واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - به گفته عظیم موسوی، کارگردان برای مسئولان کنونی تئاتر نه فرم اهمیت دارد و نه محتوا و ظاهراً برای تزبین بردن تئاتر آمدهاند تا رونق و رشد آن. فروغ سجادی: عظیم موسوی یکی از هنرمندان تئاتر بود که در سالهای اخیر به عنوان مشاور، داور، بازبین و کارشناس با مدیریت تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی همکاری میکرد، اما او هم معتقد است عملکرد حسین پارسایی به عنوان مدیر تئاتر قابل توجه نبوده است.او میگوید: «هرچند آقای پارسایی دوست من است، اما در جایی که بحث تئاتر مطرح است، تعارف ندارم و واقعیت را بیان میکنم. من معتقدم عملکرد ایشان بسیار بد بود.»به گفته موسوی، در مجموع تئاتر ما هویت و برنامهریزی ندارد و این اصل کلی از اول انقلاب بوده و هنوز هم تئاتر دچار آن است. در موسیقی، ما با خطی به اسم نت روبهرو هستیم که ثبت میشود اما در تئاتر ما فقط با مفاهیم و علم مواجهیم و چیزی را نمیشود مکتوب کرد اما قانون را میشود نوشت و به آن عمل کرد.او ادامه میدهد: «این همه سالن در نهادها و سازمانها بلااستفاده مانده، چقدر مدیران کنونی تئاتر تلاش کردند تا این سالنها با اجرای تئاتر احیا شود؟ هیچ کدام از سالنهای نمایشی ایران مانند دیگر کشورهای جهان، شناسنامه اجرایی ندارند تا مخاطب خود را پیدا کنند.» به گفته این نمایشنامهنویس و کارگردان، برای مسئولان کنونی تئاتر نه فرم اهمیت دارد و نه محتوا و ظاهراً برای تزبین بردن تئاتر آمدهاند تا رونق و رشد آن.او میگوید: «در دوره مدیریت اخیر، برخی از نمایشها با صرف 200 میلیون تومان به صحنه رفتند، اما به اندازه دو ریال ارزش کیفی نداشتند. در حالی که من میبینم برخی جوانان دانشجو تجربههای خلاق و نویی را میتوانند تنها با هفت میلیون تومان به صحنه ببرند، اما اصلاً به آنها حتی یک فضای اجرا داده نمیشود.»موسوی که خود یکی از پژوهشگران نمایشهای آیینی سنتی و یکی از برگزارکنندگان جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی تهران مبارک است، معتقد است: «در سالهای اخیر این جشنواره به دلیل دبیر فردی متخصص چون محمدحسین ناصربخت، مسیر علمی طی کرد اما این تلاشها هم بینتیجه ماند چون مدیران تئاتر، زیر قوانینی که وضع کردهاند، میزنند، از حرف تا عمل راه زیادی است.»او میافزاید: «در کدام بخش مرکز هنرهای نمایشی قانون و عملکرد با هم مطابقت دارند؟ ظاهراً قانونهای نانوشته بیشتر از قوانین رسمی برای مدیریت تئاتر اهمیت دارد.»به اعتقاد موسوی، افزایش بودجه و دستمزدهای تئاتر هم چندان تأثیری در حل مشکلات جامعه تئاتر ی در سالهای اخیر نداشته است.به گفته او، یک مدیر تئاتر باید جنبه و ظرفیت نقد داشته باشد، اما در سالهای اخیر هر هنرمندی که از مدیریت در مطبوعات انتقاد کرد، نتوانست مجوز اجرا بگیرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]