تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820532183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عمر البشير مسؤول اداري منطقه ابيه را منصوب كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: عمر البشير مسؤول اداري منطقه "ابيه" را منصوب كرد
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): تهران - عمر البشير" رييس جمهوري سودان، مسؤول اداري منطقه نفتي ابيه را منصوب كرد.


به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، پايگاه اطلاع رساني فرانسوي زبان "روماندي" روز شنبه به نقل از مسؤولان سوداني نوشت: البشير روز گذشته (جمعه)، در فرماني "اروب موياك" را به عنوان رييس امور اداري و نيز "رحمه عبدالرحمن النور" رهبر محلي حزب كنگره ملي را به عنوان معاون وي در منطقه نفت خيز ابيه كه بيم آن مي رفت مناقشه بر سر آن به جنگ داخلي در سودان بيانجامد، منصوب كرد.
همچنين منبع سوداني كه خواست نامش فاش نشود، اعلام كرد: به موجب اين فرمان اين دو تن 2 هفته فرصت دارند تا شوراي اداري و شوراي منطقه اي را به ترتيب با هفت و 20 عضو تعيين كنند.
برپايه اين گزارش، مناقشه بر سر تصاحب منطقه نفتي ابيه به تهديد جدي براي پيمان صلحي كه در سال 2005 ميلادي ميان خارطوم و شورشيان جنوب اين كشور امضا شد و به 21 سال جنگ داخلي كه بيش از 1.5 ميليون كشته برجاي گذاشت، تبديل شده بود.
بر پايه نقشه راهي كه در هشتم ژوئن (19 خرداد ماه) ميان مقامات خارطوم و جنوب سودان به امضا رسيد، دو طرف متعهد شدند نيروهاي نظامي خود را از اين منطقه خارج و گروهي 600 نفره متشكل از نيروهاي مشترك ارتش سودان و ارتش مردمي را در منطقه مستقر كنند.
در توافقنامه اخير مقرر شده بود تا ظرف 10 روز پس از امضاي توافقنامه در ايالت كردوان جنوبي به منظور بازگرداندن امنيت به منطقه نيروهاي مشترك حضور يابند.
شورشيان سابق جنوب سودان و دولت خارطوم در سال 2005 ميلادي در شهر "نواشا" در كشور كنيا موافقتنامه صلح شمال و جنوب را امضا كردند و به 21 سال جنگ داخلي در سودان پايان دادند، اما دو گروه هيچگاه بر سر حاكميت منطقه نفتي ابيه به توافق نرسيدند.
برپايه اين گزارش، در ماه مي (ارديبهشت ماه) درگيري مسلحانه ميان نيروهاي دو گروه بر سر حاكميت منطقه نفتي مورد مناقشه شدت گرفت كه اين درگيري ها به مرگ دستكم 89 تن و آوارگي 30 هزار تن منجر شد.
هرچند كه برخي پايان قطعي اين مناقشه را به همه پرسي سال 2011 ميلادي وابسته مي دانند، مسؤول كنگره ملي در ابيه اين اقدام البشير را برداشتن آخرين مانع از سر راه صلح معرفي مي كند.
اين گزارش مي افزايد: مردم سودان در سال 2011 ميلادي براي تصميم گيري در مورد ادغام شمال و جنوب سودان و يا استقلال جنوب اين كشور به پاي صندوق هاي راي خواهند رفت.
صوير**ف.ط**1609
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن