تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816970724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فروش روح به شیطان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر  - شخصیت «فاوست» روحش را به شیطان می​فروشد تا بتواند به پیشرفت​های علمی دست یابد. علیرضا نراقی: فاوست داستانی درباره توسعه و علمی شدن است. فردی که مشغولیتش علم است، برای آزادی و پیشرفت روحش را به شیطان(مفیستو) می​فروشد . این داستان البته ریشه​ای عمیق در فرهنگ غربی دارد،از «فاوست نامه» یوهان اسپیس تا «دکتر فاستوس» مارلو و سپس فاوست گوته. پس از اثر جاودان گوته هم اقتباس های مختلفی از این شخصیت و داستان به وجود آمده است. روایت فاوست تفسیرها و تحلیل​های مختلفی را هم داشته؛ بسیاری این شخصیت را نمادی از بی رحمی پیشرفت و بی اخلاقی علمی دانسته اند. کسی که با وجهی شیطانی از تمام محدودیت​های اخلاقی گذر می​کند تا به علم (فارغ از هر گونه اندیشه بیرونی) بپردازد. در چنین شرایطی دشمن اساسی فاوست چیزی نیست، جز جهل. مارشا برمن متفکر چپگرای معاصر از جمله کسانی است که با تفکر انتقادی خود، فاوست را از منظری منتقدانه نسبت به مدرنیته مورد خوانش قرار داده. او با وجود تحلیل سیر شخصیتی فاوست ، به نوعی توسعه خواهی و آگاهی بخشی او را زیر سؤال می​برد. لذا دست انسانی و خطاپذیر را در جهت آگاهی با موج سرمایه داری همراه دیده و نقدی از منظر چپ بر پیکر مدرنیته متکثر وارد می​کند. آنچه به نظر می​رسد در اقتباس حمیدرضا نعیمی از فاوست برجسته است منظر مارشا برمن و رویکرد اوست نه خود تضاد و درام اصلی فاوست که به نظر می​رسد دارای اشارات و کنایه​های بیشتری به جامعه ایرانی است. حمید رضا نعیمی هم در نگاه خود ضمن نقد عوام و توده​ها، نمایش یأس آلودی از توسعه جهان و مدرنیته را تصویر کرده است. فضایی که در آن به مانند خیلی از مؤلفین هنری جدید تلاش دارد تا لایه های جامعه معاصر را کنار زند و وجه - گویا - شیطانی و تباه کننده آن را نمایان کند. در این نگاه مدرنیته آغاز حلول روح مفیستویی(شیطانی) است در کالبد توان علمی و انسانی فاوست ! گویی که مفیستو و فاوست به هم می سازند تا بنیادی نو در اندازند، بنیادی که در نهایت " دود می​شود و به هوا می​رود"!  فاوست فانتزیفانتزی یکی از راه های مطمئن برای ایجاد جنبه​های نمایشی بر روی یک ایده یا خط داستانی است.مصنوعات ناشی از ذهنیت فانتزی کمک می​کند تا اثر تحولات،تنوعات و جاذبه​های نمایشی را از راهی مطمئن و غیر شعاری پیدا کند. نعیمی در خوانش خود با استفاده از موسیقی،صحنه​های کمیک، جادوهایی نزدیک به شعبده(که از طریق مفیستو اجرا می​شود)،دکور و میزانسن​های متنوع و متحرک و استفاده از تمهیدات صحنه ای دیگر کار را در جهتی قرار داده تا صحنه​های نمایشی قابل اعتنا و جذاب از کار درآیند. از سوی دیگر همین نگرش باعث شده تا دیالوگ​هایی که در برخی موارد به ایده​های کلی و شعارها و آرمان​ها نزدیک می​شوند کمتر آزار دهنده باشند و در بستری که به لحاظ نمایشی اصالت دارد، منتقل شوند. در جنس بازی​ها و ساخت صحنه​های کوچک کمیک  که از پیوندشان می​توان هویتی کلی را دریافت کرد. فاوست اجرای موفقی است، اما همین تمهید باعث می شود که اثر از عمق تراژیک که در مضمون و رویکرد نعیمی نویسنده نهفته است، دور شود. نعیمی از سوی فاوست را با خوانش مضمونی رادیکال تحلیل کرده و تکرار لایه های تراژیک را در همه دوره​های حرکتی بشر دیده و از سوی دیگر در شیوه​های نمایشی و اجرایی هم به سمت نوعی سبک پردازی کاملاً نمایشگرانه رفته، که با اتکا به عناصری چون فانتزی و کمدی برای اثر لذتی سرگرمی محور می​سازند. نفس رفتن به سوی چنین همنشینی و تعادلی- اگر چه در مضمون نابهنگام و بی ارتباط به جامعه  ایرانی است- اما بسیار مثبت است، چرا که دقیقاً چنین ترکیبی است - حال نه الزاماً با افراط کاری​های ​نعیمی- که می​تواند یک درام کامل و یک تئاتر ایده آل و مطمئن را ایجاد کند.      52




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 579]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن