محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832277576
اخلاق جنسی یعنی چه ؟قسمت دوم
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: اخلاق جنسی ( 2 ) وعده داديم كه اصولی را كه " اخلاق نوين جنسی " بر روی آنها پايهگذاری شده است تحليل و انتقاد كنيم . ولی به نظر میرسد ، قبل از بيان انتقادات طرفداران اين سيستم اخلاقی ، نسبت به اخلاق كهن جنسی و بيان مواد جديدی كه در زمينه اصلاح اخلاق جنسی پيشنهاد میكنند ، انتقاد از اصول نامبرده چندان مفيد نخواهد بود . ممكن است افرادی كه اطلاع كافی ندارند طرح مباحث بالا را چندان لازم و مفيد ندانند اما به نظر ما بحث در اين گونه مسائل در اجتماع حاضر بسيار ضرورت دارد ، نه تنها از آن جهت كه افكار فلاسفه و مفكرين معروف و مشهوری را به خود جلب كرده است ، بلكه از آن نظر كه اين افكار در ميان طبقه جوان در حال پيشرفت و توسعه است ، و چه بسا جوانانی هستند كه سرمايه فكريشان وافی نيست كه به بررسی منطقی اين مسائل بپردازند ، ممكن است شخصيت و شهرت صاحبان اين افكار آنها را تحت نفوذ و تأثير خود قرار دهد و عقيده پيدا كنند كه اين سخنان صد در صد مطابق با منطق است . به نظر ما ضرورت دارد خوانندگان محترم را در جريان بگذاريم و آگاه كنيم كه افكاری كه در اين زمينه از غرب برخاسته و جوانان ما تازه با الف بای آن آشنا شدهاند و احيانا تحت عنوانهای مقدسی نظير " آزادی " و " مساوات " با جان و دل ، آنها را میپذيرند به كجا منتهی میشود ؟ آخر اين خط سير كجا است ؟ آيا اجتماع بشر ، قادر خواهد بود در اين مسير گام بردارد و راه خود را ادامه دهد ؟ يا اينكه اين كلاهی است كه برای سر بشر خيلی بزرگ است . اين راهی است كه ادامه دادن آن جز فناء بشريت چيزی در بر ندارد ؟ از اين رو ما لازم میدانيم كه در اينجا ولو به نحو اختصار اين مسائل را طرح كنيم و البته تفصيل كامل آنها را در جای ديگر ذكر خواهيم كرد ( 1 ) . مدعيان اصلاح اخلاق جنسی ادعا میكنند كه اخلاق كهن جنسی علل و اسباب و سرچشمههائی داشته است كه اكنون از ميان رفته يا در حال از ميان رفتن است ، اكنون كه آن علل در كار نيست ، دليل ندارد كه ما باز هم اين سيستم اخلاقی را كه احيانا توأم با خشونت هم بوده است ادامه دهيم . بعلاوه اموری كه منشأ پيدايش اين اخلاق شده جرياناتی جاهلانه و يا ظالمانه بوده است كه با آزادی و عدالت و حيثيت ذاتی انسانی منافات دارد ، عليهذا به خاطر انسانيت و عدالت هم كه باشد بايد با اين اخلاق مبارزه كرد . میگويند اخلاق كهن جنسی را امور ذيل به وجود آورده است : مالكيت مرد نسبت به زن ، حسادت مردان ، كوشش مرد برای اطمينان به پدری خود ، اعتقادات مرتاضانه و راهبانه به پليدی ذاتی رابطه جنسی ، احساس پليدی زن نسبت به خود به واسطه عادت ماهانه زنانه ، و پرهيز مرد از او در اين مدت ، مجازاتهای شديدی كه زن در طول تاريخ از ناحيه مرد ديده است ، و بالاخره عوامل اقتصادی كه زن را همواره نيازمند به مرد میكرده است . اين علل و اسباب چنانكه واضح است يا ريشه تعدی و ستمگری دارد و يا از خرافات ناشی شده است و شرائط محدود زندگی آن وقت چنين ايجاب میكرده است . اكنون كه مالكيت مرد نسبت به زن از ميان رفته است ، اطمينان پدری را از راه استفاده از داروهای ضد آبستنی كه در اثر پيشرفت طب پيدا شده ، بدون بكار بردن روشهای خشونت آميز قديم میتوان بدست آورد ، عقايد مرتاضانه و راهبانه بسوی زوال و نيستی میرود ، احساس پليدی عادت زنانه را با بالا بردن سطح معلومات ، و تفهيم اينكه يك عمل ساده وظايف الاعضائی بيش نيست میتوان از بين برد ، دوران آن مجازاتهای سخت و شديد هم ديگر سپری شده است ، عوامل اقتصادی كه زن را اسير میكرد ديگر وجود ندارد و زن امروز استقلال اقتصادی خود را باز يافته است ، بعلاوه دولت تدريجا دستگاههای خود را بسط میدهد و زن را در ايام بارداری و زايمان و شيردادن تحت حمايت خود قرار میدهد و او را از مرد بی نياز میكند و در حقيقت دولت جانشين پدر میشود . حسادتها را با تمرينهای اخلاقی بايد از ميان برد و با وجود اينها ديگر لزومی ندارد ما همچنان به اين اخلاق كهن بچسبيم . اين است انتقادات و خردهگيريهائی كه بر اخلاق كهن جنسی گرفته میشود و اين است دلائلی كه ايجاب میكند حتما رفورمی در اين بخش از اخلاق بشری صورت گيرد . اكنون ببينيم چه موادی در اين سيستم اخلاقی پيشنهاد میشود ، البته از اول بايد توجه داشته باشيد كه همه اين مواد اصلاحی بر محور شكستن قيود كهن و رفع منعها و محدوديتهای قانونی گذشته میچرخد . اولين موضوعی كه مورد توجه قرار گرفته است كاميابی آزادانه زنان و مردان از معاشرتهای لذت بخش جنسی است و به عبارت ديگر آزادی عشق است ، میگويند زن و مرد نه تنها قبل از ازدواج بايد از معاشرتهای لذت بخش آزادانه جنسی بهرهمند باشند ، بلكه ازدواج نيز نبايد مانعی در اين راه بشمار آيد ، زيرا فلسفه ازدواج و انتخاب همسر قانونی اطمينان پدر است به پدری خود نسبت به فرزندی كه از زن معينی بدنيا میآيد ، اين اطمينان را با بكار بستن داروهای ضد آبستنی كه مخصوصا پيشرفت طب امروز آنها را به بشر ارزانی داشته است میتوان بدست آورد . بنابراين هر يك از زن و مرد میتوانند علاوه بر همسر قانونی ، عشاق و معشوقههای فراوانی داشته باشند ، زن مكلف است كه در حين آميزش با عشاق خود از داروی ضد آبستنی استفاده كند و مانع پيدايش فرزند او گردد ، ولی هر گاه تصميم گرفت كه صاحب فرزند گردد الزاما بايد از همسر قانونی خود استفاده كند . " كمونيسم جنسی " تنها از آن نظر قابل عمل نيست كه رابطه نسلی را ميان پدران و فرزندان قطع میكند ، بشر از اعتماد نسلی نمیتواند صرف نظر كند ، هر پدری میخواهد فرزند خود را بشناسد و هر فرزندی میخواهد بداند از كدام پدر پيدا شده است . فلسفه ازدواج و انتخاب همسر قانونی همين است و بس ، اختصاص جنسی را به همين اندازه بايد محدود كرد ، و با تأمين رابطه نسلی به وسيله فوق موجبی برای تحديد بيشتر وجود ندارد . برتراند راسل میگويد : " جلوگيری وسائل ( وسائل ضد آبستنی ) توليد نسل را ارادی كرده و آنرا از صورت يك نتيجه اجتناب ناپذير روابط بيولوژيك ( توليد قهری فرزند در اثر آميزش ) بيرون آورده است . به دلائل متعدد اقتصادی كه در فصول پيش شرح داديم ، محتملا پدر برای تربيت و اعاشه اطفال كمتر اهميت خواهد داشت ، بنابراين دليلی نيست كه مادری برای پدری اطفال خود همان مردی را انتخاب كند كه خاطرش را برای عاشقی و رفاقت میخواهد . " مادر " آينده ممكن است شانه از زير اين تعهد خالی كند بدون آنكه لطمهای بسعادت او وارد شود . برای مردان ، انتخاب مادر اطفال خود از اين هم آسانتر و سادهتر خو اهد بود . كسانی كه مانند من معتقدند كه روابط جنسی فقط هنگامی مسئله اجتماعی و ( قابل تجديد ) محسوب میشود كه طفلی به وجود آيد بايد مثل من اين دو نتيجه را بگيرند : اولا عشق بدون بچه آزاد است ( و ثانيا ) ايجاد اطفال بايد تحت مقرراتی شديدتر از آنچه امروز هست قرار گيرد " ( 1 ) . " راسل " بعدا به حل يك مشكل اجتماعی ديگر نيز میپردازد و آن مشكل بهبود نژاد بشر است . میگويد وقتی روابط جنسی بر اين اساس قرار گرفت ، اجتماع میتواند فقط به زنان و مردان معينی كه از لحاظ شخصی و ارثی واجد شرايطی باشند اجازه توليد نسل بدهد ، آن زنی كه پروانه توليد نسل دارد از مردانی كه از لحاظ ارثی ارجح شناخته شوند برای تخم گيری و توليد نسل استفاده میكند ، در حالی كه مردان ديگری كه عشاق خوبی خواهند بود از حق پدری محروم خواهند بود ( 1 ) . راسل كم كم به گفتهها و پيشنهادهای خود جنبه اخلاقی نيز میدهد و به اندرز و موعظه میپردازد ، چون معتقد است يكی از ريشههای اخلاق جنسی كهن حسادت است ، مردان و زنان را به ترك حسادت توصيه میكند ، میگويد : " در طريقی كه من پيشنهاد میكنم راست است كه زوجين را از وفاداری نسبت به يكديگر مبری میدارم ، اما در عوض تكليف دشوار منكوب كردن حسادت را به عهدهشان میگذارم ، يك زندگی هشيارانه بدون تسلط بر نفس غير ممكن است ، در اين صورت بهتر است يك احساس شديد و مزاحم را چون حسادت تحت انتظام درآوريم و نگذاريم مانع نمو عمومی احساسات عاشقانه بشود ، اشتباه اخلاق قديمی در آن نيست كه كف نفس را توجيه میكند بلكه در آن است كه در مورد استعمال آن اشتباه مینمايد " ( مقصود راسل اين است كه قدما از لحاظ اخلاقی به كف نفس توصيه میكردند ، من نيز به كف نفس توصيه میكنم ، اما نظر قدما در كف نفس بر اين بود كه غريزه جنسی محدود گردد و نظر من به اين است كه جلو حسادت در امر جنسی كه نامش را غيرت گذاشتهاند گرفته شود مردان آنگاه كه با عشقبازيهای همسران خود مواجه میشوند و احساس ناراحتی میكنند بايد كف نفس و اغماض كنند ، مزاحم آنها نشوند بلكه از آن مرد بيگانه كه همسر محبوب آنها را خوشحال و مسرور كردهاند شكرگذار باشند ) . هم او میگويد : " ايجاد فرزندان بايد فقط در ازدواج صورت گيرد و روابط بيرون از ازدواج به وسائل مختلف خنثی گردد ، و شوهران هم نسبت به عشاق همانقدر غمض عين داشته باشند كه شرقيان نسبت به غلامان خنثی ( مقصود غلامان اخته و خواجه سرايان است ) داشتند ، اشكال اساسی اين طريق ، اطمينان اندكی است كه به وسائل ضد آبستنی از يك طرف و صميميت زنان از طرف ديگر ( كه از عشاق خود باردار نشوند و به ريش شوهر نبندند ) میتوان داشت اما اين اشكال با مرور زمان كاهش خواهد يافت " . رفورم و اصلاح ! به همين جا خاتمه پيدا نمیكند ، موضوعات ديگری نظير ستر عورت ، ممنوعيت ازدواج با محارم ، نشر صور قبيحه ، استمناء ، تمايل به هم جنس ، سقط جنين ، آميزش در ايام عادت و امثال اينها نيز مورد بحث قرار میگيرد . بعضی از اين موضوعات از قبيل لزوم ستر عورت و منع نشر صور باصطلاح قبيحه صريحا مورد انتقاد قرار گرفته و بعضی ديگر از قبيل استمناء از حوزه اخلاق خارج دانسته شده است و در قلمرو طب بشمار آمده است ، احيانا از نظر طبی اگر غير مجاز شناخته میشود كسی كه بسلامت خود علاقمند است آنرا ترك میكند ، به هر حال نمیتواند ممنوعيت اخلاقی داشته باشد ! اكنون نوبت آن است كه ما اصول اساسی و اركان اصلی اين سيستم اخلاقی را كه قبلا بيان كرديم دقيقا بررسی كنيم ، سپس فلسفه اخلاق جنسی اسلامی را كه با اخلاق جنسی قديم و جديد غرب مغاير است توضيح دهيم ، تا يك بار ديگر روشن شود يگانه مكتبی كه صلاحيت رهبری بشر را دارد اسلام است ، و هم روشن شود كه كار غرب در فلسفه اجتماعی به هذيان و پريشانگوئی رسيده است ، وقت آن است كه غرب مانند همه زمانهای ديگر ، با همه تقدمی كه در علوم و صنايع دارد ، فلسفه زندگی را از شرق بياموزد . استاد شهيد آيت الله مطهري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 796]
صفحات پیشنهادی
اخلاق جنسی یعنی چه ؟قسمت دوم
اخلاق جنسی یعنی چه ؟قسمت دوم. اخلاق جنسی ( 2 ) وعده داديم كه اصولی را كه " اخلاق نوين جنسی " بر روی آنها پايهگذاری شده است تحليل و انتقاد كنيم . ولی به نظر میرسد ...
اخلاق جنسی یعنی چه ؟قسمت دوم. اخلاق جنسی ( 2 ) وعده داديم كه اصولی را كه " اخلاق نوين جنسی " بر روی آنها پايهگذاری شده است تحليل و انتقاد كنيم . ولی به نظر میرسد ...
جوانان ، جنسیت و اخلاق (2)
جوانان ، جنسیت و اخلاق (2). جوانان،جنسیت واخلاق«قسمت دوم» جوانان ، جنسیت واخلاق (2) نويسنده:فاطمه صفری بررسی تربیت جنسی و اخلاقی نوجوانان و جوانان از سوی نهاد خانواده در خصوص نقش نهاد خانواده و تربیت جنسی یعنی جنبه مهم رفتار انسانی، «آ.س.
جوانان ، جنسیت و اخلاق (2). جوانان،جنسیت واخلاق«قسمت دوم» جوانان ، جنسیت واخلاق (2) نويسنده:فاطمه صفری بررسی تربیت جنسی و اخلاقی نوجوانان و جوانان از سوی نهاد خانواده در خصوص نقش نهاد خانواده و تربیت جنسی یعنی جنبه مهم رفتار انسانی، «آ.س.
فصل سبز - ویژه نامه روز جوان
گرچه توجه به قواعد اخلاقی برای رفتارهای اجتماعی با نگاهی جوانان،جنسیت واخلاق«قسمت دوم» در خصوص نقش نهاد خانواده و تربیت جنسی یعنی جنبه مهم رفتار انسانی، «آ.
گرچه توجه به قواعد اخلاقی برای رفتارهای اجتماعی با نگاهی جوانان،جنسیت واخلاق«قسمت دوم» در خصوص نقش نهاد خانواده و تربیت جنسی یعنی جنبه مهم رفتار انسانی، «آ.
بحران اخلاقی آمریکا (قسمت دوم)
پيام شما: بحران اخلاقی آمریکا (قسمت دوم) ... هنگامی که کودکان ما به موسیقیای گوش میکنند که از کشتن و روابط جنسی نامشروع تجلیل میکند، این رسانه وحشیانه است.
پيام شما: بحران اخلاقی آمریکا (قسمت دوم) ... هنگامی که کودکان ما به موسیقیای گوش میکنند که از کشتن و روابط جنسی نامشروع تجلیل میکند، این رسانه وحشیانه است.
سخنان سبز – قسمت دوم و پایانی
سخنان سبز – قسمت دوم و پایانی. ... گوش شنوا کو؟! در خود آمریکا، نسبت رشدِ فساد (انواع فسادهای اخلاقی، جنسی، جنایت و قتل و...) در بین مردم و حتی کودکان زیاد است.
سخنان سبز – قسمت دوم و پایانی. ... گوش شنوا کو؟! در خود آمریکا، نسبت رشدِ فساد (انواع فسادهای اخلاقی، جنسی، جنایت و قتل و...) در بین مردم و حتی کودکان زیاد است.
فمينيسم، فراز يا فرود-قسمت دوم
فمينيسم، فراز يا فرود-قسمت دوم نويسنده:سید ابراهیم حسینیمنبع: مجله پرسمان ... حق خودداری از تمكین جنسی به زنان در مقابل همسر، مشروعیت هرگونه ابتذال اخلاقی و .... و تسامح: اباحی گری و مدارای مبتنی بر پلورالیسم عقیدتی، یعنی هر فرد میتواند به ...
فمينيسم، فراز يا فرود-قسمت دوم نويسنده:سید ابراهیم حسینیمنبع: مجله پرسمان ... حق خودداری از تمكین جنسی به زنان در مقابل همسر، مشروعیت هرگونه ابتذال اخلاقی و .... و تسامح: اباحی گری و مدارای مبتنی بر پلورالیسم عقیدتی، یعنی هر فرد میتواند به ...
دوران نامزدی [قسمت دوم]
دوران نامزدی [قسمت دوم] ... یعنی می گوید: «همسر من از همسر فلانی یا از فلان دختر، از جهت امیان و علم و اخلاق پائینتر است... ای کاش فلان زن با کمال و با ایمان، همسر من بود.
دوران نامزدی [قسمت دوم] ... یعنی می گوید: «همسر من از همسر فلانی یا از فلان دختر، از جهت امیان و علم و اخلاق پائینتر است... ای کاش فلان زن با کمال و با ایمان، همسر من بود.
ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب (2) قسمت دوم
ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب (2) قسمت دوم نویسنده : سيد موسي شبيري زنجاني تحرير و تعليق: ... آيه يعني حرمت نکاح مشرکات و حرمت نکاح مشرکين بدانيم، ولي اين امر روشن نيست، بلکه به احتمال ... حفظ طرفين شده و نوعاً انسان با ازدواج از خطرات و انحرافات جنسي محفوظ مي ماند، (51) در قرآن کريم به ..... رسوایی اخلاقی بازیكنان امارات ...
ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب (2) قسمت دوم نویسنده : سيد موسي شبيري زنجاني تحرير و تعليق: ... آيه يعني حرمت نکاح مشرکات و حرمت نکاح مشرکين بدانيم، ولي اين امر روشن نيست، بلکه به احتمال ... حفظ طرفين شده و نوعاً انسان با ازدواج از خطرات و انحرافات جنسي محفوظ مي ماند، (51) در قرآن کريم به ..... رسوایی اخلاقی بازیكنان امارات ...
بلوغ جنسی مناسب لازمه ی ازدواج موفق است
بلوغ جنسی مناسب لازمه ی ازدواج موفق است. ... خانمی ۳۷ ساله ، مترجم و شاغل ، با خانواده ای خوب ، قصد ازدواج دوم داشتند . ... یعنی کمتر کسی رویش میشود که از انحراف جنسی همسرش صحبت کند و بیشتر با شکایت ناسازگاری و عدم تفاهم مراجعه میکنند. ... از این قسمت صحبت ما روی ترش کنند اما این باعث نمی شود که خود را به نفهمی بزنیم .
بلوغ جنسی مناسب لازمه ی ازدواج موفق است. ... خانمی ۳۷ ساله ، مترجم و شاغل ، با خانواده ای خوب ، قصد ازدواج دوم داشتند . ... یعنی کمتر کسی رویش میشود که از انحراف جنسی همسرش صحبت کند و بیشتر با شکایت ناسازگاری و عدم تفاهم مراجعه میکنند. ... از این قسمت صحبت ما روی ترش کنند اما این باعث نمی شود که خود را به نفهمی بزنیم .
آداب و اخلاق کسب و تجارت
(14)يعني هنگامي که جنسي را خريدي، سه مرتبه «الله اکبر» بگو. سپس بگو بارالها به .... 10- وسائل، ج 12، ص 335.11- وسائل، ج 12، ص 290.12- شرح لمعه قسمت آداب تجارت. 13- شرح لمعه ... دوم تيرماه؛سومين سرشماري عشاير كوچنده استان تهران آغاز مي شود ...
(14)يعني هنگامي که جنسي را خريدي، سه مرتبه «الله اکبر» بگو. سپس بگو بارالها به .... 10- وسائل، ج 12، ص 335.11- وسائل، ج 12، ص 290.12- شرح لمعه قسمت آداب تجارت. 13- شرح لمعه ... دوم تيرماه؛سومين سرشماري عشاير كوچنده استان تهران آغاز مي شود ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها