تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812686905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاسخ به انتقادات كارگزاران؛ مصاديق مچ گيري و دام اندازي را اعلام ك


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: علي صالح آبادي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي فارس، ضمن پاسخ گويي به انتقادات مطرح شده از سوي برخي كارگزاران بازار سرمايه كه در جريان برگزاري انتخابات نخستين هيات مديره كانون كارگزاران در يكشنبه گذشته اعلام شده بود، عموم كارگزاران را كارگزاراني خوب توصيف كرد كه براي توسعه بازار كمك زيادي كرده اند.
به اعتقاد وي در حالي عمده انتقادت مطرح شده مصداق ندارد و سازمان بورس طبق قانون بايد نظارت هايي را اعمال كند كه مي توان از انتقادات سازنده براي گسترش بازار استفاده كرد.
صالح آبادي در عين حال تاكيد كرد كارگزاران بورس مي توانند انتقادات و پيشنهادات خود را به سازمان بورس اعلام
كنند و 100 درصد از بابت رسيدگي و عدم برخورد قهري مطمئن باشند.

*كارگزاران پيشنهادي براي ابزارسازي نداده‌اند

وي در مورد چرايي عدم امكان ابزارسازي توسط كارگزاران و اقدام سازمان بورس به آن گفت: مسئله اي كه در اين رابطه وجو دارد اين است كه مسئولان شركت هاي كارگزاري كارهاي زيادي براي انجام دادن دارند و سرشان شلوغ است.بطوري كه تاكنون پيشنهاد منسجم و كاربردي از سوي كارگزاران به سازمان بورس ارايه نشده است.
صالح آبادي افزود: اما شركت هاي بورس اوراق بهادار و بورس كالا در مورادي مانند معاملات آتي دست بكار شده و پيشنهاداتي را ارايه كردند كه بعد از بررسي هاي لازم مورد تصويب قرارگرفت،بنابراين هركس در بازار سرمايه پيشنهاد كاربردي و طرحي براي ابزار سازي بده،توسط سازمان بورس بررسي مي شود چراكه به اعتقادم فعالان بازار سرمايه بايد در ارايه پيشنهاد از هم سبقت بگيرند.
رئيس هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان كرد: سازمان بورس طي سال هاي اخير بازار سرمايه را بزرگتر كرده و براي كارگزاراني كه قبلا " فقط يك كار خريد و فروش سهام را انجام مي دادند، چندين حوزه فعاليت جديد مانند صندوق سرمايه گذاري مشترك، سبدگراني ، مشاوره و همچنين فعاليت در فرابورس را راه انداخته است.
صالح اّبادي افزود: بنابراين دامنه كار آن چنان وسيع شده و برنامه هاي توسعه ايي مانند حركت نوين راه اندازي معاملات آن لاين تريدينگ آنچنان ارتقاء يافته كه بسياري مي گويند ما به سرعت شما نمي رسيم. با اين اوصاف و با توجه به اينكه با بسياري از كارگزاران در ارتباط هستم اين اعتقاد را ندارم كه كارگزاران نقدي دارند بلكه در مجموع نظر آنها خوب و مثبت است چون سازمان بورس با انجام رتبه بندي موجب ارتقاء كارگزاران شده است.

*دفاع از رتبه بندي كارگزاران

وي در پاسخ به اين كه برخي از كارگزاران معتقد به نگاه صنفي سازمان بورس به صنعت كارگزاري و پرهيز از رتبه بندي هستند، پاسخ داد: به نظر شما در اين حوزه ، سره از ناسره را چگونه بايد تشخيص داد و چگونه و طبق چه معيارهايي بايد مجوزهاي فعاليت كارگزاران در بورس هاي اوراق بهادا و كالا را صادر كرد؟
صالح آبادي افزود: ما به جنبه تشويقي رتبه بندي نگاه مي كنيم كه براي مشخص كردن وضعيت كارگزاران نمره و امتيازهايي تعيين كرده ايم تا آن شركت هاي كارگزاري كه خدمات بهتري مي دهند، سيستم حسابداري و نيروي انساني مناسبي دارند،سايت دارند و سفارش هاي اينترنتي را قبول مي كنند از ديگر شركتها مشخص شوند.
وي ادامه داد: در رابطه با رتبه بندي هم بعد از تعيين معيارها و وزن هركدامشان،به كانون كارگزاران اعلام كرديم تا نظرات و پيشنهادات را ارايه دهد چون نمي شود براي هر موضوعي نظر هر يك از 90 كارگزار را دريافت كنيم. كانون هم با تشكيل كارگروهي نظرات خود را اعلام كرد كه بسياري از آنها در دستور العمل قبلي رتبه بندي اعمال شد ولي در دستورالعمل سال جاري معيارهاي جديد و اجنتاب ناپذيري مانند قراردادآتي و آن لاين تريدينگ را گذاشته ايم.
اين مقام مسئول خاطر نشان كرد: بنابراين نظرات ارايه شده از سوي كانون همواره مورد استفاده قرار گرفته و سپس دستورالعمل مرتبط با كارگزاران تصويب و ابلاغ شده است، چرا كه نقش كانون كارگزاران مهم بوده و از اين به بعد هم همين رويه است.
صالح آبادي با اعلام اينكه در سال جاري حداقل 5-6 شركت كارگزاري، سرمايه گذاران جديدي گرفته و تركيب سهامداران خود را تغيير داده اند، ادامه داد: دليل چنين جرياني ناشي از اين است كه شركت هاي كارگزاري كوچك ديگر نمي توانند به مانند گذشته فعاليت كنند چون ابعاد و ماهيت بازار تغيير كرده و گروه هاي بزرگتري وارد بازار سرمايه شده اند. با اين اوصاف اگر رتبه بندي كارگزاران نبود شايد بسياري از شركت هاي كارگزاري تغيير و تحولات توسعه ايي را اعمال نمي كردند.
به گفته وي در حالي برخي شركت هاي كارگزاري به حرفه خود به چشم كار موقت نگاه كرده و به اجاره دفتري بسنده كرده بودند كه در شرايط كنوني امكان عدم استفاده از اينترنت و معاملات آن لاين تريدينگ وجود ندارد و جا داشته و دارد كه كارگزاران خود را ارتقاء دهند،برخي از كارگزاران هم كه ديدند نمي توانند توسعه هاي لازم را عملي كنند در حال واگذاري هستند.

*دليل محروميت چندروزه همه فعاليت هاي كارگزاران متخلف

عضو شوراي عالي بورس در ادامه اظهاراتش به انتقادات ناشي از تعطيلي كل شركت كارگزاري در صورت بروز تخلفي در شعب اشاره كرد و گفت: در شرايطي نوع تخلف متفاوت است كه جريمه تخلفي كه سطح آن بالاتر باشد محروميت يك تا چند روزه است. دليل بكارگيري اين جريمه هم اين است كه اگر شعبه ايي تخلف كند اما فعاليت هاي مجموعه كارگزاري ادامه داشته باشد ، محروميت از انجام معاملات بي خاصيت مي شود چون همان شعبه متخلف هم سفارش هاي خود را از طريق ديگر شعب انجام مي دهد.به همين دليل عدم تعطيلي كل فعاليت شركت هاي كارگزاري متخلف، شدني نيست.
صالح آبادي افزود: در اين زمينه اين سئوال وجود دارد كه هدف از تنبيه متخلفين چيست؟ آيا با محروميت مشكل حل مي شود؟جوابش مشخص است. هدف از برخورد با متخلفين اين است كه آنان بعد از محروميت رويه درستي را پيش گيرند. از طرف ديگر مجازات انضباطي درمورد كارگزاران شامل تذكر، اخطار، محروميت، تعليق و در نهايت لغو مجوز فعاليت است كه تذكر و اخطار چندباره جنبه بازدارندگي ندارد.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه تا قبل از قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي (ابلاغ شده در بهمن سال گذشته) امكان تعيين جرايم نقدي براي متخلفين بازار سرمايه وجود نداشت اما براساس اين قانون ، آيين نامه ايي از سوي سازمان و شوراي عالي بورس تهيه و به هيات دولت ارايه شده كه بعد از تصويب و ابلاغ آن مي توان براي كارگزاران متخلف جرايم نقدي تعيين كرد، اما اين موضوع مغاير با ديگر مجازات مانند محروميت و تعليق نمي شود.

*تخفيف هاي بورس كالا به كانون تنفيذ شده

سخنگوي سازمان بورس در ادامه اين گفت وگوي تفصيلي در واكنش به اين سئوال كه چه پاسخي به موضع برخي كارگزاران درباره وجود فساد اقتصادي در بورس كالا به دليل دادن تخفيف هاي 5 تا 60 درصدي توسط برخي كارگزاران دارد،توضيح داد: ما بعد از مشخص كردن سقف كارمزدهاي كارگزاران بورس كالا، تعيين انضباط حرفه ايي و ضوابط بازاريابي و تخفيف ها را به كانون كارگزاران بورس تنفيذ كرديم كه آيين نامه مناسبي هم توسط كانون تهيه و ابلاغ شد.
صالح آبادي افزود: بنابراين اعضاء كانون توافق كردند تعيين حداقل كارمزد معاملات بورس كالا و حداكثر تخفيف را مشخص و كنترل كنند.

*مچ گيري و دام گذاري يعني چه؟

وي در واكنش به انتقاد از مچ گيري و دام اندازي دستورالعلمل هاي مصوب سازمان بورس هم تاكيد كرد: مچ گيري و دام اندازي كارگزاران يعني چه؟ تا زماني كه مصداقي را نگويند مفهوم آن مشخص نيست. اين درحالي است كه قانون بازار اوراق بهادار ابعاد نظارتي سازمان بورس را تعيين كرده كه شامل نظارت هاي دوره اي مستمر توسط شركت هاي بورس اوراق بهادار و كالا و كاملا " روشن و شفاف است.
صالح آبادي افزود: سازمان بورس هم در سه حوزه رتبه بندي كارگزاران و اجراي دستورالعمل مربوطه،صدور مجوز فعاليت و در مواردي كه موضوع دستكاري به مستنداتي نياز داشته باشد، نظارت ها و بررسي هاي موردي و جزئي را به عمل مي آورد. به غير از اين سه مورد، سازمان بورس نظارتي بر عملكرد كارگزاران ندارد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنين اطلاق ماشين هميشه مقصر كارگزاران را رد كرد و گفت : اين تعبير هم بايد ترجمه شود و صحت ندارد كه كارگزاران بايد بابت همه چيز جواب بدهند،اما اگر شكايتي از جانب سرمايه گذاران باشد كارگزاران براي دادن توضيح اقدام كنند. ازطرف ديگر جواب دادن كه اشكالي ندارد و به قول آن ضرب المثل معروف " آنكه را حساب پاك است از محاسبه چه باك است. "
به گفته صالح آبادي برخي از اختلاف هاي موجود بين كارگزاران و سرمايه گذاران ناشي از عدم مستندات درباره سفارش هاست كه براي اين منظور نرم افزارهاي " كال سنتر " تهيه شده كه بعد از تدوين مقررات در آينده ايي نزديك بكار گرفته مي شود.

*عموم كارگزاران خوب اند

وي با بيان اينكه تاكنون گزارشي از دريافت وجوه اضافه توسط شركت مديريت فناوري بورس تهران ازسوي كارگزاران ارايه نشده خاطر نشان كرد: در مجموع اعتقادم اين است عموم كارگزاران خوب اند و براي توسعه بازار هم خيلي كمك كردند كه جاي تقدير و تشكر دارد. واقعيت اين است كه بخشي از بزرگ شدن بازار سرمايه كشور مرهون زحمات كارگزاران است كه خودشان هم از توسعه بازار استفاده مي برند.رتبه بندي هم نقشه راه شركت هاي كارگزاري و بيانگر انتظارات سازمان بورس و در راستاي ارتقاء خدمات و بالا آمدن وضعيت اين حرفه است،بطوريكه بسياري ازكارگزاران معتقدند انجام رتبه بندي لازم بود.
رئيس هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: توسعه بازار سرمايه و افزايش اعتماد عمومي تصادفي نبوده و با برنامه ريزي رخ داده است. اگر هم كسي شكايتي و حرفي براي گفتن دارد ما مسئولان و فعالان بايد گوش كنيم و بايد خود را خادم مردم بدانيم، بنابراين آيا اگر شكايتي از سوي مردم و سرمايه گذاران مطرح شود نبايد در هيات داوري مطرح كرد؟ آيا اين درست است كه در برابر شكايت ها بگوييم كارگزاران معصوم اند و هر كسي هم سئوالي دارد اشتباه مي كند؟
صالح آبادي افزود: واقعيت اين است كه بخشي از افزايش حجم معاملات و ركوردهاي قابل توجه بازار سرمايه ناشي از همين افزايش اعتماد عمومي است و بايد از همه كساني كه به توسعه بازار سرمايه كشور كمك كرده و به اين بازار اعتماد كرده اند تقدير و تشكر كرد.

*مسائل كارگزاران را شخصاً پيگيري مي كنم

وي در برابر اين سئوال كه با اين اوصاف آيا كارگزاران يا فعالان ديگر بازار سرمايه مي توانند بدون واهمه از رفتارهاي قهري سازمان بورس، انتقادات سازنده ايي را مطرح كنند يا خير تاكيد كرد: 100 درصد بله. بسياري از مواردي كه كارگزاران به شخص من منتقل مي كنند پيگيري مي كنم.
صالح آبادي در خاتمه گفت: نظارت مقوله ايي سخت بوده كه طبيعي است. نظارت هاي قوي هم نبايد دشمن تراشي تلقي شود چراكه اعتقاد بر اين است بخشي از بهتر شدن بازار سرمايه به همين نظارت هاي دقيق و شفاف برمي گردد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن