تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819861310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هر دم از اين باغ «طرحي» مي رسد! ؛ ساماندهي شهريه دانشگاهها؛ بازگشت به نقطه صفر


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: هر دم از اين باغ «طرحي» مي رسد! ؛ ساماندهي شهريه دانشگاهها؛ بازگشت به نقطه صفر
*سيد حبيب قاآني

در حوالي امروز : در شرايطي كه بيش از سه سال از زمان تصميم دولت و مجلس مبني بر ساماندهي شهريه دانشگاهها مي گذرد و

همچنان وضعيت اين جريان براي دانشجويان نامعلوم و اجراي طرحهاي اعلام شده قبلي بلاتكليف است، مدير كل ارزيابي و نظارت وزارت علوم، از تدوين مدلي براي منطقي كردن شهريه دانشگاهها خبر داد.
اين خبر در حالي روز گذشته برروي خروجي خبرگزاريها مخابره گرديد كه طرح ساماندهي شهريه دانشگاهها در مجلس هفتم، چندين بار به محل نقد و نظر كارشناسان، نمايندگان و مسؤولان وزارتخانه علوم تبديل شده بود و در نهايت در شور دوم به مجلس هشتم محول گرديد.
نايب رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هفتم درباره علل تأخير تصويب اين طرح مي گويد: در مجلس هفتم، كميسيون آموزش چندين بار اين مسأله را با دعوت از كارشناسان، رؤساي دانشگاهها، وزير و معاونان وزير مورد بررسي قرار داديم و برروي ملاك و معيارهاي دريافت شهريه تبادل نظر نموديم.
هاجر تحريري نيك صفت افزود: طرح ساماندهي شهريه به مراحل بسيار خوبي رسيد، اما به دليل مشغله مجلس در سال آخر و دو فوريتي شدن اين طرح، امكان ارائه آن در صحن علني ايجاد نشد.
وي تصريح كرد: من اميدوارم مجلس هشتم به دليل نيازي كه جامعه دانشگاهي به روشن شدن اين مسأله دارد، اين طرح را در اولويت اصلي خود قرار بدهد.
اما از سوي ديگر، مدير كل دفتر ارزيابي و نظارت وزارت علوم با بيان اينكه شهريه دانشگاهها و مؤسسات غيرانتفاعي وزارت علوم با تأييد وزير در سال آينده تحصيلي به ميزان 10 درصد افزايش مي يابد، گفت: شهريه يك ترم مؤسسات غيرانتفاعي، كمتر از 50 درصد شهريه يك ترم دانشگاه آزاد اسلامي است؛ از اين رو، افزايش شهريه اين مؤسسات در مقايسه با دانشگاه آزاد منطقي به نظر مي رسد.
دكتر رضا عامري با اشاره به تهيه مدل ساماندهي و منطقي كردن شهريه ها اظهار داشت: اين مدل در وزارت علوم در دست تهيه است و در آن منطقي كردن شهريه هاي دانشگاههاي شهريه اي از جمله دانشگاه آزاد، بر اساس شاخصهاي كيفي بررسي مي شود.
مدير كل دفتر ارزيابي و نظارت وزارت علوم با بيان اينكه شهريه برخي دانشگاهها با توجه به امكانات و كيفيت روند مناسب و منطقي ندارد، افزود: وزارت علوم مدل شهريه را تدوين و به مراجع ذي ربط مانند مجلس شوراي اسلامي، ارائه مي دهد.
در همين حال رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هشتم با اشاره به بي اطلاعي خود از طرح جديد وزارت علوم، به خبرنگار ما اظهار داشت: طرح ساماندهي شهريه ها در مجلس هشتم مطرح خواهد شد و ما اميدواريم با تصويب آن وضعيت شهريه دانشگاهها هر چه سريعتر ساماندهي شود.
دكتر علي عباسپور تهراني فرد افزود: ما در طرح خود به دنبال آن هستيم كه دولت را موظف كنيم به شكل منطقي براساس سرانه تربيت دانشجو يك مدل طراحي نمايد.
وي در خصوص ويژگي طرح ساماندهي شهريه ها افزود: در اين طرح براساس مؤلفه هايي همچون مكان مركز دانشگاهي، تعداد اساتيد، وضعيت استاد به دانشجو، امكانات رفاهي، سطح علمي و تحقيقاتي، امكانات كتابخانه و آزمايشگاه، سرانه دانشجو را تعيين نماييم.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه تصريح كرد: درصورت تأييد اين سرانه، ديگر ارتباطي به دولتي يا غير دولتي بودن دانشگاه ندارد بلكه در صورتي كه دانشگاه دولتي باشد سرانه آن از طريق دولت تأمين مي شود و اگر نيمه دولتي باشد - مثل دانشگاه پيام نور- درصدي را دولت و درصدي را دانشجو تأمين مي كند و اگر غير دولتي باشد، از طريق دانشجو تأمين مي شود.
دكتر علي عباسپور تهراني فرد، در ادامه با انتقاد از روند فعلي سرانه دانشگاهها تصريح كرد: اكنون سرانه متوسط در دانشگاههاي دولتي حدود 5 تا 6 برابر دانشگاههاي غير دولتي است؛ يعني به طور حدود متوسط 5 تا 6 ميليون براي دانشجو پرداخته مي شود.
وي با بيان اينكه در تابستان امسال طرح ساماندهي شهريه ها در صحن علني مطرح خواهد شد، تصريح كرد: بايد در كشور يك استاندارد علمي تدوين و براساس آن هزينه ها را برآورد و تعيين كنيم.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن