تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819628203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير سيماي كردي شبكه سحر: تلاش ما معرفي چهره واقعي اسلام و تشيع است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مدير سيماي كردي شبكه سحر: تلاش ما معرفي چهره واقعي اسلام و تشيع است
گروه هنر: «داود ريواز» مدير سيماي كردي شبكه جهاني سحر عملكرد اين سيماي برون‌مرزي را از حيث توليد و پخش برنامه‌هايي كه بيانگر نقاط قوت شيعيان و اهل تسنن و نيز معرف چهره واقعي تشيع باشند، موفق و رضايتبخش عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نقل از شبكه جهاني سحر، سيماي كردي يكي از 6 سيماي تشكيل دهنده شبكه جهاني سحر، پنجم مردادماه پا به عرصه دوازدهمين سال تأسيس خود گذارد. رسانه‌اي كه به دليل مواجه بودن با موقعيت استراتژيكي منطقه خاورميانه و نيز دامنه و نوع مخاطبان خود، از حساسيت و اهميت ويژه‌اي برخوردار است و اساسا با رويكردهايي همچون تبليغ و معرفي فرهنگ غني اسلام و ايران اسلامي به جهانيان و به خصوص منطقه، مقابله با نفوذ فرهنگ غيراسلامي در جهان اسلام، انعكاس دستاوردهاي انقلاب اسلامي، تحكيم همبستگي و اعتماد و ايجاد فضاي تفاهم بين مسلمانان ايران و مسلمانان عراق، تركيه و... پا به عرصه ظهور گذارد. اينكه سيماي كردي در سير گذار تاريخي خود از زمان تاسيس تاكنون چه روندي را پشت سر گذارده و به چه دستاوردهايي نايل شده، موضوعي است كه در گفت‌وگو با «داود ريواز» مدير سيماي كردي به آن پرداخته شد.

«ريواز» مدير سيماي كردي شبكه جهاني سحر در تشريح عملكرد اين سيما بيان داشت: سيماي كردي در واقع در زمره يكي از قديمي‌ترين سيماهاي تاسيس شده در شبكه جهاني سحر محسوب مي‌شود كه از 5 مرداد سال 1376 وارد عرصه رقابت رسانه‌اي با ساير رسانه‌هاي بين‌المللي دنيا شد و گرچه در اوايل آغاز به كار خود با مدت زمان پخش بسيار محدود مواجه بود ولي اكنون با ورود به دوازدهمين سال فعاليت خود توانسته با مجموع زماني 4 ساعت پخش صبح‌گاهي و شبان‌گاهي ضمن بهره‌مندي از تجربيات حاصله هم در حوزه ارتباط با محيط مخاطب و هم در حوزه ارتباط با تبليغ سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران.، به توليد و پخش برنامه براي مخاطبان كردزبان خود در اقصي نقاط جهان بپردازد.

وي در بيان ضرورت تاسيس سيماي كردي و به عبارت بهتر اختصاص سيمايي براي كردزبانان سراسر دنيا از سوي شبكه جهاني سحر و سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا.، چنين عنوان كرد: اساسا دگرگوني‌هاي محيطي و جغرافياي سياسي منطقه، نبود رسانه‌اي بي‌طرف كه بتواند وقايع منطقه به ويژه مناطق جهان اسلام را به گوش مردم جهان برساند و همچنين نياز مخاطب و شناساندن واقعيت‌هاي جهان اسلام و ايران كه به كرات از سوي غرب و رسانه‌هاي غربي مورد تحريف واقع مي‌شوند، از جمله عواملي بود كه اين ضرورت را براي مسئولان سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. ايجاب كرد تا در حوزه كردي، سيمايي را مختص كردزبانان جهان بالاخص مناطق كردنشين عراق، تركيه و سوريه راه‌اندازي كنند تا با زبان شفاف و گويا بيانگر اهداف واقعي و راستين نظام ج.ا.ا. در حوزه مسايل برون‌مرزي و بين‌المللي باشد كه خوشبختانه در پرتو حمايت‌هاي «محمد سرافراز» معاون برون‌مرزي سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا.، اين سيما در حال حاضر توانسته جايگاه خوبي را در ميان ساير رسانه‌هاي منطقه‌اي كسب كند.

مدير سيماي كردي شبكه جهاني سحر در ادامه با استناد به آمار حاصله از نظرسنجي‌هاي صورت گرفته درباره برنامه‌هاي توليد و پخش شده از سيماي كردي، روند عملكرد اين سيما در تامين رضايت‌مندي مخاطبان و كسب جايگاه مطلوب در ميان رسانه‌هاي منطقه‌اي را رضايت‌بخش عنوان كرد و توضيح داد: در نظرسنجي‌هاي صورت گرفته توسط مركز تحقيقات سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا.، اين واقعيت محرز شد كه سيماي كردي شبكه جهاني سحر توانسته در زمره 5 شبكه دارنده بيشترين بيننده و قوي‌ترين شبكه‌هاي كردي از ميان 160 شبكه كردزبان داراي مخاطب در كردستان عراق از قبيل كردستان TV، زاگرس، نوروز و... قرار گيرد كه اين امر قطع به يقين مسئوليت ما را در مواجهه با اتخاذ رويكردهاي آتي مورد نظر براي سيماي كردي، سنگين‌تر از پيش مي‌كند ضمن آنكه توجه و حمايت‌هاي بيشتر و همه جانبه مسئولان سازمان را نيز مي‌طلبد.

وي در ادامه اضافه كرد: در حوزه برون‌مرزي به دليل افزايش شكل‌گيري رقباي جديدتر، بيم آن مي‌رود كه ادامه شرايط حاضر سيماي كردي را گرفتار يك محيط ناپايدار به لحاظ رسانه‌اي كند چراكه در زمان راه‌اندازي سيماي كردي، تعداد شبكه‌هاي كردزبان بسيار محدود بود و تنها 4 سيما به زبان كردي در منطقه كردستان عراق فعاليت مي‌كردند در حالي كه اكنون ما با 160 رسانه كردزبان در منطقه مواجهيم كه اكثر آنها هم به دليل برخورداري از منابع و امكانات مالي مناسب و هم به دليل برخورداري از حمايت و پشتيباني همه جانبه احزاب و گروه‌هاي عراقي در منطقه، از امكان پخش 24 ساعته برخوردارند و بديهي است وجود چنين عواملي، حمايت افزون‌تر و همه جانبه سازمان از مجموعه برون‌مرزي و به ويژه سيماي كردي را در سطح كلان نيازمند است.

«ريواز» در ادامه اظهارات خود گفت: حقيقت آن است كه ادامه اين روند در آتيه به نفع ما نخواهد بود چراكه در شرايط كنوني با ميزان 4 ساعت پخش برنامه در شبانه روز، به سختي مي‌شود با ساير رقباي رسانه‌اي به رقابت پرداخت و براي رسيدن به نقطه مطلوب و آرماني در برنامه‌ريزي‌ها و رويكردهاي رسانه‌اي سيماي كردي، بايد حمايت ويژه مسئولان ارشد سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. هم در بخش سازماني از جمله تامين نيروي انساني كافي، اختصاص مدت زمان پخش بيشتر به شبكه و تغيير رويكرد و نگرش مسئولان سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. به مجموعه برون‌مرزي و هم در بخش اختصاص بودجه و سرمايه‌گذاري بيشتر، به كمك حوزه برون‌مرزي و به ويژه سيماي كردي شبكه جهاني سحر بيايد تا بتوانيم شرايط مناسب براي رقابت با ساير رسانه‌هاي بين‌المللي را مهيا كرده و متعاقبا شاهد روند صعودي در عملكرد اين سيما در مواجهه با ساير رقباي جهاني باشيم.

مدير سيماي كردي شبكه جهاني سحر در ادامه رويكرد و جهت‌گيري سيماي كردي را در راستاي سياست‌هاي كلان و استراتژي رسانه‌اي سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. و همچنين متناسب با تحولات و رويدادهاي منطقه‌اي عنوان و در اين راستا عملكرد سيماي كردي را از حيث انعكاس و پوشش‌دهي اخبار منطقه و بيان رويكردهاي واقعي نظام ج.ا.ا. به مخاطبان خود مثبت و اثرگذار مطرح كرد و خاطرنشان شد: واقعيت آن است كه در جريان اشغال كردستان عراق و افغانستان از سوي اشغالگران آمريكايي، سيماي كردي شبكه جهاني سحر به عنوان نماينده نظام ج.ا.ا. در حوزه رسانه‌اي كوشيد تا از طريق پخش برنامه‌هاي سياسي، اخبار و گزارش‌هاي خبري تهيه شده از منطقه، واقعيت‌هاي اشغال را از دريچه منافع واقعي مردم منطقه به صورت شفاف و رسا بيان كند.

وي در ادامه افزود: در اين راستا سيماي كردي شبكه جهاني سحر توانست گام‌هاي مثبت و تأثيرگذاري نيز بردارد و موفق به جلب اعتماد مخاطبان خود در مناطق هدف شود ضمن آنكه اين رسانه با توجه به رويكرد منفي جهان غرب عليه دين مبين اسلام و در راس آن پيامبر اعظم(ص) و همچنين ايجاد تفرقه ميان گروه‌هاي شيعي و سني منطقه، تا حدود زيادي موفق شده تا با توليد و پخش برنامه‌هاي مختلفي كه بيانگر نقاط قوت شيعيان و اهل تسنن و نيز معرف چهره واقعي تشيع و آشنايي بيشتر مردم منطقه با مفاهيم جهان تشيع همچون صلح و دوستي و وحدت و... اقدام به روشن‌گري كند كه اين مهم با توليد و پخش برنامه‌هاي مذهبي و مناسبتي همچون ويژه‌برنامه‌هاي ماه رمضان، محرم و باران رحمت و ... ميسر شد.

«ريواز» سپس اظهار داشت: در راستاي تحقق شعار سال كه توسط مقام معظم رهبري به «نوآوري و شكوفايي» نامگذاري شده، سيماي كردي شبكه جهاني سحر نيز اهتمام كرده تا به منظور گسترش دامنه مخاطبان خود در منطقه و جلب رضايت آنها، امر نوآوري و خلاقيت را در برنامه‌سازي‌هاي خود مورد توجه ويژه قرار دهد و به همين منظور ضمن توليد يكسري مستندهاي ويژه در حوزه منطقه و برنامه‌هاي متنوع در ساختار شكل و محتوا سعي كرده اقدام به افزايش پخش فيلم‌ها و سريال‌هاي دوبله شده از سيما كرده و فيلم‌ها و سريال‌هايي را براي دوبله و پخش از سيماي كردي در نظر بگيرد كه متناسب با نياز و درخواست‌هاي مخاطبان باشد البته مدت زمان محدودي كه سيماي كردي براي پخش برنامه در اختيار دارد، عملا مجال توليد و پخش برنامه‌هاي مناسب‌تر و مطلوب‌تر را از سيما سلب كرده و اساسا نگرش تأميني نه توليدي سازمان به شبكه سحر و عدم اختصاص بودجه مناسب و در خور به اين سيما، عملا باعث شده كه بخش قابل توجهي از پخش برنامه‌هاي سيماي كردي اختصاص به برنامه‌هاي تكراري توليد شده در سال‌هاي قبل پيدا كند.

وي يادآور شد: بديهي است حمايت همه جانبه سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. در سطح كلان از نظر تغيير ساختار و رويكرد به حوزه برون‌مرزي و حمايت و پشتيباني مالي آن مي‌تواند به رشد مطلوب و ايده‌آل سيماي كردي در عرصه جهاني كمك شايان توجهي كند ضمن آنكه توليد ويژه‌برنامه‌اي با عنوان «كودك» ويژه گروه سني كودك و نوجوان، مهر روژان، فارسي‌سرايان كرد، زيارتگاه‌هاي كردستان، ويژه‌برنامه ماه محرم با رويكرد اهل تسنن به نهضت عاشورا، مستند «مويه‌هاي ازلي» با رويكرد ويژه به كردهاي شيعه مذهب عراق، دوبله و پخش سريال‌هايي همچون ريحانه، صاحبدلان، ستاره سهيل، آخرين گناه، حس سوم، براي آخرين بار و ... كه همزمان با آغاز ماه رمضان از سيماي كردي شبكه جهاني سحر پخش خواهند شد، از جمله توليدات جديد سيماي كردي شبكه جهاني سحر در سال «نوآوري و شكوفايي» است.

مدير سيماي كردي شبكه جهاني سحر، در انتها با بيان موفقيت سيماي كردي در ابعاد مختلف رسانه‌اي همچون توانمندي دوبلرهاي كردزبان در انجام دوبله‌هاي موفقيت‌آميز بر روي فيلم‌ها و آثار نمايشي داخلي، موفقيت آثار دوبله شده و نيز برنامه‌هاي تركيبي سيماي كردي شبكه جهاني سحر در جشنواره‌هاي مختلف برون‌مرزي همچون برنامه «موسم پاكي» و سريال «مسافر پردردسر» در جشنواره برون‌مرزي سازمان صدا و سيماي ج.ا.ا. و يا انتخاب مجريان اين سيما در بخش اجراي برتر جشنواره و...، حمايت و توجه همه جانبه مسئولان ارشد سازان صدا و سيماي ج.ا.ا. در حوزه برون‌مرزي و درك و شناخت بهتر از اين مجموعه و نيز توجه جدي‌تر به امر آموزش رسانه‌اي براي منابع انساني حوزه برون‌مرزي را خواستار شد تا در پرتو آن، بتوان افق چشم‌انداز روشني را در سال‌هاي آتي براي اين رسانه متصور بود.
 يکشنبه 6 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن