تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820536986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن : مذاكرات اخير ايران و اتحاديه اروپا يك گام به جلو است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن : مذاكرات اخير ايران و اتحاديه اروپا يك گام به جلو است
سياسي. عراقچي. سانكي. اروپا
توكيو- سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن، مذاكرات اخير ايران با اتحاديه اروپا را يك گام به جلو ارزيابي كرد.

به گزارش ايرنا، دكترسيدعباس عراقچي در مصاحبه اختصاصي با روزنامه ژاپني سانكي كه در شماره روز پنجشنبه اين روزنامه به چاپ رسيد، در پاسخ به سوال خبرنگار سانكي مبني بر اين كه مذاكره اخير ايران با اتحاديه اروپا در ژنو را چگونه ارزيابي مي‌كنيد ؟، گفت: همين كه تمامي شركت‌كنندگان در اين مذاكرات به اين نتيجه رسيدند كه بهتر است پيش شرطهاي غير ضروري كنار گذاشته شود و مذاكرات را به پيش برد يك گام به جلو است.

روزنامه سانكي در شماره امروز خود نوشت: هم اينك تحولات مربوط به موضوع هسته‌اي ايران شدت يافته است و اين كشور در مقابل مانور نظامي اسرائيل كه تاسيسات هسته‌اي ايران را هدف گرفته‌اند ، مبادرت به آزمايش موشكي نموده است.

اين روزنامه افزود: از سوي ديگر دولت جرج بوش رييس جمهور آمريكا موضعگيري انعطاف پذيري را انجام داده و براي نخستين بار يك مقام ارشد وزارت امور خارجه اين كشور را به مذاكرات هسته‌اي اعزام كرد.

سانكي در تشريح جايگاه سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن نوشت: آقاي عراقچي كه قبلا معاون حقوقي و بين‌المللي وزير امور خارجه ايران بوده و در مذاكرات هسته‌اي ايران نيز مسئوليت داشت، در ماه مارس سال جاري ميلادي به سمت سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن منصوب شده است.

عراقچي در پاسخ به سوال خبرنگار سانكي مبني بر اين كه آيا ايران به فكر تعليق غني‌سازي اورانيوم است ؟، گفت: با توجه به اين كه اهداف برنامه هسته‌اي ايران، استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي است، منطقي براي تعليق غني‌سازي اورانيوم و گذشت از اين حق مسلم ملت ايران وجود ندارد .

وي خاطرنشان كرد: به هر ميزان كه آمريكا و اروپا بر تعليق غني‌سازي به عنوان پيش شرط مذاكره اصرار كنند ، عدم اعتماد ما نسبت به آنها بيشتر خواهد شد.

وي تصريح كرد: كشورهاي غربي ادعا دارند كه ايران با عدم پذيرش تعليق غني سازي اورانيوم از استراتژي اتلاف وقت و بازي با زمان استفاده مي‌كند، لكن ايران قبلا به فناوري غني‌سازي اورانيوم دست يافته است و در حال حاضر اين كشور نيازي به زمان ندارد.

سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آمريكا و اروپا هدف برنامه هسته‌اي ايران را توسعه سلاحهاي هسته اي تلقي مي‌كنند، گفت: آمريكا و برخي كشورها ادعا مي‌كنند كه ايران ممكن است در آينده به سمت سلاحهاي هسته‌اي برود ، اما در حال حاضر هيچ نشانه اي براي توسعه اين نوع سلاحها مشاهد نمي‌شود.

عراقچي ، خاطرنشان كرد: شوراي امنيت مردم ايران را به جرمي كه مرتكب نشده است مجازات مي‌كند.

وي با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران به دنبال درخواست آمريكا و كشورهاي اروپايي در سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي به مدت دو و نيم سال برنامه غني‌سازي را تعليق كرد، گفت: با اين وجود تحريمها عليه ايران همچنان ادامه داشت.

وي افزود: آنچه كه امروز براي ما روشن شده ، اين است كه هدف واقعي كشورهاي غربي توقف دايمي فعاليتهاي هسته‌اي ايران است.

عراقچي با تاكيد بر اين كه اعتمادسازي بايد دو طرفه باشد و هر دو طرف تلاش كنند تا اعتماد طرف مقابل را جلب نمايند، گفت: طرفهاي ايراني وظيفه خود را در اين زمينه انجام داده‌اند و طرفهاي اروپايي و آمريكا نيز بايد به تعهدات و مسئوليتهاي خود پايبند باشند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آيا ايران كه سومين ذخاير بزرگ نفت خام را درجهان دارا است به انرژي هسته‌اي نياز دارد ؟، گفت: ما قصد داريم از انرژي هسته‌اي براي توليد برق استفاده كرده و درآمدهاي نفت و گازخود را صرف سرمايه‌گذاري درامور زيربنايي نماييم.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار سانكي در خصوص اين كه ، اسرائيل در سال ‪ ۱۹۸۱‬ميلادي به تاسيسات اتمي عراق حمله كرد ، آيا حمله اسرائيل به ايران نيز قابل پيش بيني است ؟، گفت: فكر نمي‌كنم اسرائيل جرات حمله به ايران را داشته باشد ، زيرا شروع جنگ جديد درمنطقه كار ساده‌اي است ولي خاتمه آن به سادگي امكان پذير نيست.

سفير جمهوري اسلامي ايران در ژاپن در پاسخ به اين سوال كه برخي مقامات ايراني به احتمال بسته شدن تنگه هرمز در صورت وخامت اوضاع در ارتباط با اسرائيل اشاره مي‌كنند، اظهار داشت: اگربه ايران حمله كنند ما حق دفاع از خود را از هر طريقي داريم.

عراقچي، گفت: در مساله هسته‌اي نيز جمهوري اسلامي ايران آمادگي پاسخگويي به هر دو رويكرد ممكن يعني همكاري و گفت و گو و يا مقابله و رويارويي را دارد.

خبرنگار سانكي از عراقچي سوال كرد كه آيا اقدامات ايران همانند مانور موشكي كه اخيرا انجام شد ، باعث بي‌ثباتي درمنطقه نمي‌شود؟ عراقچي توضيح داد: دكترين و اصول امنيتي ما مبتني بر بازدارندگي و دفاع است و برنامه موشكي ايران نيز صرفا در راستاي دفاع از خود مي‌باشد وي در پاسخ به سوال ديگري در مورد روابط و همكاري ايران با كره شمالي در زمينه توسعه هسته‌اي ، گفت: كاملا مطمئن باشيد و با قاطعيت صد درصد مي گويم كه برنامه هسته‌اي ايران كاملا منشا داخلي داشته و مختص به ملت ايران است و ايران با كره شمالي هيچ ارتباطي در اين زمينه ندارد.
 پنجشنبه 3 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن