تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819685036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سبحاني در همايش اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان: در سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي به دانش بومي بي‌توجهي شده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سبحاني در همايش اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان: در سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي به دانش بومي بي‌توجهي شده است
خبرگزاري فارس: يك اقتصاددان گفت: متاسفانه سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي به گونه‌اي بوده كه به دانش بومي بي‌توجهي شده است.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، حسن سبحاني استاد دانشگاه و نماينده مجلس هفتم كه در چهاردهمين همايش آموزشي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در تالار كتابخانه مركزي دانشگاه شهيد رجايي سخن مي‌گفت، توسعه را عبارت از رشد و تغيير دانست و گفت: توسعه مانند رشد يك نوزاد است كه همزمان با رشد جسماني از لحاظ شخصيتي و روحي نيز تغيير مي‌كند بنابراين آنچه در كشور ما وجود داشته است فقط شامل رشد مي‌شود يعني تمام تلاش ما آن است كه توليد و ثروتمان زياد شود و از لحاظ كمي افزايش پيدا كند.
وي در اين باره افزود: اگر زماني در كنار رشد كمي، ساير وجوه زندگي‌مان نيز رشد كرد مي‌توان گفت كه در مرحله توسعه قرار داريم.
سبحاني با بيان اينكه برخي از مشكلات موجود بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بنحوي در سرنوشت رشد و توسعه كشور تاثيرگذار بود، اظهار داشت: به عنوان مثال قبل از انقلاب بخش خصوصي ما از بانك‌ها وام گرفته و به عمليات عمراني و ساخت كارخانجات پرداخته بود كه بعد از انقلاب عده‌اي از اينها از كشور خارج شدند و بانك‌هايي كه نمي‌توانستند طلب خود را وصول كنند از يكسو و كارخانجات نيمه‌كاره و بدهكار از سوي ديگر عايد كشور شده بود.
وي با بيان اينكه اين موضوع باعث دولتي شدن كارخانجات و بانك‌ها شد، اضافه كرد: بخاطر تحولات انقلاب دولت يك تصدي‌گري ناخواسته‌اي را آغاز كرد.
اين اقتصاددان با اشاره به اعتقاد برخي افراد مبني بر اينكه دولت بايد در دوران جنگ، تصدي بخش‌هايي را برعهده بگيرد، اظهار داشت: البته اعتقاد آنها از سر ناچاري بود، نه اينكه به دولتي‌شدن زياد معتقد باشند.
وي در اين باره اضافه كرد: البته جاي اين سئوال وجود دارد كه چرا بعد از شرايط جنگ و گذشت سال‌ها خيلي از اين تصدي‌هاي اجباري تغيير نكرد.
سبحاني به وظايف محوله به دولت در قانون اساسي اشاره و تصريح كرد: البته به دليل مشكلات جنگ امكان اجراي برنامه توسعه‌اي در آن زمان نبود.
اين استاد دانشگاه به تغييرات قانون اساسي بعد از جنگ و تهيه و تدوين برنامه توسعه در ابتداي دولت هاشمي رفسنجاني اشاره و عنوان كرد: حدود 18 تا 19 سال است كه كشور را بر اساس برنامه توسعه اداره مي‌كنيم و خوب است تا نگاهي نقادانه به دستاوردها و نقاط ضعف اين برنامه‌ها داشته باشيم.
وي با بيان اينكه تكليف اقتصاد در قانون اساسي مشخص شده است، گفت: يكي از محوري‌ترين اموري كه توجه نكردن به آن مي‌تواند نابخشودني باشد اصول اقتصادي قانون اساسي است.
اين اقتصاددان با بيان اينكه ممكن است تصور شود بررسي عدم مغايرت قوانين با اسلام و قانون اساسي از سوي شوراي نگهبان نبايد مشكلات فعلي را ايجاد مي‌كرد، تصريح كرد: بين مغاير نبودن يا مطابق نبودن اين برنامه‌ها با قانون اساسي تفاوت وجود دارد يعني ممكن است مصوباتي مغاير با قانون اساسي نباشد اما مطابق با آن هم نباشد يعني امكان عدم رعايت قانون اساسي در برنامه‌ريزي‌ها وجود داشت.
سبحاني به اصول مربوط به بخش تعاون در قانون اساسي اشاره و تاكيد كرد: اگر برنامه‌ريزي لازم در اين زمينه صورت گرفته بود وضعيت اسفناك فعلي را در اين بخش شاهد نبوديم.
وي با بيان اينكه بعد از جنگ جهاني دوم قرار شد تا سرمايه‌اي براي توسعه به كشورها داده شود، اضافه كرد: در آن زمان برخي كشورها رشد كردند اما به لحاظ توزيع درآمد شرايط برتري پيدا كردند، پس از اين يك تفكر جديدي ايجاد شد كه براي توسعه بايد يكسري كارهاي نوي انجام شود كه به بسته "اجماع واشنگتن" معروف شد.
وي افزود: بر اساس اين بسته، هر كشورِ خواهانِ توسعه ابتدا بايد قيمت‌هايش را اصلاح مي‌كرد، دوم ارزش پولش را تعيين مي‌كرد، سوم خصوصي سازي و چهارم دخالت دولت را در اقتصاد كم كند، پنجم تعرفه‌هاي صادرات خارجي را حذف و ششم يارانه‌ها را هدفمند كند.
سبحاني شرايط بعد از جنگ در كشورمان را با رشد اين تفكر و توصيه‌ها همزمان دانست و گفت: برنامه توسعه اول تا حدود زيادي متاثر از اين شرايط بود.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه اجراي اين توصيه‌ها در صورت آمادگي و وجود شرايط لازم مفيد بود، افزود: البته اگر شرايط موجود نبود مشكل‌هاي زيادي ايجاد مي‌كرد همانگونه كه ايجاد كرد و از سوي ديگر، شرط نهادهاي بين‌المللي براي دادن وام به كشورها، اجراي اين توصيه‌ها بود.
اين اقتصاد دان با بيان اينكه در فضاي اقتصاد ايران، كساني كه موثر هستند دسته‌بندي‌هايي دارند، اظهار داشت: يك دسته مجموعه اقتصاد دان‌هايي هستند كه به تفكر جهاني‌بودن علم اقتصاد و امكان اجراي آن در همه كشورها معتقد بودند و همين‌ها توانستند برخي از برنامه‌هاي توسعه را نوشته و تصويب كنند، اينها طرفداران اقتصاد آزاد و ليبرال‌مسلك هستند كه اكنون نيز چهره‌هايي شناخته‌شده داشته و با در دست داشتن تعدادي روزنامه به دنبال غالب كردن تفكر خود هستند.
سبحاني دسته دوم را مهندسيني دانست كه در اقتصاد ايران نقش‌آفريني مي‌كنند و افزود: اصولاً جامعه ما رويكرد زيادي به استفاده از مهندسان در مناصب بالايي كشور حتي اقتصاد زيربنايي دارد البته چون اين مهندسين يك درك كلي از اقتصاد دارند باعث مي‌شود تا از منظر مكانيكي به اقتصاد نگاه كنند در حالي كه اصلاً اين چنين نيست و اقتصاد يك چيز زنده است.
وي در ادامه نگاه مكانيكي به اقتصاد را سرچشمه بسياري از مشكلات در حوزه اقتصادي دانست و افزود: سياست‌گذاران هم چاره‌اي جز تصويب نظرات اينها نداشتند.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: بايد نگاه منطبق بر قانون اساسي در حوزه اقتصاد پيگيري مي‌شده كه متاسفانه نشده‌است.
سبحاني اضافه كرد: ما اقتصاد مبتني بر مباني ديني و بومي نداريم و يا بسيار كم داريم.
اين اقتصاددان به حضور برخي اقتصاددانان اروپايي در سال 1336 در ايران براي كمك به تدوين برنامه توسعه اشاره و اضافه كرد: اينها در خاطرات خود نوشته‌اند كه ما هر چه تلاش كرديم به ايراني‌ها بفهمانيم كه برنامه‌هاي خود را بر اساس مسائل بومي و خاص كشورشان بنويسند، نتوانستيم چرا كه آنها نگاه ايراني‌تر از ما به ايران نداشتند.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه برنامه‌ريزي اقتصاد هر كشور بايد بر اساس ساختار خاص آن كشور باشد، گفت: برنامه 4گانه توسعه كشورمان تاكنون منبعث از روح اقتصادي قانون اساسي نبوده، به همين خاطر باعث ايجاد مشكلاتي شده است.
سبحاني با بيان اينكه توسعه، مقيد به اقتصاد، فرهنگ، سياست يا ... نيست، تصريح كرد: توسعه وجوه مختلفي دارد كه غيرقابل تفكيك هستند يعني اگر ما توسعه فرهنگي داشتيم قطعاً توسعه اقتصادي هم داشته‌ايم.
اين استاد دانشگاه با اشاره به دستاوردهاي مختلف اقتصادي در سال‌هاي گذشته، تصريح كرد: با وجود همه اين‌ها، اقتصاد به معنايي كه مردم احساس آرامش كنند، پولشان قدرت داشته، عدالت برقرار باشد و...، نداشته‌ايم بنابراين بايد مسيرمان را به سمت قوانين اقتصادي در قانون اساسي اصلاح كنيم.
اين اقتصاددان با بيان اينكه برنامه‌هاي توسعه در كشور با امكانات و منابع ما هماهنگي ندارد، اظهار داشت: بنابراين مشكلاتي در اجرا ايجاد شده است لذا بايد برنامه‌ها متناسب با منابع و امكانات نوشته شود.
سبحاني در پاسخ به اين سوال كه نظر وي را در مورد تئوري اقتصادي دولت نهم مي‌پرسيد، گفت: احمدي‌نژاد و دولت نهم تئوري خاص اقتصادي نداشته است.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا بحران‌هاي اقتصادي كشور حل شدني نيست، اظهار داشت: ما بحران غير قابل حل نداريم اما حل بحران‌ها خيلي مشكل شده است و بايد يك دولت صادقانه به مردم بگويد كه براي حل مشكلات به تحمل يك دوره رياضت نياز است چرا كه با بهره‌وري فعلي نبايد انتظار رفاه بالايي داشت.
اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سوال كه چرا براي آموزش اقتصاد اسلامي تلاش نمي‌شود، تصريح كرد: آموزش اقتصاد اسلامي در غربت بسر مي‌برد البته در ادبيات اقتصاد اسلامي خيلي پيشرفت كرده‌ايم اما باز هم ضعيف است، متاسفانه سياست‌گذاري‌ها هم بگونه‌اي بوده كه به دانش بومي بي‌توجهي شده‌است و تا زماني كه اين سياست‌ها اصلاح نشود ما همچنان مشكلات را خواهيم داشت.
وي خاطر نشان كرد: بايد يك انقلاب آموزشي در اين حوزه ايجاد شود و هنوز هم دير نشده‌است.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن