تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805687335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير هيات دولت در ايسنا: تنها ديكته نانوشته غلط ندارد مرام آقاي احمدي‌نژاد تكليفي است در جلسات دولت، تحكم وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دبير هيات دولت در ايسنا: تنها ديكته نانوشته غلط ندارد مرام آقاي احمدي‌نژاد تكليفي است در جلسات دولت، تحكم وجود ندارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دبير هيات دولت مي‌گويد آمار عملكرد دولت نهم افتخارآميز است و در واقع رويكرد اين دولت نسبت به جامعه و خدمت به مردم، رويكردي استثنايي است و مردم نيز متوجه اين امر هستند.

وي مي‌افزيد: دولتمردان و شخص آقاي رييس‌جمهور سعي مي‌كنند بدون حاشيه و توجه به مسائل مادي و تشريفات، خدمت كنند و وظايفشان را انجام دهند.

دوست‌علي كه به مناسبت هفته دولت در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حضور يافته بود، پس از بازديد از بخش‌هاي مختلف اين خبرگزاري، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا به تشريح دستاوردهاي دولت در حوزه‌ي گفتماني و هم‌چنين عملكرد هيات دولت پرداخت.

وي در ابتداي اين گفت‌وگو با تبريك فرارسيدن هفته‌ي دولت به دولتمردان و گرامي‌داشت ياد شهداي دولت از جمله شهيدان باهنر و رجايي، اظهار كرد: اين شهيدان الگوي واقعي دولتمردان در نظام اسلامي هستند. رويكرد اين دو شهيد بزرگوار و نوع عملكرد آن‌ها در حكومت‌داري و دولت‌داري مي‌تواند براي همه‌ي كساني كه در زمينه‌ي تحقق اهداف انقلاب اسلامي قدم برمي‌دارند و مسووليتي بر عهده دارند، الگو باشد و در حقيقت تا كنون نيز براي تمام دولت‌ها الگو بوده‌اند.

وي ادامه داد: يكي از افتخارات دولت نهم نيز اين است كه اين دو شهيد بزرگوار را الگوي خود قرار داده، به‌ويژه شخص آقاي احمدي‌نژاد كه همه‌ي مردم ايشان را به نوعي رجايي ثاني در كشور قلمداد مي‌كنند و مي‌شناسند.

اصلاح ساختاري، رفتاري و گفتماني

دبير هيات دولت در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه مهم‌ترين دستاورد دولت در عرصه‌ي گفتماني و ادبيات چيست؟ گفت: اصلاحات مد نظر دولت نهم در دو حوزه‌ي ساختاري و اصلاح در رفتار و گفتمان بوده است؛ در واقع اصلاحي كه در زمينه‌ي رفتار در نظام جمهوري اسلامي توسط دولت نهم رخ داد اين بود كه ارتباط خود را با مردم تنگاتنگ‌تر و نزديك‌تر كند، اين نوع رفتار توسط شخص رييس‌جمهور دنبال و در بين دولتمردان نيز القا شد و در حقيقت اين رفتار از ارتباط مأنوسانه و دلسوزانه‌ي دولتمردان با مردم و بدنه‌ي آن‌ها به‌ويژه قشر محروم جامعه و ترويج روحيه‌ي ساده‌زيستي در بين مسوولان حكايت دارد كه اتفاقا مورد تاكيد و تاييد مقام معظم رهبري نيز قرار گرفته است؛ هم‌چنين در اين راستا حضور جدي و بسيار پررنگ دولت را در بين مردم به‌ويژه در سفرهاي استاني مشاهده مي‌كنيم؛ در واقع دولت به صورت جدي وارد دل مردم و از خيلي واقعيت‌ها كه قبل از آن اطلاعي نداشت خبردار شد و اين امر خود زمينه‌ساز ارائه‌ي خدمات شايسته‌اي به مردم شد.

وي گفت: آقاي احمدي‌نژاد در جريان انتخابات رياست‌جمهوري نهم اين گفتمان را مطرح و مردم در فضاي تبليغاتي كه آن موقع ايجاد شده بود آن را قبول كردند، چنان كه شايد براي خيلي‌ قابل باور نبود كه وي در ميان اين هجمه‌ و تبليغاتي كه در حواشي مطرح بود پا به عرصه اجرا در كشور بگذارد.

دبير هيات دولت افزود: هم در حوزه رفتار و هم در بحث گفتمان، اين دولت از بعضي وجوه از دولت‌هاي قبل متمايز است و اميدواريم اين گفتمان و رفتار كه برخاسته از آرمان‌هاي انقلاب است، بيش از پيش در جامعه‌ي ما نهادينه شود و بتوانيم انقلاب اسلامي را با همان شور و هيجان به پيش بريم و به منزل مقصود برسانيم.

هماهنگي و همكاري اعضاي دولت از شاخص‌هاي دولت نهم است

وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه فضاي جلسات هيات دولت در دولت نهم چگونه است و در واقع اين جلسات چگونه مديريت مي‌شوند؟ گفت: يكي از شاخص‌هايي كه در دولت نهم و هيات دولت مشاهده مي‌كنيم روحيه‌ي هماهنگي و همكاري اعضاي دولت با هم است؛ البته اين امر به اين معناي نظر ندادن اعضاي دولت و يا عدم انتقاد نيست، اعضاي دولت نظرات خود را اعلام مي‌كنند؛ ولي در كل شاهد فضاي تشويش و تفرقه نيستيم و در واقع سخن من به اين معناست كه همه‌ي اعضاي دولت نهم به آرمان‌ها و اهدافي كه اين دولت بر مبناي آن تشكيل شده، اعتقاد دارند و آن را مورد عنايت خود قرارداده و با توجه به اين وحدت مبنا گرچه شايد رويه‌ و مسيرمتفاوت باشد ولي چون حركت دولت مشخص است، شاهد تفرق و تشويش نيستيم و اين‌گونه نيست كه هركس بخواهد راه خود را برود؛ در واقع اين خصوصيتي ارزشمند است كه ما در دولت نهم مي‌بينيم.

احمدي‌نژاد، مسلط، تيزهوش و متوكل است

دوست‌علي در ادامه با اشاره به ويژگي‌هاي شخصي دكتر احمدي‌نژاد گفت: ايشان فردي تيزهوش، مستعد و مسلط بر امور كشور، هم‌چنين داراي اعتماد به نفس و توكل بالايي هستند و در واقع به مباحث گوناگوني كه در جلسات هيات دولت مطرح مي‌شود آشنايي و تسلط دارند و با توجه به اطلاعاتي كه دارند، ارائه‌ي اين اطلاعات به ديگر اعضاي دولت در هنگام تصميم‌گيري كمك مي‌كنند، هم‌چنين بايد در نظر داشت كه تصميم‌گيري‌ها در دولت بر اساس نظر جمع صورت مي‌گيرد و اين به اين معنا نيست كه هرچه مطرح شد بلافاصله راي بياورد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه تاثير نظر رييس‌جمهور در تصويب يك مصوبه يا آيين‌نامه چيست؟ گفت: همان‌طور كه گفتم آقاي رييس‌جمهور در مورد بسياري از مباحثي كه در دولت در حوزه‌هاي مختلف آموزشي، اقتصادي و ... مطرح مي‌شود اطلاعات دارند و نظرشان مورد عنايت وزرا قرار مي‌گيرد؛ ولي اين امر به اين معنا نيست كه مثلا اگر يك نفر نظر مخالف داشت ابراز نكند، بلكه در جلسات دولت نظرات موافق و مخالف بيان مي‌شود. هر دو گروه صحبت و بعد از آن راي‌گيري مي‌كنند.

رويكرد رييس‌جمهور پيشبرد كارها با سرعت و البته دقت است

دوست‌علي در پاسخ به اين سوال كه برخي معتقدند رييس‌جمهور از وزرا جلوتر است نيز گفت: آقاي رييس‌جمهور انرژي زيادي در كار دارد و اين انرژي را نيز در دولت به كار مي‌برد. رويكرد ايشان اين است كه بايد امور كشور با سرعت البته همراه با دقت و كارشناسي به پيش برود. متاسفانه بعضا مطالبي مطرح مي‌شود كه كارهايي كه دولت نهم انجام مي‌دهد كارشناسي شده نيست؛ در صورتي كه اين امر درست نيست و در حقيقت اين صحبت‌ ظلم است. مثلا درباره همين طرح تحول اقتصادي كه در حال حاضر مطرح است بيش از يك سال تيم اقتصادي دولت و شخص آقاي رييس‌جمهور ساعت‌ها وقت گذاشتند، كار كردند و نظرات كارشناسي مختلفي را اخذ كردند.

تحكمي در دولت در كار نيست

وي با بيان اين‌كه « آقاي رييس‌جمهور به سرعت در كار معتقد هستند و البته دقت را نيز در اين ميان مد نظر دارند» گفت: ايشان با توجه به انرژي و هوش و استعدادي كه دارند مسائل را خوب مي‌فهمند و تحليل ارائه مي‌دهند و اين امر در تصميم‌گيري‌هاي دولت موثر است، ولي تحكمي در كار نيست و آقاي رييس‌جمهور اين رويكرد را ندارند و اهل تحليل و نظر هستند؛ پس اين‌كه گفته مي‌شود آقاي رييس‌جمهور جلوتر از دولت است به اين معنا نيست كه دولت خيلي از ايشان عقب حركت مي‌كند، بلكه منظور اين است كه توان، پركاري و قدرت رييس‌جمهور يك استثناست و اين يك واقعيت است.

دوست‌علي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه مصوبات و تصميماتي كه در دولت اتخاذ مي‌شود چه روندي را طي مي‌كند؟ گفت: وزرا در حقيقت دو نقش از نظر حقوقي دارند؛ يك نقش حقوقي اين است كه در وزارتخانه‌ي خود به عنوان يك وزير فعاليت مي‌كنند و نقش ديگر ايشان اين است كه عضوي از هيات وزيران هستند و اين عضو هيات وزيران بودن با مثلا وزير آموزش و پرورش بودن فرق مي‌كند. عضو هيات وزيران يعني اين‌كه كسي كه در جلسه‌ي دولت مي‌آيد و حق راي دارد، درباره وزارتخانه‌هاي ديگر نيز به منظور تصميم‌گيري نظر مي‌دهد. رييس‌جمهور نيز چنين حالتي را دارد؛ يعني علاوه بر اين‌كه رييس‌جمهور است و يك سري وظايف را در باب رييس‌جمهوري دارد، رييس هيات وزيران نيز هست و به عنوان رييس هيات وزيران بايد پاسخگوي عملكرد اين هيات به مجلس باشد.

وي ادامه داد: در هيات وزيران نيز چند نوع عنصر وجود دارد؛ يك سري عناصر هستند كه صاحب راي هستند؛ يعني رييس‌جمهور و وزرا و عناصر ديگري هستند كه صاحب راي نيستند، مانند معاونان و مشاوران رييس‌جمهور و معاون اول كه البته معاون اول رييس‌جمهور وقتي كه رييس‌جمهور نباشد و او رياست جلسه را بر عهده بگيرد حق راي پيدا مي‌كند. علاوه بر اين هيات دولت داراي يك سري اعضاي ثابت و غيرثابت است كه اعضاي ثابت دولت طبق آيين‌نامه عبارتند از رييس‌جمهور، وزرا، معاون اول، معاون اجرايي، معاون برنامه‌ريزي و نيروي انساني، دبير هيات دولت، رييس بانك مركزي، رييس سازمان صدا و سيما و در كنار اينها يك سري از افراد هستند كه اعضاي غيرثابت دولت محسوب مي‌شوند و با نظر رييس‌جمهور عضو جلسه مي‌شوند.

وي ادامه داد: ما با احتساب رييس‌جمهور و وزرا مي‌توانيم بگوييم در جلسات دولت 22 نفر صاحب راي هستند كه براي تصويب يك مصوبه بايد 15 نفر از 22 نفر صاحب راي در جلسه حضور داشته باشند تا جلسه دولت رسميت داشت باشد و براي تصويب مصوبات، نصف به‌علاوه يك راي موجب قانوني شدن آن‌ها مي‌شود.

دوست‌علي گفت: آن‌چه در دولت به عنوان لايحه تصويب مي‌شود به مجلس ارايه مي‌شود تا مورد تصويب مجلس نيز قرار بگيرد و بعد از طي روند قانوني، به دولت براي اجرا ابلاغ مي‌شود. ولي ما بحث ديگري به نام مصوبات دولت داريم كه نيازي به لايحه ندارد، بلكه مصوبه هستند و دولت مي‌تواند با توجه به اختياراتش در ماده 138 قانون اساسي در اين ارتباط در قالب تصويب مصوبه يا آيين‌نامه تصميم‌گيري كند. براي مصوبات اين‌گونه عمل مي‌شود كه هر دستگاهي از دولت كه در حقيقت عضو دولت است طبق آيين‌نامه پيشنهاد خود را به رييس‌جمهور يا معاون اول رييس‌جمهور ارايه مي‌دهد و معاون اول يا خود رييس‌جمهور بررسي مي‌كنند كه آيا اين پيشنهاد بايد در قالب دوفوريتي، يك فوريتي، سه فوريتي يا حالت عادي مورد بحث و بررسي قرار بگيرد و در دستور كار قرار داده شود تا در چرخه‌ي دفتر دولت نيز قرار گيرد.

فعاليت هفت كميسيون اصلي در دولت

وي ادامه داد: اگر طرحي يك فوريتي يا دوفوريتي باشد اين امر ساز و كار خاص خود را دارد، ولي اگر حالت عادي باشد اين پيشنهاد به كميسيون‌هاي مختلف دولت ارائه مي‌شود. دولت داراي هفت كميسيون اصلي اقتصادي، صنعت و امور زيربنايي و محيط زيست، كميسيون لوايح، كميسيون اجتماعي و دولت الكترونيك، كميسيون فرهنگي، كميسيون سياسي، امنيتي و دفاعي و كميسيون علمي و تحقيقاتي و فن‌آوري است كه اين كميسيون‌ها زيرمجموعه‌ي دفتر دولت و اعضاي اين كميسيون‌ها اعضاي هيات دولت هستند. مثلا در كميسيون اقتصادي افرادي كه حضور دارند اكثرا وزراي اقتصادي دولت هستند و طبق آيين‌نامه‌ي داخلي دولت، اعضاي دولت در اين كميسيون‌ها حضور مي‌يابند. در كنار اين كميسيون‌هاي اصلي، كميسيون‌هاي تخصصي و فرعي داريم كه آنها نيز متشكل از معاونان وزرا و كارشناسان وزارتخانه‌هاي مختلف هستند. هر كميسيون هم يك دبير دارد كه از سوي دبير دولت تعيين مي‌شود و دبير كميسيون اصلي در كميسيون هاي تخصصي و فرعي نقش رييس را دارد.

وي ادامه داد: همان‌طور كه گفتم وقتي يك پيشنهاد وارد چرخه‌ي كار دولت مي‌شود، در كميسيون‌هاي مربوطه‌ي تخصصي و فرعي بحث مي‌شود و بعد از بحث و بررسي و ارايه‌ي نظرات كارشناسي به كميسيون اصلي ارجاع مي‌شود. اگر اين كميسيون اختياراتي از دولت در جهت تصميم‌گيري داشته باشد در مورد آن پيشنهاد تصميم‌گيري و سپس ابلاغ مي‌شود، ولي اگر چنين اختياراتي را نداشته باشد بعد از بحث و بررسي در كميسيون اصلي، پيشنهاد به جلسه‌ي دولت مي‌آيد و در آن جلسه تصميم گرفته مي‌شود.

درباره طرح تحول اقتصادي كار كارشناسي زيادي صورت گرفته و مي‌گيرد

دوست‌علي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در مورد طرح تحول اقتصادي نيز چنين روندي طي شده؟ اظهار كرد: در بحث تحول اقتصادي، كارگروه تحول اقتصادي تشكيل شد؛ چرا كه ضرورت كار كارشناسي بيشتر، ريزتر و مداوم‌تر وجود داشت؛ به طوري كه قرار بود كارگروه تحول اقتصادي جلسات پي در پي داشته باشد و وزراي مرتبط با مسائل اقتصادي در اين كارگروه حضور دارند و مسائل را بررسي مي‌كنند، هم‌چنين كميته‌هايي تشكيل شده و در واقع در مورد اين مساله كار كارشناسي زيادي صورت گرفته و مي‌گيرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا وقتي رييس‌جمهور مساله‌اي به ذهنشان مي‌رسد و ضرورت دارد كه مساله پي‌گيري شود بايد همين روند را طي كند يا نه؟ گفت: بستگي دارد اين مساله در حوزه‌ي اختيارات رييس‌جمهور باشد كه خود شخصا تصميم‌گيري كند يا اين‌كه به مصوبه‌ي دولت نياز داشته باشد. اگر در حوزه‌ي اختيارات شخص رييس‌جمهور باشد، ايشان دستور مي‌دهد كار انجام شود و نيازي به مصوبه‌ي دولت نيست؛ ولي در برخي موارد نياز است موضوع در دولت مورد بحث و بررسي قرار گيرد و در حقيقت در دولت مطرح مي‌شود.

وي هم‌چنين درباره اين كه آيا موردي بوده كه رييس‌جمهور مطرح كرده و در كميسيون‌هاي دولت رد شده باشد؟ گفت: پيشنهادي به اين معنا كه خود رييس‌جمهور داده و رد شده باشد، يادم نيست؛ ولي خب پيشنهاداتي از دستگاه‌ها بوده كه به رييس‌جمهور داده‌اند و در چرخه‌ي كار دولت قرار گرفته و رييس‌جمهور نيز دستور بررسي در دولت داده و در بررسي كميسيون‌ها اصلاح يا بالا و پايين شده است.

دوست‌علي با بيان اين‌كه پيشنهادهايي كه در دولت تصويب مي‌شود با ابلاغ معاون اول رييس‌جمهور اعلام مي‌شود، گفت: بعضي از تصميماتي كه در دولت گرفته مي‌شود مقرره دولت است و مصوبه دولت نيست؛ مثلا اين‌كه به فلان دستگاه دستور داده مي‌شود موضوعي را بررسي و نتايج آن را به دولت ارائه دهد، اين امر توسط دبير هيات دولت اعلام مي‌شود. مثلا گاهي اوقات رييس‌جمهور در جلسه‌ي هيات دولت به وزيري دستور مي‌دهد اقدامي را انجام دهد و اين دبير هيات دولت است كه اين دستور را به دستگاه مربوطه ابلاغ مي‌كند تا قالب اجرايي خود را پيدا كند.

طبق آمار هيات تطبيق، دولت نهم كمترين تخلف قانوني را داشته است

وي ادامه داد: مصوبات دولت بعد از تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي‌شود و در هيات تطبيقي كه در مجلس به رياست رييس مجلس تشكيل شده تا مصوبات را بررسي كند كه خلاف قانون نباشد، بررسي مي‌شود و پس از انجام بررسي‌هاي لازم به دولت براي اجرا ارسال مي‌شود. مواردي نيز بوده كه اين هيات اعلام كرده مصوبه‌اي داراي مشكل قانوني است و نياز به اصلاح دارد و دولت نيز اصلاح كرده است. طبق آماري كه هيات تطبيق در مجلس هفتم اعلام كرد با آن‌كه دولت نهم از نظر تصويب مصوبات يكي از دولت‌هاي پرمصوبه بوده است، كمترين تخلف قانوني را داشته است.

وي درباره مصوبات سفرهاي استاني نيز گفت: در واقع در سفرهاي استاني دولت تصميم مي‌گيرد و اين تصميمات در قالب تصميمات دولت ابلاغ مي‌شود.

دوست‌علي ادامه داد: قبل از اين‌كه سفر استاني صورت بگيرد دستگاه‌هاي اجرايي و مسوولان وزارتخانه‌هاي مختلف با مسوولان استاني جلسه برگزار و مسائل و مشكلات را بررسي مي‌كنند و از دل اين بحث و گفت‌وگوها يك سري تصميمات گرفته مي‌شود. در سفر استاني نيز در كارگروه‌هايي كه با عنوان مثلا كارگروه صنعت و اشتغال، آب و كشاورزي تشكيل مي‌شود، با حضور مسوولان كشوري و استاني و برخي شخصيت‌هاي حقيقي باز هم مشكلات بررسي و تصميمات پخته‌تر گرفته مي‌شود و در نتيجه در جلسه‌ي دولت بار ديگر مطرح مي‌شود. از طرف ديگر هريك از وزرا نيز در طول سفر استاني به شهرستان‌هاي مختلف مي‌روند و با مشكلات آشنا مي‌شوند، آنها نيز نظرات خود را در جلسه‌ي دولت مطرح مي‌كنند و بعد از اين فرآيند، دولت تصميم‌گيري مي‌كند.

اتمام 90 درصد 6 هزار و 111 تصميم دور اول سفرهاي استاني

وي گفت: در طول 30 سفر استاني كه در دور اول داشتيم 6 هزار و 111 تصميم اتخاذ شد كه 90 درصد آن تمام شده و يا در حال تمام شدن است و در دوم نيز هزار و 813 توافقنامه و تصميم، داشته‌ايم كه حدود 36 درصد آن عملياتي و در حال اجرايي شدن است.

وي افزود: سفرهاي استاني، حركت دولت را شتاب داده، چرا كه تمام عناصري كه نياز است در تصميم‌گيري حضور داشته باشند، در جلسات استاني هيات دولت حضور دارند و جمع مي‌شوند.

مصوبات سفرهاي استاني حساب و كتاب دارد

دوست‌علي با اشاره به برخي صحبت‌ها و اظهارنظرها مبني بر اين‌كه « مثلا عده‌اي بيان مي‌كنند كه دولت در فلان سفر استاني 200 مصوبه داشته و اين مصوبات بدون كارشناسي است»، گفت: اين‌گونه نيست. همه‌ي اين ها داراي حساب و كتاب است. مثلا در اين جلسات تصميم گرفته مي‌شود كه وزارتخانه‌اي در تهران موضوعي را بررسي كند و كار مطالعاتي انجام دهد و نتيجه‌ي آن را ارائه دهد. در حقيقت آن‌چه در اين سفرها اتخاذ مي‌شود تصميم است كه جنبه ملي ندارد و بيشتر جنبه‌ي استاني دارد و در حقيقت تلاش مي‌شود آن‌چه قابليت اجرايي دارد در استان تصميم‌گيري شود تا اجرا شود.

وي درباره‌ي نقش دبير هيات دولت نيز گفت: در حقيقت جلسات هيات دولت به مسوولي نياز دارد كه چينش و دستور كار را مشخص و وضعيت كميسيون‌ها را هدايت و مديريت كند.

دوست‌علي با بيان اين‌كه طبق قانون، دفتر دولت تشكيل مي‌شود و مسوول دفتر دولت، دبير هيات دولت است، گفت: حكم دبير دولت در دولت نهم توسط رييس‌جمهور صادر شده است. دبير هيات دولت نيز وظيفه دارد آن‌چه را در دولت مي‌خواهد مطرح شود از كانال دفتر دولت سازماندهي و كارشناسي كند، هم‌چنين آن‌چه به دستگاه‌ها بايد برود در دفتر دولت قالب حقوقي خود را پيدا مي‌كند و به عنوان مصوبه‌ي دولت، تصميم دولت و مقرره دولت صادر و به دستگاه‌هاي مختلف ارائه مي‌شود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا موردي بوده كه رييس‌جمهور مطرح كرده باشد و در جلسه‌ي دولت با آن مخالفت شده باشد؟ گفت: در دولت هر كسي كه صاحب راي است از نظر راي دادن مساوي است و اگر رييس‌جمهور موضوعي مورد نظرشان باشد، وزرا را قانع مي‌كنند. در اين فرايند در ابتدا چند دقيقه در مورد اهميت آن موضوع صحبت مي‌كند و بعد از آن وزرا اعم از مخالفان و موافقان، نظرات خود را مي‌دهند و اگر سوالي داشته باشند آن را مطرح مي‌كنند.

دوست‌علي در پاسخ به اين پرسش كه آيا جلسه‌اي بوده كه به دليل حضورنداشتن وزرا تشكيل نشده باشد؟ گفت: در طول يك سالي كه من بودم اين‌گونه نبوده است كه جلسه‌ي دولت به دليل عدم حضور وزرا برگزار نشده باشد. ممكن است وزيري با نيم ساعت تاخير آمده باشد ولي ساعت برگزاري جلسات دولت مشخص و ثابت است و وزرا در اين ساعت براي حضور در جايي ديگر قول نمي‌دهند.

وي با بيان اين‌كه طبق روندي كه از قبل بوده جلسات هيات دولت دو بار در هفته تشكيل مي‌شود، افزود: روزهاي يكشنبه و چهارشنبه و موقعي كه سفرهاي استاني داشته باشيم جلسه‌ي آن در تهران و يك جلسه‌ي آن در طول سفر تشكيل مي‌شود.

دوستعلي درباره اين ‌كه آيا راي وزرا مخفي است يا نه؟ گفت: راي مخفي نيست.

دبير هيات دولت هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا سفرهاي استاني به نوبت انجام مي‌شود يا بر اساس پيشرفت مصوبات در استان‌ها؟ گفت: اين سفرها بر اساس پيشرفت مصوبات در استان صورت مي‌گيرد؛ چرا كه گروهي در معاونت اجرايي رياست‌جمهوري هستند كه گزارش صحنه‌اي پيشرفت مصوبات ارايه مي‌دهند و بر اساس پيشرفت مصوبات، ترتيب سفرها مشخص مي‌شود. مثلا برخي استان‌ها ممكن است در دور اول جزو استان‌هاي اولي در سفر بوده باشند ولي اكنون در دور دوم به آن سفر نكرده‌ايم.

برخي ناجوانمردانه دستاوردهاي دولت را به عكس جلوه مي‌دهند

وي در بخش ديگري از سخنانش با انتقاد از برخي سياه‌نمايي‌ها از فعاليت‌هاي دولت گفت: دولت نهم در بحث خدمتگزاري، آن‌چه را در توان داشته، به ميدان آورده؛ ولي بايد توجه داشت كه تنها ديكته‌ي نانوشته غلط ندارد و ممكن است بعضا اشتباهاتي صورت گيرد؛ چرا كه كسي مدعي عصمت نيست؛ ولي اين مساله قابل توجه است كه آمار عملكرد دولت نهم آمار افتخارآميزي است كه همين سفرهاي استاني نمونه‌اي از آن است ولي احساس مي‌شود بعضي ناجوانمردانه اين دستاوردها را به عكس جلوه مي‌دهند و شيريني و حلاوت آن را از مردم مي‌گيرند.

وي افزود: ما نمي‌گوييم انتقاد نباشد. انتقاد باعث ايجاد نشاط در جامعه مي‌شود. آقاي احمدي‌نژاد نيز از انتقاد استقبال مي‌كنند؛ در حقيقت رويكرد اين دولت رويكرد قابل تحسيني است؛ ولي به اين معني نيست كه ضعفي نيز وجود ندارد. اما همان‌طور كه گفتم عده‌اي سياه‌نمايي مي‌كنند و دوست ندارند واقعيت‌ها به گوش مردم برسد.

دوست‌علي گفت: رسانه‌هاي منصف وظيفه دارند اين دستاوردها را به نحو احسن منعكس كنند. رويكرد اين دولت نسبت به جامعه و خدمت به مردم رويكردي استثنايي است و همه‌ي مردم متوجه اين امر هستند، دولتمردان نيز بدون حاشيه و توجه به مسائل مادي و تشريفات تلاش مي‌كنند به مردم خدمت كنند و وظيفه‌ي خود را انجام دهند.

مرام آقاي احمدي‌نژاد تكليفي است

دبير هيات دولت افزود: مي‌توانم ادعا كنم مرام آقاي احمدي‌ِ‌نژاد مرام تكليفي است و تنها به انجام وظيفه در قبال انقلاب رهبري و مردم مي‌انديشند.

وي در پايان رسانه‌ها را در جهت انعكاس اين دستاوردها به مردم مسوول دانست تا در فرايند اطلاع‌رساني صحيح و نقد دلسوزانه، زمينه رشد و تعالي جامعه را فراهم آورند.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا : اكرم احقاقي

انتهاي پيام
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن