تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820472627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرانس پرس/نارضايتي مسلمانان چين از تشديد تدابير امنيتي در استانه بازيهاي المپيك


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: فرانس پرس/نارضايتي مسلمانان چين از تشديد تدابير امنيتي در استانه بازيهاي المپيك
تهران/ واحد مركزي خبر/ سياسي 87/05/11
خبرگزاري فرانسه امروز جمعه در گزارشي به قلم دان مارتين از يورومكي چين نوشت مقامات پكن در راستاي تامين امنيت بازيهاي المپيك دو هزار و هشت پكن تدابير امنيتي را در اين كشور تشديد كرده اند و در همين راستا مسلمانان شمال غربي چين مي گويند به علت افزايش تدابير امنيتي و محدوديتهاي ناشي از ان ،سفرهاي هوايي براي انها دشوار شده است.
بر اساس اين گزارش، هاسمت كه يك تاجر چيني است و مايل نيست نامش را به طور كامل بيان كند پس از گذشتن از بخش بازرسي در فرودگاه ارومچي، مركز استان شينجيانگ ،‌ به خبرگزاري فرانسه اعلام كرد تدابير امنيتي به شدت افزايش يافته است به طوري كه ماموران تمام وسايل ريز و درشت مرا به دقت بازرسي كردند.
در حاليكه تدابير امنيتي در پايتخت چين در استانه مسابقات المپيك پكن افزايش يافته است، مقامت چيني از مسافران مترو درخواست كرده اند براي سهولت جابجايي با خود ساك و چمدان به داخل قطارها و مترو نياورند.
به نوشته روزنامه پكن تايمز، نيروهاي امنيتي چيني از ماه ژوئن بازرسي كيف هاي عمدتا بزرگ را در ايستگاه هاي مترو اغاز كرده بودند ولي از اين هفته تا پايان مسابقات پاراالمپيك در ماه سپتامبر، همه ساكهاي كوچك و بزرگ بايد مورد بازرسي امنيتي دقيق قرار گيرد.
در همين راستا مسئولان شركت متروي پكن در پايگاه اينترنتي اين شركت اعلام كردند به منظور جلوگيري از تشكيل صف هاي طولاني به علت بازرسيهاي امنيتي، به همه مسافران توصيه مي شود در صورت امكان، ساك با خود حمل نكنند.
مسئولان امنيتي چين اعلام كرده اند منطقه شمال غربي از چين كه بيش از هشت ميليون مسلمان ترك زبان در ان زندگي مي كنند يك تهديد تروريستي به شمار مي رود. هفته گذشته يك گروه از جدايي طلبان اويغور مسئوليت چند بمب گذاري از جمله انفجارهاي اخير در
منطقه يون نانYunnan را كه دو كشته بر جا گذاشت بر عهده گرفت و تهديد كرد در زمان برگزاري بازيهاي المپيك پكن حملات جديدي را انجام خواهد داد.
هاسمت كه تا كنون براي انجام فعاليتهاي تجاري خود به راحتي با هواپيما مسافرت مي كرد اين بار براي رفتن به شهر شيان كه به علت وجود مجسمه هاي جنگجويان ساخته شده از گل خام، شهرت دارد،‌ براي تهيه بليط هواپيما از يك شركت هواپيمايي چيني مجبور شده است تائيديه هايي از شركتهايي كه وي قصد دارد از انها ديدن كند دريافت نمايد. مسئولان شركتهاي هواپيمايي مي گويند اين محدوديتها و مقررات را دولت براي انها تعيين كرده است تا بتواند هر چه بهتر امنيت بازيهاي المپيك پكن را تامين كند.
اين تاجر چيني تصريح كرد همه اين محدوديتها به اين خاطر است كه من يك اويغور هستم و اين دور از عدالت است چرا كه ما نيز از بازيهاي المپيك حمايت مي كنيم و خواستار برگزاري ارام و مناسب انها هستيم. وي تاكيد كرد بدون شك بازرگاناني كه از نژاد اكثريت هان Hanهستند از اين مقررات محدود كننده معاف هستند.
در فرودگاه ارومچي شماري از مسافران چيني كه از اقليت ايغور هستند داخل جمعيت اعضاي اكثريت نژاد هان مي شوند تا راحتتر بتوانند از هواپيما استفاده
كنند.
يك گروه از اويغورهاي تبعيدي كه در المان به سر مي برند مي گويند بسياري از اعضاي اين اقليت نمي توانند از هواپيما براي جابجايي استفاده كنند.
ديلكست راكسيت سخنگوي كنگره ايغورها مي گويد شركتهاي هواپيمايي به اعضاي اين اقليت نژادي بليط هواپيما نمي فروشند و مسئولان شركتهاي هواپيمايي براي خلاص شدن از دست انها مي گويند فهرستهاي فروش تكميل شده است. وي افزود بازرسي بدني از زنان ايغور در فرودگاهها موجب ناراحتي و خشم مسلمانان منطقه شده است. وي تاكيد كرد اقدامات خصمانه مقامات چيني برضد اعضاي اقليت نژادي ايغور كاملا تبعيض اميز است.
مسئولان پليس ارومچي از اظهار نظر در اين زمينه خودداري كردند. سخنگوي اداره هواپيمايي كشوري چين اعمال هر گونه مقررات محدود كننده را براي ايغورها در سفرهاي هوايي تكذيب كرد. وي تاكيد كرد اعمال چنين تدابيري برضد ايغورها غير ممكن است و تا جائيكه من مي دانم چنين چيزي وجود ندارد.
از اوايل سال جاري ميلادي مقامات امنيتي و پليس چين اعلام كردند چندين مركز تبهكاري و تروريست را متلاشي كرده و اعضاي انها را بازداشت كرده اند. با اين وجود مخالفان سياسي،‌ ناراضيان و گروههاي مدافع حقوق بشر در چين مي گويند قدرت مركزي درباره تهديد اين گروهها اغراق مي كند تا هر گونه اعتراض و مخالفت را در استانه برگزاري بازيهاي المپيك سركوب نمايد.
يك زن بيست ساله از اقليت ايغور در گفتگو با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد دو بار براي خريد بليط قطار به مقصد ارومچي اقدام كرد اما هر بار با پاسخ منفي مسئولان روبرو شد. وي كه به گفته خودش كار مناسبي در ارومچي پيدا كرده است اما نمي تواند به انجا برود افزود كم نيست تعداد كساني كه دراين شرايط مجبور شده اند از انتظارات و اميدهاي خود چشم پوش كنند تا اوضاع اندكي ارام شود.
106/163
 جمعه 11 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن