واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي تاريخ فلسفه اسلامي در آخرين شماره از ماهنامه «خردنامه همشهري»
گروه انديشه: مقاله «فلسفه اسلامي از ديروز تا امروز»، توسط دكتر «سيدحسين نصر» نوشته شده و به وسيله «منوچهر دينپرست» ترجمه شده و در آخرين شماره از ماهنامه «خردنامه همشهري» (شماره 27، تيرماه 1387) منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نوشته حاضر كه ترجمه بخشي از آخرين اثر دكتر «سيدحسين نصر» است، نوعي تاريخ فلسفه اسلامي به حساب ميآيد كه البته گرايشهاي سنتگرايانه نويسنده نيز در آن به خوبي متجلي است.
نصر در اين اثر، سنت فلسفي مسلمانان را كه او آنرا براي تلاقي با جهان امروز جاودان خرد مينامد، دستمايهاي فرهنگي به شمار ميآورد كه امت اسلامي با استفاده از آن ميتواند عقلانيت مناسب با خود را سروسامان دهد؛ اگرچه اينك سالهاست كه نصر در فضاي فرهنگي ديگري ميانديشد و قلم ميزند، اما گزارش او از جريانهاي فكري فلسفه اسلامي در ايران و ساير كشورهاي مسلمان، با در نظر داشتن فضاي نويسنده گزارش قابل توجهي است.
امروزه مباحث گوناگوني به نام فلسفه رواج دارد، اما پرسش اين است كه آيا مكاتب زنده فلسفهاي در جهان وجود دارند كه به شيوهاي اصيل در پرتو حقايق نبوي و خرد جاودان به تبيين مفاهيم فلسفي بپردازند.
دكتر نصر معتقد است در غرب، فلسفه طي چندين قرن از نبوت جدا شد، اما فلسفه سكولار كه در گرايشهاي گوناگون مدعي بود كه تنها شيوه موجه فلسفه است، موجبات جدايي از الهيات را نيز فراهم ساخت. اين نگاه تنها در غرب مسلط نبود، بلكه با فراز و نشيبهاي مختلف بر تمام حلقههاي دانشگاهي فلسفي از توكيو تا رباط سايه افكند.
در ادامه خلاصهاي از اين مقاله ارائه ميشود: اكثريت مسلمانان كه در جهان نبوت زندگي ميكنند و به واقعيت وحي ايمان دارند، هنوز بسياري چنين ميانديشند و فلسفهورزي ميكنند كه نبوت، حقيقتي مرتبط با ايمان است و آنرا عملي بيارتباط با فعاليت ذهني ميپندارند.
اين رويكرد موجب ميشود تا گستره عظيم فعاليت عقلاني متفكران مسلمان ناديده گرفته شود و شكافي عميق ميان ايمان و خرد در بين قلب و ذهن مؤمنان ايجاد شود، شكافي كه تفك اسلامي قديمي يا كلاسيك به گونههاي مختلفي ميان ان پل ايجاد كرده بود. سنت فلسفه اسلامي در واقع به خودي خود يكي از فلسفههاي سنتي قدرتمند و چند بعدي است. اين سنت يكي از مهمترين وجوه آن چيزي است كه نخستين فيلسوفان مسلمان مانند ابن مسكويه و سهروردي از آن با جاودان خرد يا حكمت خالده ياد ميكردند.
فلسفه در معناي كهن آن جستوجوي حقيقت، حكمت، وحدت شهود و شناخت سرشت و علت چيزهاست. از زماني كه بشر بوده است و خواهد بود مردان و زناني در اين جستوجو بودهاند و فلسفه بدين معنا وجود خواهد داشت.
بنابراين فلسفه در سرزمين نبوت حقيقتي است كه امروز همچون ديروز دلنگراني اصلي بشر بوده است و تا ابد ادامه خواهد يافت. حكمتي ژرف كه حقايق جاودان آنچنان با ما سخن ميگويند كه پدران ما و بشر همواره قواي عقلاني و خردورزانه خويش را وقف آنها كرده و ثمره آن فلسفهورزي در جهاني است كه منظر آن با نور نبوت روشن و با رايحه ام قدسي خوشبو شده است، همچنان كه ديروز بوده و امروز هست و فردا خواهد بود.
ماهنامه «خردنامه همشهري» به صاحب امتيازي مؤسسه همشهري و مديرمسئولي «حسين انتظامي» و سردبيري دكتر «سيدباقر ميرعبداللهي» هر ماه منتشر ميشود و با بهاي 4000 ريال در اختيار علاقهمندان قرار ميگيرد.
سه شنبه 8 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]