تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820586616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز مطالعات مقدماتي قلعه «كوه خواجه» دشت سيستان ‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: آغاز مطالعات مقدماتي قلعه «كوه خواجه» دشت سيستان ‌


سرويس شهرستانها: مطالعات مقدماتي قلعه كوه خواجه به منظور بازسازي اين اثر اشكاني و به همت پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري دشت سيستان آغاز مي‌شود. در حال حاضر با خشك‌شدن هامون، وضع مناسبي براي مطالعه قلعه خشتي كوه خواجه به وجود آمده است.

، مدير پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري دشت سيستان در اين باره به ‌‌CHN گفت: ‌

به گزارش ‌خبرگزاري ميراث فرهنگي، كوه خواجه تنها پشته بلند طبيعي دشت سيستان است كه در ميان اهالي منطقه از تقدس ويژه‌اي برخوردار بوده و قلعه‌اي بزرگ از دوره اشكاني نيز روي آن بنا شده است.

وي افزود:

وي تاكيد كرد كه با پايان گرفتن مطالعات كوه‌خواجه، مرمت اضطراري آن به سرعت آغاز مي‌شود.

كوه خواجه كه به آن ، و هم مي‌گويند، با ارتفاع تقريبي 133 متر از سطح دشت تحت تاثير جريانات زمين ساختاري دوران سوم شكل گرفت.

اين كوه در باورهاي سه مذهب زرتشتي، مسيحيت و اسلام داراي قداست است و به گونه‌اي با فرجام‌خواهي، بهروزي و حاكميت عدل و داد بر پهنه ايران ارتباط داشته است.

در انجيل متي آمده است: سه مغ هر روز از بلنداي كوهي ستاره تولد مسيح(ع) را جستجو مي‌كردند، اين كوه در شرق فلات ايران و در سيستان بوده و از بالاي همين كوه نيز ستاره تولد مسيح ديده شده است، مغ‌هاي ايراني رد ستاره را دنبال مي‌كنند و به مكاني مي‌رسند كه مسيح متولد مي‌شود و در حالي كه نوزاد در دامان مادر آرام گرفته بود، با آنها سخن مي‌گويد، براساس نوشته‌ها، آن كوه معروف همان كوه‌خواجه است. ‌

بخش اصلي قلعه در شيب جنوب شرقي با سه ديواره دفاعي تركيب و تقارني از معماري مركزي و فضاهاي منفرد جنبي با عملكرد توامان زيستي و دفاعي و عبادي است.

اين بخش در بردارنده زيباترين گچبري‌هاي دوران اشكاني و نقاشي‌هاي متنوع و تنها نقش برجسته‌هاي گلي شناخته شده و نيز بنيادهاي اوليه معماري دو ايوانه و چهار ايوانه، طاق‌ها و گنبدهاي اوليه است.

بناهاي كك كهزاد، كوشك چهل دختران، زيارت پير گندم بريان و مزار خواجه و قبور اسلامي از بناهاي مهم سطح كوه است.‌




 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن