تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820664725




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به گذشته در امروز


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: نگاهي به گذشته در امروز
نوشيروان كيهاني زاده

سي ام تيرماه 1331 روزي فراموش ناشدني در مبارزات ايرانيان

56 سال پيش در چنين روزي (سي ام تيرماه سال 1331) تهران و شهرهاي ديگر وطن صحنه تظاهراتي وسيع تر و خونين تر از چهار روز پيش از آن بود و اين تظاهرات پنج روزه پرتلفات كه به نظر نمي رسيد بدون پيروزي پايان يافتني باشد، در اين روز بالاخره شاه را مجبور كرد كه شرايط دكتر محمد مصدق را بپذيرد و از او بخواهد كه بار ديگر رياست دولت را بر عهده گيرد. شاه از ترس مردم كه پي به عزم و نيروي آنان در تظاهرات پنج روزه برده بود، اين بار همچنين حاضر شد كه وزارت جنگ را هم به دكتر مصدق بسپارد. در مجلس، هنگام اخذ راي اعتماد مجدد به دكتر مصدق، تنها سه نماينده راي موافق ندادند.دكتر مصدق به عنوان اعتراض به مداخلات شاه در امور اجرايي، از رياست دولت كناره گيري كرده بود و شاه احمد قوام (قوام السلطنه) را مامور تشكيل كابينه ساخته بود كه مردم به پشتيباني از دكتر مصدق به خيابان ها ريختند و تا بازگرداندن وي به رياست دولت از پاي ننشستند. دكتر مصدق تاكيد داشت كه نظام حكومتي ايران مشروطه پارلماني است و شاه قانوناً حق مداخله در امور اجرايي (دولت) را ندارد، زيرا انتخاب و عزل رئيس دولت از اختيارات مجلس (نمايندگان ملت) است.آيت الله كاشاني قوام السلطنه را مردي خائن، ظالم، مستبد و عامل بيگانه خوانده بود و اعلام كرده بود كه نبايد اجازه داده شود بار ديگر در ايران كساني بر سر كارآيند كه عامل بيگانه باشند و خيانت كنند. وي انتصاب قوام السلطنه را يك توطئه امپرياليستي خوانده بود. رجال ميهن دوست ديگر انتصاب قوام السلطنه را دهن كجي شاه به ملت اعلام كرده بودند زيرا كه مردم احمد قوام را عامل لندن مي پنداشتند كه ايرانيان در حال مبارزه يي بي امان با اين استعمارگر بودند كه به خاطر منافع منطقه يي اش وطنشان را كوچك تر كرده و از رشد آن به انحاي مختلف و ازجمله كمك به انتصاب عواملش جلوگيري كرده بود. حقوقدانان نيز انتصاب قوام السلطنه را ناقض اصول قانون اساسي اعلام كرده بودند. دكتر مصدق با صدور اعلاميه يي «سي ام تير» را در تاريخ مبارزات، روزي فراموش نشدني خواند، كه ايرانيان يكدل و يك زبان بر ضد توطئه و تحريكات خارجي به پاخاستند و پيروز شدند. در اين اعلاميه آمده بود؛ من (مصدق) به جرات مي گويم كه استقلال وطن از دست رفته بود كه شما با رشادت خود آن را نجات داديد و نگه داشتيد. مصدق در اعلاميه اش آرزو كرده بود كه او هم مانند قربانيان تظاهرات پنج روزه، در راه وطن جان بدهد.

جامعه امريكا و سياهپوستان- رفتار 71 سال پيش و نگاه امروز

اگر تاريخ نسبتاً كوتاه ايالات متحده را مرور كنيم، در بيستم ژوئيه 1937 (سي ام تيرماه 71 سال پيش) در شهر تالهاسي حاكم نشين ايالت فلوريدا، يك رويداد موسوم به «لينچينگ» را مي بينيم كه در مورد سياهپوستان، موارد مشابه متعدد داشته است. بيستم ژوئيه آن سال، يك پليس فلوريدا در شهر تالهاسي (در آن زمان 150 هزار نفري) با چاقو مورد حمله قرار مي گيرد و مجروح مي شود. سفيدپوستان شهر دو مرد سياهپوست را كه متهم به چاقو زدن اين پاسبان شده بودند دستگير و خودشان آنان را محكوم به اعدام مي كنند و به دار مي زنند كه اين عمل را «لينچينگ يعني اعدام فرد توسط جمعيت (ماب)، بدون محاكمه در دادگاه و اثبات جرم» مي نامند. 71 سال پس از لينچينگ آن دو سياهپوست، سيستم عملاً دوحزبي ايالات متحده و روش خاص اين دو حزب در تعيين نامزد و تلقين رسانه ها (،) كه در امريكا روش ويژه خود را دارند يك سياهپوست را نامزد حزب بزرگ تر براي انتخابات آبان ماه امسال رياست جمهوري كرده است. تاريخ تمرين دموكراسي در ايالات متحده در قرن بيستم و به ويژه پس از پيدايش راديو، سپس تلويزيون و اينك پيام هاي آنلاين نقش تبليغات در پيشبرد نامزدها را به عنوان «عامل موثر» ثابت كرده است به گونه يي كه مي توان گفت اصحاب رسانه ها با بزرگ كردن يك نامزد و كوبيدن نامزد يا نامزدهاي ديگر (رقبا) تا حدي زياد تعيين نتيجه انتخابات را به دست دارند و بسياري از واجدان شرايط راي دادن چون اين را مي دانند به خود زحمت مشاركت نمي دهند. «پول» عامل ديگر براي پيروزي در انتخابات امريكا است كه ديگران طبق منافع شان به حساب مبارزات انتخاباتي هر نامزد (كمپين) مي ريزند و نامزدها با اين پول به شبكه هاي تلويزيوني آگهي تبليغ براي خود و نفي رقيب مي دهند، پوستر درست مي كنند، مجالس سخنراني ترتيب مي دهند، هواپيماي دربست براي مسافرت به اين گوشه و آن گوشه كرايه مي كنند، كارشناس روابط عمومي، مبلغ، نطق نويس، مشاور و... به استخدام درمي آورند و... بنابراين نامزدي كه پول كمتر به دست آورد هرقدر كه شايسته تر باشد شانسي نخواهد داشت.

رئيس جمهور در امريكا داراي اختيارات زياد است و بنابراين آينده كشور را رقم مي زند. اصحاب نظر مشكل جاري اقتصاد، بي مهري جهانيان و گرفتار آمدن امريكا در دو جنگ (فعلاً محدود) را نتيجه سياست هاي رئيس جمهور فعلي در هشت سال گذشته مي دانند و مي گويند بايد منتظر شد و ديد كه آيا امريكاييان متوجه اين واقعيت شده اند و در انتخابات نوامبر 2008 چشم خود را باز خواهند كرد، يا نه. طبق نتايج نظرسنجي هاي ژوئيه 2008 هفتاد و چند درصد امريكاييان با سياست هاي جرج دبليو بوش موافقت نداشتند و از اين لحاظ، وي يكي از چهار رئيس جمهور كم طرفدار ايالات متحده و در رديف ترومن، نيكسون و كارتر است ولي اصحاب نظر مي گويند گروهي از امريكاييان چنان گرفتار مشغله و كارهاي روزمره خود هستند كه فرصت تفكر و حدس زني درباره نتايج رايي را كه خواهند داد، نخواهند داشت. به باور اين آگاهان، پاره يي از امريكاييان هم نمي خواهند اوقاتي را كه مي توانند در آن سرگرم تفريح باشند و خوش بگذرانند صرف خوردن غم انتخابات كنند و بعضي از آنان هم انتخابات را يك كار حرفه يي و در دست دلال ها و كورپوريشن هاي بزرگ (اصحاب پول، نفوذ و وسايل تبليغ) مي دانند و خود را ناراحت آن نمي كنند. به همين سبب(طبق برخي گزارش ها) سران برخي از كشورها از هم اكنون سرگرم يافتن مشاوراني براي خود شده اند كه با روانشناسي و رفتار سياهپوستان امريكايي و فرهنگ آنان آشنا باشند و اين افراد از ميان كساني انتخاب خواهند شد كه يا در دانشگاه هاي سياهپوستي امريكا تحصيل يا با سياهپوستان اين كشور زندگي كرده و معاشرت وسيع داشته اند.

در اين ميان انديشمنداني هم هستند كه با تاكيد مي گويند در پي پيدايش رسانه هاي صوتي و تصويري و اينترنت كه در افكار داراي نفوذ بسيار هستند، دموكراسي در همه جا از مسير خود خارج شده و به اسارت درآمده است و براي بازگشت بشر به حكومت مطلوب كه در شأن و حق او است، بايد روش ها و راه هاي وصول به دموكراسي «دوباره نويسي» شود و براي آن احياناً يك سازمان نظارت و رسيدگي جهاني خارج از چارچوب دولتي و داراي قدرت اجرايي به وجود آيد.

www.iranianshistoryonthisday.com
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن