تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819625300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رحيم‌پور ازغدي در همايش اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان: دولت اسلامي در كشمكش ظلم و عدالت بي‌طرف نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رحيم‌پور ازغدي در همايش اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان: دولت اسلامي در كشمكش ظلم و عدالت بي‌طرف نيست
خبرگزاري فارس: عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه دولت اسلامي نمي‌تواند در كشمكش خير و شر و ظلم و عدالت بي‌طرف باشد، خاطرنشان كرد: دولت اسلامي در عرصه نظري، دفاع از حقيقت، در عرصه اخلاق، دفاع از فضيلت و در عرصه عمل، دفاع از عدالت را عهده‌دار است.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، حسن رحيم‌پور ازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه شب گذشته در چهاردهمين همايش آموزشي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در تالار كتابخانه مركزي دانشگاه شهيد رجايي سخن مي‌گفت با ابراز خوشحالي از طرح «بازگشت به امام(ره)» در بين تشكل‌هاي دانشجويي، اظهار داشت: چند سئوال مهم و اساسي در مورد شناخت تفكر امام مطرح است از جمله اينكه «دولت خوب چه دولتي است و تفاوتش با دولت‌هاي مدنظر غرب چيست؟».
وي با طرح اين سئوال كه «آيا دولت در برابر خير و شر مردم مسئول است يا نه؟» در غرب اشاره و اضافه كرد: در تفكر امام‌(ره) جواب اين سئوال واضح است چرا كه دولت اسلامي بايد هم خودش اخلاقي عمل كند و هم جانبدار اخلاق باشد.
رحيم‌پور با بيان اينكه دولت اسلامي نمي‌تواند در كشمكش خير و شر و ظلم و عدالت بي‌طرف باشد، خاطرنشان كرد: دولت اسلامي در عرصه نظري، دفاع از حقيقت، در عرصه اخلاق، دفاع از فضيلت و در عرصه عمل، دفاع از عدالت را عهده‌دار است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، عدالت را به معناي حق و تكليف مردم و حكومت نسبت به يكديگر دانست و گفت: در اين عرصه هم مردم وظيفه دارند دولت را امر به معروف و نهي از منكر كنند و هم دولت متقابلاً اين وظيفه را نسبت به مردم برعهده دارد.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه دولت‌هايي كه در بحث "خير و شر مردم" ادعاي بي‌طرفي مي‌كنند، دروغ مي‌گويند، تصريح كرد: اين ادعاي بي‌طرفي در جوامع ليبرالي وجود دارد.
وي اضافه كرد: هر دولتي در هر جاي دنيا، يكسري اخلاق و عقايد دارد بنابراين دولت بي‌طرف وجود خارجي ندارد و ادعاي آن يك دروغ و يك غلط است.
رحيم‌پور با بيان اينكه دولت‌ها و انسان‌ها، اهل فضيلت يا اهل رذيلت هستند، اظهار داشت: اگر كسي از حقيقت دفاع نكند در واقع از ظلم حمايت كرده است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با طرح اين سئوال كه «يك زندگي خوب چگونه تعريف مي‌شود؟»، عنوان كرد: در مورد زندگي خوب در تفكر اسلامي دو محور اصلي وجود دارد به اين معنا كه اولاً هر كس حق تصميم‌گيري براي يك زندگي عادلانه و سعادتمندانه شخصي خود را دارد و دوم اينكه بايد توجه دلسوزانه نسبت به ديگران داشته باشد و نسبت به آن‌ها احساس مسئوليت كند.
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه در فرهنگ اسلامي، رقابت كثيف وجود ندارد، اظهار داشت: انسان در تفكر اسلامي در عين حال كه به خود توجه دارد بايد به ديگران هم توجه كند.
وي با بيان اينكه در فرهنگ مادي‌گرايي زندگي خوب فقط معطوف به امور دنيايي است، افزود: اما در تفكر امام (ره) بايد خير دنيوي را در كنار خير اخروي داشته باشيم كه در تفكر سكولار اصلاً چنين معنايي وجود ندارد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تشريح بخش ديگري از تفكرات امام‌(ره) به تعامل بين ارزش‌ها اشاره و اضافه كرد: تفكر چپ در دنيا فقط به بحث برابري توجه كرد و ساير ارزش‌ها را رها كرد براي همين سقوط كرد، ليبراليسم هم شعار اصلي‌اش آزادي بود اما فقط به آن توجه كرد در صورتي كه اسلام هم، به آزادي البته در كنار ارزش‌هاي ديگر معتقد و پايبند است.
رحيم‌پور با بيان اينكه در منطق و تفكر امام (ره) تعامل بين ارزش‌ها مطرح مي‌شود، اضافه كرد: در منطق غرب و سكولار، دعواي براي ارزش‌ها بازي با "برابر صفر" است اما در منطق امام (ره) تمام ارزش‌ها ديده و بر همه آنها تاكيد مي‌شود كه اين زاويه جديدي بود كه امام‌(ره) براي دنيا باز كرد.
وي در ادامه به تشريح تفاوت‌هاي بين‌ آزادي مد نظر در تفكر امام‌(ره) و ساير تفكرها پرداخت و گفت: در تفكر چپ توجه به كل جامعه است و مردم حق فرد بودن نداشته، بايد تابع ارگان و حكومت باشند، در تفكر ليبراليسم، فرد از همه چيز آزاد است اما در تفكر اسلامي مدنظر امام(ره)، آزادي پيرامون رشد و هدف‌مندي است؛ رفاه، آرامش، لذت، آزادي و ... در تفكر اسلامي وجود دارد اما با رعايت تعادل در كنار رشد و هدفمندي.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با طرح اين سئوال كه «بهترين معيار براي عدالت توزيعي، استحقاق است يا نياز؟»، اظهار داشت: در نظام اقتصادي- اخلاقي امام(ره) هم به استحقاق و هم به نياز توجه داريم نه اينكه يك مسابقه وحشيانه قدرت و ثروت راه بيندازيم و كساني را كه در اين مسابقه از پا مي‌افتند مانند زباله جمع كنيم.
اين استاد دانشگاه در ادامه به جهاني بودن تفكر امام‌(ره) اشاره و اضافه كرد: عرفان امام‌(ره)، عرفان ناب اسلامي است كه خداپرستي او در عين انسان‌دوستي اوست، به نظر امام‌(ره) انسان‌دوستيِ خالصانه و صادقانه از خداپرستيِ مخلصانه تفكيك نمي‌شود.
وي با بيان اينكه از نظر امام‌(ره)، بشردوستيِ صادقانه و بدون تبعيض جز با خداپرستي ميسر نمي‌شود، تصريح كرد: اين روال كاملاً برخلاف عقايد سكولاريستي و كمونيستي است.
رحيم‌پور با بيان اينكه به لحاظ روشي يكي از مجاري بزرگ عبادت و رسيدن به خدا، خدمت به خلق است، گفت:‌ عرفان امام‌(ره) نيز چيزي جز اين نبود.
اين استاد دانشگاه بُعد ديگر نظر امام‌(ره) را مبني بر اين دانست كه محرومين و مستضعفين فقط محرومين و مستضعفينِ كشور، شهر و روستاي من نيستند، گفت: بلكه امام‌(ره) يك گام جلوتر حركت مي‌كرد يعني توجه به حقوق بشر در تمام نقاط جهان.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي صدور انقلاب از ديدگاه امام‌(ره) را در همين راستا و به معناي احساس مسئوليت در قبال كل مردم و مسلمانان جهان دانست و گفت: ‌در اين راستا مي‌توان به عبارت صريح حضرت امام‌(ره) مبني بر تشكيل حزب جهاني مستضعفين اشاره كرد.
وي به اظهارات برخي افراد مبني بر اينكه مشكلات فلسطين، لبنان، عراق و ... به ما چه ربطي دارد، اشاره و عنوان كرد: دفاع و حمايت ما از مظلومين، محرومين و مستضعفين جهان جداي از مباحث اسلامي، در راستاي منافع ملي كشور است و اگر ما امروز از آنها حمايت نكنيم فردا آنها از ما حمايت نخواهند كرد و اصلاً همين الان، قدرت‌ها از آن‌ها مي‌ترسند كه سراغ ما نمي‌آيند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر اينكه تفكرات امام‌(ره) در بين مسلمانان جهان از شيعه و سني طرفدار دارد، به شرح خاطراتي از سفرهاي خارجي خود به كشورهاي مختلف و حمايت مردم آنها از تفكرات امام(ره) پرداخت.
وي با بيان اينكه آمريكا در بحث تجاوز به عراق و اشغال اين كشور، جهان را به دو دسته خودي و غير خودي تقسيم كرد، اظهار داشت: در اين شرايط در داخل كشورمان كسي اعتراضي نكرد اما وقتي از لحاظ ايدئولوژيكي بحث خودي و غير خودي در كشورمان مطرح شد عده‌اي گفتند كه مردم را به دوست و دشمن تقسيم نكنيد چرا كه همه دوست هستند و حتي دشمنان نيز دوست بالقوه ما هستند.
رحيم‌پور به نظرات امام‌(ره) در تبديل دشمن به دوست اشاره و اضافه كرد: در نگاه امام‌(ره) شرط دوست شدن دشمنان، دست برداشتن از عقايد و تهديداتشان است اما برخي‌ها تبديل دشمن به دوست را با عقب‌نشيني خودشان و دست برداشتن از مبارزه دنبال مي‌كنند در صورتي كه امام‌(ره) مي‌گفتند كه تا ظلم هست مبارزه هست و منظور ايشان از مبارزه، مبارزه مدبرانه و آگاهانه است.
وي در ادامه به برخي نظرات و اعتقادات امام‌(ره) در بحث مقاومت و ايستادگي در برابر ظلم و استكبار اشاره و تصريح كرد: بر اساس سخن امام(ره) اگر مسئولين ما به بهانه مشكلات اقتصادي دست از مبارزه بردارند خيانت كرده‌اند، ما بايد مشكلات اقتصادي را تحمل كنيم چرا كه وظيفه مهم‌تر و سنگين‌تري داريم.
رحيم پور ازغدي تصريح كرد: مردم ما اين راه را انتخاب كرده‌اند و حاضر به پرداخت هزينه‌هاي آن هستند.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 3 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن