تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806938148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه روز جوان: گفت و گوي صميمانه با والدين آرزوي ماست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: به بهانه روز جوان: گفت و گوي صميمانه با والدين آرزوي ماست
مرا درك نمي كنند، متوجه حرفهايم نمي شوند، نظر مرا قبول ندارند،آنچه براي من مهم است برايشان ارزشي ندارد،اين حرف هايي است كه گاه و بي گاه از زبان جوانان در مورد والدينشان مي شنويم.


بسياري از جوانان بزرگترين موهبت زندگي خود را داشتن رابطه صميمانه با پدر و مادر مي دانند درحاليكه به گفته گروهي ديگر، گفت و گوي بي تنش با والدين جزء آرزوهاي محال آنهاست.
"يك سبد گفت و گوي دوستانه هديه به فرزندانمان"، اين شعار امسال روز جوان است، شعاري كه بسياري از جوانان براي دستيابي به آن با مشكلاتي روبرو هستند.
"ناهيد م" جوان 22 ساله اي است كه در رابطه با پدر دچار مشكل است، او مي گويد: هر وقت مي خواهم در مورد مساله مهمي با پدرم صحبت كنم قلبم به شدت مي زند، عرق مي كنم، بغض گلويم را فشار مي دهد و گاهي در بين حرف هايم گريه ام مي گيرد.
ناهيد خوب مي داند كه مشكلش چيست، او مي گويد: در كودكي به شدت از پدرم مي ترسيدم، هر چه بزرگتر شدم از شدت ترسم كاسته شد اما هنوز در مواجه با پدرم دلهره دارم.
از آن طرف "محمد سيدحسيني" اصلا از پدرش نمي ترسد ولي در رفتار با او مشكل دارد، محمد از خانواده متمولي است و هميشه همه چيز برايش حاضر بوده اما از والدينش گله دارد.
او مي گويد: هر چه اراده كنم بدون كوچكترين مخالفتي در اختيارم قرار مي دهند بدون اينكه بدانند يا حتي پيگيري كنند پولي را كه به من دادند براي چه خرج كرده ام.
"مهديه مولايي" از اينكه مادرش مرتب او را با دخترخاله اش مقايسه مي كند شكايت دارد.
او دختري است 25 ساله دانشگاه نرفته ولي قلاب بافي اش حرف ندارد اما مادر دخترخواهرش را كه دانشجوست به او ترجيح مي دهد.
مهديه مي گويد: امكان ندارد مادرم حرفي را كه من بزنم قبول كند در عوض حرفهاي "زهرا" را باچشم بسته قبول دارد.
حتي اگر او بگويد ماست سياه است ! مهديه از اينكه هنرش ديده نمي شود دلگير است، با اينكه چند بار در نمايشگاه هاي مختلف شركت كردم و مقام هم آورده ام مادرم مي گويد: اگر به دانشگاه رفته بودم موقعيت اجتماعي بهتري داشتم در حاليكه من فكر مي كنم موقعيتم همين حالا هم خوب است.
مقايسه شدن با ديگران تنها مشكل اين جوان 25 ساله نيست، "حميدرضا ش" هم همين مشكل را دارد البته در مورد ازدواج و شغل آينده، او كه دانشجويي 22 ساله است مي گويد: رقابت مادر با عمه و پدر با شوهر خاله ام مرا گرفتار كرده است.
رشته تحصيلي حميدرضا در دانشگاه را پدرش انتخاب كرده تا شوهرخاله اش ديگر نتواند پز پسر مهندسش را بدهد و مادر حميدرضا هم بخاطراينكه عروس آينده اش از عروس عمه چيزي كم نداشته باشد با ازدواج حميدرضا با خواهر يكي از دوستانش مخالف است.
حميدرضا مي گويد: هر وقت با حرفهاي پدر و مادرم مخالفت مي كنم به بچگي، بي تجربگي و هوا و هوس متهم مي شوم آخرين حربه مادرم هم گريه اش است و اينكه مي گويد: احترامشان را نگه نمي دارم.
يكي از مصاحبه شونده هاي اين گزارش هم نخواست نامي از او برده شود، فقط گفت: بنويس از پدر و مادرها كه مدعي دوستي هستند بعيد است اتاق و لوازم شخصي جوان خانواده را بدون اطلاع او بگردند مگر ما چه كرده ايم ؟ يك روانپزشك در مورد مشكلات ايجاد ارتباط صميمانه بين والدين و جوانان معتقد است: اينگونه مشكلات ريشه در ناآگاهي والدين و جوانان از مهارت هاي زندگي دارد.
دكتر "ناديا ثقفي" گفت: والدين از كودكي بايد به فرزند خود روش هاي حل مساله، مواجه با مشكلات، بيان احساسات و كنترل خشم را بياموزند تا در جواني با استفاده از اين آموخته ها ارتباط كلامي مناسبي با هم داشته باشند.
وي تاييد و احترام گذاشتن به جوان را يك اصل مهم دانست و گفت: فضاي خصوصي جوان متعلق به خود اوست و اگر والدين بدون توجه به استقلال او، به آنچه برايش مهم است سرك بكشند پايه گذار بي اعتمادي جوان به خانواده و مشكلات پس از آن خواهند بود.
ثقفي بر لزوم حفظ حريم شخصي جوان تاكيد كرد و گفت: اين حريم ابتدا بايد توسط والدين رعايت شود در غير اين صورت جوان اجازه مي دهد هر كس وارد حريم شخصي اش بشود.
"عليرضا ايزدپور" جامعه شناس و استاد دانشگاه نيز ارتباط كلامي توام با سرزنش و تحقير بين جوان و خانواده را بي فايده مي داند و معتقد است: پدر و مادر براي داشتن گفتمان سازنده با جوان خود بايد سن و علايق خود را تا حد او پايين بياورند و از جملاتي نظير"من احساس مي كنم تو اين رفتار را داشتي" استفاده كنند.
وي گفت:اين جملات بر خلاف لحن نصيحت مابانه، سرزنش گونه و نگاه از بالاي "تو متوجه نيستي" و "من چند پيراهن بيشتر از تو پاره كرده ام" به جوان اين حس را القا مي كند كه گفت و گو يك سويه نيست و داراي تعاملي سازنده است.
ايزدپور نظارت والدين بر تنهايي ها و فضاهاي شخصي جوان را ضروري دانست و افزود: والدين بايد به حريم اين فضاها احترام بگذارند و بدون ايجاد ترس در جوانان و با رابطه اي دوستانه قدرت نظارت خود را به آنها نشان دهند.
ك/4 506/7340/599/608 شماره 185 ساعت 10:56 تمام
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن