تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820309532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاريخچه بستني و فوائد و مضرات آن


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: تاريخچه بستني و فوائد و مضرات آن
روانشنا سي بستني
جالب است بدانيد كه ارتباط مستقيمي بين ويژگي هاي شخصيتي شما با طعم بستني دلخواهتان وجود دارد. در حقيقت اين تست خودشناسي بر پايه تحقيقات يك شركت آمريكايي توليد كننده بستني به نام "اديس گراند" شكل گرفته است. پس از مدتي تيم محققان به سرپرستي دكتر آلن . ر. هيرش رئيس بخش عصب شناسي موسسه تحقيقاتي بويايي چشايي شيكاگو موفق شدنددر خصوص ارتباط بين شخصيت افراد و طعم بستني مورد علاقه آنها به نتايج جالبي برسند.
اگر بستني وانيلي دوست داريد، فردي شاد و پرهيجان هستيد كه از روي انگيزه آني و بدون فكر قبلي عمل مي كنيد. در زندگي خطرات زيادي را مي پذيريد و اهداف بزرگي در سر داريد. انتظار شما از خودتان بسيار زياد است و از ارتباط با اقوام نزديك خود لذت مي بريد. به طور كلي شخصي خونگرم، پرتلاش، آرمانگرا، بااحساس و درمواردي درونگرا هستيد.
اگر بستني شكلاتي را مي پسنديد، فردي سرزنده و بانشاط، خلاق، خوش لباس، برون گرا و فريبنده هستيد. زندگي شما سرشار از شور و هيجان است و به سادگي روي ديگران تاثير مي گذاريد. به طور كلي طرفداران اين بستني از اينكه در مركز توجه ديگران باشند، لذت مي برند و گرفتار شدن در روال عادي زندگي برايشان كسالت آور است.
اگر به بستني گردويي علاقه منديد، شخصي منظم، بادقت و كمال گرا هستيد كه به جزئيات بسيار اهميت مي دهيد.. در مسائل مالي محا فظه كاريد و اطرافيانتان شما را فردي با وجدان و وظيفه شناس مي پندارند. علاوه بر اين، پر جنب و جوش و پر تكاپوئيد و در ورزش ها اغلب در پست مهاجم ظاهر مي شويد تا گوي سبقت را از ديگران برباييد.
اگر طعم موزي را دوست داريد، شخص راحتي هستيد كه مسائل را ساده در نظر مي گيريد. سخاوتمنديد و در فعاليت هايتان متعادل عمل مي كنيد.. صداقت در شخصيت شما ديده مي شود و در عين حال دلسوز و مهربانيد.
اگر بستني توت فرنگي را انتخاب مي كنيد، فردي خجالتي هستيد. با اينحال احساسات نيرومندي داريد. شكاك، مستبد، خودراي و درون گرائيد كه به نكات جزئي و ظريف بسيار توجه مي كنيد. در قبال بسياري از مسائل به راحتي خودتان را مقصر مي دانيد و درمواردي بداخلاق و بدبين مي شويد. ازجمله ابعاد ديگر شخصيت شما اين است كه اعتماد به نفس كمي داريد.
تاثير خوردن بستني برروي مغز
عصب شناسان موسسه روان شناسي لندن در تازه ترين بررسيهاي خود دريافته اند خوردن بستني سبب تحريك همان بخشي از مغز مي شود كه مسئول پردازش اطلاعات مربوط به شادي و سرخوشي در افراد است. محققان با كمك دستگاه اسكنر، نحوه عمل بخشهاي مختلف مغز داوطلبان را در هنگام خوردن بستني بررسي كردند، در اين بررسيها روشن شد خوردن بستني بلافاصله بر ناحيه موسوم به قشر چشمي پيشاني مغز تاثير مي گذارد.
فوايد بستني
بستني، اسمش هم مثل خودش لذيذ، خوشمزه و هوس انگيز است. كسي پيدا نمي شود كه از بستني به راحتي بگذرد و تمايلي به خوردن آن نشان ندهد. ميل و علاقه به بستني در بعضي به حدي است كه حاضرند تمام طول روز به جاي انواع غذا فقط و فقط بستني بخورند. ماده اوليه بستني شير و شكر است كه دست آخر با شكلات، قهوه و ميوه، طعم دار مي شود. آگاهي از خواص مواد سازنده بستني نشان مي دهد، آنقدرها هم كه گفته مي شود بستني مضر نيست و مصرف متعادل آن اثرات سودمندي بر بدن دارد. شير به عنوان ماده اصلي تشكيل دهنده بستني، فوايد بسياري دارد. تركيبات عمده شير را آب، چربي، پروتئين، لاكتوز، ويتامين و مواد معدني تشكيل مي دهد. شير مهم ترين منبع كلسيم است هر ليوان شير250 ميلي ليتر حدود 315 ميلي گرم كلسيم دارد كه 30 درصد كلسيم روزانه مورد نياز بدن را فراهم مي كند. شير همچنين حاوي چربي است كه 60 درصد آن اشباع و بقيه از نوع غيراشباع است. چربي شير علاوه بر انرژي زا بودن به دليل وجود ويتامين A و D ، ارزش غذايي فراواني دارد.شير حاوي پروتئين نيز هست كه در دو دسته قرار دارد: كازئين و پروتئين هاي آب پنير كه با توليد اسيد آمينه ضروري به سوخت وساز بدن كمك مي كند.قند موجود در شير لاكتوز نام دارد كه به وسيله آنزيم هاي مخصوص در دستگاه گوارش تجزيه شده و به قند ساده تري تبديل مي شود.فسفر، منيزيم، روي، آهن، ويتامين A ،C ، B12 ، B2 از ديگر مواد مغذي موجود در شير است كه در پرخاصيت بودن آن نقش دارد. قند موجود در بستني از نوع لاكتوز قندشير و ساكاروز دي ساكاريد حاوي گلوكز و فروكتوز است كه باعث افزايش انرژي در بدن مي شود و به ذخيره چربي در بدن كمك مي كند. قندهاي اضافه در كبد و ماهيچه ها به صورت چربي ذخيره مي شود تا بدن از آن در مواقع ضروري به عنوان منبع انرژي استفاده كند. قندها علاوه بر اينكه منبع تامين انرژي هستند به دليل افزايش توليد سروتونين در مغز به عنوان ضدافسردگي عمل مي كنند و تاثير مفيدي در شاد كردن فرد دارند.
شكلات، ماده ديگري كه در تهيه انواع زيادي از بستني استفاده مي شود نيز از كربوهيدرات، چربي، و درصد كمي پروتئين تشكيل شده است. شكلات از دانه هاي درخت تئوبروما تهيه شده كه نقش نشاط آوري در مغز دارد. مهمترين ماده تشكيل دهنده شكلات فلاونوئيد است. آنتي اكسيداني كه مانع از تشكيل راديكال هاي آزاد و تخريب ساختار و غشاي سلولي مي شود به سلامت قلب كمك مي كند و در رديف مواد ضدسرطان قرار دارد شكلات همچنين حاوي ميزان اندكي كافئين است كه باعث آزاد شدن سروتونين در مغز شده و تاثير خوبي بر احساسات فرد مي گذارد. شكلات به ترشح اندروفين در بدن نيز كمك مي كند كه سلامتي و شادابي فرد را دو چندان افزايش مي دهد. شكلات حاوي چربي نيز هست كه برخلاف تصور نقش منفي بر سلامت قلب ندارد. چربي هاي شكلات از كره كاكائو مشتق شدند كه باعث افزايش سطح HDL كلسترول خوب خون مي شود.قهوه نيز از ديگر اجزاي تشكيل دهنده بستني است كه خواصي مشابه شكلات دارد چون مقادير فراواني فلاونوئيد دارد و از كافئين بالايي برخوردار است.از ميوه ها نيز در تهيه بستني استفاده مي شود. بيشترين ميو ه هايي كه در بستني بسيار ديده مي شود توت فرنگي است. توت فرنگي از جمله ميوه هايي است كه آنتي اكسيدان بالايي دارد و به همين خاطر در زمره ميوه هاي ضدسرطان قرار دارد. توت فرنگي منبع غني از ويتامين C است. هر 100 گرم توت فرنگي تازه 77 ميلي گرم ويتامين C دارد كه مي تواند نياز روزانه افراد بزرگسال به اين ويتامين را تامين كند. توت فرنگي همچنين داراي تركيباتي به نام اسيد پي كوماريك و كلروژنيك اسيد است كه مانع از فعاليت نيتروزآمين كه به بافت معده آسيب مي رساند مي شود.همه اينها كه گفته شد، براي يادآوري خواص فوق العاده بستني بود.اين محصول دوست داشتني به دليل ميزان فراوان چربي به كربوهيدرات، پروتئين، يك خوراكي پركالري است كه گنجاندن آن در وعده هاي غذايي به خصوص در افراد چاق بايد با دقت نظر بيشتري انجام شود.از آنجا كه كنترل كالري مصرفي نقش مهمي در جلوگيري از چاقي دارد براي گرفتن رژيم بستني بايد از ميزان كالري موجود در انواع بستني آگاه شويد. .استفاده ديگري كه از بستني مي توان كرد ، درمورد افرادي است كه تحت عمل جراحي لوزه يا دستگاه گوارش قرار گرفته اند كه به جهت كاهش خطر خونريزي بعد از عمل به اين افراد توصيه مي شود بعد از عمل از چندين وعده بستني استفاده كنند تا محل جراحي خنك نگاه داشته شود. بستني غني شده يا بستني هاي كم چرب و كم شيرين در خارج از كشور به شكل گسترده اي وجود دارد اما فعلا" در ايران رايج نيست . در حال حاضر بيشتر روي تنوع طعم و مزه بستني كار مي شود تا خاصيت آن . اتفاقا" ميزان شيرين كننده هايي كه در بستني ها ، شيريني ها و آدامسهاي ايراني بكار برده مي شود واقعا" بيشتر از مقداري است كه در ساير كشورها مرسوم است.
ادامه دارد
 يکشنبه 27 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 475]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن