تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819775825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در بخش نخست گفت و گو با «انتخاب» امير احمدي: با مقامات اقتصادي دولت احمدي نژاد ديدار داشتم/ به آمريكايي ها مي گويم واقعيت با آنچه در «صداي آمريكا» مي شونيد، فاصله اي زياد دارد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: در بخش نخست گفت و گو با «انتخاب» امير احمدي: با مقامات اقتصادي دولت احمدي نژاد ديدار داشتم/ به آمريكايي ها مي گويم واقعيت با آنچه در «صداي آمريكا» مي شونيد، فاصله اي زياد دارد
خبرگزاري انتخاب : ● مصطفي فقيهي: تنها 6 ساعت مانده به خروج هوشنگ امير احمدي از تهران، در بامداد روز شنبه در لابي هتل استقلال با وي ديدار كردم. پروفسور هوشنگ امير احمدي استاد دانشگاه راتگرز كه سالياني است تلاش هاي گسترده اي براي آغاز روابط ايران و آمريكا كرده، هموازه خواسته خود را به دولت هاي ايران و آمريكا نزديك كند و نقش "لابي" را در اين بين ايفا كند. امير احمدي معتقد است كه «هيچ گاه بحث رابطه با آمريكا انقدر جدي نبوده چرا الان رابطه با آمريكا، مسئله اي ملي شده» وي، «جدي شدن بحث رابطه با آمريكا» را حاصل و دستاورد تلاش هاي چندين ساله ي خود مي داند. امير احمدي حتي حق خود را براي حضور در دور دهم انتخابات رياست جمهوري محفوظ دانسته و مي گويد: «من تمام خصوصيات يك رييس جمهور را دارم، هم استاد دانشگاه هستم و هم در روابط بين الملل كار كرده و هم مديريت مي دانم»
تنها 6 ساعت مانده به خروج هوشنگ امير احمدي از تهران، در بامداد روز شنبه در لابي هتل استقلال با وي ديدار كردم. پروفسور هوشنگ امير احمدي استاد دانشگاه راتگرز كه سالياني است تلاش هاي گسترده اي براي آغاز روابط ايران و آمريكا كرده، هموازه خواسته خود را به دولت هاي ايران و آمريكا نزديك كند و نقش "لابي" را در اين بين ايفا كند. امير احمدي معتقد است كه «هيچ گاه بحث رابطه با آمريكا انقدر جدي نبوده چرا الان رابطه با آمريكا، مسئله اي ملي شده» وي، «جدي شدن بحث رابطه با آمريكا» را حاصل و دستاورد تلاش هاي چندين ساله ي خود مي داند. امير احمدي حتي حق خود را براي حضور در دور دهم انتخابات رياست جمهوري محفوظ دانسته و مي گويد: «من تمام خصوصيات يك رييس جمهور را دارم، هم استاد دانشگاه هستم و هم در روابط بين الملل كار كرده و هم مديريت مي دانم»

امير احمدي به دليل دوري بيش از سه دهه خود در از ايران، درك صحيحي از جناح بندي هاي سياسي و روابط حاكم بر آن ندارد و برعكس جريانات و جناح بندي هاي سياسي آمريكا كه تسلط خاصي بدان دارد، تحليل صحيحي از روابط احزاب و جناح هاي سياسي ندارد و صرفاً درروابط بين الملل و لابي گري دو كشور ايران و آمريكا، تبحر دارد. او با چهره هاي نزديك به دولت بوش و همچنين دولت كلينتون، رابطه اي چندين ساله دارد و «سعي مي كند همواره از اين طريق، روابط دو كشور را بهتر كند»

امير احمدي براي ايجاد روابط حسنه با آمريكا يك راه دارد كه هموازه آن را به مقامات ايراني توصيه مي كند «بايد يك پارچ آب يخ روي صورت آمريكا ريخت»

● مصطفي فقيهي

[email protected]
[email protected]

بخش نخست آخرين گفت و گوي هوشنگ امير احمدي در ساعت 2.30 بامداد روز شنبه با «انتخاب» در پي مي آيد:

با عرض سلام، ممنون از اين كه وقت تان را در اختيار «انتخاب» قرار داديد، به عنوان اولين سئوال، قصد طرح يك سئوال كليشه اي و ابتدايي است كه يك بيوگرافي مختصر و مفيد براي ابتداي گفت و گو اراه دهيد، هر چند طي روزهاي اخيري كه جنابعالي در تهران هستيد، زندگينامه و بيوگرافي شما، بارها در رسانه هاي مختلف منعكس شده است.

امير احمدي: خواهش مي كنم، بنده هم از شما تشكر مي كنم، اينجانب استاد دانشگاه راتگرز آمريكا هستم و رييس شوراي ايرانيان - آمريكاييان هستم، شورايي كه در جهت يك درك بهتر بين دو ملت ايران و آمريكا و دو دولت 15 سال پيش در امريكا تاسيس شد ، كماكان مانند سال هاي گذشته كنفرانس و سخنراني هاي متعدد برگزار مي كنيم.

فقيهي: آيا وابسته به جاي خاصي در آمريكا هستيد؟ منظورم يك نهاد يا ارگان دولتي است.
امير احمدي: خير، كاملاً غير وابسته هستيم و از دولت هم پولي نمي گيريم

فقيهي: بالاخره بودجه اين انجمن از كجا تامين مي شود؟
امير احمدي: از برخي كمپاني هاي آمريكايي، فروش مبطوعه و همچنين از برخي افراد خير و خير خواه، بودجه ما تامين مي شود.

فقيهي: يعني هيچ گونه وابستگي به دولت آمريكا نداريد؟

امير احمدي: خير، ما هميشه از دولت ها دوري ميكرديم ، چرا كه براساس اساسنامه اين شورا، نمي توانيم وابستگي داشته باشيم.

فقيهي: هيات مديره چه كساني هستند؟
امير احمدي: من رييس اين شورا هستم و ريس جانسون يكي از سناتورها، رييس هيات مديره است. ما دفتري هم در شهر پرينسو داريم كه البته مستقل از داشنگاه است.

فقيهي: چه سالي ايران را ترك كرديد؟

4 امير احمدي: سال قبل از انقلاب، ايران را ترك كردم اما در سال 1986 تا 88 پس از انقلاب به دعوت آقاي مهدي چمران كه الان رييس شوراي شهر است، در كنفرانس ها و همچنين مناطق جنگي حاضر شدم كه از افتخارات من است. من در مورد ايران كلي كتاب نوشتم . سال 1990 در مورد اقتصاد بعد از انقلاب كتابي به زبان انگليسي منتشر كردم ، كتاب هاي ديگري در مورد انقلاب، جامعه مدني، جزاير تنب بزرگ و كوچك و... نوشته ام كه برخي از آنان به زبان فارسي ترجمه شده است

فقيهي: به دعوت چه كسي براي نخستين بار در دولت فعلي، به ايران آمديد؟
امير احمدي: واقعيتش را بخواهيد من الان خودم آمدم نه به دعوت كسي يا دولت، در واقع به همراه خانواده و براي تعطيلات آمده ام.

فقيهي: شما مي گوييد با سه دولت گذشته ايران در مورد بحث رابطه با آمريكا رابطه اي نزديك داشتيد و نقش يك لابي بين دو دولت ايراني و آمريكايي بوديد، كداميك از اين دولت ها انعطاف بيشتري نشان دادند؟

امير احمدي: دولت آقاي هاشمي خاتمي و احميد نژاد هر سه به طرق مختلف سعي كردند رابطه با ايران و آمريكا به جايي برسد، در دولت آقاي هاشمي، دنياي شكل ديگري بود و با توجه به جنگ 8 ساله، ايران نياز به بازسازي داشت، بنابراين ايشان سعي مي كرد كه بازگشايي اقتصادي با آمريكا داشته باشد، (هاشمي) فكر مي كرد كه اينطوري مي توان رابطه با آمريكا را سامان داد كه راه به جايي نبرد

پس از آن، آقاي خاتمي آمد كه در مباحث فرهنگي و گفتمان تمدن ها، با دولت آمريكايي رابطه برقرار كند، دوران ايشان، كم تشنج تر بود ايشان اما به دليل فرصت هاي متعددي كه براي ايجاد اين رابطه داشت و قدمي برنداشت، دورانش، دوران فرصت سوزي نام مي گيرد، چرا كه در هر دو سو فرصت هاي زيادي خلق شد كه از سوي طرف ديگر از بين رفت، مثلاً من خانم آلبرايت رو قانع كردم كه از ايران به خاطر قضاياي ملي شدن نفت و حمايت از حكومت شاه، عذر خواهي كند، صادرات مواد غدايي را آزاد كرد، متاسفانه اقدام خاصي از سوي دولت آقاي خاتمي انجام نشد كه البته حتماً معذوريت ها و محدوديت هايي هم بوده است.آقاي خاتمي نه اين كه نخواست اما نشد، دولت ايشان از سويي دولت آرامش و از سوي ديگر، فرصت سوز بود

اما دوره ي احمدي نژاد دوره ي تنش است، ايشان سعي مي كنند از فرصت ها استفاده كنند، ايشان هم تنش ايجاد مي كند هم صلح مي خواهد كه اين يك تناقض بزرگ ايجاد مي كند، البته ايشان علاقمند به حل مشكل است و بيش از بقيه سعي كرده يك سري كارهايي براي حل رابطه با آمريكا انجام دهد، ولي خب دوران خيلي سختي است، مشكل ايران با اسرائيل حادتر شده و متاسفانه فرصت هاي خوبي بوده كه از دست رفته است.

فقيهي: يك سئوال تكراري كه اين روزها بارها از شما پرسيده شده اما هيچ وقت پاسخ صريحي نداديد، با چه مقاماتي در ايران گفت و گو كرده ايد؟

امير احمدي: اين بحثي نيست كه بخواهم بكنم چون بحث مهمي نيست و نتيجه مهم است

خب اگر جلسه اي داشتيد چرا اعلام نمي كنيد؟
امير احمدي: شايد براي برخي مشكل ساز شود.

فقيهي: اينگونه بسياري تصور مي كنند كه اصلاً ديداري نداشتيد، صراحتاً بگوييد با چه كساني ديدار داشتيد؟

امير احمدي: نمي توانم اسم ببرم.

فقيهي: وقتي اسم نمي بريد، اين تعبير ايجاد مي شود كه اصلاً ديداري نبوده يا غير مستقيم اشاره مي كنيد كه باعث مي شود احساس شود شما با خيلي ها ديدار داشتيد، خب اگر معذوريت داريد بگوييد با چه نوع مقامي در دولت ديدار داشتيد؟ مثلاً مقامات وزارت خارجه، اقتصادي و....

امير احمدي: بله، بيشتر با مقامات اقتصادي دولت ديدار كرده و حرف زدم، يك سري دعوت ها هم از سوي گروههاي سياسي صورت گرفت، گروههايي كه بالاخره به نوعي سعي در رفع تنش هاي ايران و آمريكا مي كنند، در مجموعه پيشرفت خوبي حاصل شده است.

فقيهي: اين پيشرفت ها چه بود؟

امير احمدي: دولت ايران كه خوشبختانه حامل سيگنالهاي خاصي براي مذاكره با آمريكاست، بايد ديد در آمريكا چگونه برخورد خواهد شد.

فقيهي:: اشاره كرده ايد كه دفعه قبل كه از ايران به امريكا بازگشتيد گزارشي در كنگره و سناي امريكا ارائه داديد، ايا اين بار حامل پيام يا حامل گزارشي هستيد؟

گزارشي كه قرائت نخواهم كرد، اما نقطه نظرات مرتبط و ايجاد شفافيت سياست هاي دو طرفه، را بيان مي كنم، آمريكايي ها درك درستي از سياست هاي ايران ندارند و بالعكس.

فقيهي: محور اين نقطه نظرات چيست؟ لطفاً صراحتاً بگوييد.

امير احمدي: مهمترين نظري كه انتقال خواهم داد اين است كه واقعيت هاي اين كشور (ايران) خيلي متفاوت از آنچه در صداي آمريكا مي شنويد ، است ، اينگونه نيست كه همه چيز اين كشور سياه باشد يا سفيد، كشوري هست خاكستري با خوبي ها و بدي هاي خودش. آمريكايي ها بايد بدانند با واقعيت افسانه هايي كه در مورد ايران گفته ميشود، خيلي متفاوت است

فقيهي: اين پيام را براي چه شخصيت، گروهي مي بريد؟
در سنا و كنگره، سناتور ها، وزارت امورخارجه با برخي چهره اين نقطه نظرات را درميان مي گذارم

مصطفي فقيهي: من متوجه نشدم با چه شخصيتي، اينها كه گفتيد خيلي كلي است، لطفاً دقيقتر اشاره كنيد.

هوشنگ امير احمدي: ببينيد، من با نفر دوم وزارت خارجه آمريكا مثل آقاي نيكلاسن برنز كه البته الان تغيير كرده و ويليلم بنس جانشينش شده و ديگر شخصيت هاي بلند مرتبه دولت بوش ديدار خواهم داشت.

ادامه دارد...

------------

آدرس جديد و بدون فيلتر سايت «انتخاب»: www.TikNews.info

------------
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن