تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804033761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي تاريخ فلسفه اسلامي در آخرين شماره از ماه‌نامه «خردنامه همشهري»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي تاريخ فلسفه اسلامي در آخرين شماره از ماه‌نامه «خردنامه همشهري»
گروه انديشه: مقاله «فلسفه اسلامي از ديروز تا امروز»، توسط دكتر «سيدحسين نصر» نوشته شده و به وسيله «منوچهر دين‌پرست» ترجمه شده و در آخرين شماره از ماه‌نامه «خردنامه همشهري» (شماره 27، تيرماه 1387) منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نوشته حاضر كه ترجمه بخشي از آخرين اثر دكتر «سيد‌حسين نصر» است، نوعي تاريخ فلسفه اسلامي به حساب مي‌آيد كه البته گرايش‌هاي سنت‌گرايانه نويسنده نيز در آن به خوبي متجلي است.

نصر در اين اثر، سنت فلسفي مسلمانان را كه او آن‌را براي تلاقي با جهان امروز جاودان خرد مي‌نامد، دست‌مايه‌اي فرهنگي به شمار مي‌آورد كه امت اسلامي با استفاده از آن مي‌‌تواند عقلانيت مناسب با خود را سروسامان دهد؛ اگرچه اينك سال‌هاست كه نصر در فضاي فرهنگي ديگري مي‌انديشد و قلم مي‌زند، اما گزارش او از جريان‌هاي فكري فلسفه اسلامي در ايران و ساير كشورهاي مسلمان، با در نظر داشتن فضاي نويسنده گزارش قابل توجهي است.

امروزه مباحث گوناگوني به نام فلسفه رواج دارد، اما پرسش اين است كه آيا مكاتب زنده فلسفه‌اي در جهان وجود دارند كه به شيوه‌اي اصيل در پرتو حقايق نبوي و خرد جاودان به تبيين مفاهيم فلسفي بپردازند.

دكتر نصر معتقد است در غرب، فلسفه طي چندين قرن از نبوت جدا شد، اما فلسفه سكولار كه در گرايش‌هاي گوناگون مدعي بود كه تنها شيوه موجه فلسفه است، موجبات جدايي از الهيات را نيز فراهم ساخت. اين نگاه تنها در غرب مسلط نبود، بلكه با فراز و نشيب‌هاي مختلف بر تمام حلقه‌هاي دانشگاهي فلسفي از توكيو تا رباط سايه افكند.

در ادامه خلاصه‌اي از اين مقاله ارائه مي‌شود: اكثريت مسلمانان كه در جهان نبوت زندگي مي‌كنند و به واقعيت وحي ايمان دارند، هنوز بسياري چنين مي‌انديشند و فلسفه‌ورزي مي‌كنند كه نبوت، حقيقتي مرتبط با ايمان است و آن‌را عملي بي‌ارتباط با فعاليت ذهني مي‌پندارند.

اين رويكرد موجب مي‌شود تا گستره عظيم فعاليت عقلاني متفكران مسلمان ناديده گرفته شود و شكافي عميق ميان ايمان و خرد در بين قلب و ذهن مؤمنان ايجاد شود، شكافي كه تفك اسلامي قديمي يا كلاسيك به گونه‌هاي مختلفي ميان ان پل ايجاد كرده بود. سنت فلسفه اسلامي در واقع به خودي خود يكي از فلسفه‌هاي سنتي قدرتمند و چند بعدي است. اين سنت يكي از مهم‌ترين وجوه آن چيزي است كه نخستين فيلسوفان مسلمان مانند ابن مسكويه و سهروردي از آن با جاودان خرد يا حكمت خالده ياد مي‌كردند.

فلسفه در معناي كهن آن جست‌وجوي حقيقت، حكمت، وحدت شهود و شناخت سرشت و علت چيزهاست. از زماني كه بشر بوده است و خواهد بود مردان و زناني در اين جست‌‌وجو بوده‌اند و فلسفه بدين معنا وجود خواهد داشت.

بنابراين فلسفه در سرزمين نبوت حقيقتي است كه امروز همچون ديروز دل‌نگراني اصلي بشر بوده است و تا ابد ادامه خواهد يافت. حكمتي ژرف كه حقايق جاودان آن‌چنان با ما سخن مي‌گويند كه پدران ما و بشر همواره قواي عقلاني و خردورزانه خويش را وقف آن‌ها كرده و ثمره آن فلسفه‌ورزي در جهاني است كه منظر آن با نور نبوت روشن و با رايحه ام قدسي خوشبو شده است، همچنان كه ديروز بوده و امروز هست و فردا خواهد بود.

ماه‌نامه «خردنامه همشهري» به صاحب امتيازي مؤسسه همشهري و مديرمسئولي «حسين انتظامي» و سردبيري دكتر «سيد‌باقر ميرعبداللهي» هر ماه منتشر مي‌شود و با بهاي 4000 ريال در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن