تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820460827




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محرابيان: پروتون با چري فرق دارد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: محرابيان: پروتون با چري فرق دارد
عكس:حميد جاني‌پورحميدرضا بهداد- حاشيه مراسم تجليل از خبرنگاران حوزه صنعت و معدن در ارتفاعات پايتخت، فرصت مناسبي بود تا پس از مدت نسبتا طولاني، علي‌اكبر محرابيان وزير صنايع و معادن را ملاقات و چند و چون برخي مسائل اخير صنعت خودرو كشور را از وي جويا شويم.


مسائلي چون قرارداد همكاري سايپا و پروتون مالزي، افزايش ناگهاني قيمت كارخانه‌اي ريو و همچنين ممنوعيت فروش خودروهاي فاقد موتور پايه‌گازسوز در آينده، خبرهايي بودند كه طي چند هفته گذشته با حاشيه‌هاي فراواني در مطبوعات منعكس شد.

از خودشان بپرسيد!
حدود يك ماه پيش وزارت صنايع و معادن در يك روز تعطيل ميزبان مديران‌عامل سايپا و پروتون مالزي بود تا تفاهم‌نامه‌اي مبني بر همكاري مشترك اين دو شركت امضا شود. يك هفته بعد از آن نيز موافقت‌نامه طرفين در مالزي به امضا رسيد.
آنچه كه تاكنون به عنوان مفاد تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه در رسانه‌ها منتشر شده از توليد موتور و خودرو با پلت فرم مشترك ميان سايپا و پروتون حكايت دارد.
اين در حالي است كه زاگرس‌خودرو و شريك چندين ساله پروتون كه هم نماينده فروش محصولات اين شركت به حساب آمده و هم مونتاژكننده آنها، به قرارداد همكاري مشترك اين دو شركت معترض بوده و اعتقاد دارد هرگونه همكاري بايد سه‌جانبه و با حضور زاگرس‌خودرو باشد.
هرچند كه مهرداد بذرپاش، مديرعامل سايپا اعتقادي به گفته‌هاي مسوولان زاگرس‌خودرو نداشته و نوع همكاري شركت مبتوعش با پروتون را بي‌ربط و فراتر از نحوه همكاري زاگرس‌خودرو با اين شركت مالزيايي مي‌داند، اما وزير صنايع در واكنش به‌اين موضوع به خبرنگار ما گفت: بنده تاكنون در اين‌باره چندين‌بار صحبت كرده و نظر خود را گفته‌ام درحال حاضر نيز بهتر است درمورد نقش زاگرس خودرو در قرارداد سايپا و پروتون، از خود زاگرس خودرويي‌ها بپرسيد.

پروتون با چري فرق دارد
زمستان سال گذشته، محرابيان صراحتا به مديرعامل ايران‌خودرو تاكيد كرد كه بايد قرارداد شركت تحت مديريتش با چري چين را فراموش كند، چراكه نمي‌خواهد بازار خودرو كشور به‌راحتي و ارزاني دراختيار خارجي‌ها قرار بگيرد. اين درحالي است‌كه وي چندي پيش در مراسم امضاي تفاهم‌نامه همكاري مشترك سايپا و پروتون حضور يافته و از آن نيز ابراز خرسندي كرد.
به‌هرطريق ايران‌خودرو قصد داشت با چري، محصولي ارزان‌قيمت توليد كند و ظاهرا هدف سايپا نيز از امضاي موافقت‌نامه با پروتون همين ايده است.
اما چري فرصت حضور در بازار كشور را نيافت و پروتون اين فرصت را به‌دست آورد. محرابيان در اين زمينه با اشاره به اين كه نفس قرارداد چري و پروتون كاملا با يكديگر متفاوت است، گفت: ايران‌خودرو قصد داشت محصولي چيني را در ايران به توليد رسانده و روانه بازار كند در حالي كه اصل موافقت‌نامه سايپا و پروتون بر پايه همكاري مشترك بنا شده است.
وي افزود: ما در اين تفاهم نامه به دنبال تحقيق و طراحي مشترك هستيم و به كمك يكديگر محصولات جديدي را توليد و به بازارهاي داخلي و صادراتي عرضه خواهيم كرد.

نگفتم كي!
وزير صنايع چندي پيش در اظهارنظري اعلام كرد به دنبال اجراي برنامه‌اي است تا طي آن فروش خودروهاي گازسوز فاقد موتور پايه گازسوز ممنوع شود.
وي همچنين مدتي قبل‌تر نيز گفته بود، اگر زيرساخت‌ها فراهم شود تمام خودروهاي توليدي را در آينده گازسوز خواهد كرد.
گفته هاي محرابيان در شرايطي است كه هم‌اكنون موتور پايه گازسوز (ملي) توليدي ايران خودرو در تيراژي بسيار اندك به توليد رسيده و با روند فعلي مطمئنا نمي‌توان براي عملي شدن ايده وزير صنايع روي اين موتور حساب كرد.
از سوي ديگر بايد مسائلي مانند كمبود جايگاه‌هاي CNG و همچنين نحوه تامين گاز مورد نياز اين جايگاه‌ها را نيز در نظر گرفت.
محرابيان در اين زمينه نيز اظهار داشت: من گفته‌ام كه در آينده فروش خودروهاي گازسوز فاقد موتور پايه گازسوز ممنوع خواهد شد، اما تاريخ مشخصي براي آن ذكر نكردم.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون خودروسازان داخلي از دو موتور EF7 و TU5 بهره مي‌برند تاكيد كرد: با وجود اين دو موتور و توليد انبوه آنها مي‌توانيم از تاريخي مشخص، فروش خودروهاي گازسوز فاقد موتور پايه‌گازسوز را ممنوع كنيم. محرابيان همچنين در پاسخ به اين پرسش كه چرا سايپا به رغم تاكيد رييس‌جمهور مبني بر استفاده همه خودروسازان از موتور EF7 (ملي) توليدي ايران خودرو، جداگانه به سراغ طراحي موتور ديگري براي خود رفت گفت: سايپا نيز اين موتور را تنها براي خودش طراحي نكرده و اقدام اين شركت به نوعي كمك به توليد هر چه بيشتر خودروهاي پايه گازسوز به حساب مي‌آيد.
اظهارات وزير صنايع در شرايطي است كه اخبار رسيده از بازار نشان از بي‌رغبتي مشتريان داخلي به استفاده از خودروهاي گازسوز دارد. چرا كه نه جايگاه‌هاي CNG هنوز آمار مناسبي را دارا هستند و نه مي‌توان به تامين گاز مورد نياز براي اين جايگاه‌ها به خصوص در فصل سرما اميدوار بود.

گزارش قطعه‌سازان را خوانده‌ام
وزير صنايع وقتي با اين پرسش كه «آيا گزارش كميته بحران قطعه‌سازان داخلي را خوانده است يا خير»، مواجه شد تنها به يك كلمه اكتفا كرد: بله.
وي در ادامه توضيحي درباره اينكه آيا به متن گزارش و مشكلات قطعه‌سازان اعتقادي دارد يا خير؟ پاسخي نداده و آن را به نشست خبري آينده خود موكول كرد.
اين در شرايطي است كه رييس انجمن قطعه‌سازان در اظهارنظري گفته بود كه وزير صنايع پيگير حل مشكلات آنها است.
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن