تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804640163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزيده سرمقاله‌هاي روزنامه‌هاي صبح امروز ايران


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گزيده سرمقاله‌هاي روزنامه‌هاي صبح امروز ايران روزنامه‌هاي صبح امروز ايران در سرمقاله‌هاي خود به مسائل روز كشور و جهان پرداخته‌اند كه گزيده برخي از آنها در ذيل مي‌آيد.      جمهوري اسلامي «سرآمد عشق ها » عنوان سرمقاله امروز روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن آمده است: كنعان اورن رئيس جمهور اسبق تركيه در حمايت از ژنرال هاي ارتش تركيه كه ورود يك زن محجبه به عنوان همسر رئيس جمهور اين كشور به كاخ رياست جمهوري را برخلاف اصول لائيسم ميدانند گفت : « چادر و روسري از ايران به تركيه سرايت كرده و يكي از كارهاي آيت الله خميني است » . وي كه در سال 1359 با كودتاي نظامي به كاخ رياست جمهوري تركيه راه يافت ورود همسر محجبه عبدالله گل نامزد احراز رياست جمهوري تركيه (كه احتمالا امروز رئيس جمهور مي شود) به كاخ رياست جمهوري را واپسگرائي ناميد. اين ژنرال بازنشسته ترك افزود : سوريه و پاكستان نيز با قوانين اسلامي اداره مي شوند ولي همسران روساي جمهور آنها محجبه نيستند. قانون اساسي تركيه هرچند با حجاب بودن همسر رئيس جمهور را ممنوع نكرده ولي كشوري كه آتاترك در آن نفوذ دارد شايسته نيست همسر رئيس جمهورش با حجاب باشد! اين فراز از اظهارنظرهاي سران دولت لائيك تركيه را با اين هدف نقل كرده ايم تا يادآورشويم كه ملت ايران بامقاومت كم نظير خود در برابر تهاجم گسترده غرب و با قيام تاريخي خود در برابر استبداد و ديكتاتوري چه كار بزرگي كرد و چگونه ايران را از سقوط در گرداب بيگانگي نسبت به دين و اخلاق و انسانيت و فرو رفتن در منجلاب انواع فسادها نجات داد. اين اقدام تاريخي را مردم ايران به رهبري امام خميني انجام دادند همان كسي كه رئيس جمهور اسبق تركيه رواج حجاب زنان در تركيه را از آثار انقلاب اسلامي او ميداند و البته اين فقط بخشي از اعترافات اين ژنرال بازنشسته ايست كه ميراث آتاترك را در كشور خود در معرض خطر مي بيند. واقعيت بزرگتر اينست كه امام خميني با نهضت اسلامي خود كه به نام خدا و با شعار « الله اكبر » انجام داد علاوه بر استقرار نظام جمهوري اسلامي در ايران توانست تحول بزرگي در تفكر ملت ها پديد آورد و مسير تاريخ را تغيير دهد. امروز از شرق آسيا تا آمريكاي لاتين همه جا سخن از امام خميني است و همه ملت ها او را به عنوان رهبري خدائي كه اسوه مبارزه عليه ظلم و استعمارو استبداد است مي شناسند. در تركيه نيز اگر جريان آتاتركيسم اكنون نفس هاي آخر را مي كشد و ملت مسلمان تركيه با آرا خود و با فريادهاي خود سالهاست كه ميگويند و ثابت مي كنند كه اسلام را ميخواهد ژنرال « كنعان اورن » و همفكران لائيك او ميدانند كه اين از آثار پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و نسيمي است كه از رهبري امام خميني به سرزمين آناتولي وزيده است همانجا كه روزي اين رهبر آزاده به عنوان يك تبعيدي بي نام و نشان نزديك دو سال از عمر خود را سپري كرد و بعد از پيروزي انقلاب نيز بشارت مرگ آتاتركيسم و روي آوردن مردم تركيه به اسلام را داد. در فلسطين اشغالي نيز اگر مردم به احزاب سياسي سازشكار پشت كرده اند و با شعارهاي اسلامي به انتفاضه روي آورده اند و از كوچك تا بزرگ وارد صحنه كارزار با رژيم صهيونيستي شده اند و پنجه در پنجه صهيونيست ها درحال نزديك شدن به پيروزي نهائي هستند اين ميراثي است كه از امام خميني به آنها رسيده است . انتفاضه فلسطين همان قيام مردمي خودجوشي است كه مردم ايران به رهبري امام خميني آغاز كردند و با شعار الله اكبر آنرا به پيروزي رساندند. در لبنان اگر حزب الله توانست در يك جنگ 33 روزه و نابرابر در برابر ارتش مجهز رژيم صهيونيستي بايستد و بر آن غلبه كند و اولين پيروزي بزرگ مسلمانان براين رژيم غاصب را رقم بزند اين فقط محصول بارور شدن درخت تنومند انقلاب اسلامي است كه اكنون در همه سرزمين هاي منطقه ريشه دوانده و جوانه زده است . فرزندان جوان امام خميني در لبنان درسي به صهيونيست ها و آمريكا داده اند كه آنها فهميده اند از اين پس فقط بايد براي حفظ موجوديت خود و مهره هايشان تلاش كنند و از بلند پروازي هائي مثل طرح خاورميانه جديد بايد چشم پوشي نمايند. تبديل شدن افغانستان و عراق به باتلاق هاي عميقي براي اشغالگران آمريكائي و انگليسي كه در آنها دست و پا ميزنند و درحال خفه شدن هستند نيز نتيجه صدور انقلاب اسلامي و نفوذ افكار اسلامي و انقلابي امام خميني به عمق جان ملت ها در اين كشورها و همه كشورهاي منطقه و جهان است . اين موفقيت هاي بزرگ را امام خميني از عمل به تعاليم مكتبي بدست آورد كه تفكر مترقي مهدويت از بزرگترين شاخصه هاي آنست . امروز به بركت انقلابي كه به رهبري امام خميني و با شعار الله اكبر در ايران به پيروزي رسيد زمينه فروپاشي نظام سلطه فراهم گرديده و راه براي حاكميت صالحان برزمين درحال هموار شدن است . نور اميد در قلب ملت هاي تحت سلطه و مظلوم تابيدن گرفته و نجات بشريت به دست با كفايت مهدي موعود و تشكيل حكومت عدل جهاني به رهبري آنحضرت به عملي ترين اعتقادات و باورها تبديل شده است . اين افتخار بزرگ بر امام خميني و ياران و فرزندان او كه عشق به ظهور قائم آل محمد صلي الله عليه و آله را سرآمد عشق ها ميدانند و در اين راه نقد جان و همه هستي خود را عاشقانه تقديم يار كرده اند مبارك باد. *كيهان روزنامه كيهان در سرمقاله امروز خود باعنوان «در آرزوي طلوع خورشيد » به قلم حميد اميدي آورده است: 1-اگر بعثت نزول نور باشد و غدير تداوم نور و ذبح عظيم كربلا نجات نور، نيمه شعبان و ميلاد امام زمان(عج) انفجار نور است در سياهي و ظلمات دنيازدگي و شام تار غفلت ها و بي حاصلي هاي زندگي انسان امروز؛ تا چه وقت آن «طلعت رشيده» و فرزند ماههاي تابان و چراغ هاي فروزان هدايت، بيايد و نور «زنده» گي بر پاره بي جان و متحرك ابناء بشر بپاشد. همو كه در وادي وامانده جدايي انسان خاكي از مسبب افلاكي، سبب اتصال زمين و آسمان است و مي آيد تا آدمي را با خدا آشتي دهد و در روزگار غريب تنهايي و اضطراب و دلهاي ناآرام، پريشاني خلق را اصلاح و دلها را خشنود كند. هماني كه فرزند «صراط مستقيم» است و مي آيد تا اهل عالم را كه همچو كودكي در شلوغي بازار دنياطلبي گم شده و اسير سرگشتگي بيابان گمراهي گشته اند، دستگيري كند و سر به «راه» نمايد. همان آقايي كه حقد تحقير انسانهاي خداجو بدست دشمنان خدا را، مي گشايد و سبب عزت اولياء و ذلت اعداء مي شود. و چه خوش گفته است عطار؛ صدهزاران اولياء روي زمين. از خدا خواهند مهدي را يقين چه بغض سنگيني است نيامدن آقا! كه سالهاست گلوي عالم را گرفته و هزار «ندبه» و اشك هم راه بسته آن را باز نكرده و نمي كند، جز با آمدن خورشيد. 2-در زمانه اي كه در مقابل پيشرفت هاي روزافزون مادي، عصاره معنويات در زندگي ها رقيق و بي رمق شده و دين داري و خداجويي از جوامع بشري رخت بربسته و فرقه ها و مكاتب دست ساز و شيطان محور و اديان تحريف شده، پاسخگوي نيازهاي واقعي بشر امروزي نيست و انسانها از آينده اي روشن همراه با عدالت و رفاه واقعي و امنيت و سلامت سرخورده و نااميد شده اند، اسلام انسانها را به ظهور منجي عالم بشارت مي دهد و آنها را چشم به راه كسي مي كند كه جهان را پر از عدل و داد، علم و تكامل و امنيت و سلامت كرده و حكومت جهاني صالحان و مستضعفان را برپا مي دارد. بسياري از انديشمندان غيراسلامي نيز با عقل بشري خود نويد حكومت عدالت گستر جهان شمولي را مي دهند كه «انسان» ارزش واقعي خود را در آن زمانه بدست مي آورد. روژه دو پاسكيه، يكي از منتقدان نظام غرب در كتاب «اسلام و بحران عصر ما» مي نويسد: «تمدن جديد كه به هنگام حركت آغازين خود مي خواست «انسان گرا» باشد و به انسان آنچنان اصالتي داد كه آغاز و انجام همه چيزش كرد، هم اكنون به ماجرايي اين چنين شگفت دچار شده كه تار و پود مفهوم انسان را از هم گسسته است و تمدني كه خود را انسان گرا مي ناميد، نظامي از آب درآمده كه آدمي را تحقير مي كند، مي فريبد و سرانجام نابودش مي سازد. در چنين روزگاري اميد بشريت به دوراني دوخته شده است كه در آن زمان، در كنار دست يابي انسانها به غناي مالي، از غناي قلبي و روحي نيز بهره مند شوند و در كنار اتمام نعمت و وفور ثروت به اخلاق و فضيلت هاي انساني راه يابند». هندريك دوان، نيز زندگي بشر را به كشتي طوفان زده اي توصيف مي كند كه نياز به يك ناخداي نجات بخش دارد. او مي گويد: « دنيا احتياج شديد به كسي دارد كه بتواند سكان و زمام اختيار كشتي تمدن را در دست گيرد. اين شخص بايد با جرأت و با ايمان باشد و بداند نوع بشر در ابتداي مسافرت خويش است و مي خواهد به بندر مراد خود برسد... عاقبت روزي مي رسد كه ناخدايي بزرگ اين كشتي را به مقصد مي رساند و در تاريخ نوع بشر، قهرمان بزرگ بني آدم مي شود.» آنچه مسلم است، در ساير اديان و مكاتب الهي و فرق اسلامي نيز ظهور يك منجي كه عالم را از فساد و تباهي نجات داده و عدالت و آسايش را در عالم بگستراند، بشارت داده شده است. در اسلام روايات بسياري در مورد اينكه امام مهدي(عج) با برقراري عدالت اجتماعي، ايمان و امنيت واقعي را حكمفرما خواهد كرد و جهانيان را به دين اسلام دعوت نموده و در تمامي زمين حكومت واحدجهاني براساس قانون اسلام تشكيل مي دهد، وارد شده كه از مجال بحث خارج است. 3- «جامعه آرماني» مفهومي است كه قرنهاست در انديشه بسياري از دانشمندان و مصلحان جهان جاي گرفته است اما، فرق عمده و ماهوي آن با «مدينه فاضله» مورد نظر اسلام-خصوصاً تشيع- اين است كه مختصات جامعه جهاني مهدوي در جغرافياي آموزه هاي ديني ما بخوبي ترسيم شده و «رهبر» ي مشخص و تعريف شده دارد. عجيب نيست آنكه خود حضرت در اعجازي پس از تولدش چنين دعا كند: «اللهم انجز لي ما وعدتني.... خداوندا آنچه را به من وعده دادي محقق ساز و امر مرا در حكومت عدالت گستر جهاني به كمال برسان و گام هاي مرا استوار بدار و زمين را به وسيله من از عدل و داد پر كن.» شايد در نگاه نخست، از آنجا كه گويي جهان به تحمل ظلم و ستم خو كرده- تا جايي كه دوره اي را سراغ ندارد كه از ستم و ستم پيشگان خالي باشد-پاك كردن زمين از ظلم و گناه و برچيدن بساط طاغوت و ستمگران ناممكن به نظر برسد، اما حكمت خداوند بر اين تعلق گرفته كه با رستاخيز عظيم مهدي- ارواحنا فداه- بساط چركين ظلم و ستم برچيده و جاي آن را عدالت و مهرباني پر كند و با برقراري عدالت اجتماعي و امنيت و رفاه، ثمره رسالات چندهزارساله هزاران پيامبر و فرستاده خدا كه تمام جهد و جهادشان حول محور «موعود» بوده است، به بار بنشيند و مردم طعم شيرين عدالت مهدوي را بچشند. امام صادق(ع) مي فرمايند: «اما والله ليدخلن عليهم عدله.... به خدا قسم كه ]قائم[ عدالت خود را درون خانه هاي مردم وارد مي كند، همانگونه كه سرما و گرما داخل خانه مي شود.» در حديث ديگري همان حضرت جامعه ايده آل اسلامي بر مبناي فرهنگ ناب محمدي(ص) را در آينه دوران ظهور حضرت حجت(عج) مي بينند و مي فرمايند: «ويحسن حال عامه العباد.... حال عموم مردم را بهبود مي بخشد و خداوند وحدت كلمه را پديد مي آورد و بين قلب هاي پراكنده الفت ايجاد مي كند. خداوند در زمين معصيت نمي شود و حدود الهي بين مردم اجرا مي گردد و خداوند حق را به اهلش بازمي گرداند.» 4- جامعه اسلامي ما سايه روشني از جامعه مهدوي است. انقلاب و نظام جمهوري اسلامي با الگوپذيري از جامعه عدالت خواه امام موعود(ع) و تأسي به فرمايشات و الهامات آن حضرت، سالهاست كه در كشورمان بر مبناي فرهنگ اسلام ناب محمدي(ص) شكل گرفته و سعي دارد تحت تعاليم اسلام و قرآن جامعه اي خدامحور و عدالت گستر براي رفاه و امنيت آحاد خود فراهم نمايد. قطعاً جامعه امروز ما با جامعه مهدوي فاصله زيادي دارد و پياده كردن احكام مبين دين اسلام و تامين عدالت و امنيت و رفاه به معناي تام خود به دست باكفايت صاحب الامر(ع) تحقق خواهد يافت، اما بي ترديد جامعه اسلامي ما شريعه اي است كه از چشمه لايزال الهي و منويات رسول گرامي اسلام و ائمه معصومين- عليهم صلوات الله اجمعين- سرچشمه گرفته و انشاءالله به درياي بيكران جامعه مهدوي وصل خواهد شد. حضرت امام خميني(رض) مي فرمايند: «مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداري حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد... بايد دولت جمهوري اسلامي تمام سعي و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنمايد ولي اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهاني اسلام است، منصرف كند.» 5- متاسفانه در طول تاريخ غيبت كبري امام زمان(عج)، كم نبوده اند مكاتب و فرقه هاي متعدد از شيخيه و بهائيت گرفته تا انجمن حجتيه و تفكرهاي مسمومي كه با نام حضرت حجت(ع) نحله هاي فكري و عقيدتي فاسد تاسيس كرده و بدعت هاي انحرافي گوناگوني گذاشته اند. بعضي با جعل بت واره اي از يك امام زمان ساختگي و عمدتاً با سوءاستفاده از احساسات پاك مذهبي مردم و علاقه و ارادت آنان به حضرت ولي عصر، با رواج انديشه غيراسلامي جدايي دين از سياست به دنبال عدم تشكيل حكومت اسلامي بوده و با ترويج فساد و تباهي به زعم باطل خود زمينه ساز مصلح جهان شدند! حضرت امام راحل(ره) در رد صاحبان چنين انديشه هاي فاسدي مي فرمودند؛ اينها ولايت كه هيچ، ديانت هم ندارند. 6- جهان امروز، در شرق و غرب عالم رو بسوي دين و مكاتب الهي نهاده است. بشر امروزي به دنبال ميل فطري به سعادت، دنبال نحله هاي فكري متكثري افتاده و راههاي بسياري پيموده است و از آنجا كه مسير غيرالهي آدمي را به مقصد نمي رساند و بلكه در ناكجاآباد بي هويتي و ورطه تيره روزي رها مي كند، گرايش به اديان الهي- خصوصاً اسلام- با تفكر انتظار يك مرد الهي كه منجي عالم و مصلح جهان شود، رو به فزوني گذاشته است. به قول الوين تافلر -استراتژيست آمريكايي- كاري كه ]امام[ خميني كرد فقط برانگيختگي در جهان اسلام نبود بلكه، دنياي دين باوران را برانگيخته است. امروز تئوري برخورد تمدنهاي هانتينگتون به گونه اي متفاوت به واقعيت پيوسته و تمدنهاي الهي روز به روز به هم نزديك شده و با پيوند با يكديگر مقابل دنياي كفر و استكبار قرار گرفته اند. ...و كلام آخر ما واگويه دلتنگي هايمان با حضرت صاحب (عج) است و دعا در تعجيل فرج حضرتش؛ يا صاحب الزمان! اي آنكه به يمن وجود تو عالميان روزي داده مي شوند و اي بزرگي كه ثبات آسمان و زمين وجود پرخير و بركت توست. اي منتظر مضطري كه تبلور آيه «امن يجيب المضطر اذا دعاه و يكشف السوء» هستي. اي آقاي خوبان! كه منتظر و در اضطرار فرج خويشي؛ براي ما بسي سخت و سنگين است كه خلق عالم را ديده و ترا نبينيم و هيچ صداي آهسته اي هم از تو به گوش ما نرسد. كي مي شود كه ما با تو صبح را شام كنيم و چشم ما به جمال دل افروزت روشن شود. «الي متي احارفيك يا مولاي»، مولاي من! تا كي سرگردان تو باشيم؟ رسالت «كجا نشان تو جوييم؟ » عنوان روزنامه رسالت به قلم ‌سيد مسعود علوي است كه در آن آمده است: خوشا ساغر از دست ساقى گرفتن به ياد جلوه آن يار نوشيدن خوشا مستى مستان و خوشا بر درگه ميخانه بنشستن و آنگه خاك پاى يوسف اعصار بوسيدن. امروز در پياله لاله به ناز، نور ناب مى‌ريزند. غنچه دل به عشوه با شبنم شوق، رخسار مى‌آرايد. از بزم باده‌نوشان عشق، آواى دف و نواى شعف مى‌آيد. خلوت گزيدگان ملكوت را بين كه چه عاشقانه غزلخوانى كنند. فردا تمام نور عرش به يكباره به اهل خاك عطا خواهد شد. فردا آيينه‌دار فضايل احمد و وارث خصايل انبياء مى‌آيد. سامراء گلدان زيباترين گل نرگس هستى مى‌شود. بهار در گستره زمين و آيينه در عرصه آسمان مى‌گسترد و سپاه سپيده، طلوع طلعت مهر را به نظاره مى‌نشيند. يا مهدي! به رواق ديدگان شيعه خوش آ‌مدي! “السلام عليك يا ايها العلم المنصوب! سلام بر تو اى پرچم افراشته هدايت. سلام بر آن هنگام كه قيام تو آغاز شود؛ و آن زمان كه از پرده غيبت به درآيي. سلام بر تلاوت زيبايت بر نماز و قنوتت بر ركوع و سجودت و سلام بر شامگاهان و صبحگاهان حضورت. شكرا كه بارانى از سپيده بر دشت خشك انتظار باريد و شعبان، مبدا تاريخ عاشقان شد. نهر اشك شيعه از حرا تا سامرا پيمود و عندليب عشق در سراپرده گل، شعفناكى آغازيد. فردا همتاى رسول يار مى‌آيد. يوسف اعصار اميد با صد كرشمه بر محمل ارادت كنعانيان نشيند و ايوب شكيبايى و يعقوب انتظار از بحر حسرت به ساحل وصال رسيده و همپاى هزاران شقايق اشتياق به زيارت نور ديدگان نايل مى‌شود. سلام صنوبران صفا و سروهاى سرور و سپيدارهاى سعادت بر امير قيام و سالار ظهور. السلام عليك يا ابا صالح المهدي! اى لثار حسين! تو پاسخ “رب ارنيى موسايي. نهضت آسمانى‌ات نيز پاسخ “كيف تحيى الموتيى ابراهيم است. قيام قيامت آسايت رساترين لبيك به آواى “هل من ناصر سيدالشهداست. كاش آن زمان كه بر درب سراى سترگ ولايت، آتش افكندند، بودى و بر زخم‌هاى مهتاب نيلى شيعه، مرهم مى‌نهادي. اى كاش در نينوا بودى و علمدار عرصه عشق مى‌شدي. اينك بى‌تو در تلواسه اى تلخ و التهابى سخت و بهتى عظيم در لهيب فراق مى‌سوزيم. دل‌هاى سياهمان حجاب ديدار با موعود منتظران است و چه انديشيم كه جز لقاى تو سياهى نزدايد و نورانى نكند. باز آى و بى‌قرارى دل و بى‌شكيبى ديده ما به شهد وصل، شفابخش و عطر كرامت خويش بر عرصه اهل نياز، گستر. كجانشان تو جوييم اى مهر فروزنده هدايت و نصر! با كه گوئيم حديث تلخ هجران و انتظار؟ شكايت فرقت يار به آفريدگار بريم كه او داناى اندوه درون ماست. اى آخرين عشوه عرش، اى اولين امير غايب از نظر! مولاى من، يوسف فاطمه، بر ما مپسند كه با تير ملامت، هلاك‌مان كنند. عمرى است جبين بر خاك كويت ساييده‌ايم و حق را در محراب ولايت تو به پرستش نشسته‌ايم. يا مهدى آل محمد! ادركني. اى آخرين حجت‌يار! قيام روح خدا خمينى كبير، سراج انقلاب اسلامى ما افروخت تا روشناى راهى باشد كه فرا روى مستضعفان براى نيل به نور نهضت نورآگين توست. لواى انقلاب، اينك به دست طلايه‌دار ايثار و حماسه، زعيم منتظران ولى‌عصر و صاحب نصر، رونق باغ ولايت، خامنه‌اى عزيز است كه عاشقانه، عرصه عشق و انتظار را علمدارى كند. عمر عارى از گزند و مشحون از عزت او را از تو مى‌خواهيم اى امام مهربان و شكيبا! عمرى به بلنداى آفتاب و سطوت كوهساران. *قدس «دولت و رويكرد «اتحاد ملي و انسجام اسلامي» » عنوان سرمقاله روزنامه قدس است كه در آن آمده است: همه ساله با فرا رسيدن هفته دولت ياد و خاطره و چهره هاي خدوم و ارزشمند انقلاب اسلامي -شهيدان رجايي و باهنر- در اذهان متبادر مي باشد، دولتمردان مخلصي كه با خدمتگزاري شايسته و فعاليتهاي قابل تقدير خود كوشيدند اين نام را ماندگار و به يادماندني نمايند. با توجه به هفته دولت و نامگذاري امروز به نام «دولت در خدمت اتحاد ملي و انسجام اسلامي» ضرورت دارد به نقش دولت در تحقق اين مهم بپردازيم. اتحاد ملي اتحاد و همبستگي ملي زماني محقق مي شود كه آحاد ملت كه به صورت نقطه هايي روي خط پيراموني دايره قرار گرفته اند، مانند حلقه هاي يك زنجير با هم پيوند و همبستگي داشته باشند. اين گونه همبستگي است كه از آنان يك ملت مي سازد، شعاع آن به مركز حاكميت انتقال پيدا كرده و حاكميت ملي را تحقق مي بخشد. يكي از عوامل مهمي كه در ايجاد همبستگي ملي دخيل مي باشد، احترام به عهد و پيمان و اعتماد متقابل است كه به نظر مي رسد، دولت نهم توانسته است در اين فرصت 2 ساله خدمت، با عمل به شعارهايش بستر «همبستگي و اتحاد ملي» را فراهم نمايد. مهمترين سرمايه يك جامعه اعتماد متقابل افراد نسبت به يكديگر مي باشد. آنچه جامعه را از صورت آحاد بيرون مي آورد و همچون رشته هاي زنجير به هم پيوند مي دهد، همين اصل «اعتماد متقابل» است كه پشتوانه فعاليتهاي هماهنگ اجتماعي و همبستگي ملي در سطح وسيع مي باشد. رئيس جمهوري با سفرهاي استاني خويش توانست از نزديك و به شكل چهره به چهره مشكلات مردم را لمس نموده و از اين طريق پيوند مردم و مسؤولان را بيش از پيش مستحكم نمايد، آقاي احمدي نژاد با برگزاري مصاحبه هاي مطبوعاتي و دعوت از منتقدان اقتصادي نسبتاً توانسته است اين باور را در ميان افكارعمومي ايجاد كند كه يكي از راهبردهاي قابل اعتنا در تحقق اتحاد ملي، اهتمام به نظر افراد و جريانهاي گوناگون و تعامل با آنان در راستاي پيشبرد اهداف نظام است. بر اين اساس ارتباط با نخبگان، صاحبان فكر و انديشه اسلامي و همچنين بدنه كارشناسي، حركت ديگري در راستاي تحقق «اتحاد ملي» قلمداد مي گردد. رئيس جمهوري تاكنون با موضع گيريهاي منطقي و توأم با اقتدار توانسته است از حقوق هسته اي ملت ايران دفاع نمايد، اين موضوع بنا به باور اغلب فعالان سياسي داخل و خارج يكي از حوزه هاي موفقيت آميز دولت نهم مي باشد كه به سهم خود در دستيابي به همبستگي ملي نقش بسزايي ايفا كرده است، به گونه اي كه محقق آمريكايي «جان فوران» كه مطالعاتي در تحولات اجتماعي ايران از صفويه تا سال 1370 شمسي انجام داده است، نتايج مطالعه خود را چنين ابراز مي دارد: «من كه تاريخ سياسي ايرانيها را بررسي كردم، متوجه شدم ايرانيها صاحب خصلتي هستند كه وقتي در مقابل دشمن قرار مي گيرند، همه با هم متحد مي شوند و ائتلاف گسترده و فراگير تشكيل مي دهند. همان گونه كه در مسائلي همچون «امتياز تنباكو»، «نهضت مشروطه» و همچنين «نهضت ملي كردن صنعت نفت» و «انقلاب اسلامي» چنين بوده است. به سخن ديگر، امروز مطالبه هسته اي مردم ايران به يك تقاضاي عمومي از حاكميت تبديل شده است كه از اين منظر دولت نهم نه تنها در راستاي استيفاي حقوق ملي، خدمات قابل تقديري داشته است، بلكه با به دست گرفتن قاعده بازي، طرف غربي معادله هسته اي را با وجود اصرار بر مواضع سرسختانه اش به تعامل وادار نموده است و تا حصول نتيجه قابل انتظار، مذاكرات سازنده را براي تأمين حقوق ملي ادامه خواهد داد. از سوي ديگر، عنايت دولت نهم در راستاي تمركز زدايي و هدايت نگرش دولتمردان از مركز به پيرامون در حوزه هاي گوناگون را مي توان بيانگر گامهاي مثبت، در راستاي تحقق «اتحاد ملي» ارزيابي نمود. انسجام اسلامي دكتر احمدي نژاد در سال جاري كه از سوي مقام معظم رهبري به عنوان «انسجام اسلامي» براي جهان اسلام نامگذاري شده است، تلاش نموده با بهره گيري از توانمنديهاي جغرافياي اسلامي، شكل گيري يك بلوك قدرت را با رويكرد همگرايي اسلامي تحقق بخشد. توفيقات دولت نهم در حوزه هاي گوناگون سياست خارجي، از اهميت ويژه اي برخوردار است. اتخاذ مشي تهاجمي در حوزه ياد شده، روند همسويي اسلامي را تسريع بخشيده و رؤساي كشورهاي اسلامي را در پشتيباني از يكپارچگي ترغيب كرده است. اكنون بر كسي پوشيده نيست كه در سالهاي اخير جسارت كشورهاي غربي درخصوص اهانت به مقدسات اسلامي، روند رو به رشدي را نشان مي دهد، در واقع، وضعيت موجود بيانگر آن است كه در صورت مقابله نكردن جهان اسلام، حوزه هاي ديگري از باورهاي اسلامي نيز از تعرض دشمنان مصون نخواهد ماند. در سالهاي اخير، جبهه استكبار و متحدانش با به راه انداختن جنگهاي رواني، تبليغاتي و با توطئه هاي هر روزه و زنجيره اي با اقدامي هماهنگ سعي كرده اند از هر طريق ممكن اسلام را با تهديدهايي مواجه و زمينه ايجاد تفرقه و جدايي بين مسلمانان (شيعيان و اهل سنت) را فراهم كنند كه تاكنون بحمدا... با هوشياري رهبران و ملتهاي اسلامي اين توطئه ها خنثي شده و دشمنان اسلام را در رسيدن به اهداف خود ناكام گذاشته اند، زيرا بيداري و هوشياري، سراسر جهان را فراگرفته و ملتها ديگر حاضر نيستند زير بار زور استعمار و استثمار بيگانه باشند و خواهان استقلال هستند. حمايت كشورهاي عربي از انرژي هسته اي ايران، پيشنهاد بهره مندي از تجربيات جمهوري اسلامي از سوي شوراي همكاري خليج فارس، پيشگام بودن ايران درخصوص مرتفع نمودن و پايان دادن به خشونتهاي فرقه اي عراق، تقدير نوري مالكي از ايران در كنفرانس امنيتي بغداد با وجود انتقاد از برخي همسايگان تأييدي بر ادعاي مذكور است. سفر رئيس جمهوري اسلامي به الجزاير و توسعه روابط و پيشنهاد از سر گيري روابط ايران و مصر، نمونه هايي از بسترسازي ايران در راستاي «انسجام اسلامي» مي باشد. امام خميني(ره) در فرازي از سخنانشان تأكيد مي كنند: «مرزها را نبايد اسباب جدايي قلبها دانست، درست است كه مرزها جداست وليكن قلبها بايد با هم باشند.» ايشان به عناوين مختلف بر قدرت انساني و نيروهاي طبيعي مسلمانان اشاره نموده و آنها را تشويق مي كنند در عرصه هاي مختلف دست در دست يكديگر از منافع جهان اسلام كه ديگر در قالب يك مرز جغرافيايي محدود نمي گنجد، صيانت كنند. افزايش آگاهي در جوامع اسلامي از طريق رسانه ها مبني بر تداوم مقاومت و ايستادگي در مقابل قدرتهاي سلطه جو و دعوت آنان در ايجاد گسترش جنبشهاي اجتماعي، سياسي با الگوگيري از انقلاب اسلامي و همگرايي هر چه بيشتر در اصول و مواضع سبب مي شود جريان دستيابي به انسجام تحت لواي اسلام سرعت بيشتري به خود بگيرد. سفر آقاي احمدي نژاد به برخي كشورهاي اسلامي، زمينه ساز «انسجام اسلامي» شده است، به گونه اي كه علاوه بر همگرايي بين دولتمردان جهان اسلام، ملتها بيش از پيش به يكديگر نزديك شده و هم اكنون ايران در جهان اسلام به يك الگوي موفق در زمينه صيانت از منافع ملي تبديل شده است. به نظر مي رسد، دولت نهم براساس فرمايشات رهبر فرزانه انقلاب، مي تواند با اهتمام بيشتر به سند چشم انداز كه سندي فرا دولتي است و عنايت به تقويت نگاه كارشناسي جهت ماندگاري و پايداري كارها و تقويت ارتباط با نخبگان، پيشكسوتان و شخصيتهاي عريق ايران اسلامي كه بعضاً از استوانه هاي نظام شمرده مي شوند، زمينه تحقق «اتحاد ملي و انسجام اسلامي» را بيش از پيش فراهم نمايد.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 592]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن