تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804101807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صفار، نمايندگان را قانع نكرد


واضح آرشیو وب فارسی:الف: صفار، نمايندگان را قانع نكرد
صفار هرندي در پاسخ به سئوال نادران و سروري با اشاره به فعاليت‌هاي موثر خبرگزاري فارس گفت: از ديد بنده خبرگزاري فارس يك خبرگزاري تاثيرگذار با گرايش‌هاي خوب است.

به گزارش فارس، در جلسه علني امروز مجلس سوال الياس ناداران و پرويز سروري نمايندگان تهران از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص مستندات قانوني توقيف سه روز خبرگزاري فارس مطرح شد ولي پاسخ وزير نمايندگان سئوال كننده را قانع نكرده و سئوال جهت بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع شد.

الياس نادران با طرح اين سئوال و با اشاره به توقيف سه روز خبرگزاري فارس در 13 خرداد ماه كه مصادف با ايام ارتحال امام (ره) بود اظهار داشت: پيرو خبري كه در خبرگزاري فارس مبني بر احتمال جابه جايي رئيس كل بانك مركزي درج شده، به طور شفاهي به خبرگزاري فارس اطلاع داده مي‌شود كه به مدت سه روز تعطيل است و فرداي آن روز اين موضوع به صورت كتبي اعلام مي‌شود و خبرگزاري فارس در ايام ارتحال امام (ره) از پوشش اين مراسم محروم مي‌ماند.

وي اظهار داشت: سئوال ما اين است كه جايگاه قانوني هيئت نظارت بر خبرگزاري هاي غير دولتي و مستند قانوني توقيف خبرگزاري فارس چيست و هيئت نظارت بر خبرگزاري‌هاي غير دولتي به استناد چه قانوني تشكيل شده است.

نماينده مردم تهران افزود: آئين نامه اجرايي تشكيل خبرگزاري هاي غير دولتي در سال 84 به تصويب هيئت وزيران رسيده است اما در مقدمه آن ذكر نشده است كه اين آئين نامه در راستاي اجراي چه قانوني تصويب شده است. به همين دليل من از هيئت تطبيق مصوبات دولت و مجلس سئوال كردم كه آيا اين آئين نامه براي تطبيق با قوانين جاري به اين هيئت ارجاع شده يا نه كه هيئت رسما اعلام كرد چنين كاري صورت نگرفته است.

ناداران با تاكيد بر اينكه اين آئين‌نامه وجاهت قانوني ندارد، اظهار داشت: مجلس نه به دو فوريت و نه يك فوريت لايحه دولت در خصوص تاسيس خبرگزاري هاي غير دولتي راي نداد و اين لايحه در دستور كار عادي مجلس قرار دارد، بنابراين وجاهت قانوني هيئت نظارت بر خبرگزاري‌هاي غير دولتي و اقدامات كه طبق آئين نامه انجام مي‌دهد، محل ترديد است .

وي با اشاره به شكل كاري كه در توقيف خبرگزاري فارس صورت گرفته اظهار داشت: خبرگزاري فارس در ساعت 20 و 30 دقيقه خبر تغيير احتمالي رئيس كل بانك مركزي روي سايت خود قرار مي‌دهد و در ساعت 22 خبرگزاري دولتي ايرنا خبري مخابره مي‌كند كه خبرگزاري فارس به مدت سه روز توقيف شد، ساعت 24 همان شب هم به خبرگزاري تلفن مي‌كنند كه هيئت نظارت تشكيل جلسه داد و خبرگزاري بايد توقيف شود.
وي افزود: به استناد همين آئين نامه اجرايي غير قانوني بايد براي توقيف فارس مراحلي طي مي‌شد، در حالي كه نه دفاعيات مسئولان خبرگزاري شنيده شده بود و نه تذكر كتبي در اين خصوص داده شده بود و نه اقدامي در اين رابطه صورت گرفته بود. آن هم براي خبرگزاري پر بيننده و فعالي كه در تمام نقاط كشور و خارج از مرزهاي كشور اخبار را به روز و با دقت منتقل مي‌كند.

نماينده مردم تهران تصريح كرد: از اين دسته اخبار، خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري و بسياري از سايت‌هاي شخصي كه پشتيباني‌هاي سياسي و دولتي دارند، عليه مقامات مختلف سياسي كشور مي‌دهند، چگونه است كه فقط اخباري كه عليه مقامات دولتي يا در راستاي جابه جايي و پيش بيني جابه جايي مقامات دولتي صورت مي‌گيرد چنين مورد بي مهري قرار مي‌گيرند.

وي ادامه داد: اما همانطور كه مشاور رئيس جمهور گفتند ما فارس را مي‌بنديم تا درس عبرتي براي ديگران باشد؛ مي‌توانستند سايت دولتي را ببندند زيرا اين سايت‌ها مرتب اخبار كذب منتشر مي‌كنند و به مقامات سياسي كشور توهين و جسارت مي‌كنند و كسي هم معترض آنها نمي‌شود. خودي ها را مي‌بندند تا درس عبرتي براي ديگران شود.

نادران در ادامه گفت: البته طبق اطلاعي كه من دارم خود وزارت ارشاد در اين امر دخالتي نداشته است، بلكه ديگران دخالت كرده و تصميم گرفتند و شواهد آن هم موجود است، ولي چون بايد سئوال از مسئول ذيربط پرسيد شود ما از آقاي صفار هرندي خواستيم تا در اين رابطه توضيح دهد.

صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به سئوال نادران و سروري گفت: اينكه سئوال كرديد منشاء قانوني تشكيل هيئت نظارت بر خبرگزاري غير دولتي چيست بايد عرض كنم كه خبرگزاري‌هاي غيردولتي مولود سال‌هاي اخير هستند و ما در گذشته تنها يك خبرگزاري دولتي داشتيم كه آن هم قانون خاص خود را دارد.

وي افزود: ما در موضوعي ورود كرديم كه به لحاظ قانوني سابقه ندارد و در سال‌هاي اخير متولد شده است و چون به لحاظ عملكرد يك نوع آشفتگي بر عملكرد اين خبرگزاري‌ها به وجود آمده بود و در سالهاي قبل از 84 و در دوران ميدان‌داري برخي رسانه‌ها شاهد بوديد كه به آن محيط بلوا و آشوب لقب دادند، بنابراين بزرگان كشور و عقلا به اين نتيجه رسيدند كه بايد يك ضابطه‌اي در كار اين دسته از خبرگزاري ها حاكم باشد.

صفار هرندي ادامه داد: مطبوعات با اينكه حيطه عمل محدود تري نسبت به خبرگزاري ها دارند، قانون دارند و مجموعه‌هاي شهرستاني با گستره نفوذ بسيار محدود اگر از عرصه هاي قانوني تخطي كنند و يا به اشخاص حقوقي افترا وارد كنند عقوبت و كيفر و مجازات برايشان پيش بيني شده است. در حالي كه خبرگزاري‌هاي غير دولتي مي‌توانستند با خيال آسوده هر كاري را بكنند بي آنكه نگران پيگيري باشند.

وي افزود: به همين دليل خلاء قانوني در اين خصوص وجود داشت و چند ماه پيش از شكل گيري دولت نهم آئين نامه اجرايي خبرگزاري هاي غير دولتي وضع شد. اين آئين نامه گرچه آئين نامه كاملي نيست و ما نيز به هيچ وجه از آن دفاع نمي‌كنيم و يك سند تمام عيار براي رسيدگي بهتر نيست، ولي تا زماني كه قانونگذار قانوني در اين خصوص تدوين نكرده است به آن عمل مي‌شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: به اعتبار نگراني كه نماينده سئوال كننده داشتند در اواخر مجلس هفتم ما نيز پيگير اين كار شديم و لايحه اي را به مجلس فرستاديم تا بر اساس آن قانون مطبوعات شامل خبرگزاري هاي غير دولتي نيز بشود ولي مجلس به يك فوريت و دو فوريت آن راي نداد، معناي اين راي ندادن آن بود كه شايد نيازي به قانون در اين زمينه احساس نكردند و آئين نامه را كافي قلمداد كردند و صلاح را بر پيگيري دانستند.

وي در خصوص ابلاغ مصوبه دولت (آئين نامه اجرايي خبرگزاري هاي غير دولتي) به اداره قوانين مجلس اظهار داشت: اين مصوبه در تاريخ 84 /16/3 با امضاي عارف معاون اول وقت رئيس جمهور به وزارت ارشاد ابلاغ شد و رو نوشت آن نيز به اداره قوانين مجلس فرستاد شده بنابراين مجلس از آنكه اتفاق افتاده بي اطلاع نبوده است و در طول اين چند سال نيز كسي در قانوني نبودن اين آئين نامه تشكيك نكرده است.
صفار هرندي در ادامه سخنان خود به فعاليت‌هاي موثر خبرگزاري فارس اشاره كرد و اظهار داشت: از ديد بنده هم خبرگزاري فارس يك خبرگزاري تاثير گذار با گرايش‌هاي خوب است و خود من نيز قبل از خدمت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عضو شوراي هفتگي تعيين خط مشي خبرگزاري فارس بودم و در سوابق شكل گيري اين خبرگزاري تاثير گذار بودم. بنابراين سابقه پيشين و بعدي من به هيچ وجه تمايلات خصمانه عليه اين خبرگزاري ندارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص چگونگي توقيف خبرگزاري فارس گفت: اينكه آقاي نادران فرمودند معلوم نيست چگونه در آن شب با سرعت چنين اتفاقي افتاده است، اصل ماجرا از اين قرار است كه در طي چندين خبر رساني كه خبرگزاري محترم فارس در مورد مسائل اقتصادي كشور در طول ماه‌هاي گذشته داشته و در مورد جابه جايي مقامات خبرهايي را منتشر كرده كه غالبا به صورت شايعه بود و در بسياري از اين موارد اين شايعات تكذيب شده است. همچنين در حوزه مسائل اقتصادي اين نوع اطلاع رساني ها از سوي فارس مكرر اتفاق افتاده است و در اين خبر نيز گفته شده بود كه بركناري رئيس كل بانك مركزي قوت گرفت و يك خبر كذب بوده و باعث نابسماني در وضعيت اقتصادي كشور شد.

وي افزود: ما رسانه‌اي‌ها وقتي مي‌خواهيم بگوييم يك خبري در آستانه وقوع حتمي است پيش خبر مي‌دهيم كه نصب و بركناري فلان شخصيت قوت گرفت؛ يعني منتظر باشيد ما نيم ساعت ديگر خواهيم گفت او بركنار شد. اين مدلي است كه رسانه ها به آن متوسل مي‌شوند.

صفار هرندي ادامه داد: زماني كه اين خبر منتشر شد آقاي مظاهري رئيس كل بانك مركزي شوكه شد و با مقامات مختلف دولت تماس مي‌گيرند كه اين چه طرز برخورد با بنده است اگر مي‌خواهيد بنده را بركنار كنيد چرا از طريق رسانه به من پيام مي‌دهيد مستقيم به من بگوييد.

وي افزود: اثر اين نوع خبر به هم ريختگي ذهني و آشوب رواني در حوزه عمل يك مدير است و در موقعيتي كه مملكت در مشكلات و در مقولات مختلف دست و پنجه نرم مي‌كند و در مورد بانك ها تحريم اعمال مي‌شود و برخي رسانه ها بدون در نظر گرفتن مصالح عمومي كشور هجوم بي سابقه اي را نسبت به اركان اقتصادي كشور وارد مي‌كنند. طرح چنين شايعه اي به عنوان خبري كه وقوع آن قوت گرفته، باعث مي‌شود كه روساي بانكها يكي يكي تماس مي‌گيرند و مي‌گويند پس ما هم بايد استعفا دهيم و كنار برويم. چطور ما مي‌توانيم در قبال اين خبر رساني و شايعه پراكني كه دروغ هم بود و جامعه را دچار بحران كرد بي تفاوت باشيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: در حالي كه ما دغدغه و نگراني وضعيت سه روز تعطيلي يك رسانه را داريم مگر مي‌شود دغدغه و نگراني به هم خوردن آشوب در وضعيت اقتصادي كشور را نداشته باشيم.

وي گفت: هيئت نظارت در خبرگزاري‌هاي دولتي با استناد به چنين آئين نامه اي به فوريت تشكيل جلسه داد و وقتي اين موضوع به تصويب اعضا رسيد، چون دير وقت بود شفاها به خبرگزاري فارس منعكس شد و فرداي آن روز 13 خرداد ماه به صورت مكتوب اين مصوبه به اين خبرگزاري ابلاغ شد.

در ادامه الياس نادران نماينده مردم تهران اظهار داشت: اينكه آقاي صفار فرمودند براي اصلاح امور و سامان دهي سايت‌هاي ايتنرنتي بايد اقدام كنيم ترديدي در آن نيست، ولي اين گونه استنباط كردن كه مجلس چون به فوريت راي نداد پس دليلش اين است كه آئين نامه را قبول دارد يك استنباط شخصي است. كجاي قوانين اجازه چنين استنباطي را براي مقامات اجرايي داده است.

وي اظهار داشت: هيئت تطبيق مصوبات مجلس و دولت صريحا اعلام كرده است كه اين آئين نامه براي اظهار نظر به دست ما نرسيده است و ما در اين رابطه نظري نداريم. ولي با اين وجود شما مي‌گوييد تا موقعي كه قانون تدوين شود ما به اين آئين نامه عمل مي‌كنيم.

نادران در ادامه تاكيد كرد: اينكه مي‌فرماييد خبرهاي اقتصادي فارس شايعه بود، بفرمائيد در ماههاي اخير چند درصد اخبار اقتصادي كه خبرگزاري فارس منتشر كرده درست بود و چند درصد شايعه است تا ما تكليف خود را بدانيم.

نادران تصريح كرد: اينكه شما مي‌فرماييد خبر احتمال جايگزين مظاهري موجي از التهاب را در جامعه و در بين روساي بانكها ايجاد كرده است، بفرمائيد كه در مدت كوتاه پس از انتشار اين خبر چگونه و كي اين موج ايجاد شده است. در دولتي كه 9 وزير جابه جا مي‌كند و شب انتخابات وزير كشور را كنار مي‌گذارد آيا موج التهاب ايجاد نمي‌شود.

وي ادامه داد: اين كه فرموديد هيئت نظارت بر خبرگزاري‌هاي غير دولتي براي تصميم در خصوص توقيف خبرگزاري فارس تشكيل جلسه داده است، براي من قابل فهم نيست كه اين جلسه چطور تشكيل شده است. لطفا بفرمائيد از هفت نفر عضو هيئت نظارت چند نفر در آن جلسه حضور داشتند و اسامي و آراء آنها را نيز بگوييد.

نماينده تهران در ادامه به خبر يك سايت خبري وابسته به دولت اشاره كرد و گفت: اين سايت خبري اعلام كرده است كه خبرگزاري فارس به دليل اينكه حداد عادل گزينه اصلح براي رياست مجلس شوراي اسلامي بوده است، از ميان همه سخنان كليدي مقام معظم رهبري در آغاز به كار مجلس هشتم اين جمله را انتخاب كرده بود كه "دولت بايد به قوانين مجلس پايبند باشد"، اگر واقعا اين موضوع دليل توقيف فارس بوده اعلام كنيد.

اين نماينده مجلس همچنين گفت: يك سايت خبري نيز كه نه بسته شده و نه خبرش تكذيب شده است، در خصوص ديدار رئيس جمهور با دانشجويان بسيجي گفته كه در آن جلسه گفته شده است 3 يا 4 نفر را وارد هيئت نظارت كرده ايم؛ اگر نظر دولت و مقامات دولتي اين است ما نيز تكليف خودمان را بدانيم.

نادران در ادامه تاكيد كرد: خبر منتشر شده توسط فارس هيچ اثري بر بازار پولي نداشته و هيچ اتفاقي نيز رخ نداده است تا بخواهيم سراسيمه و به صورت تلفني راي را به فارس اطلاع دهيم و بعضي آن را ابلاغ كنند.
نماينده مردم تهران تاكيد كرد: فضاي رسانه اي كشور بايد به حدي آزاد باشد كه مردم و رسانه ها بتوانند به عنوان ركن چهارم دموكراسي در آن اظهار نظر كنند.

نادران اظهار داشت: ما مكررا اين گونه اخبار را مي‌شنويم كه وقتي يك مقام جابه جا مي‌شود و يك اتفاقي مي‌افتد مسئولين دولتي خود به عنوان منبع آگاه خبر را به رسانه ها مي‌دهند و معمولا نيز اين اخبار تائيد مي‌شود.

نماينده مردم تهران تائيد كرد: دست مقامات سياسي عالي رتبه در اين مسئله دخيل است كه بر نمي‌تابند خبرگزاري ها آگاهانه، منصفانه و معتدلانه اخبار را در اختيار مردم قرار دهند.

صفار هرندي در ادامه پاسخ خود، به مستندات قانوني آئين نامه اجرايي تاسيس خبرگزاري غير دولتي اشاره كرد و بار ديگر بر قانوني بودن اين مصوبه هيئت دولت در مورد آئين نامه تاكيد كرد.

وي با تاكيد بر اينكه ما مدافع نظام اطلاع رساني آزاد هستيم اظهار داشت: اگر اين نگاه نبود برخوردهاي ما با رسانه‌ها سنگين‌تر بود اما فرض ما در حفظ آرامش در برخوردها است ما به آزادي اطلاع رساني معتقديم اما جريان آزاد شايعات را قبول نداريم.

وي اظهار داشت: خبرگزاري فارس نيز شايعه انحلال بانك‌هاي دولتي و شايعه ادغام وزارت كار و رفاه را منتشره كرده بود كه هيچ وقت اين خبرها محقق نشد.

وي افزود: شايد دوستان در خبرگزاري قصد خلافي از انتشار اين اخبار ندارند، ولي اين حجم خطا را چگونه توجيه مي‌كنند و چرا ما بايد مصالح كل ملت را در قبال مصالح يك خبرگزاري ببنيم.

نادران از پاسخ هاي وزير فرهنگ و ارشاد قانع نشد و سوال جهت بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه اجرا شد.
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن