تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819676216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوزادان تپل و چاقي در سنين پيش‌دبستاني


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: مطالعات اخير نشان داده است، نوزاداني كه در سنين زير يك سال افزايش وزن زيادي پيدا مي‌كنند بيشتر در معرض چاقي در سنين پيش‌دبستاني خواهند بود. اين مساله اهميت عادات غذايي درست از زمان نوزادي را نشان مي‌دهد.
طي 20 سال گذشته ميزان چاقي كودكان شيوع فراواني يافته است، به طوري كه در ميان كودكان آمريكايي شيوع چاقي دو برابر شده و تقريبا 3/1 درصد آنها چاق يا دچار افزايش وزن هستند.

شيوع چاقي كودكان متاسفانه در كشور ما نيز طي سال‌هاي اخير رشد چشمگيري داشته است. همان طور كه مي‌دانيم، اپيدمي چاقي با مشكلات تهديدكننده سلامتي از قبيل ريسك بالاي بيماري‌هاي قلبي، ديابت و سرطان در ارتباط است.

براساس دو مطالعه انجام شده اخير، غذا ندادن بيش از حد به بچه‌ها در زمان سيري آنها و تشويق به نوشيدن ميزان زياد آب مي‌تواند در كنترل وزن آنها بسيار موثر باشد.

دانشمندان دانشگاه هاروارد، 559 كودك را به 4 گروه تقسيم كردند. اين تقسيم‌بندي براساس اندازه‌گيري قد و وزن آنها در زمان تولد، 6 ماهگي و 3 سالگي بود. نزديك به 10/1 درصد بچه‌ها در 3 سالگي چاق بودند.

بچه‌هايي كه در زمان تولد سنگين‌وزن‌تر بوده و آنهايي كه تا 6‌ماهگي بيشترين اضافه وزن را داشتند، احتمال بروز چاقي در 3‌سالگي آنها 40 درصد بيشتر بود. جالب آن كه افزايش وزن زياد در نوزادي بيش از سنگين وزن بودن در هنگام تولد، ريسك چاقي در سنين رشد را افزايش مي‌دهد. اگرچه چاقي در 3 سالگي الزاما به معناي چاقي در بزرگسالي نيست وليكن بدون شك ريسك آن را بالا مي‌برد.

مطالعه مشابه ديگر در كودكان راه آسان براي جلوگيري از افزايش وزن بچه‌ها را تشويق در نوشيدن آب بيشتر در آنها يافته است. در اين مطالعه كه در 1641 دانش‌آموز دبستاني انجام گرفت، دانش‌آموزان به نوشيدن آب بيشتر تشويق شدند. نتايج اين مطالعه نشان داد، در دانش‌آموزاني كه ميزان آب نوشيده شده بيشتر بود ريسك افزايش وزن 31 درصد كاهش يافت.

نكته عملي:

با توجه به اهميت چاقي نوزادي در چاقي سنين بعد زندگي، آموزش والدين براي بهبود رژيم غذايي نوزادان و عدم اصرار به افزايش وزن سريع در زير يك سالگي ضروري است، چرا كه اصرار بيش از حد به افزايش حجم مواد غذايي نوزادي مي‌تواند افزايش وزن بي‌رويه و چاقي در سنين كودكي را به ارمغان آورد. از طرف ديگر نوشيدن آب به اندازه كافي نيزدر پيشگيري از اشتهاي كاذب و چاقي كودكان مفيد است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن