تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820438075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشموج گزارش مي دهد؛پلكان مرتفع پيش روي صنعت سي ان جي كشور


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشموج گزارش مي دهد؛پلكان مرتفع پيش روي صنعت سي ان جي كشور
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد صنعت و بازرگاني 0


استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت خودروها، داراي تاريخ نسبتا طولاني است و شايد عمده ترين دلايل آن حفظ محيط زيست، عوامل اقتصادي ، رفاهي پايداري بيشتر ذخاير گاز طبيعي نسبت به نفت خام است. همچنين در كشور عوامل ديگري همچون قيمت ارزان گاز طبيعي اهميت جايگزيني گاز ساير سوخت هاي فسيلي به تبع سياست هاي كلان اقتصادي دولت، وجود زير ساخت هاي لازم از جمله تاسيسات پالايشگاهي و خطوط انتقال ، توانمندي هاي فني و مهندسي مورد نياز و امنيت بيشتر استفاده از سي ان جي به نسبت استفاده از بنزين و يا گازوئيل در جريان حوادث رانندگي ، كاهش انتشار گازهاي گلخانه به منظور دستيابي به اهداف و سياست هاي بين المللي همچون پيمان كيوتو از دلايل عمده انتخاب گاز طبيعي به عنوان سوخت خودروها در مقايسه با ساير سوخت هاي مايع است.
به گزارش خبرنگار موج، در حال حاضر كاربرد گاز طبيعي فشرده ( سي ان جي) به عنوان سوخت مورد نياز در ناوگان حمل و نقل ايران با رشد قابل ملاحظه اي همراه بوده است در طي ماه اخير با حمايت دولت به ويژه در جهت توسعه زير ساخت هاي اداري ، قانوني و استقبال مصرف كنندگان، زمينه براي استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت پايه نيز آماده است. پس از واگذاري مديريت مربوط به سي ان جي به شركت ملي گاز ايران، اين شركت نسبت به برنامه ريزي هاي لازم در سطوح ملي و به اشكال مختلف كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت شتاب دو چندان به روند فعاليت هاي توسعه اي بخشيده است.
ايجاد بسترهاي قانوني لازم براي همگامي و همراهي با ساير نهادها و بنگاه هاي اقتصادي تاثير گذار از جمله خودروسازان، شهرداري ها ، صنايع و كارخانجات سازنده قطعات همچون صنايع دفاع براي ايجاد جايگاه ها در كنار ايجاد تشكيلات اداري درون سازماني، تهيه و تامين منابع لازم براي سرمايه گذاري و برنامه ريزي هاي لازم جهت ايجاد خدمات مربوط به پشتيباني از جمله كاربران و توليد كنندگان سخت افزاري لازم از برنامه هاي در دست اجراي شركت گاز خودروي ايران است.
در شرايط حاضر ايجاد جايگاه هاي سوخت رساني در سطح كشور ، اعم از درون شهري و بين شهري از برنامه هاي شركت گاز خودرو است. در اين راستا و با هدف حمايت از افزايش نقش بخش خصوصي، تسهيلات ويژه اي براي ورود بخش خصوصي به اين بخش قائل شده است.

ظهور سي ان جي با قدمتي 35 ساله براي تنوع سازي مصرف انرژي
بحث احداث جايگاه هاي سي ان جي در كشور به سال 1350 باز مي گردد. در اين سال و در قالب يك طرح آزمايشي در شهر شيراز با تبديل 1200 دستگاه سواري و ساخت دو ايستگاه گاز به مرحله اجرا درآمد و در نهايت پس از يك دهه در سال 1366 اين طرح در مشهد هم اجرايي شد به طوري كه با گاز سوز شدن بالغ بر 1200 دستگاه خودروي سوراي و ساخت 2 ايستگاه گاز فشرده طرح در فواصل سال هاي 1367 تا 1374 اين طرح دنبال شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه نيز در سال 1371 تحقيقات و مطرح در زمينه گاز سوز كردن اتوبوس هاي درون شهري آغاز شد كه در نهايت اين مطالعات در سال 1375 به سرانجام رسيد.
با تاسيس سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در سال 1379 در مجموعه وزارت نفت مطالعات مقدماتي طرح گاز سوز كردن خودروها در اين مجموعه آغاز شد و به منظور دستيابي به كاهش مصرف بنزين و كاهش آلايندهاي هوا سازمان بهينه مصرف سوخت با شركت هاي خودروساز و بخش خصوصي براي توليد و تبديل خودروهاي گاز سوز از يك سو و ايجاد زير ساخت هاي لازم و ساخت و توسعه جايگاه سي ان جي از سوي ديگر قراردادهايي امضا كرد كه موجب شد اين طرح وارد مرحله اجرايي شود.
بدين ترتيب به دنبال عزم جدي مسئولان براي اجراي اين طرح تا سال 1383 در مجموع حدود 64 جايگاه سي ان جي احداث شد و اين روند همچنان ادامه دارد به طوري كه بر اساس برنامه مصوب بايد تعداد جايگاه هاي سي ان جي تا پايان سال جاري به حدود 1800 جايگاه افزايش پيدا كند.

تاسيس شركت گاز خودروي ايران و شتاب طرح ملي CNG
دي ماه سال گذشته غلام حسين نوذري در نامه اي به سيد رضا كسايي زاده مدير عامل شركت ملي گاز ايران به اين شركت ابلاغ كرد تا با سازماندهي مناسب فعاليت هاي مرتبط با ساخت و بهره برداري از جايگاه هاي تك منظوره سي ان جي و همچنين تبديل كارگاهي خودروهاي دو گانه سوز ، ظرفيت هاي مديريتي لازم براي انجام اين ماموريت مهم فراهم كند.
بر اين اساس شركت مستقلي تحت عنوان گاز خودرو به عنوان يكي از شركت هاي فرعي شركت ملي گاز ايران تاسيس شد.از مهم ترين وظايف شركت گاز خودروي ايران ساخت، توسعه ، بهره برداري و مديريت جايگاه هاي گاز با كمك بخش هاي خصوصي و ساير صنايع مرتبط اين طرح است. كه تاكنون 265 جايگاه ( پايان تيرماه 1387) تك منظوره سي ان جي در سراسر كشور وارد مدار شده كه ساخت جايگاه هاي چند منظوره بر اساس برنامه ريزي زمان بندي تعريف شده در دست اقدام است از ديگر وظايف محوله شده به شركت گاز خودروي ايران نگهداري و بهره برداري از جايگاه هاي تاسيس شده است كه براي جايگاه هاي خصوصي زمين، برق ، آب و گاز و تجهيزات مورد نياز اين بخش نيز تامين مي شود.
در بخش ساخت و توسعه جايگاه هاي تك منظوره غير خصوصي هم زمين آنها توسط شهرداري و ساير سازمان هاي مرتبط تامين و نگهداري از آنها بر عهده شهرداري و يا با انتخاب پيمانكار با شركت گاز خودرو انجام خواهد گرفت.
همچنين در بخش تبديل خودروهاي دو گانه سوز نيز بخشي از فعاليت ها در كارگاه هاي تبديل و بخشي از فعاليت ها در شركت هاي خودروساز صورت مي پذيرد. از سويي ديگر با توجه به اينكه بخش ديگري از فعاليت هاي ساخت و توسعه جايگاه ها در استان هاي انجام مي گيرد از اين رو شركت گاز خودررو با شركت هاي گاز استاني سراسر كشور نيز فعاليت هايي به صورت مشترك آغاز كرده است.

ساخت 724 جايگاه تك منظوره سي ان جي تا پايان سال
بر اساس برنامه هاي وزارت نفت بايد تا پايان امسال تعداد 1800 جايگاه سي ان جي در 30 استان كشور به بهره بر اري برسد كه تا كنون ساخت 1000جايگاه تك منظوره گاز به شركت گاز خودروي ايران واگذار شده است. در اين ابطه در حال حاضر تعداد 286 جايگاه تك منظوره توسط شركت ملي گاز ايران مورد بهره برداري قرار گرفته كه بايد تا پايان امسال ساخت 724 جايگاه ديگر نيز به پايان برسد.
به دنبال برنامه تعريف شده تا پايان سال 1387 در استان آذربايجان شرقي 58 جايگاه، در استان آذربايجان غربي 46 جايگاه، در استان اردبيل 22 جايگاه، در استان اصفهان 88 جايگاه، در استان ايلام يك جايگاه، در استان بوشهر 3 جايگاه، در استان تهران 213 جايگاه، در استان چهار محال و بختياري 13 جايگاه، در استان خراسان جنوبي 3 جايگاه، در استان خراسان رضوي 76 جايگاه، در استان خراسان شمالي 15 جايگاه، در استان خوزستان 42 جايگاه، در استان زنجان 18 جايگاه، در استان فارس 41 جايگاه، در استان قزوين 30 جايگاه، در استان قم 15 جايگاه در استان كردستان26 جايگاه در استان كرمان 22 جايگاه در ستان كرمانشاه 28 جايگاه در استان كهگيلويه و بويراحمد 11 جايگاه در استان گلستان 24 جايگاه در استان گيلان 42جايگاه ، در استان لرستان 26 جايگاه، در استان مازندران 38 جايگاه ، در استان مركزي 29 جايگاه، در استان هرمزگان 6 جايگاه، در استان همدان 24 جايگاه و در استان يزد 30 جايگاه سي ان جي به بهره برداري خواهد رسيد. در مجموع نيز حدود 487 جايگاه سي ان جي تك منظوره و دو منظوره عرضه گاز طبيعي در كل كشور به بهره برداري رسيده است. ذكر اين نكته ضروري است كه ايران پس از كشورهاي آرژانتين، پاكستان ، برزيل، ايالات متحده آمريكا، آلمان و ايتاليا در رتبه هفتم و به طور كلي در دنيا بيش 10 هزار و 965 جايگاه سي ان جي دارد.

ايران چهارمين دارنده خودروهاي گاز سوز در دنيا
با توجه به روند توسعه و ساخت جايگاه هاي سي ان جي در سراسر كشور از سال 1383 نيز به طور جدي توليد خودروهاي كارخانه و يا تبديل كارگاهي دو گانه سوز آغاز شده است بر اساس آمارهاي موجود در بخش توليد كارگاهي خودروهاي بنزيني به دو گانه سوز در سال هاي 83 تا پايان تير ماه سال 87 به ترتيب ساليانه حدود 28 هزار ، 59 هزار، 111 هزار، 139 هزار، 46 هزار دستگاه خودرو توليد خواهند شد كه مجموع خودروهاي دو گانه سوز كارگاهي را به 384 هزار و 372 دستگاه خواهد رساند . همچنين در بخش توليد كارخانه اي خودروهاي دو گانه سوز به ترتيب از سال 1383 تا پايان تير ماه سال جاري به ترتيب 508، 15 هزار ، 50 هزار، 311 هزار و 48هزار دستگاه خودروگاز سوز توليد شده كه مجموع اين خودروها را به 425هزار و 475 دستگاه رسانده است . از سوي ديگر علاوه بر خودروهاي گاز سوز مورد اشاره تعداد 143 هزار و 882 دستگاه خودرو بدون مخزن در شركت هاي خودرو ساز ايران خودرو و سايپا توليد شده است.
گفتني است ايران با اين تعداد خودروي دو گانه سوز پس از كشورهاي آرژانتين، پاكستان و برزيل در رتبه چهارم دنيا قرار گرفته است.
در بخش اتوبوسراني تاكنون حدود 6200 دستگاه اتوبوس در كشور امكان استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت جايگزين دارند كه ظرفيت گاز رساني به 14 هزار اتوبوس در شبانه روز وجود دارد.گفتني است، حمايت از صنايع داخلي وبومي سازي تجهيزات سي ان جي، عدم تمركز در تهران و استفاده از توانمندي هاي شركت هاي گاز استاني، سود ده كردن جايگاه هاي عرضه گاز طبيعي با راهكارهاي مختلف از جمله واقعي كردن قيمت، ايجاد سازوكارهاي مناسب براي استفاده از تجهيزات متوسط و كوچك مقياس، فعال كردن رويكردهاي تعميراتي و بخش جايگاه هاي خصوصي و غير خصوصي و اصلاح رويه هاي نظارت و بازرسي در جايگاه به خصوص از نظر استانداردها از اصلي ترين خط مشي هاي شركت گاز خودروي ايران به شمار مي آيد.

ايجاد جايگاه هاي كوچك و متوسط براي رفاه بيشتر
يكي از برنامه هاي شركت گاز خودروي ايران ايجاد جايگاه هاي سي ان جي در اندازه كوچك و متوسط است مطالعات اجراي اين طرح به پايان رسيده و عمليات ساخت برخي از اين نوع جايگاه با مشاركت سازندگان داخلي آغاز شده است . بر اين اساس هم تا كنون اولين جايگاه متوسط راه اندازي شده است . در راه اندازي اين نوع جايگاه امكان سوخت گيري 70 تا 300 دستگاه خودروي گاز در طول شبانه روز وجود خواهد د اشت . براي ساخت و توسعه جايگاه هاي كوچك و متوسط كه در جهت رفاه و آسايش مردم طراحي شده اند كشورهاي ايتاليا و آرژانتين پيشتاز بوده اند . اين نوع جايگاه ها قابليت استفاده آسان در اداره ها و سازمان هيا دولتي ، مجتمع هاي مسكوني، پاركينگ هاي عمومي و مراكز آموزشي را دارند.
از مهم ترين دلايل توسعه جايگاه هاي متوسط سي ان جي به ويژه در كلان شهرها مشكل تامين زمين است. با توجه به اينكه در شرايط كنوني ساخت هر جايگاه حداقل به 1200 متر مربع زمين نياز دارد از اين رو با توجه به حجم كم پيش بيني شده زمين، ساخت جايگاه هاي متوسط در راس برنامه هاي شركت گاز خودروي ايران گنجانده شده است. ابعاد مورد نياز براي جايگاه متوسط سي ان جي 82 درصد در 133 سانتي متر است زمان متوسط عمليات پر كردن مخزن گاز در هر اتومبيل گاز سوز در جايگاه هاي متوسط 20 دقيقه بوده كه با به كار گيري مخازن جانبي و استفاده از كمپرسورهاي با ظرفيت بالا مي توان سوخت گيري خودروها را تا 5 دقيقه كاهش داده در حال حاضر مراحل قانوني اخذ مجوز ساخت 300 جايگاه متوسط سي ان جي در هيات مديره ملي گاز ايران به تصويب رسيده كه از قابليت گاز رساني به 50 تا 300 دستگاه خودروي گاز سوز در شبانه روز برخوردار هستند در حال حاضر هم دو شركت ايراني و شركت هاي از ايتاليا، آرژانتين، آلمان ، برزيل ، هند و چين براي ساخت اين نوع جايگاه خواستار مشاركت با شركت گاز خودروي ايران شدند .
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن