تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810365535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجادله اصلاح طلبان بر سر كانديداي مشترك اعتماد ملي: مشاركت و مجاهدين نمي توانند از ائتلاف حرف بزنند


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: مجادله اصلاح طلبان بر سر كانديداي مشترك اعتماد ملي: مشاركت و مجاهدين نمي توانند از ائتلاف حرف بزنند
سرويس سياسي-
«صندلي رياست جمهوري» موضوع اختلاف امروز و ديروز مدعيان اصلاحات است. در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري، حاميان خاتمي كه خود را «اصلاح طلبان پيشرو» مي خواندند، پي كانديداتوري «معين» را گرفتند و در ميان 8 كانديدا رتبه اي بهتر از رتبه پنجم را به دست نياوردند. هواداران «كروبي» هم خود را اصلاح طلبان معتدل مي خواندند، گرچه به عنوان جريان ناكام انتخابات لقب گرفتند، اما برخلاف همه پيش بيني ها و در ناباوري تحليلگران با اختلافي در حدود 700 هزار رأي، پشت در مرحله دوم انتخابات متوقف شدند.
اما در اين ميان سرنوشت «كارگزاران سازندگي» متفاوت بود، آنان از ابتدا خرج خود را از ساير اصلاح طلبان جدا كردند و حمايت از «هاشمي رفسنجاني» را در دستور كار قرار دادند و با راهيابي به مرحله دوم انتخابات و كسب حدود 35 درصد از آراء مرحله دوم- عليرغم شكست سنگيني كه متحمل شدند - توانستند برتري خود را به رخ اصلاح طلبان بكشانند.
اين سه انشعاب در جريان مدعي اصلاحات عميقاً موجود است و برخلاف آنچه كه برخي رسانه هاي زنجيره اي ادعا مي كنند، به هيچ عنوان ساخته و پرداخته عمليات رواني رسانه هاي رقيب اصلاح طلبان نيست و ريشه هاي آن را مي توان در تحولات 30 سال اخير جريان «چپ» ديروز و «اصلاح طلب» امروز به وضوح مشاهده كرد.
اكنون چند ماهي بيشتر تا دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري باقي نمانده است و همچنان اين سه طيف رنگين اصلاحات بر تابلوي سياسي كشور خودنمايي مي كنند.
هواداران خاتمي كه اين بار براي كانديداتوري «خاتمي» منع قانوني ندارند، بر آن شده اند تا شانس او را براي سومين جلوس بر كرسي رياست جمهوري بيازمايند و بر همين اساس «نسخه اصل» را بر «نسخه هاي بدل» ترجيح مي دهند!
هواداران «كروبي» هم كه طي 3 سال اخير در قالب حزب اعتماد ملي متشكل شده اند آرزو دارند تا رداي رياست جمهوري را بر تن دبير كل خود بپوشانند و بر همين اساس فقط از «كانديداي حزبي» سخن مي گويند.
اما ماجراي «كارگزاران» اين بار هم ماجرايي ديگر است. «كارگزاران سازندگي» در حالي كه سعي مي كند حرمت رئيس دولت اصلاحات را نگه دارد و با كانديداتوري او مخالفت آشكار ننمايد اما به نحو علني استراتژي انتخاباتي خود را نه بر «پيروزي اصلاح طلبان» كه بر «شكست احمدي نژاد» متمركز كرده است و بر همين اساس براي حمايت از اصولگراياني كه آمادگي رقابت با «احمدي نژاد» را دارند چراغ سبز نشان مي دهد.
در اين گزارش گوشه هايي از مجادلات كلامي هواداران خاتمي و هواداران كروبي را دنبال مي كنيم و تحليل استراتژي پيچيده حزب كارگزاران سازندگي را به فرصتي ديگر مي سپاريم. اجازه دهيد با هم اين خط خبري را مرور كنيم:
پيدا كردن چهره اي
در تراز خاتمي مشكل است
عضو هيئت رئيسه بنياد باران- وابسته به محمد خاتمي- گفت: در جبهه اصلاحات از نظر چهره هاي سياسي پيدا كردن چهره اي كه در تراز آقاي خاتمي قرار داشته و از اعتبار و ظرفيت رأي آوري بالا و نيز موقعيت بين المللي در حد ايشان برخوردار باشد مشكل است؛ لذا با تحليل دقيق اين شرايط و ترسيم فضاي فراروي انتخابات دهم رياست جمهوري، اكثريت اصلاح طلبان ورود و حضور آقاي خاتمي را لازمه برگزاري يك انتخابات رقابتي، پويا و مؤثر براي نظام مي دانند و بر اين خواسته اصرار مي ورزند.
سيدحسن رسولي كه در مصاحبه با ايسنا سخن مي گفت ضمن اعلام اين مطلب افزود: در صورت عدم حضور آقاي خاتمي و با وجود اين كه ساير شخصيت هاي بزرگوار از جمله آقايان كروبي و روحاني هر يك در جامعه اصلاح طلبان وزنه بزرگي هستند، اما ما با مسائل جديدي مواجه مي شويم؛ اولاً رسيدن به اجماع دشوار مي شود، در عين حال اقبالي كه نسبت به آقاي خاتمي وجود دارد به خصوص در جلب آراء خاموش، بعيد است كه ساير شخصيت ها داشته باشند. بنابراين در صورت عدم حضور آقاي خاتمي اصلاح طلبان با شرايط دشوارتري مواجه خواهند بود و رسيدن به هدف يعني پيروزي در انتخابات و رياست جمهوري (دهم) بيش از پيش دور از دسترس مي شود. البته نمي خواهم بگويم امكان اجماع بر افراد ديگري مطلقا وجود ندارد اما با توجه به شرايط فعلي، رسيدن به اجماع و تبديل آن به متقاعد شدن مردم و ايجاد يك جريان ملي فراگير كه منجر به پيروزي اصلاح طلبان شود، بسيار دشوار خواهد بود.
رسولي با بيان اين كه «اگر حضور آقاي خاتمي به عنوان كانديدا مسجل شود، بعيد مي دانم ساير بزرگان اصلاح طلب كانديدا شوند» تأكيد كرد: اگر آقاي خاتمي حضور پيدا نكنند، احتمال آن زياد است كه در جبهه اصلاحات با چندكانديدا مواجه شويم و متأسفانه به هدف نهايي يعني پيروزي در انتخابات نزديك نخواهيم شد.
به گزينه بعد از خاتمي
فكر نمي كنيم
در همين حال يك عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران هم گفت:سوق دادن فضاي بحث به شرايط پس از عدم حضور آقاي خاتمي در جبهه اصلاحات ما را از فعاليت هاي اصلي خود باز مي دارد؛ لذا بايد بيشتر تلاش مان متقاعد كردن ايشان براي حضور در عرصه انتخابات آينده باشد.
فيض الله عرب سرخي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: سازمان معتقد است با رويكرد پيروزي در انتخابات بايد وارد عرصه شد و كسي را انتخاب كرد كه شانس پيروزي بالايي داشته باشد و او كسي نيست جز جناب آقاي خاتمي
وي باتاكيد بر اين كه «طرح نامزد جايگزين براي آقاي خاتمي به كاهش احتمال حضور ايشان كمك مي كند» گفت: در شرايط فعلي نبايد به گزينه بعد از آقاي خاتمي فكر كنيم بلكه بايد تلاش كنيم كه از يك سو فضاي لازم براي حضور ايشان را در جامعه فراهم كنيم و از سوي ديگر به متقاعد كردن ايشان براي كانديداتوري بپردازيم.
اگر بر خاتمي اصرار دارند
چرا در جلسات ائتلاف
شركت مي كنند؟!
سخنگوي حزب اعتماد ملي در واكنش به اينكه گفته بودند اگر خاتمي نيايد در انتخابات شركت نمي كنيم اظهار داشت: اگر بر «سيدمحمد خاتمي» اصرار دارند چرا در جلسات ائتلاف مجمع روحانيون شركت مي كنند؟
به گزارش خبر گزاري ها «اسماعيل گرامي مقدم» ضمن اعلام اين مطلب افزود: اينكه ما در جلسات مجمع روحانيون شركت مي كنيم به دعوت جناب آقاي موسوي خوييني ها بوده است.
وي در ادامه افزود: در دوم خرداد 76 شاهد بوديم با تلاش هاي مجمع به دبيركلي آقاي كروبي آقاي خاتمي وارد صحنه شد و آن نتيجه براي اصلاح طلبان و مردم به دست آمد.
گرامي مقدم تاكيد كرد: ما بارها اعلام كرديم كه به دنبال همگرايي هستيم و اكنون نيز در جلسات مجمع شركت مي كنيم تا با تبادل نظر بتوانيم براي رسيدن به يك تصميم مطلوب تلاش كنيم.
سخنگوي حزب اعتماد ملي گفت: اينكه گفته اند اگر به هر دليلي جناب آقاي خاتمي نيايد، وارد صحنه نخواهند شد و ما هيزم انتخابات نمي شويم و راه خود را مي رويم، حال سوال ما از دوستان آن است اگر تصميم خود مبني بر آنكه اگر به هر دليلي نامزدشان نيايد، وارد انتخابات نخواهند شد، پس چرا در جلسات ائتلاف شركت مي كنند؟ آيا با اين روند، حضور و همفكري و اخذ تصميم مشترك زير سوال نمي رود.
گرامي مقدم افزود: به نظر مي رسد اينكه حزبي قبلا تصميم گرفته و حالا وارد گفتگو شده، اساس ائتلاف را زير سوال مي برد. اساسا شما ديديد در مجلس هشتم به دنبال ائتلاف روشمند بوديم كه هيچ گروه و جرياني آسيب نبيند و هم اكنون نيز توجيه نداريم كه چگونه مي شود سخن از ائتلاف گفت و هم نظر خود را بر ديگران تحميل كرد.
سخنگوي حزب اعتماد ملي در پايان تاكيد كرد: هرچند ممكن است كانديداي ما حزبي باشد، اما دولت ائتلافي تشكيل خواهيم داد و از همه گروهها و همه نيروها چه اصلاح طلب، چه غير اصلاح طلب براي تشكيل دولت ائتلافي استفاده خواهيم كرد.
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن