تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812768050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اقتصاد - عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني
اقتصاد - عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني

علي اخي‌زاد، زهرا ياري:الحاق هر عضو جديد به سازمان تجارت جهاني كه در اداره روابط تجاري خود، مطابق موافقتنامه‌هاي تجاري چندجانبه خود استقلال كامل داشته باشد، طبق شرايطي كه ميان آن و سازمان تجارت جهاني مورد توافق قرار مي‌گيرد با تصويب دوسوم آراي اعضاي كنفرانس وزيران صورت خواهد گرفت. همچنين خروج هر دولت عضو از سازمان، شش ماه پس از اعلام كتبي به دبيركل، صورت مي‌گيرد. فرآيند الحاق به سازمان تجارت جهاني فرآيندي طولاني و چندمرحله‌اي است كه هر مرحله آن الزامات و شرايط خاص خود را مي‌طلبد. كشوري كه خواهان عضويت است ابتدا بايد تقاضاي عضويت خود را به وسيله دبيركل سازمان به اطلاع ساير اعضا برساند. پس از طرح تقاضاي اين كشور در جلسه شورا و به مجرد اينكه درخواست وي مبني بر عضويت پذيرفته شد يك گروه كاري جهت رسيدگي به تقاضاي عضويت كشور متقاضي تشكيل شده و اين كشور گزارشي از سياست‌هاي تجاري خود تهيه و به اين گروه ارائه مي‌دهد. همزمان با اقدامات پيش‌گفته، مذاكرات دوجانبه و چندجانبه‌اي به منظور تعيين شرايط عضويت و حصول توافق ميان گروه‌هاي كاري صورت مي‌گيرد. سپس تنظيم پروتكل الحاق كشور و مشخص شدن تعهدات هر كشور در زمينه گشايش بازار كالا و خدمات خود به روي ساير اعضا انجام مي‌گيرد. در واقع مرحله اول يعني مذاكرات، آغاز فرآيندي است كه در نهايت به عقد موافقتنامه ميان دولت متقاضي و سازمان منجر مي‌شود. اين مرحله در سازمان تجارت جهاني به مرحله اثبات واجد شرايط بودن موسوم است و به مجموعه اطلاعاتي مربوط مي‌شود كه هر كشور (متقاضي عضويت) بايد تهيه كند و در اختيار گروه كاري قرار دهد و به‌طور عمده شامل گزارش سياست تجاري، پرسش‌ها و پاسخ‌هاي كتبي مربوط به اين گزارش و اسناد و قوانين مورد نياز است.

نتيجه تلاش‌هاي گروه كاري به تهيه اسنادي منجر خواهد شد كه شامل گزارش گروه كاري، پروتكل الحاق و جدول تعهدات دسترسي به بازار كشور در مورد كالاها و خدمات است. جدول مذكور توسط دبيرخانه سازمان تهيه مي‌شود. مرحله آخر، مجموعه‌اي است كه براي تصويب به شوراي عمومي تسليم مي‌شود. راي‌گيري در جلسه شورا بايد انجام گيرد و عضويت كشور متقاضي منوط به كسب دوسوم آراست. يك ماه پس از تصويب پروتكل توسط پارلمان كشور متقاضي، عضويت به مرحله اجرا در مي‌آيد.
با توجه به رشد روزافزون صنايع توليدات معدني در كشور و افزايش ظرفيت توليد، برنامه‌ريزي براي صادرات و تبديل تهديد‌هاي ناشي از پيوستن به WTO به فرصت‌ها ضروري بوده و مي‌توان گفت نتيجه عملكرد درست مي‌تواند موجب افزايش درآمد ارزي، ارتقاي طرح و كيفيت محصولات، كاهش قيمت تمام‌شده به نفع مصرف‌كننده و افزايش سطح فروش براي توليد‌كنندگان، افزايش قدرت رقابت در بازار جهاني و در نهايت افزايش سهم بازار كشور در جهان شود. كشور جمهوري اسلامي ايران بايد با هدف جلوگيري از به وجود آمدن يك اجماع جهاني بر ضد كشور، كسب شرايط بهتر و رفع تبعيض براي راهيابي كالاهاي توليدي داخل به بازارهاي جهاني، استفاده از مكانيسم WTO در حل اختلافات تجاري، ايجاد جو مساعد براي سرمايه‌گذاري خارجي در كشور و تطبيق قوانين و مقررات داخل با مقررات سازمان تجارت جهاني و همچنين توسعه امكانات بانكي و جلب سرمايه، افزايش رقابت در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و ارتقاي كيفيت محصولات داخلي و بالا بردن جايگاه و حيثيت اقتصادي و بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران در سطح جهان وارد اين سازمان شود و قبل از ورود نيز بايد مقدمات ورود را آماده سازد و با آمادگي لازم در تمام بخش‌ها وارد شود. كشور ما بايد تا الحاق به سازمان تجارت جهاني از هم‌اكنون قوانين و مقررات داخل را با حذف تدريجي موانع گمركي و سوبسيدها براي توليد‌كنندگان داخلي به يك مكان رقابتي تبديل نمايد تا در صورت پيوستن به سازمان ما دچار ركود اقتصادي و ورشكستگي بنگاه‌هاي توليدي داخلي نباشيم. پيوستن به WTO با حفظ شرايط موجود، گره زدن منافع خويش با منافع جهاني است كه فقط بر اساس مصالح و منافع اقتصادي و تجاري كشور عمل نمي‌كند و فرهنگ، سياست و اقتصاد ما را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. در بعد اقتصادي صنايع متكي بر بازار انحصاري داخل در معرض ورشكستگي قرار مي‌گيرند، در بعد بازرگاني تجاري كفه ترازو به سمت واردات عمدتا مصرفي و نيمه‌سرمايه‌اي سنگين‌تر خواهد شد و تراز تجاري ايران حتي با اتكا به صادرات نفتي كاهش يافته و حتي منفي خواهد شد، بيكاري بالا خواهد رفت و هزينه‌هاي جاري رشد فزاينده‌اي نسبت به هزينه‌هاي عمراني پيدا مي‌كند و پيامد‌هاي فراوان اجتماعي و اقتصادي پيش خواهد آمد. اما راهي جز پيوستن به جهان و مشاركت در فرآيند تصميم‌گيري و تصميم‌سازي نيست و اختيارات در صورت اتخاذ تدابير ضعيف و كوتاه‌مدت به تدريج سلب خواهد شد مگر اينكه تدابير عاقلانه و علمي با تكيه بر مزيت‌ها، توانايي‌ها، سرمايه‌هاي مادي و معنوي خويش اتخاذ شود.
وزارت امور اقتصادي و دارايي
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن