود اما چهار ماه بعد يعني اسفند 1388، برخي دوستان تعدادي کپي سند هزينه را ارائه کردند که فاقد ارزش مالي بود. ما نيز هر چه پيغام داديم براي مسوول مالي و مديران سابق که به انجمن بيايند و مشکل مطالبات را حل کنيم متاسفانه هيچ توجهي نکردند. بارها از طريق دفتر به مدير مالي سابق انجمن پيغام داديم و از او دعوت کرديم که به انجمن بيايد و قراردادها را تکميل کند تا بتوانيم دستمزد هنرمندان را پرداخت کنيم اما او حتي يک بار هم به انجمن مراجعه نکرد و بي تعهد، مسووليت خود را رها و بدون اينکه تسويه حساب کند انجمن را ترک کرد و رفت. در حال حاضر آن چيزي که از اين دوستان هنرمند باقي مانده چند سند از کپي برگه هاي هزينه هاست که بارها به آنها گفته ايم که فاقد اعتبار است. همچنين معتقدم برخي دوستان در دريافت مطالبات خود سستي کردند اما از سوي ديگر ادعا مي کنند که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس حق هنرمندان را پايمال کرده است. هر چند همواره از رسانه اي کردن اين نکته پرهيز کرده ام اما هم اکنون از تمام دوستان و هنرمندان محترم که مطالباتي دارند بار ديگر دعوت مي کنم که براي حل اين مساله به انجمن تشريف بياورند. بطور قطع هيچکس به خود اجازه نمي دهد که حق و حقوق هنرمندي را ناديده بگيرد و ضايع کند، بنابراين خواهش مي کنم هنرمندان براي حقوق باقي مانده خود به انجمن مراجعه کنند و مطمئن باشند که درهاي انجمن به روي آنها همواره گشوده است. ** هنرمندان حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انسان هاي شريفي هستند ذکر اين نکته نيز ضروريست که هنرمنداني که ما در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مي شناسيم انسان هاي بسيار شريف و با شخصيتي هستند و بعيد به نظر مي رسد که آنها بدنبال چنين مسائلي باشند. اين دوستان در خصوص دريافت مطالبان خود همواره بسيار بزرگورانه و مودبانه برخورد کرده اند و قاطعانه مي توانم بگوييم که آنها هيچ مشکلي با انجمن ندارند. معاون پژوهشي سابق انجمن از کارمندان قراردادي بود و ما به دلايلي با او تسويه حساب کرديم اما چون او در پرداخت مطالبات هنرمندان ذينفع است، در اين خصوص قصد دارد مشکلاتي را براي انجمن ايجاد کند. هر چند دلايل متقني وجود ندارد اما به نظر مي رسد برخي دوستان در سايه چنين جوسازي هاي قصد دارند به نحوي فضاي انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را ملتهب نشان دهند که البته اينگونه نيست. ** همايش هاي پژوهشي انجمن تعطيل نمي شود همايش پژوهشي انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از جمله برنامه هاي است که به برگزاري آن اعتقاد دارم و در برنامه آتي انجمن نيز وجود دارد اما وقتي اساس کار که تئاتر است تعطيل مي شود و در انجمن تئاتر ناديده گرفته مي شود برگزاري همايش ديگر فايده ندارد. همايش پژوهشي بايد با هدف آسيب شناسي برگزار شود تا متوجه شويم که تئاتر در چه موقعيتي قرار گرفته است. همايش پژوهشي بايد بستري را براي توليد تئاتر فراهم کند. در دوره هاي متفاوت مديريتي در انجمن، چهار همايش پژوهشي برگزار شده است اما هيچ کدام از آنها نتوانسته است به نحو قابل توجهي به توليد تئاتر کمک کند. هر مدير براي خود برنامه اي دارد و برنامه آتي انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در دوره مديريت کنوني مبتني بر توليد محوري است. در اين چارچوب قصد داريم طي پنج سال آينده 10 تا 15 اثر ارزشمند و فاخر توليد کنيم. در اين مدت متمرکز خواهيم شد بر روي توليد تئاتر البته اين امر حاشيه ها و مسائل جانبي ديگري از جمله برگزاري همايش هاي پژوهشي دارد. زماني که توانستيم به هدف خود که توليد تئاتر است برسيم آنگاه از پژوهشگر مي خواهيم با مرور اين آثار، آنها را آسيب شناسي کند و سپس بگويد که به کدام سمت حرکت مي کنيم. برگزاري همايش پژوهشي در انجمن به يک کار روتين تبديل شده بود و ما قصد داريم از انجام کار روتين پرهيز کنيم زيرا معتقديم که انجام کارهاي تکراري کمکي به حل مشکلات نمي کند. بر اين باوريم که برگزاري همايش هاي پژوهشي، کارگاه آموزشي، نشست تخصصي، برپايي اردو بايد به توليد تئاتر فاخر و غني منجر شود. ** نشريه نقش صحنه با هدف توليد تئاتر منتشر خواهد شد در خصوص توليد نشريه نيز همين اصل رعايت خواهد شد. انتشار نشريه نقش صحنه بطور قطع ادامه خواهد يافت البته نه با اين هدف که صرفا يک نشريه باشد. مطمئنا انتشار نشريه نقش صحنه در آينده در تبيين و تعريف تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و توليد تئاتر نقش پررنگي خواهد داشت. ** سايت انجمن بار ديگر راه اندازي مي شود تعطيلي سايت انجمن انقلاب و دفاع مقدس نيز به کوتاهي معاون پژوهشي سابق انجمن باز مي گردد. زماني که او انجمن را ترک کرد تمامي اطلاعات سايت را با خود برد و حتي کلمه رمز را در اختيار انجمن قرار نداد. بخش عمده اي از رفتار ما در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مبتني بر نجابت و همکاري است. اما در حال حاضر به رغم بي توجهي اين فرد به تذکرات انجمن، به صورت قانوني پيگير اين مساله هستيم و مطمئنا سايت انجمن پس از رفع اين مشکل بار ديگر راه اندازي خواهد شد. ** اساس برنامه انجمن توليد محوري خواهد بود همانگونه که گفتم اساس برنامه هاي انجمن در مديريت جديد توليد محوري است و براي آنکه به توليد برسيم راه هايي پيش رو داريم که هم اکنون با جديت آنها را دنبال مي کنيم. نخستين برنامه ما براي رسيدن به توليد محوري برگزاري جشنواره تئاتر مقاومت است. در گذشته 12 دوره جشنواره مقاومت را داشتيم که مي توان گفت آن جشنواره ها در واقع زير ساخت اين جشنواره هستند و يا به عبارت بهتر مي توان گفت اين جشنواره ادامه جشنواره تئاتر مقاومت در دوره هاي گذشته است. در حال حاضر مشغول تشکيل شوراي سياستگذاري اين جشنواره هستيم و در ادامه نيز شوراي برنامه ريزي خواهيم داشت که برنامه هاي جشنواره را پيگيري خواهد کرد. همزمان با تشکيل شوراي سياستگذاري و برنامه ريزي، دبيرخانه جشنواره نيز راه اندازي خواهد شد و سپس دبير را تعيين خواهيم کرد و بعد فراخوان منتشر خواهد شد. ** سيزدهمين جشنواره تئاتر مقاومت سال آينده برگزار مي شود در برگزاري دوره جديد جشنواره تئاتر مقاومت سعي خواهيم کرد که بر اساس تجربياتي که در 12 دوره پيشين حاصل شده، تا حدودي متفاوت عمل و با يک سبک و سياق جديد جشنواره اي متناسب و متحول شده را برگزار کنيم. هم اکنون بيشتر تلاش ما متمرکز بر اين است که با گردآوري تجربيات گذشته و کارشناسي دقيق سبک هاي نمايشنامه نويسي، کارگرداني، ايجاد فضا و موقعيت در جشواره هاي پيشين، جشنواره اي متعالي تر را در اجرا کنيم. برنامه ريزي ما براي جشنواره سيزدهم مقاومت از سال 1389 آغاز شده و خرداد سال آينده (1390) و همزمان بزرگداشت روز آزادسازي خرمشهر آن را برگزار خواهيم کرد. ** حمايت از توليد حدود 15 اثر آغاز شده است يکي ديگر از برنامه هاي ما در راستاي توليد محوري حمايت از توليدات است يعني بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته در سال 89، قصد داريم به تعداد 10 تا 15 نمايش با مضامين انقلاب و دفاع مقدس را براي توليد مورد حمايت قرار دهيم که اين کار را نيز از هم اکنون شروع کرده ايم. در حال حاضر بررسي سه طرح نمايشي آغاز شده و قرارداد آنها تا پايان تير ماه به انجام مي رسد. مذاکراتي نيز با کارگردان ها و گروه هاي نمايشي صورت گرفته و اين مذاکرات تا سقف توليد حدود 15 اثر و به منظور ايجاد رغبت ميان هنرمندان براي توليد اثر ادامه خواهد يافت. ضمن آنکه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نيز بطور متمرکز سه اثر نمايشي فاخر را در دستور کار خود قرار داده که تا پايان سال جاري (1389) توليد خواهند شد. ** انجمن امکانات زيادي براي توليد اثر در اختيار هنرمندان قرار مي دهد امکانات زيادي به ويژه در بخش مالي و البته در حد توان و بضاعتي که انجمن در سال 1389 برنامه ريزي کرده در اختيار هنرمندان قرار خواهد گرفت. انجمن همچنين مي تواند از لحاظ در دسترس قرار دادن محل تمرين و سالن اجرا کمک هاي به گروه هاي نمايشي ارائه دهد. آرشيو عظيمي از امکانات صحنه از جمله دکور و لباس در اختيار انجمن قرار دارد که حتي مي توانيم با توجه به اين امکانات گروه هاي نمايشي بسيار بزرگ را حمايت کنيم. با مسوولان شهرک سينمايي دفاع مقدس مذاکراتي انجام داده ايم و قول هاي همکاري نيز گرفته ايم و در اين پيوند به گروه هايي که علاقه دارند در زمينه انقلاب و دفاع مقدس کار کنند امکانات سال هاي پيروزي انقلاب اسلامي، امکانات دوران جنگ مانند تجهيزات نظامي ارائه خواهد شد. ** نمايش خنکاي ختم خاطره از نظر محتوا داراي نواقص و ضعف هاي بود انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در زمان مديران سابق هموار تلاش داشته که از يک اثر نمايشي ارزشمند و تاثيرگذار و نيز مردم پسند که بتواند ارتباط خوبي را با تماشاگر عام و خاص برقرار کند حمايت و توليد کند. خنکاي ختم خاطره نمايشي خاص و از لحاظ فني خوب ساخته و پراخته شده بود اما در محتوا داراي نواقص و ضعف هايي از منظر بيننده بود که کارگردان اثر نيز چندان به تذکرات انجمن توجه نشان نداد. ما نيز به توليد اين اثر در انجمن ارج نهاديم اما نگاه جامعه براي ما مهم است و ما براي مخاطب عام ارزش قائل هستيم. در آبادان کسانيکه به اين نمايش خرده گرفتند و اعتراض کردند آدم هاي معمولي نبودند، آنها بچه هاي جنگ بودند و حتي اگر اين نمايش داراي ارزش هاي زيادي باشد اما ملاک براي ما بچه هاي جنگ هستند. کسانيکه از اين نمايش ايراد گرفتند، رزمنده هاي سابق بودند و در خطوط مقدم جنگ نقش اساسي ايفا کرده اند. آنها زخم خورده جنگ، خانواده شهدا و يا ايثارگر بودند و به نوعي مي توان گفت آنها اصل دفاع مقدس بودند، بنابراين اعتراض آنها به نظر ما اعتراض به حقي است ما بايد تحمل انتقاد را داشته باشيم. بايد يک بار ديگر به جايي آنکه به آنها خرده بگيريم به خود فکر کنيم که آيا مسيري که مي پيماييم درست است و منطبق با اصل قضيه هست يا نه؟ ** نگاه انسان هاي سازنده دوران دفاع مقدس مهمتر است هر چند اين نمايش مهم باشد و جايره کسب کرده و يا تقدير شده باشد، اما براي ما مهم نگاه آدم هايي هست که خود سازنده دوران دفاع مقدس بودند و هنوز هم از ارزش هاي خود فاصله نگرفته اند. بنابراين اين نمايش در آنجا مورد اعتراض قرار گرفت و چون در آنجا حضور نداشتم و دقيقا در جزييات موضوع قرار نگرفتم اما بطور کلي متوجه شدم که اين اثر به لحاظ محتوايي مورد اعتراض قرار گرفته است. ** مردم خرمشهر نيازمند التيام هستند ما بايد يک نکته را در نظر بگيريم آن هم روانشناسي يک موقعيت است. شما نمايشي را که در تهران به روي صحنه مي بريد و مورد استقبال قرار مي گيرد ممکن است استقبال از آن در نقطه اي ديگر از کشور متفاوت باشد. شهرهاي خرمشهر و آبادان روانشناسي و جامعه شناختي خاص خود را دارند. شهر خرمشهر نزديک به دو سال اسير نيروهاي بعثي و دشمن بوده و بيشترين زخم ها را از اين اشغال خورده است، از اين رو مردم خرمشهر احتياج به ديدن نمايشي دارند که غرور ملي، شجاعت ها و رشادت هاي آنان را زيبا نشان دهد. مردم شهر خرمشهر نيازمند التيام و قدرداني هستند نه اينکه مقاومت آنها زير سووال برود. ** دوران دفاع مقدس بايد اصولي نقد شود معتقدم به هر حال دوران دفاع مقدس بايد نقد شود اما اين نقد بايد اصولي و در جاي خود قرار گيرد. البته ايراد بروز چنين مساله اي متوجه مسوولان جشنواره است، آنها که شرايط آبادان و خرمشهر را مي شناختند و با روانشناسي مردم خرمشهر تا حدودي آشنا بودند، ضرورتي نداشت نمايشي را آنجا به روي صحنه ببرند که ممکن بود سوال برانگيز باشد و با برخورد مردمي که بطور مستقيم درگير جنگ بودند مواجه شود. ** خط قرمز انجمن، فاصله گيري از ارزش ها است انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس داراي شاخصه ها و تعاريفي است و بر اساس آنها نيز تشکيل شده است. اين انجمن وظيفه دارد درباره بزرگي هاي انقلاب و دفاع مقدس و ارائه تصاويري زيبا از اين دوران ها، تئاتر توليد کند. خط قرمز انجمن جايي است که از ارزش هاي کلي فاصله گرفته شود. به عنوان مثال ما حق نداريم شهيد و رزمنده را زير سووال ببريم. جوانان ايراني در سال 57 و سال 59 شاهد دو تحول بزرگ تاريخي بودند. آنان در اين دوران از دو عنصر تفکر و انتخاب گري برخوردار بودند. جوانان ايراني در اين دوران ها تفکر داشتند يعني مبتني بر تفکر خود عمل مي کردند. دوم آنکه انتخابگر بودند، مسوولين نظام هيچکدام از جوانان ايراني را به زور راهي جبهه ها نکردند و حضور در جبهه به انتخاب خود آنان بود. ما به اين جوانان مي گوييم ارزشي، زيرا آنها بر اساس تفکر و انتخاب مرگ سرخ را براي خود رقم زدند و اين نکته اي است که از يک انسان معمولي، انسان حماسي و اسطوره مي سازد. شايد امروز زود باشد که به اين جوانان بگوييم اسطوره اما رزمنده هاي ما تا حد اسطوره شدن تلاش کردند و ما حق نداريم آنها را زير سووال ببريم. کدام ملتي را سراغ داريد که به قهرمانان ملي خود توهين کند و به جاي اداي احترام به آنها، آنان را ضايع کند. ما اين حق را نداريم بويژه امروز که همچنان بخش عمده اي از قهرمانان ملي ما در حيات هستند و زندگي مي کنند آنها را زير سووال ببريم. بنابراين خط قرمز انجمن جاييست که به تفکر و انتخاب جوانان دوران انقلاب و دفاع مقدس بي حرمتي شود. حال نبايد به بهانه کسب چند جايزه ار جشنواره و ارائه کار خلاق، تصويري غيرحقيقي از کسانيکه شهيد، جانباز و اسير شدند ارائه دهيم. اگر ساخت چنين شخصيت هاي ذهني و انتزاعي به رزمنده دفاع مقدس لطمه نزند ايراد ندارد اما ايراد جاييست که چنين شخصيت هاي جايگزين شخصيت هاي حقيقي دوران دفاع مقدس شوند. ** همکاري صميمانه اي با مرکز هنرهاي نمايشي برقرار کرده ايم از زمان آغاز مسووليت در انجمن همواره سعي کرده ام همکاري صميمانه اي را مرکز هنرهاي نمايشي داشته باشم. در اين راستا جلسه اي نيز با آقاي حسين پارسايي داشته ام و قول مساعد او را گرفته ايم که از برنامه هاي انجمن حمايت کند و در کنار آن قرار گيرد. ** از بستر جشنواره تئاتر مقاومت استفاده خوبي نشد متاسفانه بعضي وقت ها غفلت از اصل موضوع و توجه به فرعيات سبب مي شود آنطور که شايسته هست نتوانيم موفق باشيم و يا راه پيشرفت و تکامل را به سرعت و به خوبي طي کنيم. زماني جشنواره تئاتر مقاومت که سمبل تئاتر دفاع مقدس بود با حضور و همت هنرمندان فعال و با اين رويکرد که اين گونه نمايشي شکل واقعي خود را پيدا کند برگزار مي شد اما متاسفانه نتوانستيم از آن بستر به خوبي استفاده کنيم. با برگزاري 12 دوره جشنواره مقاومت زمان بسيار خوبي داشتيم که به يک سبک و سياق درست و مشخص و مدون در مورد تئاتر دفاع مقدس برسيم اما بر اثر کاهلي و بي توجهي و چسبيدن به جشنواره از اصل موضوع که رسيدن به يک تئاتر دفاع مقدس که بتواند در طول سال در سالن ها جريان داشته باشد، غافل شديم. ** تئاتر دفاع مقدس، تئاتري ملي است به اعتقاد من همه نهادها تئاتري در اين غفلت مسوول هستند زيرا تئاتر دفاع مقدس تئاتر ملي ايرانيان است و به دوران انقلاب و دفاع مقدس و نيز به امروز ملت ايران مرتبط است. بخش عمده اي از هويت ملي ما در دوران انقلاب و دفاع مقدس شکل گرفته بنابراين تمامي نهادهاي که تئاتر کار مي کنند بايد به اين نکته توجه مي کردند. ما تئاتري با هويت انقلاب و دفاع مقدس داريم بنابراين بايد به اين تئاتر بهاي بيشتري بدهيم. پيشنهاد مي دهم شورايي که مي توان نام آن را شوراي سياستگذاري تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گذاشت متشکل از همه نهادهاي که کار تئاتر مي کنند تشکيل شود. اين شورا بايد موظف شود که درباره تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در طول سال برنامه ريزي و تصميم گيري کند و سياست هاي کلان آن را نيز تدوين نمايد. ** بزرگان بايد به تئاتر انقلاب و دفاع مقدس توجه کنند انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بودجه مستقلي دارد و در حال حاضر فقط از سازمان بسيج مستضعفين بودجه مي گيرد اما نبايد تصور کنيم انجمن تنها در توليد آثار اينگونه نمايشي موظف است، بنابراين همه ارگان هايي که دستي در توليد تئاتر دارند در اين زمينه مسوول هستند و اگر کوتاهي نيز صورت گيرد هم مسوول خواهند بود. معتقدم که بزرگان عرضه فرهنگ و هنر بويژه عرصه نمايش بايد به اين موضوع توجه کنند و در يک سطح کلان و بالا راجع به اين موضوع تصميم گيري کنند. ** سخن آخر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس رسالتي دارد که در دو بخش خلاصه شده است. نخست آنکه وظيفه دارد اتفاقات و رخدادهاي دوران انقلاب و دفاع مقدس را از طريق هنر نمايش به نسل هاي امروز و فردا منتقل کند و در اين راه با وظيفه سنگين تري که همان انتقال صادقانه و بدون کم وکاست آنها هست، مواجه است. وظيفه ديگري انجمن آن است که در خدمت جوان ها و دانشجويان باشد و زمينه، جايگاه و امکاناتي را فراهم کند براي آنها که علاقه مند هستند در اين زمينه فعاليت کنند. بنابراين خود را موظف و موکلف مي دانيم با تمام توان، صبر، احساس مسووليت و دلسوزي در خدمت اين هنرمندان باشيم. در دوره جديد به هيچوجه قصد نداريم انحصاري فکر کنيم و تلاش داريم زمينه اي را فراهم کنيم تا هنرمندان با فراغ بال آثار خود را توليد کنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 659]
-
گوناگون
پربازدیدترینها