تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812734010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايگاه فيدل، تكيه گاه محكم رائول كاسترو


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: جايگاه فيدل، تكيه گاه محكم رائول كاسترو
فيدل كاسترو رهبر بيمار و محبوب كوبا در ۳۱ ژوييه ۲۰۰۶ قدرت را به طور موقت به رائول كاسترو، برادر كوچكترش واگذار كرد. ۳۱ ژوييه سال جارى مصادف است با دومين سالگرد تفويض قدرت در كوبا كه در ابتدا به صورت موقت صورت گرفته بود.در اين گزارش به بررسى ابعاد شخصيت فيدل كاسترو، انقلاب كوبا، تفويض قدرت و پيامد هاى كناره گيرى رهبر كوبا از قدرت پرداخته شده است.
فيدل كاسترو كيست ؟
فيدل الخاندرو كاسترو، رهبر انقلابى و سياسى كوبا مشهور به فيدل كاسترو در سيزدهم اوت سال ۱۹۲۷ در استان اورينت كوبا متولد شد. پدرش مالك ۲۳ هزار جريب مزرعه نيشكر بود و او دوران كودكى را با كار كردن در مزرعه نيشكر خانوادگى اش گذراند. در شش سالگى خانواده را متقاعد كرد تا با رفتن او به مدرسه موافقت كنند و تحصيلات ابتدايى را در دو مؤسسه مسيحى واقع در سانتياگو و پس از آن درهاوانا دنبال كرد. فيدل در سال ۱۹۴۵ فارغ التحصيل شد و پس از آن در سال ۱۹۵۰ موفق به دريافت دكتراى حقوق از دانشگاه هاوانا شد. وى در سال ۱۹۵۲ با اعتقادات و تفكرات سياسى و انقلابى كه در ذهنش داشت تصميم گرفت در مبارزات انتخاباتى پارلمان شركت كند. اما درهمين حال ژنرال فولخنسيو باتيستا طى كودتايى قدرت را به دست گرفت. كاسترو به دنبال اقدامات منفى دولت باتيستا به دادگاه عالى رفت و باتيستا را به تحريف قانون و برقرارى ديكتاتورى متهم كرد اما دادگاه اين ادعاى كاسترو را نپذيرفت. بدين ترتيب كاسترو كه اعتقاد داشت فقط يك انقلاب مى تواند كوبا را نجات دهد به همراه ايبل سانتاماريا رهبر يك گروه مخالف دولت در سال ۱۹۵۳ برنامه اى براى حمله به پادگانى در مونكادا به منظور به دست آوردن سلاح براى براندازى دولت حاكم طراحى كرد اما به دليل در نظر نگرفتن مسايل غير منتظره حمله به سربازخانه مونكادا كه در ۲۶ ژوييه صورت گرفت شكست خورد و بيش از نيمى از طرفداران كاسترو كشته شدند و سربازان باتيستا، فيدل كاسترو و گروه مبارزش را نيز دستگير كردند. كاسترو به ۱۵ سال زندان محكوم شد اما دو سال بعد آزاد شد و پس از آزادى از زندان به مكزيك رفت و در آنجا با ارنستو چه گوارا، انقلابى آرژانتينى آشنا شد و نهضت انقلابى ۲۶ ژوييه را سازماندهى كرد. فيدل با كمك چه گوارا سرانجام توانست در سال ۱۹۵۹ رژيم باتيستا را سرنگون و دولت كمونيستى در كوبا ايجاد كند. آمريكا كه منافعش را در كوبا در خطر مى ديد از همان ابتدا به مخالفت با دولت كوبا پرداخت. روابط آمريكا و كوبا روز به روز وخيم تر شد و در سال ۱۹۶۲ زمانى كه دولت آمريكا متوجه شد شوروى با اجازه كاسترو به قرار دادن موشك هاى دوربرد بالستيك در خاك كوبا اقدام كرده است، اين روابط تيره تر از هميشه شد و جان اف كندى، رئيس جمهور وقت آمريكا اعلام كرد براى جلوگيرى از ورود كشتى هاى شوروى كه حامل ابزار تسليحاتى به كوبا بودند، اين كشور را محاصره دريايى مى كند. كاسترو در سال ۱۹۷۶ به عنوان رئيس جمهور كوبا و رئيس شوراى وزيران انتخاب شد. در سال ۱۹۸۹ كاسترو با شوروى سابق يك پيمان دوستى ۲۵ ساله امضا كرد اما در سال ۱۹۹۰ با فروپاشى اتحاد جماهير شوروى كمك هاى اين كشور به كوبا خاتمه يافت. پس از اين رويداد آمريكا تحريم هاى خود عليه كوبا را تشديد كرد. كاسترو با اقدامات انقلابى و آرمان گرايانه اش تبديل به سمبل انقلاب در كوبا شد و مردم زيادى را تحت تأثير قرار داد، به ويژه آنان كه به ياد داشتند او چگونه زندگى كرده است.
تفويض موقت قدرت
فيدل كاسترو كه پا به سن گذاشته بود قبل از يك عمل جراحى مهم در ۳۱ ژوييه ۲۰۰۶ رسما قدرت را به رائول كاسترو برادر كوچكترش واگذار كرد. فيدل در اين حكم سمت رياست حزب كمونيست كوبا و فرمانده كل نيروهاى مسلح اين كشور را به رائول كاسترو سپرد.به گزارش ايسنا،پس از اين اقدام فيدل كاسترو با خيالى آسوده خود را به تيغ جراحان سپرد. اكثر تحليلگران فكر مى كردند كه رائول كاسترو يك افراطى سياسى است كه به هر قيمتى شده تلاش مى كند قدرت حزب كمونيست كوبا را در اين كشور حفظ كند. بعضى از كارشناسان نيز معتقد بودند كه وى نسبت به برادرش عملگراتر است. اين كارشناسان مى گفتند رائول كاسترو با اعمال اصلاحات و تبعيت از سيستم سياسى و اقتصادى چين قصد دارد تحولات اساسى را در كوبا ايجاد كند. خود رائول كاسترو نيز تأكيد كرد كه خط مشى فيدل كاسترو را ادامه خواهد داد و در اين راستا از برادر بزرگترش مشورت خواهد گرفت. پس از انتقال قدرت در كوبا و عمل جراحى فيدل كاسترو گمانه زنى ها در مورد احتمال وخامت شرايط جسمانى فيدل كاسترو افزايش يافت به طوريكه بعضى از رسانه هاى غربى با اشاره به مرگ زودهنگام فيدل كاسترو پيش بينى تحولات عظيم در كوبا را مطرح كردند. موضوع عدم حضور فيدل كاسترو در جمع مردم كوبا از ۳۱ ژوييه ۲۰۰۶ اين گمانه زنى ها را بيشتر مى كرد. اما پس از عمل جراحى فيدل كاسترو و نمايش عكس ها و فيلم ها از رهبر كوبا به طور آشكار مشخص شد كه رهبر كوبا فقط بيمار بوده و در دوران نقاهت به سر مى برد. روزنامه هاى آمريكايى نيز كه مدعى بودند رهبر كوبا بيمارى لاعلاج دارد پس از بهبود فيدل كاسترو به اين موضوع پى بردند كه طرح هاى جاه طلبانه شان در كوبا با ناكامى روبرو شده است. با اين كه رائول در مقايسه با برادر بزرگترش از شخصيت كاريزماتيك كمترى برخوردار بود اما به شدت تلاش مى كرد تا سياست هاى فيدل كاسترو را در كوبا حفظ كند.
زندگى نامه رائول كاسترو
از زمانى كه رائول و فيدل كاسترو در دهه ۱۹۴۰ ميلادى از مدرسه اخراج شدند رائول در زندان، تبعيد، زندگى در كوهستان و حتى در راس قدرت در كنار فيدل بوده و اكنون نيز كه رهبر كوبا شده است. رائول كاسترو در ژوئن سال ۱۹۳۱ در شرق كوبا به دنيا آمد و چهارمين برادر از هفت برادر فيدل كاسترو به حساب مى آيد. به رغم برخى اختلافات شخصيتى، اين دو برادر در تمام زندگى با هم بسيار متحد بودند. رائول در حال حاضر ۷۷ سالگى را پشت سر مى گذارد. رائول كه در اوايل دهه ۱۹۵۰ ميلادى دانشجوى علوم اجتماعى بود، به حزب كمونيست كوبا پيوست و به شرق آسيا سفر كرد. وى بر خلاف برادرش كه اقدام عليه رژيم باتيستا را مورد توجه قرار داده بود به انقلاب سوسياليستى بيشتر تمايل داشت. رائول در سال ۱۹۵۳ ميلادى فيدل كاسترو و ۱۶۰ نفر از حاميانش را در حمله به قرارگاه مونكادا در شهر سانتياگوى كوبا همراهى كرد. رائول كاسترو به همراه برادرش در مدتى كمتر از دو سال در زندان به سربرد و به همين جهت به چريكى تأثير گذار در دولت كوبا تبديل شد. پس از انقلاب كوبا رائول كنترل ارتش را به دست گرفت. رائول به عنوان فرمانده نيروهاى مسلح كوبا نقش مهمى در برقرارى روابط نظامى قوى كوبا با شوروى سابق داشت. زمانى كه رائول در تبعيد و در مكزيك به سر مى برد با چه گوارا ملاقات كرد و او را وارد نهضت انقلابى كوبا كرد. رائول كاسترو بر خلاف برادرش مردى در سايه بوده است و تا قبل از اينكه اداره امور كوبا را در ۳۱ ژوييه ۲۰۰۶ موقتا به دست بگيرد، سخنرانى هاى زيادى نداشته و هيچ گاه با روزنامه نگاران غربى مصاحبه نكرده بود. در واكنش به كناره گيرى فيدل كاسترو از قدرت جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا خواستار ايجاد دموكراسى تمام عيار در كوبا شد. فيدل كاسترو روساى جمهورآمريكايى بسيارى را به خود ديده است كه هر كدام از آن ها به اتخاذ سياست هاى خصمانه و كينه توزانه عليه كوبا درصدد سرنگونى كاسترو بر آمدند اما همه آنها از قدرت كنار رفتند و كاسترو ماند و بحران هاى فراوانى را از سر گذراند. بحران موشكى كه سه سال پس از به قدرت رسيدن كاسترو جهان را در آستانه يك جنگ اتمى قرار دارد يكى از آن بحران ها بود. همچنين فروپاشى اتحاد جماهير شوروى نيز ضربه سختى به فيدل وارد كرد. با فروپاشى شوروى و قطع كمك هاى شوروى به كوبا همگان معتقدند بودند كه اين كشور در آستانه سقوط قرار مى گيرد اما با اقدامات درست فيدل كاسترو در زمينه هاى اقتصادى، علمى و پزشكى پيشرفت ها در كوبا نمايان شد. با حضور فيدل كاسترو در كوبا و ظهور رهبر چپ گراى قدرتمند در آمريكاى لاتين اندك اندك رهبران چپ گرايى هم چون هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا، اوو مورالس، رئيس جمهور بوليوى و رافائل كوريا، رئيس جمهور اكوادور نيز ظهور كردند. درست است كه فيدل كاسترو هم اكنون در عرصه قدرت وجود ندارد اما خط مشى و اهدافش هم اكنون توسط ديگر رهبران چپ گراى آمريكاى لاتين و ضد واشنگتن دنبال مى شود.
سخنرانى رائول كاسترو به مناسبت سالروز انقلاب كوبا
رائول كاسترو، رئيس جمهور كوبا در يك سخنرانى ۴۸ دقيقه اى به مناسب سال روز انقلاب كوبا كه روز شنبه گذشته برگزار شد، به كوبايى ها گفت كه براى دوران سخت پيش رو با افزايش قيمت هاى نفت و كالا، آماده شوند. با وجود انتظارات از اين كه وى از اين سخنرانى براى فاش كردن اصلاحات جديد استفاده خواهد كرد، رائول كاسترو در عوض در جمع هزاران هوادار در جلوى مجموعه نظامى مونكادا، جايى كه خود وى و برادرش ۵۵ سال پيش با رهبرى يك گروه شبه نظامى حمله اى را آغاز كردند و بذر انقلاب ۲۶ ژوئيه ۱۹۵۹ كوبا را كاشتند، بر گذشته تمركز كرد. كاسترو در سانتياگو، ۵۳۵ مايلى (۸۶۰ كيلومترى) جنوب شرقى هاوانا، پايتخت بالفعل نيمه شرقى اين جزيره، گفت: هنگامى كه ما به مونكادا حمله كرديم، هيچ يك از ما حتى تصور هم نمى كرد امروز اين جا باشد. وى به مردم اين جزيره فقير درباره سختى بيشتر اقتصادى هشدار داد و به رهبران حزب كمونيست فرمان داد تا به وعده هايى كه به مردم كوبا مى دهند، عمل كنند. كاسترو گفت: بدون توجه به آرزوهاى بزرگ براى حل هر مشكلى، نمى توانيم از آن چه كه داريم بيشتر هزينه كنيم. وى همچنين وعده داد كه كوبا بدون توجه به پيروز انتخابات نهايى رياست جمهورى آمريكا در ماه نوامبر كه جان مك كين از حزب جمهورى خواه و باراك اوباماى دموكرات را در برابر يكديگر قرار داده است، براى هر گونه حمله بالقوه آمريكا آماده خواهد بود. رائول كاسترو گفت: ما بدون توجه به نتايج انتخابات بعدى رياست جمهورى در آمريكا به توجه ويژه خود به توان دفاعى مان ادامه خواهيم داد. رئيس جمهور ۷۷ ساله كوبا به طور اشتباه در پايان سخنانش «پنجاه و نهمين» سالگرد حمله مونكادا را به برادرش فيدل تقديم كرد كه مى توان گفت با اين كار نشان داد ديگر جوان نيست. اما وى سپس به خود خنديد و خاطرنشان كرد كه امسال در واقع پنجاه و پنجمين سالگرد اين حمله است. دو سال پيش بود كه فيدل كاسترو در يادبود سالگرد اين حمله در محافل عمومى ديده شد. وى پنج روز بعد تحت عمل روده قرار گرفت و از آن زمان تا كنون در ويدئوها و عكس هاى رسمى پديدار شده است.
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن