تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830895640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتظار، ابعاد عقیدتی مكتب


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انتظار، ابعاد عقیدتی مكتب انتظار مسئله حساسی است به خاطر این كه اساس این احساس ، اندیشه و مسئولیت اجتماعی ما را در بر می گیرد و مهمتر از آن بیش از همه ، مسائل و اصول اعتقادی كه در میان ما مطرح است را مورد توجه قرار می دهد . انتظار ، هم یك اصل فكری اجتماعی و هم یك اصل فطری انسانی است ، به این معنا كه اساسا انسان موجودی است منتظر و هر كه انسان تر ، منتظرتر . انتظار ، به بشر ، آینده نگری و بینش بزرگ می دهد .

در این انتظار عظیم و شكوهمند، ابعاد استوارعقیدتی مكتب حضور دارد ، كه به ذكر آنها می پردازیم.1- بعد توحیدیكی از ابعاد مهم انتظار، كه پیوسته باید مورد توجه باشد، بعد توحیدی آن است. انتظار، در ماهیت خود ، انسان منتظر را متوجه مبدأ عالم، خدای جهان و سرچشمه همه هستها و هستیها می كند. انسان منتظر، همواره ، چشم به راه فرجی است كه به قدرت مطلقه الهی تحقق خواهد یافت. منتظران، چشم به راه " مهدی"  (عج ) هستند. مهدی كیست؟ بنده خدا، خلیفه خدا و ولی خدا در زمین كه به قدرت خدا زنده است، مشغول عبادت خدا، غرق در خدا و واسطه گرداندن اوضاع جهان ، و روزی به امر خدا است و برای استقرار بخشیدن به دین خدا و نجات جامعه بشری ظاهرخواهد شد.توجه در این امر، همواره ، به خدای متعال است. و این بعد توحیدی انتظار، و توجه به خدا و طلب فرج از درگاه خدا، از مهمترین اصول این اعتقاد و باور است. منتظران باید، همیشه متوجه درگاه كبریایی الهی باشند، و روی دل به سوی خدا كنند، و از پیشگاه لایزال، طلب گشایش و فرج نمایند. این تعلیم را پیشوایان یاد كرده اند. پیامبر اكرم(ص) می فرماید:اَفضَلُ اَعمالِ اُمَّتی ، انتظارُ الفَرَجِ مِنَ الله- عزَّوجلَ.(1)" بهترین اعمال امت من، انتظار رسیدن فرج است از نزد خدای عزیز جلیل.علی (ع) می فرماید:اَفضلُ عبادةِ المؤمن، انتظارُ فَرَج الله.(2)" بهترین عبادات مؤمن ، چشم به راه فرج خدایی داشتن است.2- بعد نبوتبعد دیگر انتظار، توجه به پیامبران و مكتب پیامبران، تجدید عهد با آنان است، و همچنین توجه به مقام هدایت پیامبر اكرم(ص). منتظران، چشم به راه كسی هستند كه در او صفات و آثار پیامبران گرد آمده است، وهنگامی كه ظاهر گردد، آن آثار در او دیده خواهد شد. هر كس دوست دارد آدم، شیث ، نوح ، ابراهیم ، موسی ،عیسی ، داود ، سلیمان ، یوسف(ع) و... و محمد(ص) را ببیند، می تواند آنان را در "مهدی"  (عج ) ببیند.او می آید تا آرمان پیامبران را تحقق بخشد، دین خدایی را بگستراند، و ندای توحید را به همه سوی ببرد.مهدی (عج) ، از اهل بیت پیامبر(ص)  است. او فرزند فاطمه(س) و  نواده حضرت محمد(ص) است. او فرزند علی(ع) و حسین(ع) است. او دوازدهمین وصی و جانشین پیامبر است. چون ظاهر گردد، پرچم پیامبر را در دست گیرد و به سنت پیامبر عمل كند. نخستین اصحاب او 313 تن به تعداد اصحاب پیامبر در جنگ " بدر" خواهد بود. پیامبر اكرم (ص) ، از آمدن او خبرداده، و درباره او بسیار سخن گفته است. چون او آشكار گردد، دین جدش پیامبر( ص) را رواج دهد و حاكم سازد.امام صادق علیه السلام می فرماید:هر كس از شما، در حال انتظار ظهور حاكمیت دین خدا درگذرد، مانند كسی است كه درخدمت قائم باشد، و درخیمه او...نه  بلكه مانند كسی است كه در ركاب قائم بجنگد، نه به خدا سوگند، بلكه مانند كسی است كه در ركاب پیامبر (ص) شهید شده باشد. (3)این تعالیم همه، توجه دادن به اصل مهم نبوت ، یاد آن و تأكید بر آن است .3- بعد قرآنامر مهم دیگری كه هر منتظری باید متوجه آن باشد، كتاب خدا و قرآن كریم است . مهدی (ع )، زنده كننده همه احكام قرآن است. انسان منتظر، همواره این آرمان را در دل زنده می دارد، كه روزی با ظهور مهدی آل محمد(ص) ، و آخرین خلیفه آورنده قرآن، احكام قرآن جاری شود، و قرآن در سراسر جهان حاكمیت یابد، و كتاب آسمانی، برنامه زندگی انسان زمینی گردد ، چنانكه این موضوع، در احادیث بسیار، آمده است.بدینگونه، توجه به قرآن كریم و نورانیت و هدایت قرآن نیز، جزء مسائل عمده انتظار است.4- بعد امامتاعتقاد به امامت نیز در انتظار به خوبی روشن است. مهدی (ع )، وصی صدیقین و خاتم ائمه طاهرین است. امامان پیشین ، یكایك او را یاد كرده اند. او فرزند آنان، و یادگار ایشان، و ادامه دهنده راه آنان است. مهدی (ع ) ، مظهر قائم جاری امامت است. قطب نمای حركت در اقیانوس بزرگ هستی، و مشعل راه حیات و تكلیف. وجود مهدی(ع) و انتظار ظهور او، بزرگترین تاكید براصل اعتقادی امامت و رهبری است. این امر در قرآن نیز یاد شده است ، و ادامه آن، در"سوره قدر" ، مطرح گشته است.در احادیث نیز تأكید بسیار بر شناخت امام و خط امامت، در دوران غیبت تاكید شده است . امام صادق(ع) می فرماید:امام خود را بشناس! اگر امام را شناختی، چه ظهور، زودتر اتفاق افتد یا دیرتر، به تو زیانی نمی رساند.(4) همچنین در احادیث و تعالیم ائمه طاهرین(ع) ، بر اینكه درعصرغیبت، راه امامان را بپیمایید، از تعالیم و احكام آنان پیروی كنید، به تولای آنان( قرار گرفتن در خط آنان و دوستان و پیروان آنان)، چنگ در زنید و از دشمنان و مخالفان آنان و قرار گرفتن در خط مخالفان تَبَرّا جویید تاكید شده است.5- بعد عدلبعد عدل و دادگری و توجه به آن نیز در مسئله انتظار، بسیار روشن است. انتظار مهدی (ع ) ، انتظار ظهور عدل است، عدل جهانی، عدل آفاقی و انفسی. مهدی (ع ) مظهر اسماء الهی است، از جمله این دو اسم مبارك:" یا عَدلُ یا حَكیم" است . مهدی (عج ) تجسم اعلای حق، و تحقق والای عدل است. اوست كه جهان آكنده از بیداد را آكنده از داد می سازد، و عدل خدایی را در همه جا و همه سوی سرایت می دهد و او مظهر دادگری فراگیر است.به طوركلی، تداعی موضوع عدل و عدالت و جهانگیر شدن آن، از انتظار ، جزء بدیهیات است. انتظار، یعنی چشم به راه امامی داشتن كه چون بیاید جهان را از عدل و داد مملو سازد، از آن پس كه از ظلم و جور مملو شده باشد.6- بعد معادمعاد، بازگشت انسان به نزد خدا، ورود به جهان پایدار و شروع زندگی اصلی و حیات خالص است. مرگ دروازه این راه است. انسان از هنگام احتضار ، در جریان حیات بعدی خویش قرار می گیرد، و عالم دیگر او آغاز می گردد. انسان با مرگ، هست می شود، از هستی ناقص و ناپایدار، به هستی خالص و كامل و پایدار منتقل می گردد. از قطار سریع السیر زندگی در این جهان، به ایستگاه رسیدگی به كارنامه دوران سفر پا می نهد، و سپس وارد شهر زندگی همیشگی می شود. دوران حیات انسان، یك كلاس و یك امتحان است و مرگ، اعلام ختم جلسه امتحان است. رستاخیز، روز نمره خوانی و اعلام نتیجه است.به هر حال ، در امر انتظار، اصل اعتقادی بسیار مهم " معاد"، و بازگشت مسئولانه به نزد خداوند، همواره حضور دارد. این حضور در سه جهت نمودار است:جهت اول: اینكه مهدی(ع) ، به هنگام ظهور، ستمگران را كیفر می دهد، ظالمان را به سزای اعمال خود می رساند، مؤمنان را عزیز می دارد و رحمت الهی را به سزاواران می چشاند. و این خود نمونه ای است از چگونگی معاد و رستاخیز.جهت دوم: اینكه به هنگام ظهور مهدی (ع) ، گروهی از پاكان و پلیدان به جهان باز می گردند، و به تعبیر قرآن كریم:" از هرامتی، دسته ای را باز می گردانیم" " وَ یومَ نَحشُرُ مِن كُلِّ اُمَّةٍ فَوجاً.( نمل /83) و این خود قیامت صغرایی است، و نشانه ای است برای قیامت كبری.جهت سوم: اینكه ظهور مهدی"ع ء" ، از " اشراط ساعت" است، یعنی : علائم قیامت. یكی از علائم و نشانه های حتمی قیام قیامت و فرا رسیدن رستاخیز، ظهور مهدی (ع) است. مهدی پیش از قیامت می آید، و تا او نیاید و حكومت عدل را در جهان بر پای ندارد، عمر جهان به سر نمی رسد، و قیامت بر پا نمی گردد.بدینسان می نگریم كه مسئله انتظار موعود، روابطی بسیار عمیق با اصل اعتقادی معاد دارد. و بدینسان می نگریم كه " انتظار"، شاخص مَُنوَّرِ ابعاد عقاید حقه است.پی نوشتها:1- " اكمال الدین "، ج 2، صص 357- 358.2- بحار الانوار، ج 52، ص131.3- بحار الانوار، ج 52، ص 126.4- بحار الانوار، ج 52، ص 141.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 532]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن