تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814174468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كودتاي نظامي در موريتاني با موج محكوميت جهاني روبرو شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: كودتاي نظامي در موريتاني با موج محكوميت جهاني روبرو شد
خبرگزاري فارس: درپي وقوع كودتاي نظاميان در موريتاني، كشورها، نهادها و شخصيت هاي بين المللي در اظهار نظرها و بيانيه هاي مختلف اين اقدام را محكوم كرده و خواستار بازگشت دولت منتخب و قانوني اين كشور به جايگاه خود شدند.


به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، اتحاديه اروپا در بيانيه اي با محكوم كردن كودتاي نظامي در موريتاني خواستار بازگرداندن نظام قانوني به اين كشور در نزديكترين زمان ممكن شد.
"بان كي مون" دبيركل سازمان ملل متحد نيز از كودتاي نظامي در موريتاني عميقا ابراز تاسف كرده و خواستار بازگرداندن نظام ونهادهاي قانوني به اين كشور شد. وي همچنين از همه طرف هاي ذيربط خواست تا به حاكميت قانون احترام بگذارند.
اتحاديه آفريقا نيز كودتا در موريتاني را محكوم و بازگرداندن دولت قانوني به اين كشور را خواستار شد.
اين اتحاديه همچنين تصميم گرفت تا "رمضان العماره" رئيس شوراي صلح و امنيت آفريقا را براي پيگيري وضعيت خطرناك ناشي از كودتا در موريتاني و حمايت لازم جهت دستيابي به راه حلي مسالمت آميز براي بحران در چارچوب نظام قانوني اين كشور به نواكشوت اعزام كند.
در همين حال، "گونزالو گاليگوس" سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا با محكوم كردن كودتاي نظامي در موريتاني تاكيد كرد: "سيدي ولد الشيخ عبدالله" به طور دموكراتيك به رياست جمهوري انتخاب شده است و با هرگونه تلاش از طرف نظاميان براي تغيير دولت به شيوه هاي غيرقانوني مخالفيم.
وي همچنين از نظاميان خواست تا رئيس جمهور و نخست وزير موريتاني را‌آزاد و دولت قانوني، منتخب و دموكراتيك را فورا به جاي خود بازگردانند.
"كاندوليزا رايس" وزير امور خارجه آمريكا نيز در بيانيه اي اين كودتاي نظامي را محكوم و خواستار آزادي فوري رئيس جمهور و نخست وزير موريتاني شد.
وي گفت: آمريكا سرنگوني دولت منتخب و دمكراتيك موريتاني توسط نظاميان اين كشور را محكوم و از اعلام محكوميت اين كودتا از سوي اتحاديه آفريقا و اتحاديه اروپا استقبال مي كند.
رايس افزود: ما از نظاميان مي خواهيم كه رئيس جمهور و "يحيي وليد احمد الواقف" نخست وزير را آزاد و دولت قانوني، منتخب و دموكراتيك موريتاني را فورا به جايگاه خود بازگردانند.
سخنگوي رياست جمهوري تونس نيز گفت: زين العابدين بن علي رئيس جمهور تونس و معمر قذافي رهبر ليبي ابراز نگراني خود را درباره كودتاي نظاميان در موريتاني اعلام داشته اند.
خبرگزاري رسمي تونس به نقل از سخنگوي رياست جمهوري اين كشور افزود: قذافي و بن علي تصميم گرفتند كه "الحبيب بن يحيي" دبيركل اتحاديه مغرب عربي را براي آگاهي از تحولات و تهيه گزارش جامعي درباره آن و تماس با طرف هاي مختلف به موريتاني اعزام كنند.
به گزارش خبرگزاري قطر، "اكمل الدين احسان اوغلو" دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي نيز با انتشار بيانيه اي از كودتاي نظامي عليه دولت منتخب موريتاني ابراز نگراني و نارضايتي شديد كرد.
اين بيانيه افزود: دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي آرزو داشت كه همه مسائل مربوط به فرايند سياسي موريتاني در چارچوب مباني دموكراتيك و حاكميت قانون حل و فصل شود.
وي خواستار بازگرداندن فرايند دموكراتيك به مسير خود در نزديكترين زمان ممكن از جمله آزادي فوري رئيس جمهور، نخست وزير و ساير اعضاي دولت موريتاني شد.
اتحاديه عرب نيز به نوبه خود در بيانيه اي از روند حوادث موريتاني ابراز نگراني و ضرورت پاسداري از مسير دموكراتيك در اين كشور و حل مشكلات ميان طرف هاي مختلف را از طريق گفتگو در درون نهادهاي دموكراتيك براي برقراري وفاق ملي در موريتاني خواستار شد.
"عمرو موسي" دبيركل اتحاديه عرب نيز از تحولات موريتاني، كودتاي نظامي و بازداشت رئيس جمهور و شمار ديگري از مسئولان اين كشور شديدا ابراز نگراني كرد و گفت: اميدوارم كه تحولات موريتاني باعث پس رفت فرايند دموكراتيك اين كشور نشود.
وي همچنين بر تمايل فراوان خود درخصوص حفظ ثبات موريتاني تاكيد و احترام به دستاوردهاي دمكراتيك اين كشور و حل مشكلات سياسي را از راه گفتگوي دموكراتيك، احترام به نهادهاي قانوني، وفاق ملي و اراده ملت موريتاني خواستار شد.
انتهاي پيام/.
 پنجشنبه 17 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن