تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 29 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى ، يك روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807123358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قائم مقام موسسه‌ تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره):اقبال به انديشه و آثار امام (ره) بايد در نظام رسمي حوزه‌هاي علميه نهادينه شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: قائم مقام موسسه‌ تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره):اقبال به انديشه و آثار امام (ره) بايد در نظام رسمي حوزه‌هاي علميه نهادينه شود
گروه سياسي: اقبال به انديشه و آثار امام (ره) در حوزه‌ علميه مستمرا وجود داشته و مدرسين بزرگ حوزه و مراجع عظام كه عمدتا از ملازمان و شاگردان حضرت امام مي‌باشند به صورت منفرد در درس‌هاي خويش به اين امر اهتمام داشته‌اند ولي اين امر ‌بايد در نظام رسمي حوزه نهادينه شود.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) به نقل از روابط عمومي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره)، حميد انصاري طي سخناني در جمع مسئولان و پژوهشگران نمايندگي اين مؤسسه در قم با اشاره به نقش انديشه‌هاي امام در تحولات جهان معاصر، اظهار كرد: اگر بخواهيم به انتظارات و نيازهاي جامعه پاسخ بگوييم بايد از تمام فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي مراكز تحقيقاتي در حوزه علميه قم بهره بگيريم.

وي با اشاره به آماده شدن بسترهاي قانوني لازم در برنامه‌هاي توسعه كشور و نگاه مثبت در سطوح عاليه نظام به ترويج انديشه‌هاي امام(ره) گفت: بايد با استفاده از الزامات قانوني و تأكيدات رهبر معظم انقلاب كه به حق از مناديان راستين انديشه بنيانگذار نظام هستند، انديشه‌هاي رهبر كبير انقلاب در تمام سطوح پياده شود.

انصاري با بيان اين‌كه «همه مراكزي كه وابسته به نظام جمهوري اسلامي هستند بايد دين خودشان را به امام(ره) ادا كنند» خاطرنشان كرد: عزت و عظمت كنوني شيعه و روحانيت و حوزه‌هاي علميه مديون انديشه و جهاد امام خميني است ولي متأسفانه علي‌رغم گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب هنوز حتي دو واحد درسي در سرفصل دروس رسمي حوزه‌ علميه، حداقل در سطح آشنايي طلاب جوان با زندگي و مكتب فقهي امام راحل كنجانه نشده است. آيا شايسته نيست كه دست‌اندركاران حوزه علميه، آثار فقهي و اصولي و اخلاقي امام را در برخي از سطوح نظام درسي حوزه به عنوان متن درسي قرار دهند؟ نمايندگي مؤسسه در قم در تعامل با شاگردان فرهيخته امام آمادگي خود را براي تدوين متون درسي بر اساس آثار و آراء امام خميني اعلام كرده است. غفلت از اين مهم سبب انقطاع نسل جديد حوزه با ميراث فكري و فقهي بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي خواهد شد.

قائم مقام موسسه‌ تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) در ادامه با تاكيد بر اين‌كه " نسل امروز در حوزه و دانشگاه‌ها به خاطر شرايط سني و عدم درك دوران امام آشنايي چنداني با انديشه‌هاي ايشان ندارند" گفت: درج آثار و انديشه‌هاي امام در نظام درسي حوزه علميه از انتظارات جدي تمامي دوستداران نظام و پيروان امام خميني است.

وي افزود: البته اقبال به انديشه و آثار امام در حوزه‌ علميه مستمرا وجود داشته و مدرسين بزرگ حوزه و مراجع عظام كه عمدتا از ملازمان و شاگردان حضرت امام مي‌باشند به صورت منفرد در درس‌هاي خويش به اين امر اهتمام داشته‌اند ولي اين امر ‌بايد در نظام رسمي حوزه نهادينه شود. براي جبران خلاء از دست رفتن شارحين مكتب فقهي امام بايد چاره‌انديشي شود. اگر قرار است انديشه‌هاي امام مبناي عمل نظام جمهوري اسلامي قرار بگيرد بايد حوزه‌ علميه به عنوان يكي از مراكز مهم نظام آموزشي و پژوهشي كشور به صورت رسمي و برنامه‌ريزي شده به اين عرصه وارد شود.

انصاري در ادامه با اشاره به فعاليت دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي در خصوص نشر و ترويج انديشه‌هاي امام با گلايه‌مندي، گفت: دانشگاه‌هاي آزاد و دولتي اگرچه ماموريت متفاوتي نسبت به حوزه دارند آشنايي با انديشه، زندگي و وصاياي امام را در كتب درسي و واحدهاي اختياري و الزامي منظور كرده‌اند و در طول سال نيز با برنامه‌هايي نظير برگزاري جشنواره طريق جاويد و همايش‌هاي مختلف به استمرار پيوند نسل جوان با انديشه و سيره امام اهتمام مي‌ورزند اما در حالي كه از حوزه‌هاي علميه انتظار بيشتري مي‌رود شاهد اقدام جدي و عملي نيستيم و نتيجه آن شده است كه از 4500 عنوان پايان‌نامه حوزه علميه و 560 پايان‌نامه دانشگاه باقرالعلوم درصد بسيار ناچيزي به تبيين آراء فقهي و اصولي و انديشه‌ سياسي امام اختصاص يابد.

قائم مقام مؤسسه‌ تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)، با تشكر از مركز جهاني علوم اسلامي قم كه اخيرا تصميم به داير كردن رشته‌هاي درسي آراء امام خميني گرفته است و همچنين تقدير از مسئولان جامعه‌الزهرا و برخي مدارس ديگر كه در برنامه‌هاي نظام درسي خود به اين مهم پرداخته‌اند، گفت: به طور قطع و يقين تنها در بستر فقه زمان‌شناسانه امام خميني و تفسير او از اسلام ناب است كه حوزه‌هاي علميه قادر به پاسخگويي به نيازهاي امروز و آينده جهان اسلام خواهند بود و اين امر مستلزم تدريس آراء امام در حوزه‌ علميه و آشناسازي مستمر طلاب با انديشه و سيره امام امكانپذير است.

وي با اشاره به اين‌كه در سال‌هاي اخير تعامل خوبي بين نمايندگي مؤسسه در قم با شوراي مديريت حوزه برقرار شده است از همكاري‌هاي مؤثر مدير سابق حوزه تشكر كرد و گفت: قرار گرفتن يكي از شاگردان برجسته‌ امام خميني و از مدرسان عالي‌مقام حوزه در جايگاه مديريت جديد حوزه‌ علميه قم نويدبخش اهتمام جدي شوراي مديريت به اين مهم مغفول مي‌باشد. خصوصا آن‌كه مقام معظم رهبري نيز بر ضرورت تحكيم روزافزون انديشه و وصاياي حضرت امام در متن برنامه‌هاي نظام موكدا سفارش فرموده‌اند. انتظار ما از حضرت آيت‌الله مقتدايي و اعضاي محترم شوراي مديريت و جامعه مدرسين و ديگر نهادهاي موثر در حوزه‌ علميه اين است كه در دورنماي افق‌هاي آينده حوزه، ضرورت ارتباط مستمر طلاب و مبلغين و عالمان ديني با انديشه‌ بنيانگذار نظام اسلامي را در برنامه‌ريزي‌هاي خود لحاظ كنند.

پيش از سخنان دكتر انصاري، حجت‌الاسلام و المسلمين عبداللهي مسئول نمايندگي مؤسسه در قم در سخناني كوتاه با ارايه‌ گزارشي از فعاليت‌هاي اين مركز، گفت: پيگيري ارتباط با مراكز پژوهشي و آموزشي استان قم و گنجاندن آثار و انديشه‌هاي امام در متون آموزشي اين مراكز از جمله اهداف مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني بوده است كه علي‌رغم اشتياق فراوان در حوزه‌ علميه به انديشه‌هاي امام، مكانيزم و پذيرش رسمي حوزه‌ علميه در اين زمينه رضايت‌بخش نيست.
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن