تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820380113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيشنهاد توسعه و عدالت براي اصلاح قانون انتخابات


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: پيشنهاد توسعه و عدالت براي اصلاح قانون انتخابات
ديدگاه ها و پيشنهادات حزب توسعه و عدالت ايران اسلامي براي اصلاح
«قانون انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران»
در فصل اول: كليات

1- آغاز مقدمات و مراحل اجرايي انتخابات از سه ماه به شش ماه قبل از پايان دوره چهار سال رياست جمهوري افزايش يابد (اصلاح در ماده 3 قانون)

توضيح كارشناسي: با توجه به پيشنهادات بعدي براي افزايش مدت تبليغات نامزدها و مهلت رسيدگي به شكايات و كمك به زمينه هاي رقابت فراگير.

2- بجاي عبارت «در اولين فرصت مناسب» عبارت «حداكثر ظرف مدت پنجاه روز» براي تجديد انتخابات در صورت توقف يا ابطال جايگزين شود. (در ماده 2)

توضيح كارشناسي: به منظور شفاف سازي قانون و پيشگيري از اعمال سليقه هاي غير ضروري

3- در ماده (8) عبارت « در چارچوب قانون » بعد از عبارت « مربوط به انتخابات » اضافه شود. (در ماده 8 )

توضيح كارشناسي: به منظور مستند سازي وظايف، اختيارات و اقدامات نظارتي شوراي نگهبان به قانون.

در فصل دوم: كيفيت انتخابات

4- براي احراز هويت رأي دهندگان ارائه كارت ملي علاوه بر شناسنامه اضافه شود. (در ماده 19)

توضيح كارشناسي: به منظور پيشگيري از زمينه هاي تقلب و جعل شناسنامه و استفاده از شناسنامه هاي باطل نشده افراد متوفي.

5- قيد « به طور همزمان » قبل از عبارت « در يك روز » براي زمان اخذ رأي افزوده شود و مدت قابل تمديد در صورت ضرورت « حداكثر 4 ساعت » تعيين گردد. (در ماده 20 )

توضيح كارشناسي: جهت شفافيت قانون و پيشگيري از زمينه هاي تخلف و تقلب احتمالي در ساعات پاياني شب.

6- بجاي وزارت كشور « مديريت كلان انتخابات » تحت نظارت شوراي نگهبان به كميسيون عالي انتخابات متشكل از وزير كشور (به عنوان رئيس كميسيون)، نمايندگان تام الاختيار رؤساي قواي قضائيه و مقننه، دادستان كل كشور، رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و دو نماينده احزاب قانوني ( به انتخاب احزاب ) براي حسن جريان انتخابات و امور تبليغات نامزدها واگذار شود. (در موارد 31 و 62 و 63)

تبصره (1): كميسيون استاني انتخابات به رياست استاندار و عضويت رئيس كل دادگستري استان، يكي از نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي به انتخاب مجمع نمايندگان، دادستان، مدير كل صدا و سيما و دو نماينده از احزاب داراي شعبة استاني تشكيل مي شود.

تبصره (2): كميسيون شهرستان به رياست فرماندار و عضويت رئيس دادگستري، دادستان و دو نماينده منتخب شوراي اسلامي شهرستان تشكيل مي گردد.

تبصره (3): امور اجرايي انتخابات تحت مديريت كميسيون هاي مذكور و طبق ساير مفاد قانون انتخابات توسط هيأت هاي اجرايي ذيربط و پشتيباني وزارت كشور، استانداري ها، فرمانداري ها و بخشداري ها انجام مي شود.

توضيح كارشناسي: به منظور كاهش شائبه ها و تأثيرپذيري شبكه انتخابات از گرايش انتخاباتي احتمالي و تقويت سلامت و عدالت انتخاباتي.

در فصل سوم: شرايط انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان

7- براي احراز شرايط انتخاب شوندگان (مذكور در ماده 35 قانون ) داوطلبان بايد هنگام ثبت نام مدارك زير را ارائه دهند:

7-1: شناسنامه و كارت ملي با حداقل سن 35 سال

7-2: گواهي معتبر براي حداقل تحصيلات كارشناسي ارشد يا معادل تحصيلي آن

7-3: براي احراز رجل سياسي مذهبي بودن حداقل يكي از معرفي نامه هاي ذيل:

الف) دارا بودن حكم انتصاب يا نمايندگي مستقيم از حضرت امام خميني (ره) يا از مقام معظم رهبري در يكي از نهادها و مراكز.

ب) اشتغال يا سابقه خدمت در رياست يكي از قواي سه گانه يا عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبري و يا نخست وزيري سابق.

ج) امضاء و تأييد حداقل پانزده نفر از مجتهدين يا اعضاي مجلس خبرگان رهبري، پانزده نفر از اساتيد دانشگاه هاي معتبر كشور ( با رتبه علمي استادياري و بالاتر) پانزده نفر از دبيران كل احزاب و پانزده نفر از نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي.

د) حداقل دو دوره سابقه نمايندگي مجلس شوراي اسلامي يا يك دوره عضويت شوراي نگهبان قانون اساسي يا چهار سال پست وزارت يا همطراز و بالاتر.

توضيح كارشناسي: درج شرايط مذكور در اصل 115 قانون اساسي بدون تعيين شاخص هاي احراز آن موجب فراواني غير طبيعي داوطلبان و ابهام و دشواري زياد در تعيين صلاحيت ها بوده است و لذا چگونگي احراز شرايط مذكور در قانون اساسي بايد در قانون عادي موضوعه تبين شود.

در فصل ششم: تبليغات

8- فعاليت انتخاباتي نامزدها به طور رسمي از سه ماه قبل از اخذ رأي با اعلام اسامي توسط كميسيون عالي انتخابات آغاز و تا 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأي خاتمه مي پذيرد. (ماده 66 قانون و ساير مواد مرتبط)

توضيح كارشناسي: عدم تعيين مدت دقيق تبليغات در قانون و لزوم افزايش ظرفيت ها براي آگاهي و شناخت مردم از نامزدها و تقويت فضاي رقابت و مشاركت و كاهش تبليغات ناعادلانه غير رسمي و بهره برداري ها از امكانات عمومي.

9- در فصل تبليغات ماده ذيل الحاق شود:

« صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موظف است مناظره انتخاباتي را با دعوت از همه نامزدهاي تأييد شده حداقل به مدت ده ساعت طي چند برنامه برگزار نموده و از حداقل سه شبكه سراسري و در صورت امكان از شبكه هاي استاني صدا و سيما پخش نمايد. »

توضيح كارشناسي: با استفاده كيفي از رسانه ملي و مناظره امكان تشخيص و مقايسه نامزدها و انگيزه مشاركت و سطح انتخاب مردم ارتقاء مي يابد.

10- در فصل تبليغات ماده ذيل الحاق گردد:

« از يك ماه قبل از روز اخذ رأي انعكاس اخبار و تبليغات فعاليت هاي انتخاباتي و غير انتخاباتي مربوط به همه نامزدها در شبكه هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران غير از برنامه هاي تبليغاتي نامزدها موضوع مواد 62 تا 67 اين قانون و در نهادها و مراكز مذكور در ماده 68 قانون ممنوع است.» (در ماده 68 قانون)

توضيح كارشناسي: براي نيل به عدالت تبليغاتي و منطقي شدن فضاي تبليغي، سياسي و انتخاباتي براي انتخاب طبيعي و آگاهانه مردم.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن