تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820699710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس مجلس خبرگان رهبري در نمازجمعه تهران مطرح كرد بررسي موضوع هسته اي و يارانه ها در دستور كار اجلاس خبرگان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رئيس مجلس خبرگان رهبري در نمازجمعه تهران مطرح كرد بررسي موضوع هسته اي و يارانه ها در دستور كار اجلاس خبرگان
بخش خبري : نمازجمعه اين هفته تهران به امامت آيت الله هاشمي رفسنجاني امام جمعه موقت تهران و رئيس مجلس خبرگان رهبري اقامه شد.
سخنران پيش از خطبه ها
به گزارش خبرنگار ما پيش از خطبه هاي نمازجمعه اين هفته تهران رئيس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه مطالبي پيرامون بنيان خانواده در جهان غرب بيان نمود.
سيدرضا تقوي خانواده را اولين و مهمترين واحد اجتماع دانست كه شخصيت هر انسان و نوع رفتار وي در آن شكل مي گيرد.
تقوي عامل اصلي تشكيل خانواده را ازمنظر اسلام فطري دانست و اظهارداشت : برخلاف برخي از نظرات كه عامل تشكيل خانواده را مسائلي از قبيل ميل به نيازهاي جنسي و يا عامل اقتصادي ذكر مي كنند اسلام معتقد است كه اين قانون زوجيت بر تمام موجودات آفرينش حاكم است و براين اساس تشكيل خانواده به سرشت انسان برمي گردد.
وي گفت : اسلام ازدواج را نوعي تعهد و قرارداد شرعي مي داند كه بنيان خانواده را مستحكم مي كند و خانواده را مانند كشوري مي داند كه هر آنچه را براي اداره كشور مهم است مانند مديريت و رهبري براي تداوم اداره خانواده نيز لازم است .
وي گفت : همه تلاش ها بايد در جهت آساني تشكيل خانواده و حفظ و تقويت آن باشد و ما در جهان غرب مي بينيم كه همه بنيان هاي خانواده در هم ريخته و ديگر چيزي به عنوان خانواده ايثار و صميميت وجود ندارد و اين تمدن انسان سوز و مادي غرب همه چيز را به آتش كشيده است و ما بايد مراقب باشيم تا اين مسئله وارد فرهنگ ما نشود.
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحيم ـ الحمدلله رب العالمين والصلوه والسلام علي رسول الله و علي آله الائمه المعصومين . اعوذبالله من الشيطان الرجيم . فسبح بحمد ربك و كن من الساجدين .
اوصيكم عبادالله بتقوي الله فانه من يتق الله يكفر عنه سيئاته ويعظم له اجرا.
خداوند به همه امت اسلامي و بخصوص شما نمازگزاران عزيز توفيق تكميل ملكه تقوا و حفاظت از وظايف و خيرات اخلاقي را عنايت كند.
مطلعيد كه بحث من در خطبه هاي اول نماز جمعه مربوط به شكل گيري نظام بر محور قرآن است بخش اول را به عبادات اختصاص داديم در عبادات نماز را انتخاب كرديم . در نماز چند بحث را تابحال گفته ايم و آخرين خطبه به تسبيح و تحميد رسيده بود كه بنا شد تكميل كنم بحث خطبه قبل را با توضيحات بيشتري چون بسيار اهميت دارد حمد وتسبيح در زندگي ما و در ساخت انسانهاي مسلمان متعهد و صالح . اين آيه اي كه مطلع صحبتم است هم تسبيح را دارد و هم تحميد را دارد و هم سجده را. و امروز بنابراين است كه بحث كوتاهي داشته باشيم كه هم ركوع را و هم سجده را هم تسبيح و تحميد را با هم كمي از مطالب فراواني كه دارند خدمت شما عرض كنم .
اولا تسبيح در لغت به معناي حركت سريع و رو به كمال و پيشتاز است كه در قرآن هست « وكل في فلك يسبحون » كه حركت ستاره ها و شمس و قمر و كرات را به تعبير « يسبحون » آورده است و در اصطلاح متشرعه و ديني ما وقتي كه تسبيح خداوند را عرض مي كنيم يعني خدا را از همه نقص ها و بديها مبرا مي داريم وقتي كه حمد خدا را مي كنيم يعني خدا را متصف به همه صفات خوب و شايسته مي بينيم كه در اين ذات مقدس نه نقصي وجود دارد و نه كمالي ناقص است همه چيز كه خيلي از آنها در تصور ما هم نمي آيد خداوند ذاتي است كه مجمع جميع صفات و كمالات و منزه از همه عيوب و نقايص است و داراي فرزند و توالد پدر و مادر و اينها هم نيست فقط يكي است و آن خداست صمد است و احد.
وقتي كه انسان تسبيح و تحميد مي كند اينگونه مطالب را بايد درذهن خود داشته باشد كه چه مي گويد. من امروز فقط مي خواهم بخشي از آثار تسبيح و تحميد و ركوع سجده را در قرآن عرض كنم . اگر به روايات بخواهيم بپردازيم كه غيرمتناهي است چون اين همه روايت را در يك وقت خطبه و اينها اصلا نمي شود آورد ولي چند آيه اي كه عرض مي كنم مطلبم را مي رساند. من چهار پنج اثر دعا را و سجده و ركوع را و تسبيح را بخصوص از قرآن براي شما مطرح مي كنم اميدوارم تاثير داشته باشد در روحيه مردم عزيز ما كه توجه بيشتري به اين عبادت ارزشمند كنند بخصوص اينكه ما در آستانه ماه مبارك رمضان هستيم و بهار سجده و نماز و ركوع است . اولين اثر تسبيح اينست كه كمك مي كند به استجابت دعا. انسان اگر از خداوند چيزي بخواهد و همراه او خدا تسبيح و تحميد بكند از دل يعني با كسي حرف بزند كه هيچ عيبي ندارد و با كسي حرف مي زند كه همه چيزهاي خوب را دارد و يكي از آن خوبيها اينست كه تقاضاي نيازمندان را اجابت مي كند. همانطور كه خداوند از ما هم خواسته است كه اگر سائلي به در خانه ما آمد او را مايوس نكنيم و به نحوي كه تا مي توانيم او را راضي كنيم اين يك حسن است . اين حسن در خداوند خيلي بيشتر از ماست . آياتي كه از قرآن مي خواهم بخوانم از داستان حضرت يونس است در دو سوره دو آيه را خدمتتان عرض مي كنم وقتي كه حضرت يونس بخاطر مسائلي كه در اطرافشان اتفاق افتاد به دريا مي افتند و نهنگي ايشان را مي بلعد و آنجا حضرت يونس به خدا متوسل مي شود و دعا مي كند و تسبيح مي گويد و خداوند نجاتش مي دهد. اين را خداوند آورده و از اين آيه مي فهميم كه تسبيح چه اثري دارد. وقتي حضرت يونس در شكم ماهي گرفتار شد دعا كرد گفت : « سبحانك اني كنت من الظالمين » با تسبيح خداوند شروع كرد ولي خداوند مي فرمايد « فاستجبنا له ونجيناه من الغم وكذالك ننجي المومنين » . با اين دعا و تسبيحي كه كرد ما اور را نجات داديم دعايش را مستجاب كرديم و همين كار را با مومنان ديگر هم مي كنيم . اين صريح آيه است . يعني كسانيكه در تقاضاي خودشان از خداوند با شرايط دعا و تسبيح و تحميد و اگر گناهي كرده اند با استغفار به در خانه خدا بروند اين آيه به ما وعده قطعي مي دهد خداوند كه بي جهت وعده نمي دهد ملاحظه ندارد در مورد بندگانش كه وعده ناحق بدهد. وعده خداوند با شرايطي كه دارد و شرايطش هم در دعاها آمده حتما عملي مي شود بنابراين مطمئن باشيد اگر به اين آيات با شرايطش عمل كنيم نتيجه مي گيريم .
و همين مظنون درباره حضرت يونس در اين آيه اي كه عرض كردم در سوره انبيا است دو آيه 77 و 78 و آيه اي كه الان عرض مي كنم باز همين است : « ولولا انه كان من المسبحين للبث في بطنه الي يوم يبعثون » . خداوند مي فرمايد اگر يونس در شكم ماهي از تسبيح استفاده نمي كرد و با اين وسيله خوب به درگاه خدا نمي آمد تا قيامت بايد در همان حالت مي ماند. حالا اينكه چرا حضرت يونس اينطور شده بحث ديگري است . ببينيد اين دو آيه را كه مي گذاريم ارزش تسبيح را در زندگي ما خيلي خوب در استجابت دعايمان نشان مي دهد. بنابراين حالا كه مي رسيم به بهار دعا در ماه رمضان توجه داشته باشيد به تسبيحاتي كه مي گوييد كه در استجابت دعاها موثر است .
اثر دوم رفع غم و اندوه است . باز اينرا از قرآن استفاده مي كنيم . به خود پيغمبر مي فرمايد : « ولقد نعلم انك يضيق صدرك بما يقولون فسبح بحمد ربك وكن من الساجدين » .
خداوند در اين آيه به پيغمبر مي فرمايد : مي دانيم با اين رفتاري كه مشركين و كفار و اشرار با شما مي كنند شما را اذيت مي كنند و قلب شما را آزرده مي كنند براي نجات از اندوه و غمي كه از اين ناحيه برايتان پيش مي آيد راه عملي نشان مي دهد و مي گويد متوسل شويد به تحميد تسبيح و سجده . البته خوب افرادي ممكن است فكر كنند كه با همين سجده و ركوع و تحميد و تسبيح سطحي كه دلشان هم همراه نيست به اين نتيجه مي رسند اين اشتباه است . اين اثري كه مي خواهيم بگيريم با توجه است . وقتي كه خدا را حمد مي كنيم به عنوان ذات مستجمع يا صفات كمال و وقتي كه خداوند را منزه از همه عيبها مي دانيم و مي دانيم كه يكي از عيبهاي هر موجود بخصوص انسانها اينست كه به نيازهاي ديگران توجه نكنند آن موقع با اميد بيشتري به در خانه خدا مي رويم و خداوند به پيغمبر مي فرمايد كه براي نجات از اندوه و غمي كه از ظلم مشركان و فشار مشركان بر تو و همراهانت وارد مي كند شما خودت را با تسبيح و تحميد و ركوع و سجده آرام بده و اينها واقعا درسهاي مهم اماني است و عملي است براي ما در زندگي كه امروز بسيار هم پيچيده است . اين اثر دوم .
و اثر سوم يافتن قدرت صبر اينها باز مضامين صريح قرآن است كه در آنها تشكيك نمي توان كرد. « فاصبر علي ما يقولون فسبح بحمد ربك » . به خود پيغمبر باز در همان مضمون بالاست اينجا براي بالابردن تحمل و صبر پيغمبر و اطرافيانش مي فرمايد. مي فرمايد كه تسبيح داشته باش و حمد خدا را بگو در مقابل اين همه ناراحتي خداوند به تو صبر مي دهد.
و اثر چهارم ميل به مقام رضا بين بنده و خدا. اگر ما حقيقت تسبيح تحميد و ركوع و سجود و نماز را در زندگيمان داشته باشيم بين ما و خدا حالت رضا حاكم مي شود و هيچ چيز براي انسان در همه نعمتهاي الهي هيچ نعمتي به اندازه حالت رضايت بين خدا و بنده نيست . در آيه هاي ديگري وقتي كه نعمتهاي مومنين در بهشت را مي شمارد اينها وارد مي شوند در باغها و در زير سايه ها و آبهاي روان و حورالعين و آخرش مي فرمايد كه « ورضوان من الله اكبر » . از همه اين نعمتهايي كه در بهشت براي بندگانش تهيه شده بالاترين آن حالت رضايتي است كه انسان بين خودش و خدا داشته باشد. يعني آنچه كه خدا درباره او خواسته انسان با نهايت رضايت و دل آرام بپذيرد و خداوند هم از بنده خودش كه در مسير او حركت مي كند راضي باشد.

افراديكه اين مرحله از حالت رابطه خداو و انسان را در تاريخ زندگيشان ديده اند هيچ چيز را با او حاضر نيستند مقايسه و عوض كنند. اگر انسان به اين حالت برسد كه واقعا از خداوند در همه مراحلي كه پيش مي آيد راضي باشد خداوند را حكيم و عادل و عالم ببيند چرا ناراضي باشد. حضرت اباعبدالله (ع ) در عاشورا آنهمه مصيبت را كه فشرده شد در يكي دو روز براي خودش و خانواده اش واقعا مصيبتهايي كه كوه را آب مي كند حضرت در آن لحظه آخر زندگيش مناجاتي كه در قتلگاه با خداوند دارد همين حالت رضايت را مطرح مي كند و مي فرمايد من راضي هستم از آنچه كه مي بينم . و حضرت زينب (س ) در مجلس ابن زياد با چنين مضموني ابن زياد را شكست و قدرت روحي خود را در مجلسي كه گرفته بودند نشان داد و مجلس را تكان داد. اين حالت يك حالت بسيار باارزش است و من واقعا خواهش مي كنم از زبان قرآن توصيه مي كنم كه سعي كنيد با تفكر و با خداشناسي حالت رضايت را بين خودتان و خداوند بوجود بياوريد. در چنين فرضي هيچوقت شكست نمي خوريد و شكسته نمي شويد و هيچوقت احساس مرارت نمي كنيد راجع به خودتان حالا انسان راجع به آنچه در اطرافش مي گذرد ممكن است ناراحت شود ولي براي خودش هيچوقت ناراحت نمي شود اين آيه را ببينيد « وفسبح بحمد ربك قبل طلوع الشمس و قبل غروبها و من آناالليل و فسبح واطراف النهار لعلك ترضي » . دستور نمازهاي پنج گانه است البته در آيه نظرات مختلفي مفسران گفته اند ولي مجموعا پيش و بعد از طلوع آفتاب در دو طرف روز و در دل شب همين پنج وقت مي شود. اينجا هم تسبيح و حمد را دارد. همه اينها را مي آورد و مي گويد كه حالت رضايت پيدا كنيد بين خود و خدا. انسان در صورت درست عمل كردن برايش پيش مي آيد حالت رضاست كه بزرگترين نعمت خداوند است براي ما و از طريق عبادتها و تفكرها بدست مي آيد.
و پنجمين اثري كه يادداشت كردم نورانيت محيط و محل زندگي انسان است با تسبيح و تحميد و عبادت . نور خدا و خدايي كه نور آسمان و زمين است جلوه اي در خانه هايي پيدا مي كند كه آن خانه ها انسانهايي در شب و روز تسبيح مي كنند و تجارت و بيع و منافع مادي نمي تواند آنها را از ذكر خدا و تسبيح و عبادت خداوند جدا كند. اينها نور را در زندگي و محل خانه خود احساس مي كنند و حقيقتا هم چنين است .
عرض كردم آثار تسبيح و تحميد و عبادت خيلي بيشتر از اينهاست و من نمي توانم در بحثهاي نماز به آنها مفصل بپردازم اين مقدار را امروز و در اين خطبه آوردم و بخصوص چون در آستانه ماه مبارك رمضان هستيم كه انشاالله بتواند تاثير بگذارد در روحيات مردم ما و مستمعان ما كه استفاده كنيم بيشتر از اين راهي كه خداوند براي استجابت و رفع غم و اندوه و جلب رضايت خداوند استفاده از نورانيت خداوند در محيط كار و زندگيمان درنظر گرفته است .
گزارش خبرنگاران ما حاكيست امام جمعه موقت تهران در پايان خطبه اول نماز سوره مباركه كوثر را قرائت كرد.
بسم الله الرحمن الرحيم ـ الحمدلله رب العالمين والصلوه والسلام علي رسول الله و علي اميرالمومنين و علي سيده الطاهره و سبطه الرحمه و علي ابن الحسين و محمد ابن علي و جعفر بن محمد و موسي ابن جعفر و علي ابن موسي و محمدابن علي و علي ابن محمد والحسن ابن علي و خلف هادي المهدي صلوات عليهم اجمعين اوصيكم عبادالله و نفسي به تقوي الله .
در خطبه دوم معمولمان همين است كه مناسبت هاي هفته و مسايل روز را مطرح كنيم مناسبت ميلاد حضرت حجت (ع ) كه البته مربوط به هفته گذشته بوده و من فقط يادآوري مي كنم به خاطر اهميت اين مناسبت و به خاطر اينكه امروز همه مادر سايه امام زمان (عج ) زندگي ميكنيم و اين حجت خدا روي زمين و اميد بشريت براي اينكه روزي با نور او نيز جهان روشن شود و مشكلات بشريت حل بشود و بهشت خداوند در زمين هم مشاهده بشود يادآوري مي كنيم كه جز مراسم مهم ماست و الحمدالله به اندازه كافي و متاسفانه گاهي مخلوط با خرافات و اقداماتي ناشايست اين مراسم برگزار مي شود و باز ياد شهداي فراواني كه در اين مقطع يكي دو هفته قبل و بعد داريم فقط در حد يادشان مي كنيم و صحبت مي كنيم و نمي رسيم به زندگيشان و آثارشان بپردازيم . شهيد برادر بزرگوارمان لاجوردي شهيد عزيز اندرزگو شهيد بزرگوار عراقي و فرزند رشيدش حسام اينها از شهدايي هستند كه قبل از پيروزي انقلاب با همه وجودشان در صحنه بودند و بعدا به شهادت رسيدند و خداوند آنها را برد به بزمي كه انبيا و اوليا هستند و ان شاالله محشور باشند با مقدساتي كه در مسير آنهاست و زندگيشان را با آن تنظيم كرده بودند . شهداي 8 شهريور فاجعه آميز ديگر را داريم كه شهيد رجايي شهيد باهنر شهيد بلنديان شهيد دستجردي كه دريك توطئه شومي اين عزيزان كه مصدر كارهاي مهم كشور بودند و بعد از از دست رفتن جمع كثيري از بزرگان انقلاب در حادثه 7 تير اينها زمامدار امور بودند و باز منافقين اينها را گرفتند از انقلاب و ما و به خاطر همين فاجعه بزرگ هفته دولت در مراسم سالانه تاريخ انقلاب اسلامي تنظيم شده و هنوز هم هست و البته مي رسيم به روزهايي كه هم تاريخ گفته مي شود و هم تجليل و تعظيم اين بزرگواران خواهد بود . در مناسبتهاي ديگر يكي از مناسبتهايمان 26 مرداد سال 69 است كه آزادگان ما و اسرايي كه در عراق داشتيم آزادي شان شروع شد. آن روز جزو بهترين روزهاي ملت ماست . در تاريخ مان و براي بنده كه آن موقع مسئول جنگ بودم درخشان ترين روز در تاريخ زندگي ام هست . اينقدر آن روز براي من يادآور نعمت هاي خداوند هست كه هيچ وقت قدرت شكرش را در خودم نديدم . ما دو سال قبل از آن در سال 67 قطعنامه را پذيرفته بوديم دو سال گرفتار چانه زني ها و بهانه جويي هاي صدام بوديم . صدام با اينكه قطعنامه را قبول كرده بود تلاش مي كرد آن تعهدي كه در قطعنامه شوراي امنيت به دوشش آمده آن را مخدوش كند. بهانه گيري مي كرد فقط به خاطر اينكه جمهوري اسلامي به تنگ بيايد و بپذيرد تفسير مورد رضايت صدام و بعث عراق را از قطعنامه واضح داشته باشد. طرفش هم بيشتر من بودم . اول شروع كرد نامه اي نوشت به رهبري و من و بعد نباشد كه من ادامه بدهم مذاكرات را و مكاتبات را . خيلي اذيت كرد به ما و واقعا جنگ اعصاب به راه انداخت . 2 سال مادر اين ماجرا گير بوديم . تا رسيد به موقعي كه برنامه اي براي خودش تنظيم كرد در عراق . فضا برايش مشكل شد و او هم بيش از ما در ايران اسير داشت . بيش از اسرايي كه ما در عراق داشتيم او در ايران اسير داشت و خانواده ها دنبال اسرايشان بودند بعلاوه هزينه هاي جنگ و خرابيها و خيلي چيزها و عدم دستاوردي كه از اين جنگي كه شروع كرده بود.
او را در فشار گذاشته بود مي خواست خودش را جوري خلاص كند از اين راه نشد رفت در فكر اينكه كويت را بگيرد و به آنچه كه در ايران به دست نياورده از كويت به دست بياورد كه لقمه آساني فكر مي كرد هست . چون وقتش تنگ شد و ديگر مكاتبات را تمام كرد و در آخرين نامه همه آنچه را كه در نامه هايم به عنوان خواسته نه خواسته اضافي به عنوان محتوي همين قطعنامه كه مي خواستم همه را پذيرفت و گفت : من تمام خواسته هاي شما را پذيرفتم . مكاتباتمان تمام شد و 2 روز بعد از آن يا چند روز بعد اولين گروه آزادگان به طرف ايران حركت كردند. اينقدر شيرين بود آن لحظه اي كه اسراي ما بعد از جنگ . اينها در زمان جنگ تحمل برايشان آسان تر بود. بعد از اينكه جنگ تمام شد و آنها مجبور بودند در آن زندانهاي مخوف دوباره بايد با آن شرايط مي ماندند هم براي آنها و هم براي ما سنگين بود. لحظه اي كه اينها به خاك ايران رسيدند و آن نمايشي كه از عشق و علاقه به انقلاب و اسلام و ايران در لحظه ورود از خودشان نشان دادند از لحظات بسيار شيرين تاريخ مان است و بحمدالله آمدند و امروز بخشي از جامعه فعال ما هستند و حقيقتا مايه دلخوشي در جامعه هستند و خيلي هم كمك كرده اند و مي كنند به جريان انقلاب . مناسبت ديگر ما گشايش اولين مجلس خبرگان است در سال 58 كه البته آن براي اينكه قانون اساسي را بنويسد تاسيس شد و نوشت و نتيجه كار آنها اين قانون اساسي است كه جزو قوانين اساسي مترقي دنيا است و بخصوص به خاطر محتواهاي اسلامي و ملي اش . در همان مجلس خبرگان بعدا خبرگان قانون اساسي بود بعد هم خبرگان رهبري شد و تا امروز پشتوانه عظيم اين ملت است و مايه آرامش خاطر مردم است كه هيچ وقت دچار خلا رهبري نشويم در تاريخ مان و بعلاوه خبرگاني هستند كه مي توانند صالح ترين فرد را شناسايي كنند و انتخاب كنند و تجربه شان هم عملا مورد تاييد ملت قرار گرفت و آن رفراندمي كه در زمان خودش انجام شد و باز هم ما همين روزهاي آينده اجلاس خبرگان را داريم كه اخبارش را خواهيد شنيد و 2 مسئله از مسايل مهم مورد نياز كشور در دستور خبرگان است يكي مسئله هسته اي است و ديگري مسئله يارانه ها كه هر دو اينها مسئله روز است و خبرگان دعوت كرده اند از مسئولان ذيربط كه بيايند در اجلاس و توضيح بدهند و خبرگان در اجلاس اظهارنظر بكند.
مسئله ديگري كه باز از مسائل روزمان است و مهم است و من اهميت زيادي مي دهم با مطرح كردن اين موضوع و خواهش مي كنم از صاحب نظران كه كمك كنند اين مطلبي كه آلان عرض مي كنم كامل كامل به اجرا در بيايد سياستهاي برنامه پنجم . سياستهاي كلي . مي دانيد طبق قانون اساسي سياستها در اختيار رهبري انقلاب است و ايشان در قانون اساسي گفته شده كه بايد با مشورت با مجمع تشخيص مصلحت اين سياستها را تدوين كنند و ابلاغ كنند وقتي كه ايشان تاييد كردند و ابلاغ كردند آن موقع مي شود تبديل به حكم جدي و قانوني كرد. در مقدمه آن خوشبختانه امسال دولت قوه قضائيه و مجلس و نهادهاي ذيربط همراهي زيادي كردند و در مجمع تشخيص مصلحت اينها بحث شد خيلي هم طولاني است و خيلي بحث هاي جدي شد. ما جلسات فوق العاده گذاشتيم هفته گذشته تكميل كرديم خدمت رهبري ارسال مي شود. البته اينها تا به حال پيشنهاد است . اصولا هر سياست كلي كه در مجمع تصويب مي شود قبل از اينكه رهبري تاييد كنند حكم نيست . اين به عنوان مشاور مجمع تشخيص مصلحت اينها را بررسي مي كند نظر مشورتي را به ايشان مي دهد ايشان هم بررسي مي كنند تاييد مي كنند و ابلاغ مي كنند بعدش مي شود حكم بعد از اينكه رهبري سياستها را ابلاغ مي كنند فكر مي كنم سياستهايي كه تنظيم شده مي تواند برنامه پنجم را در زمان خاص ما برنامه نيرومندي بكند كه جايگاه حركت انقلاب اسلامي را به طرف رفاه و توسعه و پيشرفت ان شاالله ارمغان داشته باشد و بياورد. ما در اين پيشنهاداتي كه خدمت رهبري داده ايم روي مسايل مهمي در همه زمينه ها تكيه كرده ايم بخصوص روي زير بناها از لحاظ پايه حركت روي زير بناها تكيه بيشتري شده بعضي از آنها الان بايد اولويت خاص خودش را داشته باشد . ما يادمان نرفته بعد از كه همه چيز دچار عقب افتادگي بود دوران 2 برنامه اي كه به عنوان سازندگي مطرح شد زيربناها را تا حدودي آماده كرديم و در سايه همان زيربناهايي كه آماده شد سالهاي بعد تا امروز و تا نزديك امروز ما مشكلات زيربنايي نداشتيم . برق قطع نمي شد آب قطع نمي شد گاز قطع نمي شد و خشكسالي هايي كه مي آمد اين قدر آسيب نمي رساند. گاهي در سال ما چندين خشكسالي در اين دوره ها داشتيم به خاطر زيربناهاي موجود مهار آبها و برنامه ها نمي توانست اين قدر اذيت بكند. انتظار داريم بعد از اين هم با اين برنامه پنجم كه مي نويسيم و ان شاالله مي رود در مجلس تصويب مي شود بگونه اي عمل بشود كه در اين چيزهاي اصولي كشور روزمره عمل نكند پايدار حركت كنيم . ما با تجربه بعد از جنگ توانستيم امكانات فراواني را در صنايع دفاعي مان به وجود بياوريم و با همان تجربه و همان زيربنا امروز يكي از مقتدرترين كشورهاي جهان سوم در عرصه دفاعي هستيم . ما توانستيم صنعت سدسازي و نيروگاه سازي سيلوسازي اتوبان سازي را بندرسازي را پالايشگاه سازي را اينها همه را به دست بياوريم و اجرا كنيم . در آخرين فاز پالايشگاه مان پالايشگاه بندرعباس را فاز دومش را براي صادرات بنزين ساخته بوديم باز اگر با همان ظرفيت جلو مي آمديم امروز ما به جاي نفت خام مي توانستيم فرآورده ها را با قيمت بهتري بفروشيم . يا اگر يك خشكسالي مثل امسال كه پيش آمد اينقدر آب پشت سدهايمان داشته باشيم كه خشكسالي را زهرش را از كشاورزانمان بگيريم . دچار قطع برق و گاز واين چيزها نشويم . اينها همه چيزهايي است كه براي ايران مقدور است و در سايه كارهاي زيربنايي و بنياني . كارهاي علمي كه انسانهاي شايسته و دانش شايسته كه ما مهم ترين محور چشم انداز 20 ساله مان و برنامه 5 ساله بعدي مان همين دانايي محوري است كه بايد ما انسانهاي دانا و عالم و آشنا و مجرب اين كشور را در اين دنياي واويلا وبه صورتي كه مي بينيد هر روز فتنه انگيزي مي شود بايد پيش ببريم . ان شاالله اين اتفاق با كمك صاحب نظران و مجلس و دولت در مجلس شوراي اسلامي در آينده نزديك عملي خواهد شد.
مسئله ديگر از مسايل روز ما شرايط منطقه است و مسئله گرجستان وقفقاز هم اضافه شد. در قفقاز خطر رويارويي دو قدرت بزرگ دنيا هسته اي ناتو يك طرف و روسيه يك طرف پيش آمد. البته كمي آرام گرفته و هنوز تمام نشده و بايد به اين گونه مسايل خيلي عاقلانه و مدبرانه عمل كرد. به خاطر يك مسئله كوچكي در جامعه بشري اين تهديدهاي قدرتهاي بزرگ هسته اي را مطرح كردن بسيار خطرناك است . تا اين لحظه تا حدودي پيش رفته اند. ما دعا مي كنيم و اميدواريم عقل حاكم شود واين خطرها براي جامعه بشري بخصوص براي منطقه ما پيش نيايد. راجع به خودمان هم هنوز مسئله مهم ما مسئله هسته اي است . از لحاظ بين المللي كه حقيقتا مظلوم هستيم و خيلي واضح است كه دارند بهانه گيري مي كنند براي تسويه حسابهايي كه با انقلاب دارند خودشان قبول دارند كه ايران مي تواند صاحب تكنولوژي هسته اي صلح آميز باشد و ما هم همين را مي خواهيم . امروز دنيا كاملا دارد احساس مي كند كه به طرف كميابي و مشكل انرژي پيش مي رود. به حدي كه امروز اكثر كشورهاي دنيا دارند دوباره بر مي گردند به انرژي ذغال سنگ چيزي كه در گذشته باعث تخريب منابع زيستي بشر شده است . معلوم است برقي كه بخواهد از ذغال سنگ به وجود بيايد تخريب محيط زيستش خيلي بالا است ولي دنيا به خاطر مشكلات انرژي دارد به اين طرف مي رود. همين امروز من مي بينم در خليج فارس آنجايي كه منبع نفت است اينها قراردادهاي بزرگ نيروگاه ذغال سنگي دارند مي بندند. ذغال سنگ در دنيا آسان ترين وسيله تهيه برق است . در اكثر كشورها هم در دسترس است احتمالا بشر خواهد رفت ولي محيط زيست كه حقيقتا زيست گاه بشر را منهدم مي كند و همين حالا داريم آثارش را در گرم شدن كره زمين و آب شدن يخهاي قطب ها اينها خطرات اساسي است . آينده بسيار مي تواند نگران كننده باشد رفتن به طرف انرژي هاي نو بخصوص خورشيدي و باد و هسته اي بخصوص از نوع گداخت هسته اي و صنعت جوش هسته اي كه قدرتهاي بزرگ دارند مي روند بايد برويم . سخت گيري قدرتهاي بزرگ دنيا در مورد ايران كه امروز خودش تحت تحريم خودش را به اينجا رسانده كه مي تواند صنعت صلح آميز هسته اي داشته باشد انصافا هم ظلم به ماست و هم ظلم به بشريت است . بايد جوري تنظيم كرد كه خطر سلاح هسته اي نباشد اما استفاده از اين منبع الهي كه قدرت عظيم درون هسته است بشريت بتواند از آن استفاده كند كه ان شاالله اين كار را مي كند. همه با هم همكاري بكنيم تا به تكنولوژوي هسته اي برسيم .
اعوذبالله من الشيطان الرجيم .
بسم الله الرحمن الرحيم . والعصر ـ ان الانسان لفي خسر ـ الاالذين آمنوا و عملو الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.
والسلام عليكم و برحمه الله .
در عرصه انرژي هسته اي حقيقتا مظلوم هستيم زيرا غربي ها با بهانه گيري به دنبال تسويه حساب با انقلاب اسلامي هستند
ما بايد به توسعه پايدار برسيم
مجلس خبرگان پشتوانه ملت و مايه آرامش خاطر مردم است
 جمعه 1 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن