تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819676769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با ارتودنسي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: معمولاً درجامعه ما ارتودنسي به معناي رديف کردن دندانها به منظور ايجاد زيبائي است ولي در واقع اين رشته دامنه فعاليت گسترده تر و وسيعتري دارد .

ارتودنسي شاخه اي ازعلم دندانپزشکي است که هدف آن ايجاد رابطه درست بين تمامي ساختمانهاي صورت يا تصحيح روابط نادرست ميان آنهاست .

مسئوليت اصلي ارتودنسي ، پيشگيري از ايجاد تغييرات دائمي نادرست در ساختمانهاي صورت است که با تشخيص ، پيشگيري و يا درمان انواع ارتباطهاي ناصحيح دندانها و ساختمانهاي اطراف آنها انجام مي شود . بديهي است که روابط نادرست ساختمانهاي صورت با يکديگر علاوه بر زيبائي ، در تنفس ، تکلم و تغذيه نيز ممکن است اختلال ايجاد کنند .
« بهترين زمان ارتودنسي »

زماني که ساختمانهاي صورت در حال رشد و نمو هستند اصلاح روابط آنها معمولاً با هدايت صحيح روند رشد آنها انجام مي شود . بنابراين اعمال ارتودنسي در اين زمان راحت تر و ساده تر است و به زمان کمتري نياز دارد . از طرفي ميزان موفقيت هاي درمانهاي ارتودنسي در اين دوره زيادتر است .

بعد از کامل شدن رشد و شکل گرفتن روابط ساختمانهاي صورت با يکديگر ، در صورتي که اين روابط نادرست باشد تصحيح اين روابط ، زمان ، کار وانرژي بيشتري نياز دارد و ميزان موفقيت درمان کمتر است . بهترين سن مراجعه جهت معاينه ارتودنسي هنگام رويش دندانهاي دائمي جلو است .

اکثر درمانهاي ارتودنسي که در آنها نياز به تصحيح روابط اسکلتي فک باشد بهتر است در دختر بچه ها قبل از ۱۳ سالگي و در پسر بچه ها قبل از ۱۵ سالگي انجام شود . بهر حال والدين بايد توجه داشته باشند که هرگاه ناهنجاريهاي قابل توجهي در فک و دندانهاي کودک مشاهده کردند يا کودک آنها دچار عادات غلط نظير مکيدن انگشت است بايد هر چه زودتر به متخصص ارتودنسي مراجعه کنند .


* چگونه از ابتلا به ناهنجاريهاي فک و صورت پيشگيري کنيم ؟

اگر چه ارث نقش مهمي درايجاد ناهنجاريهاي فک و صورت دارد ولي با رعايت موارد زير ميتوان تا حد زيادي از اين ناهنجاريها جلوگيري کرد :

۱ - اهميت دادن به دندانهاي شيري و مراقبت از آنها ؛ بي توجهي به دندانهاي شيري باعث از دست رفتن زودهنگام اين دندانها و رويش نادرست دندانهاي دائمي مي شود . بعد از رويش دندانهاي شيري بايد کودک را جهت مسواک کردن دندانهايش کمک کنيم . بهتر است والدين براي مدتي دندانهاي کودک را مقابل آينه مسواک کنند تا کودک طريقه مسواک کردن صحيح را يادبگيرد . اگرکودک اصرار دارد که خودش دندانهايش را مسواک کند والدين بايد همزمان با کودک دندانهايشان را مسواک کنند تا کودک روش مسواک کردن را ياد بگيرد .

بهترين سن مراجعه جهت معاينه ارتودنسي هنگام رويش دندانهاي دائمي جلو است .

۲ - مراجعه به موقع و منظم به دندانپزشک ؛ مشاوره با دندانپزشک ، بخصوص بعد از رويش اولين دندانهاي دائمي مي تواند از ابتلا به بسياري از ناهنجاريهاي فک و صورت جلوگيري کند .

۳ - جلوگيري از ايجاد عادتهاي غلط در کودک ؛ بعضي از عادتهاي غلط کودکان عبارتست از : مکيدن انگشت ، فشردن زبان به طرف جلوي دهان ، مکيدن يا جويدن لب و جويدن ناخن .

در مورد چگونگي ايجاد ناهنجاريهاي در اثر اين عادت ها مختصيري توضيح مي دهيم .

* مکيدن انگشت :

مکيدن انگشت شست يا انگشتان ديگر يکي از عادتهايي است که در زمان نوزادي ممکن است در کودک وجود داشته باشد . گر چه اين عمل در نوزاد ممکن است نشانگر گرسنگي و اخطاري به والدين جهت توجه به تغذيه او باشد ، ولي باقي ماندن اين عادت بعد از دو يا سه سالگي مي تواند عامل پيدايش تغييرات دائمي در استخوان و دندانهاي فک بالاي کودک باشد .

بعضي از کودکان در زمان رويش دندانهايشان دوست دارند انگشتان يا دست خود را داخل دهان ببرند ، چون فشار روي لثه در زمان رويش دندانها باعث آرامش کودک مي شود . مي توان از وسايل بهداشتي که به عنوان دندانگير وجود دارد ، استفاده کرد تا مکيدن انگشت براي کودک عادت نشود .

در اثر فشار مداوم انگشت روي دندانها و استخوان جلو سقف دهان ، اين ناحيه به طرف بالا متمايل و به تدريج فاصله آن از فک پائين بيشتر مي شود . همچنين دندانهاي پيشين فک بالا به طرف خارج و دندانهاي پيشين فک پائين به سمت داخل منحرف مي شوند و بين دندانهاي فک بالا و پائين فاصله ايجاد مي شود . به طوري که فک بالا و پائين دندانها در ناحيه جلوي دهان به هم نمي رسند .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن