تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820372890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كانديداي دموكرات خواستار افزايش فشارها عليه تهران شد حمايت قاطع اوباما از مواضع اسرائيل


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: كانديداي دموكرات خواستار افزايش فشارها عليه تهران شد حمايت قاطع اوباما از مواضع اسرائيل
گروه سياسي، نيلوفر منصوريان؛ باراك اوباما يك بار ديگر خواستار افزايش فشارها بر ايران جهت توقف فعاليت هاي هسته يي اش شد. اين بار شهر «داوپورت» واقع در ايالت آيواي امريكا فرصت ديگري را براي اين كانديداي 47 ساله حزب دموكرات امريكا در انتخابات رياست جمهوري اين كشور فراهم كرد تا با سخن گفتن از ايران و برنامه هسته يي اش به عنوان يكي از تبليغات انتخاباتي اش نگاه ها را به سوي خود جلب كند.

او كه تا پيش از پيروزي بر رقيب انتخاباتي اش هيلاري كلينتون از حزب دموكرات از «گفت وگو بدون پيش شرط با مقام هاي ايراني» سخن مي گفت، روز دوشنبه در ادامه مبارزات انتخاباتي اش با جان مك كين از حزب جمهوريخواه در ايالت آيوا، ضمن حمايت از اسرائيل تاكيد كرد كه «جهان بايد فشار بيشتري را بر ايران اعمال كند تا فعاليت هاي هسته يي اش را متوقف كند و از اين گذر اسرائيل كمتر احساس خطر كند.»

باراك اوباما وظيفه خود را به عنوان رئيس جمهوري آينده امريكا در قبال ايران نيز چنين تشريح كرد؛ «وظيفه من به عنوان رئيس جمهور اين خواهد بود كه مطمئن شويم قادر به اعمال فشارهاي ديپلماتيك به ايران هستيم و جامعه جهاني را به صورت جدي در قبال برنامه هسته يي ايران بسيج و تحريم ها عليه ايران را دنبال كنيم.» او افزود؛ «ما مجبوريم اين كار را انجام دهيم قبل از اينكه اسرائيل احساس كند در اين ارتباط بن بستي وجود دارد.»

به باور اين كانديداي حزب دموكرات امريكا ايران مسلح به سلاح اتمي «تغيير دهنده بازي در منطقه» خواهد بود و به تهران اجازه خواهد داد تا در امور عراق دخالت كرده و جريان نفت را به خطر اندازد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز باراك اوباما سپس اظهارداشت؛ من نمي خواهم درباره اينكه آيا اسرائيل حس مي كند چراغ سبز براي اتخاذ اقدام نظامي عليه ايران دارد يا خير گمانه زني كنم، چرا كه اين تنها در همان حد گمانه زني خواهد بود. آنچه گمانه زني نيست اين است كه ما بايد در سطح جهاني با قدرت و فشار بيشتر و موثرتري عمل كنيم تا جلوي توانايي هاي هسته يي ايران را بگيريم.

او در ادامه با تكرار نظامي بودن برنامه هسته يي ايران گفت؛ من كه حدود يك ماه و نيم پيش به اسرائيل سفر كرده بودم به شما مي گويم موضع كلي آنها اين است كه ما به ايران اجازه نخواهيم داد به سلاح اتمي دست يابد. آنها اين را درك مي كنند كه هيچ گونه گزينه نظامي مطلوبي وجود ندارد؛ اما در عين حال از ديدگاه آنها دستيابي ايران به يك سلاح هسته يي نيز غير قابل پذيرش است. اوباما همچنين علت قدرت گرفتن ايران در منطقه را تصميم جرج بوش رئيس جمهوري امريكا براي حمله به عراق و سرنگوني صدام حسين دانست. حمايت قاطع باراك اوباما از اسرائيل و تاكيد او بر اعمال فشارهاي بيشتر بر ايران در حالي از سوي وي صورت مي گيرد كه تا پيش از اين، اين كانديداي حزب دموكرات انتخابات امريكا به عنوان چهره يي معتدل همراه با سياست خارجي نرم در قبال ايران، سوريه، كوبا و ونزوئلا معرفي مي شد. او پاييز سال گذشته اعلام كرده بود مايل است با مقامات كشورهاي ايران، سوريه، كوبا و ونزوئلا بدون پيش شرط مذاكره كند؛ موضعي كه البته از سوي مقام هاي ايراني مورد استقبال قرار گرفت تا آنجا كه شائبه حمايت و تمايل تهران براي رياست جمهوري اوباما در امريكا قوت گرفت، هرچند مدتي پس از سخنان و اظهارات مقامات ايراني مبني بر تمايل تهران براي پيروزي اين سناتور دموكرات، وزارت خارجه ايران اعلام كرد؛ «جمهوري اسلامي ايران از هيچ كانديدايي در انتخابات رياست جمهوري امريكا حمايت نمي كند.»

اما همين اظهارات نرم از سوي باراك اوباما كافي بود كه به شدت از سوي رقيب جمهوريخواه خود مورد انتقاد و ملامت قرار گيرد. بر اين اساس مدتي پس از اعلام مواضع نرم در قبال تهران از سوي اوباما، جان مك كين نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري امريكا او را به اينكه «تهديد ايران را دست كم مي گيرد» متهم كرد. مك كين طي سخنراني كه ارديبهشت سال جاري در شيكاگو داشت اعلام آمادگي اوباما براي انجام گفت وگوهاي مستقيم با ايران را «عمق بي تجربگي و داوري خطرناك سناتور اوباما» توصيف كرد و افزود؛ «رئيس جمهور بعدي بايد واقعيت هاي بنيادي در روابط بين المللي را درك كند.»

همان زمان اوباما نيز در واكنش به اين مطالب مواضع قبلي خود درباره تهران را تعديل كرد و ضمن جدي خواندن تهديد ايران اظهارداشت؛ «آنچه من گفته ام اين است كه ما نبايد فقط آمادگي گفت وگو با دوستانمان را داشته باشيم، ما بايد با دشمنانمان هم گفت وگو كنيم. ديپلماسي يعني اين.» به اين ترتيب ايران از روزهاي آغازين انتخابات مقدماتي رياست جمهوري امريكا به يكي از اصلي ترين محورهاي تبليغاتي كانديداهاي هر دو حزب دموكرات و جمهوريخواه اين كشور تبديل شده است، اما اين محور تبليغاتي بزرگ اگر در روزهاي نخست با اتخاذ مواضع ديپلماتيك معتدل از سوي باراك اوباما همراه بود، حال به نظر مي رسد با نزديك تر شدن به زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري امريكا با اعلام مواضع تند و سرسختانه يي از جانب او در قبال ايران همراه شده است.نقطه آغازين اين تغيير رويكرد ديپلماتيك در نخستين سخنراني باراك اوباما پس از پيروزي در انتخابات مقدماتي رياست جمهوري امريكا شكل گرفت. او در آن سخنراني از ايران به عنوان تهديدي بزرگ براي اسرائيل ياد كرد و گفت؛ «خطر ايران كاملاً جدي است.» بيان اين اظهارنظر و چرخش ناگهاني اوباما به حدي براي مقام هاي ايراني عجيب و حتي غافلگيركننده بود كه وزارت خارجه ايران به آن واكنش نشان داد و سخنان او را «غيرواقع بينانه» و «فرصت طلبانه» توصيف كرد. اما از آنجا كه اعلام اولين مواضع تند اوباما در قبال ايران در كميته روابط عمومي اسرائيل و امريكا (ايپك) صورت گرفته بود حائز اهميت بود. اما سخنان تند اوباما به اين موضوع ختم نشد و او پس از آن نيز بارها ايران را يك نگراني عمده در منطقه خاورميانه توصيف كرد، هرچند كه در اين خصوص تلاش كرده است گام به گام و آهسته پيشروي كند. از همين رو چند روز پس از اظهارات تند در قبال ايران در (ايپك) نسبت به موضع گيري تند عليه ايران كه منجر به گران شدن قيمت نفت شد واكنش نشان داد و تاكيد كرد كه بايد در موضوعات مربوط به ايران از شعارها بكاهيم و به ديپلماسي جدي و سخت مشغول شويم چرا كه اين مي تواند به آرام كردن بازارها كمك كند. پس از آن نيز او از ايران خواست پيشنهاد مشوق هاي فني و تجاري را در قبال توقف غني سازي اورانيوم خود قبول كند. اوباما كه در پاريس، پايتخت فرانسه، سخن مي گفت افزود تهران نبايد منتظر رئيس جمهور جديد در واشنگتن باشد.

حال اين كانديداي حزب دموكرات امريكا يك بار ديگر عزمش را براي فشار به ايران جزم كرده است؛ عزمي كه به نظر مي رسيد با انتخاب «سناتور جوزف بايدن» به سمت معاون اولي اش كمرنگ تر شده است، چرا كه بايدن يكي از منتقدان سرسخت سياست هاي دولت جرج بوش رئيس جمهوري امريكا در قبال عراق، افغانستان و ايران است.

همچنين او كه رياست كميته روابط خارجي سنا را برعهده دارد، از جمله سناتورهايي بود كه با قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه هاي تروريستي سنا مخالفت كرد.

بايدن همچنين در يادداشتي كه در روزنامه وال استريت ژورنال نوشته است از ايده گفت وگوي اوباما با ايران حمايت كرده است. به هر حال باراك اوباما روز دوشنبه يك بار ديگر بر اعمال فشارهاي بيشتر به ايران تاكيد كرد و با اين اوصاف به نظر مي رسد همچون روساي جمهوري پيشين امريكا كه حمايت از اسرائيل را سرلوحه برنامه خود قرار دادند، او نيز قصد دارد راه آنان را با «رفع نگراني اسرائيل» در مقابل خطري به نام ايران ادامه دهد.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن