تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820113698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در بيست و ششمين شماره «فرهنگ مردم»مقاله «رمضان در فرهنگ مردم همدان» منتشر مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در بيست و ششمين شماره «فرهنگ مردم»مقاله «رمضان در فرهنگ مردم همدان» منتشر مي‌شود
گروه ادب: «احمد وكيليان» مديرمسئول تنها نشريه «فرهنگ مردم» ايران از انتشار مطالبي درمورد «عزاداري هيئت سقاهاي همدان» و «رمضان درفرهنگ مردم همدان» در بيست‌و‌ششمين شماره اين نشريه خبر داد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) وكيليان درباره اين شماره از فرهنگ مردم گفت: اين دومين ويژه‌نامه شهرستان‌ها است كه به استان همدان اختصاص دارد. شماره ‌پيشين در مورد «كاشان» بود. دبير ميهماني كه در اين شماره قبول زحمت كردند و به ما ياري رساندند دكتر «پرويز اذكايي» از مردم‌شناسان توانايي هستند كه براي دوستداران فرهنگ و مردم چهره‌اي آشنا محسوب مي‌شود.

او با اشاره به برخي مطالب اين شماره فرهنگ مردم‌، تصريح كرد: رمضان در فرهنگ مردم همدان‌، عزاداري هيئت سقاهاي همدان، باورهاي مردم در مورد مزارهاي و امام‌زاده‌ها و اماكن مقدس در همدان، ادبيات شفاهي همدان‌، زبانزدها، اصطلاحات، القاب و كاريكلماتور در همدان، گردشگري‌، چشمه‌ها و چمن‌هاي الوند و همدان از جمله مطالب بيست‌وششمين شماره «فرهنگ مردم» هستند كه در پايان مرداد يا اوايل شهريور سال جاري در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

نويسنده كتاب «رمضان در فرهنگ مردم » در مورد «سقائيان همدان» اظهار كرد: اگرچه سقائيان در شهرهاي ديگر ايران هم حضور دارند، اما مهم‌ترين هيئت سقائيان ايران در همدان است. سقائيان اين شهر در «محرم» و «روز عاشورا» به شكلي ساده و دور از تجملات، به ياد سقاي كربلا حضرت عباس(ع)، مشك به دوش و در حالي‌كه بر شانه‌هاي خود گل ماليده‌اند، در خيابان حركت مي‌كنند و به عزاداري مي‌پردازند.

وكيليان از ديگر نكات اين ويژه‌نامه را طراحي روي جلد نشريه به وسيله «قباد شيوا» از گرافيست‌هاي مطرح ايران عنوان كرد كه اهل همدان است.

اين مدرس دانشگاه و فرهنگ‌پژوه با اشاره به آغاز فعاليت و موضوع شماره‌هاي پيشين فصلنامه «فرهنگ مردم»، ضمن تأكيد براين نكته كه مي‌توان «فرهنگ مردم» را تنها نشريه حال حاضر‌، در زمينه فولكلور (ادبيات عاميانه) ايران دانست كه از سال 1381 منتشر مي‌شود، گفت: اين نشريه به فولكلور و آداب و رسوم مردم ايران از هر قوم و نژاد اختصاص دارد و مخاطبان آن اقشار مختلف مردم و انديشمندان ايراني و ساير ملل هستند. تا امروز 23 شماره از اين نشريه در بخش‌هاي مختلف فرهنگ مردم منتشر شده است كه گاهي نيز به صورت ويژه‌نامه با اختصاص يافتن به منطقه يا شخصي خاص به چاپ مي‌رسد.

او عناوين برخي از شماره‌هاي پيشين نشريه را اين‌گونه نام برد: «انجوي شيرازي ( پدر فرهنگ مردم ايران ) و بنيانگذار مركز فرهنگ مردم ايران»، «ويژه‌نامه‌ هنر»‌، «زبانزد‌ها و ضرب‌المثل‌ها»‌، «هزارو يك شب»‌، « ادبيات شفاهي كودك»، «طنز»، «هنرهاي دستي و بومي»‌، «‌مشروطه و مردم »، «فرهنگ مردم كاشان»‌، «‌مولوي جلال‌الدين محمد بلخي» و ويژه‌نامه‌ «شاهنامه و مردم»‌.

يادآوي مي‌شود احمد وكيليان، مديرمسئول و سردبير فصلنامه «فرهنگ مردم»، فارغ‌التحصيل رشته «فرهنگ و زبان‌هاي باستاني» است. او از سال 1348 با زنده‌ياد استاد انجوي شيرازي (پدر فرهنگ مردم ايران ) همكاري داشته و چندين كتاب نيز در حوزه‌ فرهنگ مردم ايران منتشر كرده كه عبارتند از: «رمضان در فرهنگ مردم‌»، «تمثيل و مثل»‌، «‌چيستان‌هاي خواندني‌»، «‌متل‌ها و افسانه‌هاي ايراني ( برگزيد، كتاب سال 2000 انجمن فولكلور ايتاليا )»‌، «قصه‌هاي ايراني به روايت امروز و ديروز» با همكاري دكتر «شين تاكه‌هارا» فولكلورشناس ژاپني، ويرايش كتاب‌هاي قصه‌هاي «مشدي گلين خانم » و « توپوز قلي‌ميرزا » گردآوري «ال.پ. الول ساتن» با همكاري پرفسور «اولريشس مارزلف» و ترجمه بهترين «قصه‌هاي پريان جهان‌» و كتاب «ريشه‌شناسي قصه‌هاي مثنوي» كه هم‌اكنون در دست چاپ است.
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن