تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805504041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طنز «رضا عطاران» نيازمند تحول است; نگاه ها منتظر «بزنگاه»


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: طنز «رضا عطاران» نيازمند تحول است; نگاه ها منتظر «بزنگاه»
در حالي كه بسياري در عرصه طنز تلويزيوني سبك خاص «رضا عطاران» را در پيش گرفته اند، اين كارگردان و بازيگر موفق اگر نمي خواهد عرصه رقابت را به ديگران واگذارد بايد در كارنامه خود تغيير و تحول اساسي ايجاد كند. پس از موفقيت مجموعه هاي طنز «رضا عطاران» پيش بيني مي شد موجي تحت تاثير اين موفقيت شكل بگيرد. «عطاران» سبك شخصي خود را دارد، سبكي كه رگه هايي از آن در مجموعه طنز شبانه «زير آسمان شهر» كه متن هايش را مي نوشت، قابل تشخيص بود. در مجموعه «كوچه اقاقيا» هم تفاوت هاي طنز عطاران با «مهران مديري»، نويد شكل گيري يك جريان تازه را در طنز تلويزيوني مي داد كه خوشبختانه اين جريان پس از گذشت سال ها همچنان ادامه دارد. عطاران هر چقدر پيشتر رفته، شيوه كاري اش را كامل كرده و پس از مجموعه «متهم گريخت» مي توان امضا» او را پاي مجموعه هايش تشخيص داد. امتياز اصلي عطاران و مجموعه هايش تفاوت آنها با نگاه و طنز مديري است. مديري چهره مهم طنز تصويري است كه بيش از يك دهه توانسته موقعيت خود را حفظ كند و در رتبه اول بايستد. اما عطاران با روايت زندگي طبقه فرودست و نمايش جزئيات آن بخش هايي از زندگي را به تصوير مي كشد كه پيش از اين نديده ايم. نوع شوخي ها، جنس شخصيت پردازي و مناسبات شخصيت ها مخصوص اوست و عطاران حتي در بازي گرفتن از بازيگرانش هم متفاوت از مديري عمل مي كند. در واقع رئاليسمي خاص بر فضاي مجموعه و بازي ها حاكم است كه بعنوان يك ويژگي مجموعه هاي عطاران را دوست داشتني مي كند. مجموعه «سه در چهار» به كارگرداني «مجيد صالحي» را مي توان نمونه اي دانست كه تحت تاثير طنز عطاران ساخته شده است. صالحي پيش از «سه در چهار» با عناوين مختلف و در پروژه هاي متفاوت كنار عطاران حضور داشته، ولي اين بار مشاور او در «سه در چهار» عطاران است و... همه اينها نشان دهنده تعلق خاطر صالحي به اين كارگردان و طنز اوست. تماشاي «سه در چهار» يادآور خاطره هايي است كه از «متهم گريخت»، «خانه به دوش» و «ترش و شيرين» داريم. حتي تيتراژ مجموعه هم با تاثير از آثار عطاران ساخته شده و اگر خوشبين باشيم اين تقليد را به حساب ادا» دين «مجيد صالحي» به هنرمند محبوبش مي گذاريم. در واقع او خواسته هر سكانس مجموعه يادآور طنز محبوب عطاران باشد و در اين كار موفق بوده است. مجموعه «آرزوهاي شيرين» سيدوحيد حسيني نيز كه مدتي پيش از شبكه اول پخش مي شد، متاثر از مجموعه هاي عطاران بود. حتي حسيني در گفتگويي با صراحت گفت كه طنز عطاران را دوست دارد و سعي كرده در مجموعه اش به همان سبك و سياق كار كند. اين رويكرد كارگردانان جوان در تقليد از شيوه كار جذاب عطاران اشكالي ندارد به شرطي كه تا ابد در مقام يك مقلد باقي نمانند! مي توان از سبك عطاران لذت برد، اما هر كارگرداني بايد ويژگي هاي كاري خود را به اثر پيوند بزند. در حالي كه ميان مقلدان عطاران چنين چهره اي را نمي توان سراغ گرفت و همه چنان مسحور جذابيت هاي طنز او شده اند كه خلاقيت را فراموش كرده اند. نكته مهم درباره شيوه كاري عطاران اينست كه او ازهمان ابتدا بدون توجه به محبوبيت و موفقيت مديري سراغ ايده هاي خود رفت و به موفقيت رسيد. تفاوت طنز او با مديري، تنوع و طراوتي خاص به فضاي طنز تصويري آورد. اما به تدريج با اضافه شدن به تعداد مقلدان عطاران، اين طراوت و جذابيت كمرنگ شده و مخاطب تلويزيون را با تكرار محض روبرو مي كند. مهر در ادامه مي نويسد: «عطاران» كه اين روزها «بزنگاه» را براي ماه رمضان مي سازد، كاري سخت پيش رو دارد. چون بايد قدمي رو به جلو بردارد. در حالي كه پس از «ترش و شيرين»، مجموعه هاي «آرزوهاي شيرين» و «سه در چهار» با نگاه به طنز عطاران ساخته شده ، «بزنگاه» بايد كامل تر از مجموعه هاي قبل عطاران و جذاب تر از نمونه هايي باشد كه با نگاه به آثار او ساخته شده است. بي شك اگر طنز از طراوت تهي باشد، تاثير و جذابيت ندارد. عطاران بايد مسيري تازه را در «بزنگاه» تجربه و فاصله اش را با مقلدانش بيشتر كند. او نياز به يك تغيير و تحول اساسي در كارنامه اش دارد، اگر نمي خواهد رقابت را به ديگران واگذار كند، شرط بقا» اين است.
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن