تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819779106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكميلي خداحافظي مشرف با قدرت در پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تكميلي خداحافظي مشرف با قدرت در پاكستان
خبرگزاري فارس: رئيس جمهور پاكستان امروز ضمن دفاع از عملكرد خود در طول دوران رياست 8 ساله‌اش بر پاكستان، از سمت خود استعفا داد.


به گزارش فارس، "پرويز مشرف"، رئيس جمهور پاكستان امروز طي سخنراني در مجمع ملي پاكستان از قدرت كناره‌گيري كرد.
وي لحظاتي پيش در سخنان خود كه به طور زنده از طريق تلويزيون پاكستان پخش مي شد، استعفايش را پس از 9 سال تكيه بر قدرت در پاكستان اعلام كرد.
ژنرال سابق ارتش پاكستان كه طي يك كودتاي بدون خونريزي در سال 1999 قدرت را در دست گرفت، در حالي استعفاي خود را اعلام كرد كه تحت فشارهاي احزاب سياسي براي بركناري از قدرت قرار داشت.
وي اين تصميم را براي جلوگيري از استيضاحش در پارلمان اتخاذ كرد.
طي 61 سال گذشته در پاكستان هيچ رئيس جمهوري استيضاح نشده است.
مشرف اين تصميم را در پي مشورت با مشاوران حقوقي خود اتخاذ كرده است.
وي در ابتداي نطقش در مجمع ملي پاكستان، مخالفان خود را متهم كرد كه از موضع شخصي و گروهي خود سخن مي‌گويند و به منافع ملت پاكستان نمي‌انديشند.
رئيس جمهور مستعفي پاكستان گفت: من سرنوشتم را به مردم پاكستان واگذار مي‌كنم.
مشرف همچنين اتهامات مطرح عليه خود را غيرقابل توجيه خواند و افزود: قانون و نظم كشور، حقوق بشر و دموكراسي [در پاكستان] بهبود يافته و پاكستان اكنون يك كشور مهم بين‌المللي محسوب مي‌شود.
ژنرال بازنشسته ارتش پاكستان در ادامه به رشد اقتصاد كشورش، افزايش سرمايه گذاري و رشد ارزش پول ملي در برابر ارزهاي خارجي، گسترش شبكه ارتباط جاده‌اي ميان شهرهاي مناطق مختلف پاكستان و رشد مخابرات اشاره كرد.
وي با اذعان به برخي كمبودهاي دولت خود تاكيد كرد كه اگر اشتباهي صورت گرفته، عمدي نبوده است.
مشرف به خاطر اشتباهات دولت تحت امر خود نيز از مردم پاكستان عذرخواهي كرد.
پرويز مشرف در سال 1999 و زماني كه رياست ستاد نيروي زميني ارتش پاكستان را برعهده داشت با دست زدن به يك كودتاي بدون خونريزي، دولت "نواز شريف"، نخست وزير وقت را بركنار و خود را رئيس اجرايي كشور اعلام كرد.
دادگاه عالي پاكستان در سال 2000 تصدي سمت رئيس اجرايي كشور توسط ژنرال مشرف را مورد تاييد قرار داد اما در سال بعد، در پي كناره‌گيري رئيس جمهور وقت، پرويز مشرف خود را رئيس جمهور اعلام داشت.
مشرف با برگزاري يك همه پرسي در سال 2002، دوره رياست جمهوري خود را براي پنج سال تمديد كرد و اين مدت در سال گذشته به اتمام رسيد.
در ماه اكتبر سال گذشته، انتخابات رياست جمهوري برگزار شد و با وجود اعتراض مخالفان به نامزدي ژنرال مشرف به دليل تصدي يك شغل نظامي، وي دوباره به اين سمت انتخاب شد.
اما نطفه اصلي مخالفت‌ها با مشرف زماني شكل گرفت كه وي پس از انتخاب شدن به عنوان رئيس جمهور براي دومين بار و هنگام مواجهه با فشارهاي مخالفان براي ابطال انتخابات رياست جمهوري، قضات دادگاه عالي پاكستان را در سال گذشته تعليق كرده و وضعيت فوق العاده در پاكستان اعلام كرد.
عمليات‌هاي نيروهاي طالبان در اين كشور كه منجر به كشته شدن بيش از يك هزار نفر از جمله "بي‌نظير بوتو"، رهبر فقيد حزب مردم شد، عاملي براي تشديد تنش‌ها بين رئيس جمهور با احزاب و گروه‌هاي سياسي و اجتماعي بود.
مشرف سرانجام با لغو حالت فوق‌العاده در پاكستان در دسامبر گذشته، انتخابات پارلماني را در ماه فوريه سال جاري برگزار كرد كه در آن حزب مردم و شريف به ترتيب بيشترين سهم را به خود اختصاص دادند.
پس از تشكيل پارلمان و دولت ائتلافي جديد در پاكستان، مخالفان ژنرال سابق ارتش مدام در انديشه و تلاش براي بركناري مشرف از اريكه قدرت بودند.
آنها بارها با هم نشست‌هاي مشتركي را برگزار كردند كه در مقاطعي باعث بروز اختلافات داخلي در ميان آنها شد، تا اينكه "آصف علي زرداري"، رهبر حزب مردم و "نواز شريف"، نخست وزير سابق و رهبر حزب مسلم ليگ شاخه نواز پاكستان روز سه شنبه 15 مرداد برابر با 5 آگوست طي جلسه‌اي 6 ساعته به همراه معاونان خود درباره بركناري مشرف از قدرت با هم به توافق رسيدند.
مخالفان سپس با ادامه جلسات خود، رهبران ساير احزاب را در جريان ماجرا قرار دادند تا اجماع كلي در بين مخالفان و حتي موافقان مشرف حاصل شود.
سران دولت ائتلافي سپس از مجامع ايالتي در پاكستان درخواست كردند كه راي عدم اعتماد و استيضاح مشرف را تصويب كنند.
آنها در كنار اين اقدامات از مشرف خواستند تا براي جلوگيري از استيضاح از سمت خود استعفا كند.
اما به رغم اذعان متحدان مشرف مبني بر استعفاي وي از قدرت، سخنگوي رئيس جمهور مستعفي بارها اعلام كرد كه مشرف از سمت خود كناره‌گيري نخواهد كرد.
سرانجام امروز در پي افزايش گمانه‌زني‌ها درباره آينده سياسي ژنرال سابق ارتش، وي تصميم گرفت كه طي سخنراني در مجمع ملي پاكستان به ارائه پاره‌اي از توضيحات بپردازد.
مشرف در نهايت امروز در سخنان خود كه به طور زنده از طريق تلويزيون پاكستان پخش شد، استعفاي خود را اعلام كرد.
اكنون انتظار مي‌رود كه دولت ائتلافي پس از بركناري مشرف قضات تعليق شده را به مناصبشان بازگردانده و به مشورت‌هاي حزبي براي انتخاب رئيس جمهوري روي بياورد.
در زمينه گزينه‌هايي از جمله نواز شريف و زرداري مطرح هستند.
در اين ميان زرداري احتمال نامزدي خود را براي رياست جمهوري رد كرده است،‌ اما گفته مي‌شود كه شريف يكي از گزينه‌هاي مطرح براي تكيه به كرسي رياست جمهوري در پاكستان باشد.
انتهاي پيام/.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن