تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820101770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاوردهاي جهاددانشگاهي صنعتي شريف درگفت‌و‌گوبارييس واحد: دستيابي به فن‌آوري حسگرهاي مغناطيسي آمورف تدوين تكنولوژي قطعات فولادسازي ساخت هواپيماهاي بي‌سرنشين


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دستاوردهاي جهاددانشگاهي صنعتي شريف درگفت‌و‌گوبارييس واحد: دستيابي به فن‌آوري حسگرهاي مغناطيسي آمورف تدوين تكنولوژي قطعات فولادسازي ساخت هواپيماهاي بي‌سرنشين
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهشي

مجموعه جهاد دانشگاهي صنعتي شريف كه زماني با چهار نيروي دانشجو در فضايي كوچك در دانشگاه صنعتي شريف فعاليتش را آغاز كرده است، امروز با داشتن بيش از 300 نفر نيروي انساني متخصص يكي از گسترده‌ترين و موفق‌ترين واحدهاي جهاد دانشگاهي است.

در آغاز بيست و نهمين سال فعاليت‌ جهاد دانشگاهي، پاي صحبت‌هاي مهندس سيد محمد طباطبايي، رييس جهاد دانشگاهي صنعتي شريف و پژوهشكده توسعه تكنولوژي نشستيم تا از اهداف، فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اين واحد و پژوهشكده در يك سال اخير بشنويم.

وي در گفت‌و‌گو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: جهاد دانشگاهي صنعتي شريف در سه زمينه پژوهشي، آموزشي و فرهنگي فعاليت مي‌كند و در طول يك سال گذشته موفق به انجام 170 طرح و پروژه پژوهشي و خدمات فني و مهندسي، ‌تاليف 40 عنوان مقاله علمي و شش عنوان كتاب، ثبت هشت اختراع تازه شده است كه يكي از اين طرح ها با عنوان فن‌آوري حسگرهاي مغناطيسي آمورف، رتبه سوم بيست و يكمين جشنواره بين المللي خوارزمي را كسب كرده است.

رييس جهاد دانشگاهي صنعتي شريف برگزاري سه همايش علمي، امضاي هشت توافقنامه همكاري با سازمان‌ها و مراكز علمي و تخصصي كشور و امضاي دو توافقنامه بين‌المللي، برگزاري 30 عنوان سمينار تخصصي و همچنين كسب رتبه الف در تازه ترين ارزيابي و رتبه بندي عملكردي پژوهشي موسسات پژوهشي وابسته به نهادهاي عمومي در بررسي و ارزيابي پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، كسب استاندارد و گواهي ايزو توسط آزمايشگاههاي گروه پژوهشي مكانيك و گروه پژوهشي متالورژي، افزايش سه هزار متر مربع به فضاهاي پژوهشي را از ديگر دستاوردهاي اين مجموعه در طول يك سال گذشته ذكر كرد.

مهندس طباطبايي با اشاره به تنوع زمينه فعاليتهاي مجموعه جهاددانشگاهي صنعتي شريف و پژوهشكده توسعه تكنولوژي، پروژه هاي پژوهشي انجام شده را شامل پروژه هاي اپتيكي، هوافضا، خلاء، ساخت ربات، ميكروالكترونيك، شيمي و مهندسي شيمي، صنايع، نانوتكنولوژي، مواد نو، مديريت پروژه، اتوماسيون، اندازه‌گيري ابعادي، رديابي، IT، مواد مغناطيسي، ساخت و توليد، پروژه‌هاي زيست محيطي، كنترل كيفيت، حمل و نقل و ترافيك، انرژي، آلومينيوم، تدوين تكنولوژي، تدوين استاندارد و مطالعات توسعه تكنولوژي عنوان كرد.

رييس جهاد دانشگاهي صنعتي شريف در تبيين برخي از دستاوردهاي پژوهشي اين واحد طي يك سال گذشته به همكاري در تدوين نقشه جامع علمي كشور، طراحي و ساخت چند دستگاه ربات جابه‌جايي براي استفاده در صنايع مختلف، طراحي و ساخت تجهيزات مورد نياز موتور ملي و طراحي و ساخت قطعات مورد نياز دستگاه‌هاي كارخانه آلومينيوم جاجرم، اجراي طرح فن‌آوري حسگرهاي مغناطيسي آمورف، تدوين تكنولوژي قطعات كارخانجات فولاد مباركه، ساخت موتور لوكوموتيو و مستندسازي پروژه اپراتور دوم تلفن همراه اشاره كرد.

وي، بهينه سازي سيستم كنترل و مانيتورينگ كارگاه تستر يك نوع بالگرد، اجراي طرح فراخوان سيستم سوخت رساني شركت ايران خودرو در 100 شهر كشور، طراحي و ساخت سيستم‌هاي لايه نشاني با ليزر پالسي، طراحي و ساخت اتوكليماتور ليزري، ارائه خدمات پژوهش، مشاوره و همكاري در تكميل مراحل نصب و راه اندازي تجهيزات RFID در واگن‌هاي باري راه آهن، مشاوره و ارائه خدمات همياري فني در طرح احداث كارخانه ذوب آلومينيوم جنوب مجتمع آلومينيوم جنوب، ساخت مواد نانومغناطيسي و طراحي و ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين را از ديگر دستاوردهاي پژوهش‌هاي كاربردي مجموعه جهاد دانشگاهي صنعتي شريف و پژوهشكده توسعه تكنولوژي برشمرد.

مهندس طباطبايي در ادامه تاكيد كرد: تبديل شدن به قطب علمي در حوزه هاي پژوهشي و كاربردي كردن نتايج تحقيقات پژوهشي و همچنين استفاده از نتايج پژوهش‌ها از جمله اهداف اساسي جهاد دانشگاهي صنعتي شريف و پژوهشكده توسعه تكنولوژي است.

وي درباره چالش‌ها و مشكلات پيش روي جهاد دانشگاهي، گفت: اين مشكلات، اغلب همان مشكلات و چالش‌هايي است كه در كل كشور در بحث توليد و پژوهش وجود دارد كه عليرغم تلاش هاي زيادي كه براي رفع اين مشكلات مي‌شود، هنوز بيشتر خواسته‌ها در حد آرمان باقي مي‌ماند كه بخشي از اين مشكلات مربوط به كمبود بودجه تحقيقاتي و كمبود نقدينگي براي فعاليت‌هاي پژوهشي و بخشي ديگرمربوط به مقررات دست و پا گير در سازمان‌ها، بانك‌ها، بيمه و يا ضمانت پروژه ها است كه به نظر مي رسد‌ اين مشكلات در بخش تجارت، به دليل اينكه كشور ما براي كارهاي تجاري با سهولت بيشتري عمل مي‌كند، كمتر از بخش توليد و پژوهش است. در بخش توليد و پژوهش، عليرغم تلاش مسولان، هنوز سيستم مناسبي براي اجرا و عملياتي كردن فعاليت‌هاي پژوهشي راه‌اندازي نشده و جاي كار زيادي وجود دارد.

به گفته مهندس طباطبايي، 90 در صد از اعتبارات پژوهشي جهاد دانشگاهي از محل انعقاد قراردادهاي كارفرمايي و انجام پروژه ها تامين مي شود و اختصاص تنها 10 درصد از اعتبارات دولتي با توجه به اينكه تامين هزينه هاي عمراني و خريد تجهيزات نيز وجود دارد، كمك زيادي به رفع مشكلات مالي نمي كند.

وي با تاكيد بر اينكه پتانسيل و توان مجموعه جهاد دانشگاهي صنعتي شريف و پژوهشكده توسعه تكنولوژي بسيار بيشتر از توان فعلي آن است به ايسنا گفت: مجموعه جهاد دانشگاهي صنعتي شريف را در فضايي كوچك در دانشگاه شريف و با چهار نفر نيروي دانشجو شروع كرديم و در حال حاضر بالاي 300 نفر نيروي انساني متخصص داريم؛ اما جهاد دانشگاهي نياز به فرصت و در مواردي حمايت بيشتر دولت به خصوص در زمينه اصلاح قوانين مربوط به ضمانت هايي دارد كه در زمان انجام پروژه‌هاي بخش دولتي از جهاد دانشگاهي خواسته مي شود.

وي با اشاره به اشتغال‌زا بودن فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي در بخش‌هاي مختلف، اين نهاد را يكي از سازمان‌هاي كارآفرين عنوان كرد.

مهندس طباطبايي افزود: مجموعه جهاد دانشگاهي، به صورت غير مستقيم سالانه نزديك به چند هزار شغل ايجاد مي كند و اگر حمايت‌ها از ما بيشتر شود ميزان خروجي‌ها چند برابر مي شود.

وي گفت: جهاد دانشگاهي يكي از سازمان‌هاي كارآفرين است كه كار را مي شناسد و مي تواند آن را تعريف كرده و بر آن نظارت كند.

رييس جهاد دانشگاهي صنعتي شريف درباره برنامه‌هاي آينده اين نهاد، گفت: سرمايه گذاري و فعاليت در سه زمينه اندازه‌گيري دقيق، انجماد سريع و خلاء از برنامه هاي آينده مجموعه است كه به طور منسجم در كنار فعاليتهاي ديگر مجموعه به عنوان سه قطب علمي دنبال مي كنيم.

وي فعاليت در زمينه نفت و گاز و انرژي كه با همكاري يك دانشگاه و شركت نروژي انجام خواهد شد و همكاري با سازمان ميراث فرهنگي در زمينه حفظ آثار فرهنگي و ارائه كمك‌هاي تكنولوژيك به اين سازمان، همكاري با نيروي انتظامي در مورد كاهش تصادفات رانندگي، همكاري با اداره آگاهي در مورد روش‌هاي نوين كشف جرايم، همكاري با وزارت صنايع در مورد صنايع، فعاليت در زمينه هوا فضا در مورد تكنولوژي غشاء و ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين خورشيدي را بخشي از فعاليتها و برنامه‌هاي مجموعه جهاد دانشگاهي در طول سال 87 ذكر كرد.

وي برگزاري اولين همايش راهكارهاي كاهش سوانح رانندگي در سال جاري كه با همكاري نيروي انتظامي و دانشگاههاي كشور انجام مي شود را از ديگر فعاليت‌هاي مجموعه جهاد دانشگاهي صنعتي شريف ذكر كرد.

مهندس طباطبايي، در مورد همكاري با ساير واحدها و پژوهشكده‌هاي جهادهاي دانشگاهي گفت: جهاد دانشگاهي صنعتي شريف با تشكيل تيمي مشترك با جهادهاي دانشگاهي ديگر مثل جهاد دانشگاهي علم و صنعت، تهران و خواجه نصيرالدين طوسي در برخي ازپروژه هاي ملي كشور و در چند زمينه از فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي مثل نفت و گاز و حمل و نقل ريلي با آنها همكاري مي كند و با تشكيل كنسرسيومي مشترك فعاليت‌هايي را در زمينه هايي مثل آلومينيوم و فن‌آوري اطلاعات(IT) آغاز كرده است كه البته با توجه به برنامه ريزي هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي، برخي از واحدها در برخي رشته ها به صورت قطب علمي مطرح بوده و فعاليت مي كنند كه در اين زمينه هاي خاص واحدهايي ديگر به صورت همكار در كنار آنها فعاليت مي كنند.

انتهاي پيام
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن