تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805553630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيدمحمد خاتمي: ـ دانشجوي ديني كسي است كه دغدغه دين دارد ـ براي حكومت كردن راهي جز دموكراسي وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سيدمحمد خاتمي: ـ دانشجوي ديني كسي است كه دغدغه دين دارد ـ براي حكومت كردن راهي جز دموكراسي وجود ندارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

سيدمحمد خاتمي گفت: واقعاً اگر بخواهيم ميزان راي مردم باشد و جمهوري اسلامي داشته باشيم دين را بايد بگونه‌اي بفهميم كه تعارضي با آن نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي در ديدار با دبير و اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران ضمن تقدير از فعاليت اين انجمن؛ پايبندي‌شان به دين و در عين حال روشن‌بيني و اعتدال آنان اظهار كرد: انجمن اسلامي ملتقا و پيوندگاه دو امر است؛ يكي دين و ديگري دانش به معني عام. اين مساله خيلي مهم است.

وي خاطرنشان كرد: دانشجو كسي است كه در روزگار خود به سر مي‌برد، با مسائل روز آشناست، دغدغه‌هاي روز را دارد. دانشجوي ديني كسي است كه در عين حال كه همه اين دغدغه‌ها را دارد يك دغدغه ديگر دارد و آن دغدغه دين است.

وي با بيان اين‌كه " اسلام در مورد نسبت ميان دين و انديشه، دين و زندگي، دين و تكليف اجتماعي انسان، حرف و سخن دارد." ادامه داد: امام يك عالم ديني و مرجع تقليد بودند ولي خيلي‌هاي ديگر نيز اين موقعيت و عنوان را داشتند. تفاوت در كجاست؟ همه مي‌گفتند نماز بخوانيد، روزه بگيريد، دروغ نگوئيد، و ... امام هم بر اين اصرار و تاكيد و پافشاري مي‌كردند، اما امام(ره) امر دين را به گونه‌اي مي‌بيند كه با زندگي اجتماعي پيوند پيدا مي‌كند و معتقد است دين بايد در امر زندگي اجتماعي دخالت كند.

رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت: يك انسان روشن‌بين و مسوول ديني چشم‌انداز روشني از زندگي اجتماعي را نشان مي‌دهد كه دين به آن سو فرامي‌خواند، به همين جهت هم نهضت مردمي – اسلامي بر رهبري امام بر اين تاكيد داشت كه رژيم سابق برود و نظام جمهوري اسلامي بيايد.

وي خاطرنشان كرد: سال‌هاي سال است حتي قبل از مسائل رياست جمهوري روي كلمه جمهوري اسلامي تاكيد مي‌كردم و اين‌كه چرا امام جمهوري اسلامي را پيشنهاد كردند و مردم به آن راي دادند؟

وي تاكيد كرد: وقتي از مسووليت‌هاي انجمن اسلامي صحبت مي‌كنيم، بايد پرداختن به اين امور مدنظر باشد؛ يكي مساله روشنفكري ديني و ديگري مساله اصلاحات.

خاتمي گفت: ورود اصطلاحات و «ترم‌هاي» دنياي جديد در متن ذهن و زندگي ما آشوب ايجاد كرد كه هنوز هم حل نشده است؛ در دنيا يك تحولاتي رخ داده و منجر به پيدايش نظام‌ها، سيستم‌ها و انديشه‌هايي شده است كه داراي آثار و نتايج بوده است. وقتي در غرب تحول پيدا مي‌شود شكل و محتوي زندگي را عوض مي‌كند و اين شكل و محتوا به همه دنيا به گونه‌اي كه همه عالم تحث تاثير آن قرار مي‌گيرد سرايت مي‌كند. عينيت زندگي و سخت‌افزاز زندگي تحت تاثير اين جريان قرار گرفته؛ امروز بدون برق، بدون ماشين، بدون سيستم‌هاي شهري و شهرسازي، بدون بكارگيري ابزارهاي توليد و ارتباطي نمي‌توانيم زندگي كنيم.

وي خاطرنشان كرد: همين مساله روشنفكر كه رايج شده همه هم به كار مي‌برند و بعد اصطلاح يا جريان روشنفكري ديني. اين‌ها يعني چه؟ دو اصطلاح در غرب وجود داشته و دارد يكي((ان لايتنمنت)) است كه روشن‌يابي، روشن‌جويي، روشن‌طلبي يا منورالفكري و ديگري روشن‌فكري كه ترجمه ((اينتلكتوال)) است كساني‌كه يك نوع تفكر بازي دارند اين‌ها در غرب جايگاه و معني و كاركرد خود را دارد ولي در جوامعي مثل ما چطور؟

رييس‌جمهور سابق كشورمان اظهار كرد: اگر روشنگري آن است كه غرب مي‌گويد ما چگونه مي‌توانيم آن را با معيارهايي كه اعتقاد داريم متناسب كنيم؟ در عين حال همراه صنعت، تكنولوژي، علم اين‌ها هم آمده است، منتهي فرهنگ سخت‌جان‌تر است و رويه زندگي سست‌تر و زودتر عوض مي‌شود. ماشين، شهرسازي، برق و... جامي‌افتد، اما فرهنگ چون در عمق جان است سخت‌جان‌تر است و يك نوع آشفتگي ايجاد مي‌شود كه معتقدم اين آشفتگي هنوز هم وجود دارد.

وي تاكيد كرد: يكي از كارهايي كه بايد بشود اين است كه معني و جايگاه روشنفكري بخصوص وقتي با دين توام مي‌شود معين شود؛ مثلاً در مورد روشنفكري، كساني‌كه پايندي‌هاي سخت به معيارهاي ديني دارند تا كساني‌كه اصلاً از دين تعبيرهايي مي‌كنند كه از دين چيزي نمي‌ماند ـ كه در زمان خودمان هم مي‌بينيم و البته نمي‌گويم سوءنيت وجود دارد ـ يكي از كارهايي كه بايد بشود و بحمدالله بدون سرو صدا شده است اين است كه بيائيم اصلاحات را تعريف كنيم. يك سلسله بحث‌هاي تئوريك و فلسفي مي‌شود كه اشكالي ندارد، اما علي‌القاعده بايد به عنوان اصول موضوعه اموري را مشخص كنيم و مبنا قرار دهيم.

به گزارش ايسنا به نقل از بنياد باران خاتمي خاطرنشان كرد: اين كه دين را چگونه مي‌پذيريم، حقوق بشر را چگونه مي‌پذيريم، آزادي، مردم‌سالاري را چگونه مي‌پذيريم، نسبت ميان آن‌ها را چگونه برقرار مي‌كنيم كه توضيح هم بايد داشته باشد، اين‌ها بايد مشخص شود كه فكر مي‌كنم مشخص است. ممكن است در آينده اعلام شود هر كسي اين را قبول دارد بيايد و شروع كنيم بر مبناي آن دانش خودمان را و پشتوانه‌هاي تئوريك براساس اصول موضوعه را بالا ببريم.

خاتمي گفت: من براين عقيده هستم كه مرحوم نائيني، آخوند ملامحمد كاظم خراساني، مرحوم محلاتي، حضرت امام (ره) يا كسان ديگري كه بودند اين‌ها را مصاديق روشنفكري ديني بدانم گرچه آن طرف هم برويم به سيد جمال الدين و ... مي رسيم. خيلي دل‌مان مي‌خواهد موضع كسي كه مي خواهد دين داشته باشد در عين حال در امروز هم زندگي كند و در جامعه حضور داشته باشد لرزان نباشد؛ الان از هر كسي بپرسند نسبت دين و روشنفكري، نسبت دين و آزادي، دين و مردم سالاري چه مي‌شود توجيهي مي‌شود ولي به يك گفتمان جمعي نرسيده‌ايم كه به شدت بتوانيم دفاع و ترويج كنيم.

وي ادامه داد: مي‌توان آشفتگي‌هاي موجود را حول محور يك سلسله اصول مشخص و معين و روشني جمع كرد و در طول زمان اصلاح هم بشود.

وي يادآور شد: ما يك انقلاب بزرگي كرده‌ايم؛ ايران كشور بزرگي است و مي‌تواند آينده خيلي خوبي داشته باشد. انقلاب ما بسيار بزرگ و مردمي بوده، شهداي زيادي داده است، امام(ره) بزرگوار در راس اين انقلاب بودند كه منجر به تحول نه تنها در ايران دركل منطقه و جهان شده است و همه ما افتخار مي‌كنيم وابسته به اين حركتيم و هويت ما وابسته به آن است.

رييس‌جمهور سابق كشورمان تاكيد كرد: ما متدينيم ، خدا، پيغمبر و وحي الهي را قبول داريم در عين حال هم روشنفكريم؛ يعني دغدغه روز را داريم. دغدغه انسان و جامعه را! اين جامعه را رشيد آباد و پيشرفته مي‌خواهيم. از افتخارات ماست كه در جمهوري اسلامي، در قانون اساسي ما آمده است حاكميت مطلق بر انسان و جهان از آن خداست و او انسان را بر سرنوشت اجتماعي خود حاكم گردانيده است و هيچ كس حق ندارد اين را از انسان بگيريد؛ اصل 56 قانون اساسي فوق‌العاده است.

وي ادامه داد: درست است دمكراسي در غرب در دوران جديد محور و مبنا قرار گرفت، انسان مبنا قرار گرفت كه يك تحول بسيار بزرگي بود، اما انساني كه او تعريف كرد با انساني كه ما تعريف مي‌كنيم و با خدا نسبت خاصي دارد متفاوت است. ولي انسان ، حقوق انسان، جايگاه او و نيز جامعه انساني براي روشن‌فكر بسيار مهم است.

وي خاطرنشان كرد: به هر حال در انقلاب اسلامي گفته‌ايم كه نظامي كه ما داريم جمهوري اسلامي است؛ در جمهوري اسلامي مردم‌سالاري داراي اهميت است و اين ، يعني حقوق انسان را به رسميت شناختن و براي آن حساب باز كردن. معتقدم اگر بخواهيم حكومت كنيم راهي جز دموكراسي وجود ندارد. مساله رضايت و راي مردم حتي در زمان معصوم هم معتبر است.

وي با اشاره به اين‌كه " اما يك تفاوتي كه ما با دنياي مدرن داريم اين است كه دنيا مي‌گويد دموكراسي يك مصداق دارد و آن ليبرال دموكراسي است كه در غرب تحقق يافته است" ادامه داد: ولي ما مي‌گوئيم دموكراسي يك روش است؛ مي‌توان هم مسلمان بود هم دموكرات؛ دموكراسي بايد با معيارهاي ديني ما بسازد. واقعاً اگر بخواهيم ميزان راي مردم باشد و جمهوري اسلامي داشته باشيم بايد دين را هم بگونه‌اي بفهيميم كه تعارضي با آن نداشته باشد.

پيش از سخنان سيدمحمد خاتمي، دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران و اعضاي شوراي مركزي توضيحات مفصلي درباره فعاليت‌هاي اين انجمن و وضعيت دانشگاه‌ها و انتظارات‌شان بيان كردند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن